Siirry suoraan sisältöön

Koulutuksen tulevaisuus (8 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BA19-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 16.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
8 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
8 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 23
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Eila Burns
Maarit Miettinen
Ryhmät
AJA20SKJ
Ammatillinen opettajankoulutus
Opintojakso
AJ00BA19
Toteutukselle AJ00BA19-3004 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla perehdyt kasvatussosiologiaan, sen peruskäsitteistöön ja lähestymistapoihin. Lisäksi pohdit koulutuksen ja yhteiskunnan välisiä suhteita sekä ajankohtaisia ilmiöitä. Opintojakso kuuluu opettajankoulutuksen kasvatustieteellisiin opintoihin.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität tulevaisuusosaamistasi. Tulevaisuusosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä ja halua olla tekemässä ammatillisen oppimisen, työelämän ja yhteiskunnan tulevaisuutta näiden välisten suhteiden ymmärtämiseen perustuen. Se tarkoittaa myös opettajan tutkivaa ja kriittistä suhtautumista olemassa oleviin toimintatapoihin ja rakenteisiin sekä rohkeutta ajatella ja tehdä asioita uudella tavalla yhteiskunnallisen tasa-arvon, demokratian ja ihmisoikeuksien kehittämiseksi.

Opintojakson osaamistavoite

Ymmärrät kasvatus- ja koulutussosiologian peruskäsitteitä. Osaat tarkastella kasvatukseen ja koulutukseen liittyviä kysymyksiä yhteiskunnallisina ja kulttuurisina ilmiöinä kasvatus- ja koulutussosiologisesta näkökulmasta.

Sisältö

Tämän opintojakson aikana perehdyt kasvatus- ja koulutussosiologiaan. Tarkastelet ihmisten sosiaalistumista yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Perehdyt yhteiskunnallisiin ilmiöihin kuten koulujen erilaistumiseen, oppimistulosten eroihin, syrjäytymiseen ja koulutuksen periytyvyyteen. Saat ymmärrystä yhteiskunnallisista ajankohtaisista ilmiöistä esimerkiksi monikulttuurisuudesta, sukupuolisuudesta, syrjäytymisestä ja yhdenvertaisuudesta. Tutustut tulevaisuuden koulun visioihin ja koulutuksen ajankohtaisiin teemoihin.

Oppimateriaalit

Meighan, R. & Harber, C. 2007. A sociology of educating. New York:

Opetusmenetelmät

Professional Teacher education: Self-directed learning, prescribed reading, online learning sessions and assignments. Final submission of assignments before the end of 2020. You will find additional learning materials and assignments in the Optima online learning environment.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Acquiring competence:

You can acquire the competence required by this course by participating in the online course and completing the learning assignments and reflection tasks.

Previously completed university level studies in Educational Sciences or Adult Education Sciences can be substituted for this course.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

In total, the course consists of 216 hours (8 x 27h) of students’ work Orientation 5h Self-directed learning in online environment 30h Reading the learning materials and analysing educational research papers, completing the learning assignments 181h

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Tulevaisuusosaaminen
- osaat tarkastella kriittisesti kasvatuksen ja koulutuksen nykytilaa
- osaat hahmottaa tulevaisuussuuntia koulutuksen ja oman alasi tai opetusyön kehittämiseksi

Esitietovaatimukset

-

Lisätiedot

The assessment is qualitative and is based on learning objectives. The methods for evaluation of the learning process are feedback and self-assessment. Competence assessment is based on criteria and the teacher educator makes the assessment decision once all the learning tasks have been completed. The assessment material consists of the learning tasks of the course and self-assessment tasks.

Siirry alkuun