Siirry suoraan sisältöön

Älykkäät ratkaisutLaajuus (10 op)

Tunnus: HA00BP30

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Anu Manner
  • Tapu Holttinen
  • Janne Roiha
  • Kimmo Aho
  • Jaana Larsson

Osaamistavoitteet

Älykkäillä ratkaisuilla tarkoitetaan sisältöjen luomiseen tarkoitettujen järjestelmien, ohjelmistojen ja älykkäiden teknologioiden osaamista.

Älykkäillä ratkaisuilla tarkoitetaan kykyä ymmärtää ja hyödyntää digitalisaation mahdollistamia sovelluksia ja ratkaisuja joko yksilön, oman yrityksen tai asiakkaan toiminnassa. Digitalisaatiolla tarkoitetaan digitaalista uusiutumista eli digiteknologian integroitumista kaikkeen organisaation toimintaan.

Älykkäät ratkaisut tarkoittaa esimerkiksi seuraavaa osaamista:
 
-Osaat asettaa tavoitteita, suunnitella, toteuttaa kokeiluja ja projekteja sekä reflektoida oppimaasi -
-Osaat etsiä, löytää ja ottaa käyttöön tiimiyrityksen toimintaa kehittäviä digitaalisia ratkaisuja.
-Osaat analysoida digitaalista dataa ja osaat tehdä aineistojen pohjalta raportteja sekä toimenpide-ehdotuksia.
-Osaat löytää oikeat henkilöt tekemään tehtäviä eli osaat rakentaa tiimin, joka pystyy tuottamaan tarvittavat ratkaisut olemassa oleviin haasteisiin.
-Osaat tunnistaa digitaalisen ajan ilmiöitä ja liiketoimintamahdollisuuksia. Osaat konseptoida businessmalleja ja uskallat tehdä käytännön kokeiluja yhdessä asiakkaiden kanssa.
-Osaat tuottaa sisältöjä tehokkaasti hyödyntäen digitaalisia sovelluksia

Sisältö

Moduulissa kuvattua osaamista rakennetaan kokemuksellisesti, tekemällä ja soveltamalla teoriaa käytäntöön. Osallistumalla aktiivisesti, aloitteellisesti ja itseohjautuvasti oman tiimiyrityksen oppimis- ja kehitysprosessiin aiheen osaaminen kehittyy. Tämän myötä oppijan osaamista kehitetään seuraavien työkalujen ja näyttöaineistojen rakentamisen avulla:

1.Aiheeseen liittyvät käsitteet ja taustateoriaaineistot, esseet ja raportit: esimerkkiaiheina teoriat ja reflektiot jotka osoittavat kykyä oppia uutta digitaaliseen teknologiaan, sovelluksiin ja niistä seuraaviin ilmiöihin liittyen
2.Omakohtainen käyttökokemus ja osaaminen digitaalisista palveluista ja työkaluista (Trello, Scrum, Hubspot) -> Tuot aktiivisesti digitaalisia työkaluja tiimiyrityksen käyttöön
3.Sovelusten datan tulkinta (esim sovellusten tuottama käyttäjädata) ja digitaalisen median lukutaidon osaaminen ja päätelmien tekeminen toimintaan (esim. asiakkaalle tuotetut raportit markkinointitoimenpiteistä ja toimenpide-ehdotusten tekeminen asiakkaalle).
4. Digitaalisien ratkaisujen konseptit, liiketoimintamallit ja ansaintamallit
5. Oppimistulosten esittelyaineistot, dokumentit ja artefaktit: Oppimisen osoittaminen näyttöaineistojen avulla, Kokeilujen toteuttaminen ja reflektioaineisto joissa näkyy digiteknologiaosaamisen kehittyminen, Loppuraportit, kehitetyt tuotteet ja palvelut, oman oppimisprosessin reflektiot

Harjoittelujakso on integroitu moduuliin, työskenteleminen omassa tiimiyrityksessä vastaa työelämäharjoittelua.
.

Esitietovaatimukset

ICT- taidot

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Jatkuva oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Älykkäät ratkaisut

Jokaisen tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen kehittymistä arvioidaan seuraavien osaajaprofiilien avulla:

0 - Ei osaamista
Ei hallitse osaamisaluetta lainkaan. Ei teoriatietämystä tai toiminnallista kokemusta osaamisalueeseen liittyen.

1 - Vasta-alkaja
Ymmärrät tiedollisia perusasioita osaamisalueeseen liittyen mutta käytännön kokemuksesi ja kokemusten reflektio ja arviointi on vielä vähäistä. Olet tehnyt suunnitelmia osaamisen kehittämiseen liittyen.

2 - Edistynyt vasta-alkaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat, sinulla on teorianäyttöjä osaamisalueeseen liittyen. Olet laatinut toiminnallisia suunnitelmia ja asettanut tavoitteita osaamisalueen kehittämiseen liittyen. Sinulla on osaamisalueesta jo jonkin verran käytännön kokemusta. Kokemusten reflektio kuvaa toimintaa, oppimista ja osaamisen kehittymistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Jatkuva oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Älykkäät ratkaisut

3 - Osaaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat hyvin, ja sinulla on riittävästi teorianäyttöä osaamisalueeseen liittyen. Osaat laatia suunnitelmia ja asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita. Olet asettanut osaamisalueella kehittämisen tavoitteita, toteuttanut osaamisalueella projekteja ja vienyt teoriaosaamistasi käytäntöön. Olet reflektoinut projektiesi onnistumista ja osaat arvioida tavoitteidesi toteutumista reflektioissa hyvin.

4 - Taitaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat syvällisesti. Osaat myös kriittisesti arvioida tietoa. Osaat laatia taitavasti sekä toiminnallisia ja osaamisen kehittymiseen liittyviä suunnitelmia, asettaa tavoitteita, toteuttaa laadukkaasti projekteja ja reflektoida osaamisen kehittymistä taitavasti. Sinulla on merkittävää kokemusta osaamisalueen projekteista, ja teet projekteja oman osaamisen kehittymisen vuoksi. Olet tehnyt useita suunnitelmia, asettanut tavoitteita, toteuttanut projekteja ja arvioinut tavoitteiden toteutumista. Saamasi palaute on hyvää, ja toteutetut projektit ovat alkaneet tuottaa tekemiseesi jatkuvuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Jatkuva oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Älykkäät ratkaisut

5 - Asiantuntija
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat syvällisesti, ja laajennat jatkuvasti tietämystäsi. Osaat kriittisesti arvioida tietoa. Osaat laatia erinomaisesti ja tarkasti sekä lyhyen että pitkän aikavälin toiminnallisia ja osaamisen kehittymiseen liittyviä suunnitelmia, asettaa tavoitteita, toteuttaa erinomaisesti projekteja ja reflektoida osaamisen kehittymistä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Tämän teet itseohjautuvasti ja oman osaamisen kehittämisen ja sisäisen motivaatiosi vuoksi.

Sinulla on merkittävää ja laajaa kokemusta osaamisalueen projektien toteutuksesta ja niiden reflektointi ja arviointi on sinulle keino kehittää osaamistasi. Osaat myös hankkia ja yhdistää uutta tietoa toteutettujen projektien arvioinnissa ja osaamisesi kehittämisessä. Saamasi palaute on erinomaista, ja osaamisalueella toimintasi ja projektit ovat jatkuvia.

Lisätiedot

Opintojakso/ moduuli suoritetaan prosessimaisesti 2,5 vuoden aikana, 3 op osakirjaukset kirjataan lukukausittain, ja osaamisen kehittymistä arvioidaan jatkuvasti. Opintojakson / moduulin loppuarviointi suoritetaan 4. vuoden syksynä.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tiimiakatemia (AMK)
Opettaja
  • Anu Manner
  • Tero Lehtinen
  • Kimmo Aho
  • Tapu Holttinen
  • Jaana Larsson
  • Janne Roiha
  • Mikko Pitkänen
Ryhmät
  • HTA21S1
    Tiimiakatemia (AMK)

Tavoitteet

Älykkäillä ratkaisuilla tarkoitetaan sisältöjen luomiseen tarkoitettujen järjestelmien, ohjelmistojen ja älykkäiden teknologioiden osaamista.

Älykkäillä ratkaisuilla tarkoitetaan kykyä ymmärtää ja hyödyntää digitalisaation mahdollistamia sovelluksia ja ratkaisuja joko yksilön, oman yrityksen tai asiakkaan toiminnassa. Digitalisaatiolla tarkoitetaan digitaalista uusiutumista eli digiteknologian integroitumista kaikkeen organisaation toimintaan.

Älykkäät ratkaisut tarkoittaa esimerkiksi seuraavaa osaamista:
 
-Osaat asettaa tavoitteita, suunnitella, toteuttaa kokeiluja ja projekteja sekä reflektoida oppimaasi -
-Osaat etsiä, löytää ja ottaa käyttöön tiimiyrityksen toimintaa kehittäviä digitaalisia ratkaisuja.
-Osaat analysoida digitaalista dataa ja osaat tehdä aineistojen pohjalta raportteja sekä toimenpide-ehdotuksia.
-Osaat löytää oikeat henkilöt tekemään tehtäviä eli osaat rakentaa tiimin, joka pystyy tuottamaan tarvittavat ratkaisut olemassa oleviin haasteisiin.
-Osaat tunnistaa digitaalisen ajan ilmiöitä ja liiketoimintamahdollisuuksia. Osaat konseptoida businessmalleja ja uskallat tehdä käytännön kokeiluja yhdessä asiakkaiden kanssa.
-Osaat tuottaa sisältöjä tehokkaasti hyödyntäen digitaalisia sovelluksia

Sisältö

Moduulissa kuvattua osaamista rakennetaan kokemuksellisesti, tekemällä ja soveltamalla teoriaa käytäntöön. Osallistumalla aktiivisesti, aloitteellisesti ja itseohjautuvasti oman tiimiyrityksen oppimis- ja kehitysprosessiin aiheen osaaminen kehittyy. Tämän myötä oppijan osaamista kehitetään seuraavien työkalujen ja näyttöaineistojen rakentamisen avulla:

1.Aiheeseen liittyvät käsitteet ja taustateoriaaineistot, esseet ja raportit: esimerkkiaiheina teoriat ja reflektiot jotka osoittavat kykyä oppia uutta digitaaliseen teknologiaan, sovelluksiin ja niistä seuraaviin ilmiöihin liittyen
2.Omakohtainen käyttökokemus ja osaaminen digitaalisista palveluista ja työkaluista (Trello, Scrum, Hubspot) -> Tuot aktiivisesti digitaalisia työkaluja tiimiyrityksen käyttöön
3.Sovelusten datan tulkinta (esim sovellusten tuottama käyttäjädata) ja digitaalisen median lukutaidon osaaminen ja päätelmien tekeminen toimintaan (esim. asiakkaalle tuotetut raportit markkinointitoimenpiteistä ja toimenpide-ehdotusten tekeminen asiakkaalle).
4. Digitaalisien ratkaisujen konseptit, liiketoimintamallit ja ansaintamallit
5. Oppimistulosten esittelyaineistot, dokumentit ja artefaktit: Oppimisen osoittaminen näyttöaineistojen avulla, Kokeilujen toteuttaminen ja reflektioaineisto joissa näkyy digiteknologiaosaamisen kehittyminen, Loppuraportit, kehitetyt tuotteet ja palvelut, oman oppimisprosessin reflektiot

Harjoittelujakso on integroitu moduuliin, työskenteleminen omassa tiimiyrityksessä vastaa työelämäharjoittelua.
.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Jatkuva oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Älykkäät ratkaisut

Jokaisen tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen kehittymistä arvioidaan seuraavien osaajaprofiilien avulla:

0 - Ei osaamista
Ei hallitse osaamisaluetta lainkaan. Ei teoriatietämystä tai toiminnallista kokemusta osaamisalueeseen liittyen.

1 - Vasta-alkaja
Ymmärrät tiedollisia perusasioita osaamisalueeseen liittyen mutta käytännön kokemuksesi ja kokemusten reflektio ja arviointi on vielä vähäistä. Olet tehnyt suunnitelmia osaamisen kehittämiseen liittyen.

2 - Edistynyt vasta-alkaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat, sinulla on teorianäyttöjä osaamisalueeseen liittyen. Olet laatinut toiminnallisia suunnitelmia ja asettanut tavoitteita osaamisalueen kehittämiseen liittyen. Sinulla on osaamisalueesta jo jonkin verran käytännön kokemusta. Kokemusten reflektio kuvaa toimintaa, oppimista ja osaamisen kehittymistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Jatkuva oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Älykkäät ratkaisut

3 - Osaaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat hyvin, ja sinulla on riittävästi teorianäyttöä osaamisalueeseen liittyen. Osaat laatia suunnitelmia ja asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita. Olet asettanut osaamisalueella kehittämisen tavoitteita, toteuttanut osaamisalueella projekteja ja vienyt teoriaosaamistasi käytäntöön. Olet reflektoinut projektiesi onnistumista ja osaat arvioida tavoitteidesi toteutumista reflektioissa hyvin.

4 - Taitaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat syvällisesti. Osaat myös kriittisesti arvioida tietoa. Osaat laatia taitavasti sekä toiminnallisia ja osaamisen kehittymiseen liittyviä suunnitelmia, asettaa tavoitteita, toteuttaa laadukkaasti projekteja ja reflektoida osaamisen kehittymistä taitavasti. Sinulla on merkittävää kokemusta osaamisalueen projekteista, ja teet projekteja oman osaamisen kehittymisen vuoksi. Olet tehnyt useita suunnitelmia, asettanut tavoitteita, toteuttanut projekteja ja arvioinut tavoitteiden toteutumista. Saamasi palaute on hyvää, ja toteutetut projektit ovat alkaneet tuottaa tekemiseesi jatkuvuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Jatkuva oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Älykkäät ratkaisut

5 - Asiantuntija
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat syvällisesti, ja laajennat jatkuvasti tietämystäsi. Osaat kriittisesti arvioida tietoa. Osaat laatia erinomaisesti ja tarkasti sekä lyhyen että pitkän aikavälin toiminnallisia ja osaamisen kehittymiseen liittyviä suunnitelmia, asettaa tavoitteita, toteuttaa erinomaisesti projekteja ja reflektoida osaamisen kehittymistä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Tämän teet itseohjautuvasti ja oman osaamisen kehittämisen ja sisäisen motivaatiosi vuoksi.

Sinulla on merkittävää ja laajaa kokemusta osaamisalueen projektien toteutuksesta ja niiden reflektointi ja arviointi on sinulle keino kehittää osaamistasi. Osaat myös hankkia ja yhdistää uutta tietoa toteutettujen projektien arvioinnissa ja osaamisesi kehittämisessä. Saamasi palaute on erinomaista, ja osaamisalueella toimintasi ja projektit ovat jatkuvia.

Esitietovaatimukset

ICT- taidot

Lisätiedot

Opintojakso/ moduuli suoritetaan prosessimaisesti 2,5 vuoden aikana, 3 op osakirjaukset kirjataan lukukausittain, ja osaamisen kehittymistä arvioidaan jatkuvasti. Opintojakson / moduulin loppuarviointi suoritetaan 4. vuoden syksynä.