Kätilön ammattiin kasvu (2 op)
Toteutuksen tunnus: SLSS2015-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.08.2023 - 24.08.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
18.09.2023 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Toimipiste
- Lutakon kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 25
- Koulutus
- Kätilö (AMK)
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 7 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 02.04.2024 klo 08:15 - 09:45 (1 t 30 min) |
Teams/Kätilön ammattiin kasvu SLSS2015-3001 |
|
Ma 19.08.2024 klo 09:45 - 11:15 (1 t 30 min) |
Kätilön ammattiin kasvu SLSS2015-3001 |
P2_D407
Erikoisoppimistila HYVI
|
Ti 03.09.2024 klo 14:00 - 15:30 (1 t 30 min) |
Kätilön ammattiin kasvu SLSS2015-3001/Alumni |
P2_D407
Erikoisoppimistila HYVI
|
Ti 28.01.2025 klo 09:45 - 11:15 (1 t 30 min) |
Kätilön ammattiin kasvu SLSS2015-3001 |
P2_D206
Mäntyluokka
|
Ke 29.01.2025 klo 08:00 - 09:30 (1 t 30 min) |
Kätilön ammattiin kasvu SLSS2015-3001 |
P2_D206
Mäntyluokka
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Kätilötyön historian verkko-opiskelu syksy 2023-kevät 2025
Ammatillisen kasvun verkko-opiskelu syksy 2022 - kevät 2024
Ammatillisen kasvun vertaisryhmätyöskentely syksy 2023 - kevät 2025
Ammatiilisen kasvun dialogittreenit syksy 2023 - kevät 2025
Tavoitteet
Tarkoitus
Tämän opintojakson suoritettuasi opit kätilötyön itsenäisen ja eettisten periaatteiden mukaisen työotteen.
Osaamiset
Kätilön ammatillinen osaaminen
Kätilötyön asiakkuusosaaminen
Tavoitteet
Opintojakson käytyäsi ymmärrät kätilötyön historiaa ja osaat perustella sen merkitystä kätilötyöhön ja sen kehittämiseen.
Tunnet ja osaat perustella kätilötyötä ohjaavat eettiset periaatteet, normit ja lainsäädännön.
Osaat analysoida kätilötyön edellyttämää osaamista ja osaat kriittisesti tarkastella omaa osaamistasi ja kehittää itseäsi ammatillisesti.
Ymmärrät ja osaat analysoida itsenäisen, näyttöönperustuvan päätöksenteon merkitystä kätilötyössä.
Sisältö
Kätilötyön historia
Kätilötyön eettiset periaatteet, normit ja lainsäädäntö
Kätilön ammattiin kasvaminen
Kätilötyön osaaminen
Näyttöön perustuva kätilötyö
Itsensä johtaminen kätilötyössä
Oppimateriaalit
Raussi-Lehto E & Ryttyläinen-Korhonen, K (toim.)2016.Koulutettu kätilö kanssasi 200 vuotta.
Laiho, A. (toim).1991. Viisaista vaimoista nykyajan kätilöiksi. Kätilökoulutus Suomessa 170 vuotta. Helsinki. Kätilöopisto.
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. 2010.
Synnytyksessä toteutettavan hyvän hoidon eettiset periaatteet. STM.
Keskeinen seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämistä ohjaava lainsäädäntö.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely
Vertaisryhmätyöskentely
Dialogitreenit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kätilötyön historian verkko-opiskelu 36 t
Ammatillisen kasvun verkko-opiskelu 10 t
Ammatillisen kasvun vertaisryhmätyöskentely 8 t
Ammatiilisen kasvun dialogittreenit 10 t
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson käytyäsi ymmärrät kätilötyön historiaa ja osaat perustella sen merkitystä kätilötyöhön ja sen kehittämiseen
Tunnet ja osaat perustella kätilötyötä ohjaavat eettiset periaatteet, normit ja lainsäädännön.
Tunnet ja osaat analysoida kätilötyön edellyttämää osaamista ja osaat kriittisesti tarkastella omaa osaamistasi ja kehittää itseäsi ammatillisesti
Ymmärrät ja osaat analysoida itsenäisen, näyttöön perustuvan päätöksenteon merkitystä kätilötyössä
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee anatomian ja fysiologian sisällöt sekä farmakologian ja lääketieteen osa-alueet, jotka liittyvät em. hoitotyön opintoihin.
Opiskelija hallitsee terveyden edistämisen, sisätautien hoitotyön, mielenterveys-, päihde- ja kriisihoitotyön, akuutti- ja perioperatiivisen hoitotyön sekä perhehoitotyön menetelmät.
Opiskelija tuntee näyttöön perustuvan päätöksenteon lähtökohdat.
Lisätiedot
Arviointi toteutuu jatkuvan palautteen periaatteella. Keskeisessä roolissa on myös itsearviointi ja vertaisarviointi. Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja arviointikriteereihin.