Siirry suoraan sisältöön

Esihenkilötyö palveluyrityksessäLaajuus (10 op)

Tunnus: HL00CL22

Laajuus

10 op

Vastuuhenkilö

  • Sari-Maarit Peltola,

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on antaa valmiuksia esihenkilötyöhön liittyvien prosessien hallitsemiseen ja kehittämiseen. Tarkoituksena on myös kannattavan palveluliiketoiminnan edellytysten ymmärtäminen.

Osaamiset
Palveluliiketoiminta
Työelämässä toimiminen
Kestävä kehitys
Oppimaan oppiminen
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen

Opintojakson tavoite
Sinä ymmärrät esihenkilöroolille asetetut vaatimukset palveluliiketoiminnan vastuullisessa ja tuloksellisessa johtamisessa. Tunnet henkilöstöjohtamisen prosesseja. Hallitset alan keskeisen työlainsäädännön ja osaat tehdä työvuorosuunnittelua.
Sinä ymmärrät kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä. Tutustut katetuottoajattelun periaatteisiin, osaat hinnoitella ja laatia kannattavuuslaskelmia sekä hyödyntää niitä esihenkilötyön tukena.

Sisältö

Henkilöstöjohtamisen prosessit

Työlainsäädäntö ja työehtosopimukset (TES) Mara-alalla

Työvuorosuunnittelu MaraPlan Pro ohjelmalla

Budjetointi

Kannattavuuslaskenta ja –seuranta

Hinnoittelu

Arvonlisäverotus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1: Opiskelija osoittaa ohjatusti hallitsevansa palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyviä johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviä, mutta soveltaminen jää puutteelliseksi.

Tyydyttävä 2: Opiskelija osoittaa ohjatusti hallitsevansa ja soveltavansa palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyviä johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3: Opiskelija osoittaa hallitsevansa palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyviä johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviä sekä osoittaa jossain määrin kriittistä ja analyyttistä otetta niiden arvioinnin suhteen.

Kiitettävä 4: Opiskelija osoittaa lähes kokonaisvaltaista, kriittistä ja analyyttistä otetta palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyvien johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviin liittyen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5: Opiskelija osoittaa kokonaisvaltaista, kriittistä ja analyyttistä otetta palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyvien johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviin liittyen.