Psykososiaalinen kriisityö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SOSS1518-0K0S4
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
• tunnistaa erilaiset kriisit
• tietää traumatilanteiden merkityksen ihmisen elämässä.
• tietää erilaisia psykososiaalisia työskentelytapoja
• osaa käyttää erityisesti kriisityön ratkaisukeskeisiä menetelmiä
• hahmottaa kriisityön palveluiden kokonaisuuden
• tietää sosiaaliohjauksen keinot ohjata ja tukea asiakasta kriisipalveluiden saamisessa
Sisältö
• Kriisin käsite ja erilaiset kriisit
• Traumatisoituminen ja sen merkitys yksilölle
• Kriisityön lähtökohdat ja asiakaslähtöinen työskentely
• Kriisityön palvelut
• Monialainen yhteistyö
Oppimateriaalit
Poijula S. 2007. Lapsi ja kriisi: selviytymisen tukeminen. Helsinki: Kirjapaja.Saari S. 2012 Kuin salama kirkkaalta taivaalta: kriisit ja niistä selviytyminen. Helsinki: Otava.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
• Päiväopiskelu: Kirjallisuustehtävä ja case, osallistuminen harjoituksiin. • Monimuoto-opiskelu: Kirjallisuustehtävä ja case, itsejärjestetyt opintokäynnit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
• Päiväopiskelu: Kontaktitunnit ja niihin valmistautuminen 35 h, itsenäinen tehtävä I 30 h, itsenäinen tehtävä II 50 h, tehtävän esitys ja sen valmistelu 20 h. Yhteensä 135 tuntia.• Monimuoto-opiskelu: Kontaktitunnit 12 h,kontaktitunteihin valmistautuminen, itsenäinen tehtävä I, itsenäinen tehtävä II, tehtävän esitys ja sen valmistelu. Yhteensä 135 tuntia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Erinomainen (5) Opiskelija osaa
• analysoida erilisia kriisejä ja arvioida niiden merkitystä trauman syntymisessä
• vertailla erilaisten kriisien merkitystä yksilön elämässä
• ehdottaa erilaisia psykososiaalisia lähestymistapoja kriisin hoitamisessa ja kriisityöskentelyssä
• suunnitella kriisin hoitamiseen liittyvän palvelukokonaisuuden
• vertailla ja analysoida erilaisia sosiaaliohjauksen keinoja ohjata ja tukea asiakasta
Kiitettävä (4) Opiskelija osaa
• tehdä johtopäätöksiä erilaisten kriisien perusteella ja niiden merkityksellisyydestä trauman syntymisessä
• perustella erilaisten kriisien merkitystä yksilön elämässä
• vertailla erilaisia psykososiaalisia lähestymistapoja kriisin hoitamisessa ja kriisityöskentelyssä
• arvioida kriisin hoitamiseen liittyvää palvelukokonaisuutta asiakkaan kannalta
• analysoida erilaisia sosiaaliohjauksen keinoja ohjata ja tukea asiakasta
Hyvä (3) Opiskelija osaa
• luokitella erilaisia kriisejä ja selittää niiden merkitystä trauman syntymisessä
• selittää kriisien merkitystä yksilön elämässä
• erotella erilaisia psykososiaalisia lähestymistapoja kriisin hoitamisessa ja kriisityöskentelyssä
• ymmärtää kriisin hoitamiseen liittyvän palvelukokonaisuuden asiakkaan kannalta
• esitellä erilaisia sosiaaliohjauksen keinoja ohjata ja tukea asiakasta
Tyydyttävä (2) Opiskelija osaa
• nimetä erilaisia kriisejä ja ymmärtää niiden merkityksen trauman syntymisessä
• kuvata kriisin merkitystä yksilön elämässä
• tietää joitakin psykososiaalisia lähestymistapoja kriisin hoitamisessa ja kriisityöskenteyssä
• tietää erilaisia palveluja kriisin hoitamisessa ja kriisityöskentelyssä
• tietää sosiaaliohjauksen keinoja ohjata ja tukea asiakasta
Välttävä (1) Opiskelija osaa
• kuvata kriisin käsitteen ja tunnistaa erilaisia kriisejä
• selittää trauman käsitteen
• kuvata yhden psykososiaalisen lähestymistavan kriisin hoitamisessa ja kriisityöskentelyssä
• listata joitakin palveluja kriisin hoitamisessa ja kriisityöskentelyssä
• esittää yhden sosiaaliohjauksen keinon ohjata ja tukea asiakasta
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3) Opiskelija osaa • luokitella erilaisia kriisejä ja selittää niiden merkitystä trauman syntymisessä • selittää kriisien merkitystä yksilön elämässä • erotella erilaisia psykososiaalisia lähestymistapoja kriisin hoitamisessa ja kriisityöskentelyssä • ymmärtää kriisin hoitamiseen liittyvän palvelukokonaisuuden asiakkaan kannalta • esitellä erilaisia sosiaaliohjauksen keinoja ohjata ja tukea asiakasta.
Kiitettävä (4) Opiskelija osaa • tehdä johtopäätöksiä erilaisten kriisien perusteella ja niiden merkityksellisyydestä trauman syntymisessä • perustella erilaisten kriisien merkitystä yksilön elämässä • vertailla erilaisia psykososiaalisia lähestymistapoja kriisin hoitamisessa ja kriisityöskentelyssä • arvioida kriisin hoitamiseen liittyvää palvelukokonaisuutta asiakkaan kannalta • analysoida erilaisia sosiaaliohjauksen keinoja ohjata ja tukea asiakasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija osaa • analysoida erilisia kriisejä ja arvioida niiden merkitystä trauman syntymisessä • vertailla erilaisten kriisien merkitystä yksilön elämässä • ehdottaa erilaisia psykososiaalisia lähestymistapoja kriisin hoitamisessa ja kriisityöskentelyssä • suunnitella kriisin hoitamiseen liittyvän palvelukokonaisuuden • vertailla ja analysoida erilaisia sosiaaliohjauksen keinoja ohjata ja tukea asiakasta.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla on perustiedot ja -osaaminen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalipedagogisessa työssä tai sosiaaliohjauksessa ja sosiokulttuurisen työn perusteissa