Siirry suoraan sisältöön

Täytäntöönpano ja ulosottoLaajuus (5 op)

Tunnus: HBJ30310

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelijalla on kokonaiskuva täytäntöönpanojärjestelmästä ja viranomaisorganisaatiosta. Opiskelija tuntee erilaiset ulosottoperusteet ja niihin liittyvät oikeusvaikutukset. Hän tuntee ulosottomenettelyn yleiset periaatteet ja ulosmittausta sekä lapsen huolto- ja tapaamisoikeuden täytäntöönpanoa koskevan keskeisen sääntelyn. Hän tuntee kansainvälisen täytäntöönpanon pääpiirteet

Sisältö

Täytäntöönpanon eteneminen, vanhentuminen, velallisen suoja, etuoikeudet täytäntöönpanossa, muutoksenhaku, kansainvälinen täytäntöönpano

Esitietovaatimukset

Juridiikan perusteet ja juridisen tiedon etsintä- ja analysointivalmiudet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvioinnin kohteena on opintojakson osaamistavoitteiden saavuttaminen.
Arviointi tehdään tietojen, taitojen ja yleisten pätevyyksien perusteella (Kansallinen ja eurooppalainen laatujärjestelmä NQF/EQF, taso 6)
Erinomainen (5)
Opiskelija yhdistelee ja arvioi tietoa kriittisesti eri näkökulmista argumentoiden ja hyvin perustellen. Opiskelija osoittaa normien ja tiedon syvällistä pohdintaa, vertailua ja arviointia eri näkökulmista lähdemateriaalia monipuolisesti käyttäen.

Kiitettävä (4)
Opiskelija analysoi ja yhdistelee tietoa ja normien soveltamista tuomalla esille eri näkökulmia sekä vertailemalla niiden eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija pystyy luomaan aiheesta oman ajattelun kautta jäsentyneen kokonaisuuden lähdemateriaalia monipuolisesti käyttäen.

Hyvä (3)
Opiskelija soveltaa normeja ja tietoa ja tuo esille useita olennaisia asioita perustellusti. Opiskelija osoittaa omaa pohdintaa tai käyttää havainnollistavia esimerkkejä.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija ymmärtää käsiteltävän asian kannalta olennaisia asioita. Esimerkit osoittavat omaa ajattelua, mutta yhteydet normitaustan ja esimerkkien välillä ovat puutteelliset. Sisältö on niukka eikä rajausta ole perusteltu.

Välttävä (1)
Opiskelija tuo esiin käsiteltävän asian kannalta joitakin olennaisia asioita luettelomaisesti tai lähteitä toistaen. Tehtävästä puuttuu selkeä näkökulma ja esitystapa on pinnallinen, perustelut niukkoja. Oma ajattelu puuttuu, joten yhteyksiä esitettyjen asioiden välillä ei tule esiin.

Hylätty (0)
Opiskelija tuo esiin epäolennaisia asioita tai käsittelee asiaa yleistiedon pohjalta. Aiheen käsittely on sekavaa ja epäjohdonmukaista, perustelut puuttuvat tai ovat virheelliset. Asiasisältö on niukka.

Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Liiketalous (AMK)
Opettaja
  • Hannu Juntunen
  • Sanna-Maria Klemetti
Ryhmät
  • HTL19IY
    Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelijalla on kokonaiskuva täytäntöönpanojärjestelmästä ja viranomaisorganisaatiosta. Opiskelija tuntee erilaiset ulosottoperusteet ja niihin liittyvät oikeusvaikutukset. Hän tuntee ulosottomenettelyn yleiset periaatteet ja ulosmittausta sekä lapsen huolto- ja tapaamisoikeuden täytäntöönpanoa koskevan keskeisen sääntelyn. Hän tuntee kansainvälisen täytäntöönpanon pääpiirteet

Sisältö

Täytäntöönpanon eteneminen, vanhentuminen, velallisen suoja, etuoikeudet täytäntöönpanossa, muutoksenhaku, kansainvälinen täytäntöönpano

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luentoaineistot, aiheeseen liittyvä lainsäädäntö; Suositeltava verkkokirja on: Tuula Linna & Tatu Leppänen: Ulosotto-oikeus I: Ulosottomenettely, 2 uudistettu painos, 2014. Alma Talent Oy

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan osallistumalla luento-opetukseen, joka toteutetaan sekä kontakti- että verkkoluentoina (webinaari) sekä myös itsenäisenä ulkopuolisten toimijoiden tarjoamien verkkoluentojen seuraamisena. Lisäksi opintojakso sisältää oppimis- ja harjoitustehtäviä sekä pari- / ryhmätehtäviä tunnilla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lopputentti on 13.5.-14.5.2022. Ensimmäinen uusintatentti 16.5-17.5.2022 . Toinen uusintatentti 20.5.2022-21.5.2022.
Tarkemmat tiedot tenttimisestä ilmoitetaan Moodlessa tentin yhteydessä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Valinnaisen suoritustavan toteuttaminen arvosanaan oikeuttavasti vaatii erityisen perustellun syyn, joka arvioidaan tapauskohtaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät ovat pääsääntöisesti lainsäädännön soveltamiseen liittyviä oikeustapauksia sekä asiakirjojen laatimisia.
Opintojakson kuormittavuus tunteina:
virtuaaliopiskelu 38 h (sisältää verkkotentin)
itsenäinen pari - / ryhmätyöskentely 35 h
itsenäinen työskentely / oppimistehtävien tekeminen 40 h

Sisällön jaksotus

Opintojakson suorittamiseen vaaditaan tentin läpäisemistä ja oppimispäiväkirjan tekemisestä hyväksytysti. Oppimispäiväkirja laaditaan tunneilla käsitellyistä aihekokonaisuuksista, joita syvennetään käyttäen apuna kurssikirjallisuutta. Kurssilla on myös muita tehtäviä, joita opiskelija tehdä syventääkseen osaamistaan ja täydentääkseen ja parantaakseen oppimispäiväkirjaansa. Näitä muita tehtäviä ei erikseen arvostella.

Kurssin suorittaminen vaatii tentin läpäisemisen lisäksi hyväksyttyä oppimispäiväkirjaa (erillinen ohje Moodlessa). Oppimispäiväkirja arvioidaan hyväksytty/hylätty ja tentti numeroarvosanalla.

Tenttiä ei arvioida, jos oppimispäiväkirjaa ei palautettu kurssin ensimmäisenä ilmoitettuna verkkotenttipäivänä kello 12.00 mennessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Palaute oppimistehtävistä noin 3 – 4 viikon välein tehtävän palauttamiselle määrätyn ajan jälkeen. Tunnilla pidettävät tai esitettävät pari- / ryhmätehtävät käydään läpi ja niistä saa palautteen tunnilla, ja näihin liittyy myös itse- ja vertaisarviointia.

Opintojakson suorittamiseen vaaditaan tentin läpäisemistä ja oppimispäiväkirjan tekemisestä hyväksytysti. Oppimispäiväkirja on palautettava viimeksi tehty verkkotenttipäivänä kello 12.00.

Jos oppimispäiväkirjaa ei ole palautettu yllä olevassa aikataulussa tai oppimispäiväkirja on hylätty tai tentti tulee hylätyksi, opiskelija ilmoittautuu uusintatenttiin.
Palautetta käydään läpi noin 1-2 viikon välein. Tunnilla pidettävät tai esitettävät pari- / ryhmätehtävät käydään läpi ja niistä saa palautteen tunnilla, ja näihin liittyy myös itse- ja vertaisarviointia.

Tentistä ja hyväksytystä oppimispäiväkirjasta saa maksimissaan 100 pistettä.

Edellä oleva tarkoittaa seuraavaa:

arvosana 5 = 89-100 pistettä

arvosana 4 = 77-88- pistettä

arvosana 3 = 65-76 pistettä

arvosana 1-2 = 50-64 pistettä

Tarkemmat tiedot arviointimenetelmästä ja arviointiasteikosta kurssin yhteydessä Moodlesta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvioinnin kohteena on opintojakson osaamistavoitteiden saavuttaminen.
Arviointi tehdään tietojen, taitojen ja yleisten pätevyyksien perusteella (Kansallinen ja eurooppalainen laatujärjestelmä NQF/EQF, taso 6)
Erinomainen (5)
Opiskelija yhdistelee ja arvioi tietoa kriittisesti eri näkökulmista argumentoiden ja hyvin perustellen. Opiskelija osoittaa normien ja tiedon syvällistä pohdintaa, vertailua ja arviointia eri näkökulmista lähdemateriaalia monipuolisesti käyttäen.

Kiitettävä (4)
Opiskelija analysoi ja yhdistelee tietoa ja normien soveltamista tuomalla esille eri näkökulmia sekä vertailemalla niiden eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija pystyy luomaan aiheesta oman ajattelun kautta jäsentyneen kokonaisuuden lähdemateriaalia monipuolisesti käyttäen.

Hyvä (3)
Opiskelija soveltaa normeja ja tietoa ja tuo esille useita olennaisia asioita perustellusti. Opiskelija osoittaa omaa pohdintaa tai käyttää havainnollistavia esimerkkejä.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija ymmärtää käsiteltävän asian kannalta olennaisia asioita. Esimerkit osoittavat omaa ajattelua, mutta yhteydet normitaustan ja esimerkkien välillä ovat puutteelliset. Sisältö on niukka eikä rajausta ole perusteltu.

Välttävä (1)
Opiskelija tuo esiin käsiteltävän asian kannalta joitakin olennaisia asioita luettelomaisesti tai lähteitä toistaen. Tehtävästä puuttuu selkeä näkökulma ja esitystapa on pinnallinen, perustelut niukkoja. Oma ajattelu puuttuu, joten yhteyksiä esitettyjen asioiden välillä ei tule esiin.

Hylätty (0)
Opiskelija tuo esiin epäolennaisia asioita tai käsittelee asiaa yleistiedon pohjalta. Aiheen käsittely on sekavaa ja epäjohdonmukaista, perustelut puuttuvat tai ovat virheelliset. Asiasisältö on niukka.

Esitietovaatimukset

Juridiikan perusteet ja juridisen tiedon etsintä- ja analysointivalmiudet