Siirry suoraan sisältöön

Musiikin kirjoittaminen 1 (pop/jazz)Laajuus (5 op)

Tunnus: KP00BA55

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Sami Sallinen,

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi hallitset sujuvan äänenkuljetuksen, ja osaat uudelleenharmonisoida melodioita luovasti ja monipuolisesti. Kykenet sovittamaan musiikkia tyylinmukaisesti tavallisille pop/jazz-kokoonpanoille huomioiden sovituksessa käytettyjen instrumenttien luonteenpiirteet. Osaat tarvittaessa kirjoittaa säestyksellisiä linjoja ja sovituksellisia lisäosia pop/jazz-kappaleisiin.

Sisältö

ÄÄNENKULJETUS

UUDELLEENHARMONISOINTI
- diatoninen ja medianttinen uudelleenharmonisointi
- toonika- ja subdominanttisointujen uudelleenharmonisointi
- kadenssialueiden uudelleenharmonisointi
- bassolinjojen ja kromatiikan hallinta
- harhapurkaukset ja vapaa uudelleenharmonisointi

MELODIAN HARMONISOINTI
- 2–3-ääninen harmonia
- vastamelodiat, obligatolinjat ja riffit
- 4–5-ääninen sektionaalinen harmonia (melodian mukaan, soinnun perussävelen mukaan ja lineaarisesti)

SOITINNUS
- bändisoittimille kirjoittaminen
- sektiosoittimille (jousi- ja puhallinsoittimet sekä ihmisääni) kirjoittaminen
- instrumenttien äänialat, transponointi ja erityispiirteet

LISÄOSIEN (ALKU-, VÄLI- JA LOPPUSOITTO) SÄVELTÄMINEN

TYYLIKYSYMYKSET

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty (S):
Teet luontevia ja tyylinmukaisia sovituksia erilaisille kokoonpanoille. Osoitat sovituksillasi ymmärtäväsi seuraavat käsitteet ja sovitustekniikat:
- äänenkuljetus
- uudelleenharmonisointi
- melodian harmonisointi
- soitinnus

Osaat arvioida omaa osaamistasi sekä sen kehittymistä. Osaat hankkia, käsitellä ja arvioida hankkimaasi tietoa kriittisesti. Otat vastuuta omasta ja ryhmän oppimisesta.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 19.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Suomalainen musiikkikampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikkipedagogi (AMK)
Opettaja
  • Sami Sallinen
Ryhmät
  • KPD22S1
    Musiikkipedagogi (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi hallitset sujuvan äänenkuljetuksen, ja osaat uudelleenharmonisoida melodioita luovasti ja monipuolisesti. Kykenet sovittamaan musiikkia tyylinmukaisesti tavallisille pop/jazz-kokoonpanoille huomioiden sovituksessa käytettyjen instrumenttien luonteenpiirteet. Osaat tarvittaessa kirjoittaa säestyksellisiä linjoja ja sovituksellisia lisäosia pop/jazz-kappaleisiin.

Sisältö

ÄÄNENKULJETUS

UUDELLEENHARMONISOINTI
- diatoninen ja medianttinen uudelleenharmonisointi
- toonika- ja subdominanttisointujen uudelleenharmonisointi
- kadenssialueiden uudelleenharmonisointi
- bassolinjojen ja kromatiikan hallinta
- harhapurkaukset ja vapaa uudelleenharmonisointi

MELODIAN HARMONISOINTI
- 2–3-ääninen harmonia
- vastamelodiat, obligatolinjat ja riffit
- 4–5-ääninen sektionaalinen harmonia (melodian mukaan, soinnun perussävelen mukaan ja lineaarisesti)

SOITINNUS
- bändisoittimille kirjoittaminen
- sektiosoittimille (jousi- ja puhallinsoittimet sekä ihmisääni) kirjoittaminen
- instrumenttien äänialat, transponointi ja erityispiirteet

LISÄOSIEN (ALKU-, VÄLI- JA LOPPUSOITTO) SÄVELTÄMINEN

TYYLIKYSYMYKSET

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali on kurssin aikana jaettavaa itseopiskelumateriaalia oppimistehtävineen sekä tietoverkkojen välityksellä saavutettavaa materiaalia. Kurssilla käytettävä materiaali on sähköistä oppimateriaalia.

Opetusmenetelmät

Kurssilla osallistut lähi- ja/tai etäopetukseen sekä teet itsenäisiä oppimistehtäviä säännöllisesti. Perehdyt myös kurssilla jaettuun sähköiseen oppimateriaaliin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- lähi- ja/tai etäopiskelu: 45 t
- itsenäinen työskentely (oppimateriaaliin perehtyminen ja oppimistehtävien tekeminen): 90 t

Yhteensä: 135 t

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointimenetelminä käytetään opettajan suorittaman itsenäisten oppimistehtävien arvioinnin lisäksi jatkuvaa palautteenantoa sekä itsearviointia. Osa itsenäisistä oppimistehtävistä jaetaan ryhmälle ja vertaisarvioidaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty (S):
Teet luontevia ja tyylinmukaisia sovituksia erilaisille kokoonpanoille. Osoitat sovituksillasi ymmärtäväsi seuraavat käsitteet ja sovitustekniikat:
- äänenkuljetus
- uudelleenharmonisointi
- melodian harmonisointi
- soitinnus

Osaat arvioida omaa osaamistasi sekä sen kehittymistä. Osaat hankkia, käsitellä ja arvioida hankkimaasi tietoa kriittisesti. Otat vastuuta omasta ja ryhmän oppimisesta.

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 24.08.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 14.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Suomalainen musiikkikampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikkipedagogi (AMK)
Opettaja
  • Sami Sallinen
Ryhmät
  • KPD21S1
    Musiikkipedagogi (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi hallitset sujuvan äänenkuljetuksen, ja osaat uudelleenharmonisoida melodioita luovasti ja monipuolisesti. Kykenet sovittamaan musiikkia tyylinmukaisesti tavallisille pop/jazz-kokoonpanoille huomioiden sovituksessa käytettyjen instrumenttien luonteenpiirteet. Osaat tarvittaessa kirjoittaa säestyksellisiä linjoja ja sovituksellisia lisäosia pop/jazz-kappaleisiin.

Sisältö

ÄÄNENKULJETUS

UUDELLEENHARMONISOINTI
- diatoninen ja medianttinen uudelleenharmonisointi
- toonika- ja subdominanttisointujen uudelleenharmonisointi
- kadenssialueiden uudelleenharmonisointi
- bassolinjojen ja kromatiikan hallinta
- harhapurkaukset ja vapaa uudelleenharmonisointi

MELODIAN HARMONISOINTI
- 2–3-ääninen harmonia
- vastamelodiat, obligatolinjat ja riffit
- 4–5-ääninen sektionaalinen harmonia (melodian mukaan, soinnun perussävelen mukaan ja lineaarisesti)

SOITINNUS
- bändisoittimille kirjoittaminen
- sektiosoittimille (jousi- ja puhallinsoittimet sekä ihmisääni) kirjoittaminen
- instrumenttien äänialat, transponointi ja erityispiirteet

LISÄOSIEN (ALKU-, VÄLI- JA LOPPUSOITTO) SÄVELTÄMINEN

TYYLIKYSYMYKSET

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali on kurssin aikana jaettavaa itseopiskelumateriaalia oppimistehtävineen sekä tietoverkkojen välityksellä saavutettavaa materiaalia. Kurssilla käytettävä materiaali on sähköistä oppimateriaalia.

Opetusmenetelmät

Kurssilla osallistut lähi- ja/tai etäopetukseen sekä teet itsenäisiä oppimistehtäviä säännöllisesti. Perehdyt myös kurssilla jaettuun sähköiseen oppimateriaaliin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- lähi- ja/tai etäopiskelu: 45 t
- itsenäinen työskentely (oppimateriaaliin perehtyminen ja oppimistehtävien tekeminen): 90 t

Yhteensä: 135 t

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointimenetelminä käytetään opettajan suorittaman itsenäisten oppimistehtävien arvioinnin lisäksi jatkuvaa palautteenantoa sekä itsearviointia. Osa itsenäisistä oppimistehtävistä jaetaan ryhmälle ja vertaisarvioidaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty (S):
Teet luontevia ja tyylinmukaisia sovituksia erilaisille kokoonpanoille. Osoitat sovituksillasi ymmärtäväsi seuraavat käsitteet ja sovitustekniikat:
- äänenkuljetus
- uudelleenharmonisointi
- melodian harmonisointi
- soitinnus

Osaat arvioida omaa osaamistasi sekä sen kehittymistä. Osaat hankkia, käsitellä ja arvioida hankkimaasi tietoa kriittisesti. Otat vastuuta omasta ja ryhmän oppimisesta.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Suomalainen musiikkikampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Musiikkipedagogi (AMK)
Opettaja
  • Sami Sallinen
Ryhmät
  • KPD20S1
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi hallitset sujuvan äänenkuljetuksen, ja osaat uudelleenharmonisoida melodioita luovasti ja monipuolisesti. Kykenet sovittamaan musiikkia tyylinmukaisesti tavallisille pop/jazz-kokoonpanoille huomioiden sovituksessa käytettyjen instrumenttien luonteenpiirteet. Osaat tarvittaessa kirjoittaa säestyksellisiä linjoja ja sovituksellisia lisäosia pop/jazz-kappaleisiin.

Sisältö

ÄÄNENKULJETUS

UUDELLEENHARMONISOINTI
- diatoninen ja medianttinen uudelleenharmonisointi
- toonika- ja subdominanttisointujen uudelleenharmonisointi
- kadenssialueiden uudelleenharmonisointi
- bassolinjojen ja kromatiikan hallinta
- harhapurkaukset ja vapaa uudelleenharmonisointi

MELODIAN HARMONISOINTI
- 2–3-ääninen harmonia
- vastamelodiat, obligatolinjat ja riffit
- 4–5-ääninen sektionaalinen harmonia (melodian mukaan, soinnun perussävelen mukaan ja lineaarisesti)

SOITINNUS
- bändisoittimille kirjoittaminen
- sektiosoittimille (jousi- ja puhallinsoittimet sekä ihmisääni) kirjoittaminen
- instrumenttien äänialat, transponointi ja erityispiirteet

LISÄOSIEN (ALKU-, VÄLI- JA LOPPUSOITTO) SÄVELTÄMINEN

TYYLIKYSYMYKSET

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali on opintojakson aikana jaettavaa itseopiskelumateriaalia oppimistehtävineen sekä tietoverkkojen välityksellä saavutettavaa materiaalia. Opintojaksolla käytettävä materiaali on sähköistä oppimateriaalia.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla osallistut lähi- ja/tai etäopetukseen sekä teet itsenäisiä oppimistehtäviä säännöllisesti. Perehdyt myös opintojaksolla jaettuun sähköiseen oppimateriaaliin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- lähi- ja/tai etäopiskelu: 45 t
- itsenäinen työskentely (oppimateriaaliin perehtyminen ja oppimistehtävien tekeminen): 90 t

Yhteensä: 135 t

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointimenetelminä käytetään mm. jatkuvaa palautteenantoa sekä itsearviointia säännöllisten oppimistehtävien avulla. Osa itsenäisistä oppimistehtävistä jaetaan ryhmälle ja vertaisarvioidaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty (S):
Teet luontevia ja tyylinmukaisia sovituksia erilaisille kokoonpanoille. Osoitat sovituksillasi ymmärtäväsi seuraavat käsitteet ja sovitustekniikat:
- äänenkuljetus
- uudelleenharmonisointi
- melodian harmonisointi
- soitinnus

Osaat arvioida omaa osaamistasi sekä sen kehittymistä. Osaat hankkia, käsitellä ja arvioida hankkimaasi tietoa kriittisesti. Otat vastuuta omasta ja ryhmän oppimisesta.