Siirry suoraan sisältöön

PalvelumuotoiluprojektiLaajuus (10 op)

Tunnus: HL00CL23

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Janne-Valtteri Nisula,

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Opintojakso tarkoituksena on antaa valmiuksia palveluiden kehittämistyöhön palvelumuotoilun keinoin.



Osaamiset
Palveluliiketoiminta
Ennakoiva kehittäminen
Työelämässä toimiminen



Opintojakson tavoite
Ymmärrät palvelumuotoilun käsitteen ja periaatteet palveluiden kehittämisessä. Opit palvelumuotoilun prosessin ja asiakaslähtöisen kehittämisen menetelmiä. Opit luomaan palvelumuotoilussa käytettävän tehtävänannon, sekä luomaan projektisuunnitelman ja sitä vastavan työosituksen projektillesi. Opit tekemään käyttäjä- ja kontekstilähtöistä tutkimusta ja ymmärrät etnografisen tutkimuksen perusteet. Opit esittämään visuaalisesti konseptuaalista työtä. Saat valmiuksia palvelumuotoilun käyttämiseen yritysten ja yhteisöjen kehittämisprojekteissa. Perehdyt palvelumuotoilun periaatteisiin ja prosessiin sekä työkaluihin. Suunnittelet toteutettavan kehittämistyön palvelumuotoiluprosessin mukaisesti. Sovellat kehitystyössä useita palvelumuotoilun työkaluja. Rakennat kehitettävästä konseptista prototyypin. Luot viitekehyksen, jolla voi arvioida palvelumuotoiluprojektin lopputuotoksen onnistumista, sekä arvioida sen jatkokehittämistarpeita.



Opintojakson suoritettuasi osaat selittää muotoilutoiminnan pääperiaatteet ja palvelumuotoilun keskeiset tavoitteet, eritellä palvelumuotoiluprosessin keskeiset vaiheet ja menetelmät, käyttää palvelumuotoilun menetelmiä erilaisissa kehitystehtävissä, luoda prototyypin sekä asettaa mittareita kehittämistyön onnistumisen ja jatkokehitystarpeiden arvioimiseksi. Osaat toimia tavoitteellisesti ryhmässä, esittää ja raportoida työsi tuloksia visuaalisesti tietyn graafisen ohjeistuksen mukaisesti sekä reflektoida omaa kehitystäsi.

Sisältö

Palvelumuotoiluprosessi

Palvelumuotoilumenetelmät

Muotoilun tehtävänanto

Projektisuunnitelma ja työnositus

Käyttäjälähtöinen tutkimus

Prototyyppi

Visuaalinen raportointi

Vaikuttavuuden arviointi

Graafiset ohjeet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä
Pystyt jäsentämään palvelumuotoiluprosessin sekä käyttämään välttävästi palvelumuotoilumenetelmiä. Osoitat ymmärtäväsi käyttäjälähtöisen tutkimuksen perusteet. Osaat rakentaa konseptistasi prototyypin. Osaat tuottaa auttavasti palvelumuotoilutyössä käytettyä visuaalista materiaalia sekä huomioida auttavasti graafisia ohjeistuksia.

Tyydyttävä
Pystyt toimimaan palvelumuotoiluprosessin mukaisesti sekä käyttämään kohtuullisella tasolla palvelumuotoilumenetelmiä. Osoitat alustavaa käyttäjälähtöisen tutkimuksen hallintaa. Osaat rakentaa konseptistasi testattavan prototyypin ja suunnitella sen testaamista. Osaat tuottaa kohtuullisella tasolla palvelumuotoilutyössä käytettyä visuaalista materiaalia sekä käyttää auttavasti graafisia ohjeistuksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä
Pystyt työskentelemään palvelumuotoiluprosessin mukaisesti sekä käyttämään tarkoituksenmukaisesti eri palvelumuotoilumenetelmiä. Osoitat hallitsevasi käyttäjälähtöisen tutkimuksen perusteet ja pystyt oivaltavaan tutkimustyöhön, sekä osaat liittää ne kehitystyöhösi. Osaat rakentaa konseptistasi testattavan prototyypin sekä testata sitä. Osaat tuottaa sujuvasti palvelumuotoilutyössä käytettyä visuaalista materiaalia sekä käyttää työssäsi graafisia ohjeistuksia.

Kiitettävä
Pystyt sujuvasti työskentelemään palvelumuotoiluprosessin mukaisesti sekä käyttämään palvelumuotoilumenetelmiä oivaltavasti ja luovasti. Hallitset käyttäjälähtöisen tutkimuksen eri osa-alueet ja teet oivaltavia tutkimuslöydöksiä, sekä osaat käyttää niitä sujuvasti kehitystyössäsi. Osaat rakentaa konseptistasi oivaltavan prototyypin sekä testata sitä asianmukaisesti. Osaat tuottaa oivaltavasti palvelumuotoilutyössä käytettyä visuaalista materiaalia sekä käyttää työssäsi sujuvasti graafisia ohjeistuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen

Pystyt johdonmukaisesti työskentelemään palvelumuotoiluprosessin mukaisesti sekä käyttämään palvelumuotoilumenetelmiä soveltavasti ja luovasti. Hallitset käyttäjälähtöisen tutkimuksen eri osa-alueet hyvin ja teet oivaltavia tutkimuslöydöksiä, sekä osaat käyttää niitä onnistuneesti kehitystyössäsi. Osaat rakentaa konseptistasi luovan prototyypin sekä testata sitä oivaltavasti. Osaat tuottaa luovasti palvelumuotoilutyössä käytettyä visuaalista materiaalia sekä käyttää työssäsi luovasti graafisia ohjeistuksia.