Koulutuksen tulevaisuus (8 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BA19-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2020 - 16.05.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 8 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Toimipiste
- Lutakon kampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 23
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Eila Burns
- Maarit Miettinen
- Ryhmät
-
AJA20SKJAmmatillinen opettajankoulutus
- Opintojakso
- AJ00BA19
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt kasvatussosiologiaan, sen peruskäsitteistöön ja lähestymistapoihin. Lisäksi pohdit koulutuksen ja yhteiskunnan välisiä suhteita sekä ajankohtaisia ilmiöitä. Opintojakso kuuluu opettajankoulutuksen kasvatustieteellisiin opintoihin.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität tulevaisuusosaamistasi. Tulevaisuusosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä ja halua olla tekemässä ammatillisen oppimisen, työelämän ja yhteiskunnan tulevaisuutta näiden välisten suhteiden ymmärtämiseen perustuen. Se tarkoittaa myös opettajan tutkivaa ja kriittistä suhtautumista olemassa oleviin toimintatapoihin ja rakenteisiin sekä rohkeutta ajatella ja tehdä asioita uudella tavalla yhteiskunnallisen tasa-arvon, demokratian ja ihmisoikeuksien kehittämiseksi.
Opintojakson osaamistavoite
Ymmärrät kasvatus- ja koulutussosiologian peruskäsitteitä. Osaat tarkastella kasvatukseen ja koulutukseen liittyviä kysymyksiä yhteiskunnallisina ja kulttuurisina ilmiöinä kasvatus- ja koulutussosiologisesta näkökulmasta.
Sisältö
Tämän opintojakson aikana perehdyt kasvatus- ja koulutussosiologiaan. Tarkastelet ihmisten sosiaalistumista yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Perehdyt yhteiskunnallisiin ilmiöihin kuten koulujen erilaistumiseen, oppimistulosten eroihin, syrjäytymiseen ja koulutuksen periytyvyyteen. Saat ymmärrystä yhteiskunnallisista ajankohtaisista ilmiöistä esimerkiksi monikulttuurisuudesta, sukupuolisuudesta, syrjäytymisestä ja yhdenvertaisuudesta. Tutustut tulevaisuuden koulun visioihin ja koulutuksen ajankohtaisiin teemoihin.
Oppimateriaalit
Meighan, R. & Harber, C. 2007. A sociology of educating. New York:
Opetusmenetelmät
Professional Teacher education: Self-directed learning, prescribed reading, online learning sessions and assignments. Final submission of assignments before the end of 2020. You will find additional learning materials and assignments in the Optima online learning environment.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Acquiring competence:
You can acquire the competence required by this course by participating in the online course and completing the learning assignments and reflection tasks.
Previously completed university level studies in Educational Sciences or Adult Education Sciences can be substituted for this course.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
In total, the course consists of 216 hours (8 x 27h) of students’ work Orientation 5h Self-directed learning in online environment 30h Reading the learning materials and analysing educational research papers, completing the learning assignments 181h
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Tulevaisuusosaaminen
- osaat tarkastella kriittisesti kasvatuksen ja koulutuksen nykytilaa
- osaat hahmottaa tulevaisuussuuntia koulutuksen ja oman alasi tai opetusyön kehittämiseksi
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
The assessment is qualitative and is based on learning objectives. The methods for evaluation of the learning process are feedback and self-assessment. Competence assessment is based on criteria and the teacher educator makes the assessment decision once all the learning tasks have been completed. The assessment material consists of the learning tasks of the course and self-assessment tasks.