Siirry suoraan sisältöön

Ohjaustyön menetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: SK00CI76

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Anne Koivisto

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on oppia ohjaustyön prosessi kuntoutuksen yleisen toimintamallin pohjalta. Opintojaksolla perehdytään eri ympäristöissä tapahtuvaan, yksilön osallisuutta ja voimavaroja tukevan ohjauksen toteutukseen ja menetelmiin sekä rakenteiseen kirjaamiseen osana ohjaustyötä.

Opintojakson osaamiset:

Työelämässä toimiminen
Eettisyys
Kuntoutuksen ohjaustyö ja ohjaaminen

Opintojakson osaamistavoite:

Tiedät, miten ohjausprosessissa viestitään ja toimitaan vuorovaikutuksessa ammatillisesti. Osaat hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia ohjausprosessissa.

Osaat reflektoida omaa toimintaasi ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti sekä tunnistat vastuusi ohjaustyön ammattilaisena myös tilanteissa, joihin liittyy arvoristiriitoja. Osaat huomioida sensitiivisyyden, moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista ohjaustyössä.

Tiedät, miten yksilöä ja hänen verkostoaan tuetaan asiakaslähtöisesti muutoksessa kuntoutumisprosessin aikana. Ymmärrät yksilön oman vastuun ja vastuunottoon rohkaisemisen merkityksen kuntoutumisessa.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on ohjaustyön prosessi kuntoutuksen yleisen toimintamallin pohjalta. Perehdyt eri ympäristöissä tapahtuvaan ohjaustyöhön ja sen menetelmiin, kuten sosiodynaamiseen ohjaukseen, digitalisaatioon sekä rakenteiseen kirjaamiseen ohjaustyössä. Reflektoit ohjaustyön ammattietiikkaa ja pohdit asiakaslähtöisyyden ja voimavarakeskeisyyden toteutumista ohjausprosessissa.

Esitietovaatimukset

Osaat ottaa toiset huomioon kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa ja edistää yhdenvertaisuuden toteutumista niissä. Osaat toimia rakentavasti ohjaustyössä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1 = Osaat kuvata ohjaustyön prosessin. Osaat kertoa eri ympäristöissä tapahtuvista ohjaustyön tavoista ja menetelmistä. Osaat kertoa, mitä on sosiodynaaminen ohjaus ja mitä digitalisaatio tarkoittaa ohjaustyössä. Osaat kuvata rakenteisen kirjaamisen perusperiaatteet. Tunnistat ohjaustyöhön liittyviä ammattieettisiä näkökulmia. Osaat kuvata asiakaslähtöisyyden ja voimavarakeskeisyyden toteutumista ohjausprosessissa.

2 = Osaat määritellä ohjaustyön prosessin. Osaat selittää ja kertoa esimerkkejä eri ympäristöissä tapahtuvista ohjaustyön tavoista ja menetelmistä. Osaat määritellä, mitä on sosiodynaaminen ohjaus ja mitä digitalisaatio tarkoittaa ohjaustyössä. Osaat selittää rakenteisen kirjaamisen periaatteet. Osaat tulkita ohjaustyöhön liittyviä ammattieettisiä näkökulmia sekä asiakaslähtöisyyden ja voimavarakeskeisyyden toteutumista ohjausprosessissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 = Osaat selittää, kuinka ohjaustyön prosessi etenee. Osaat selittää, kuinka eri ympäristöissä tapahtuvia ohjaustyön tapoja ja menetelmiä sovelletaan. Osaat soveltaa digitaalisia ja sosiodynaamisen ohjauksen menetelmiä ohjaustyössä. Osaat selittää, kuinka rakenteista kirjaamista toteutetaan ohjaustyössä. Osaat ratkaista ohjaustyön ammattieettisyyteen, asiakaslähtöisyyteen ja voimavarakeskeisyyteen liittyviä kysymyksiä.

4 = Osaat selittää ja perustella, kuinka ohjaustyön prosessi etenee. Osaat perustella ja vertailla eri ympäristöissä tapahtuvia ohjaustyön tapoja ja menetelmiä. Osaat analysoida sosiodynaamisen ohjauksen ja digitaalisten menetelmien käyttöä ohjaustyössä. Osaat perustella rakenteisen kirjaamisen merkitystä ohjaustyössä. Osaat analysoida ohjaustyön ammattieettisyyteen, asiakaslähtöisyyteen ja voimavarakeskeisyyteen liittyviä kysymyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = Osaat suunnitella ohjaustyön prosessin etenemisen. Osaat suunnitella ja kehittää eri ympäristöissä tapahtuvia ohjaustyön tapoja ja menetelmiä. Osaat analysoida ja kehittää sosiodynaamisen ohjauksen ja digitaalisten menetelmien käyttöä ohjaustyössä. Osaat vakuuttavasti perustella rakenteisen kirjaamisen merkitystä ohjaustyössä. Osaat laaja-alaisesti analysoida ohjaustyön ammattieettisyyteen, asiakaslähtöisyyteen ja voimavarakeskeisyyteen liittyviä kysymyksiä.