Siirry suoraan sisältöön

Grafiikkaohjelmoinnin matemaattiset perusteetLaajuus (2 op)

Tunnus: TT00CK80

Laajuus

2 op

Opetuskieli

  • suomi
  • englanti

Vastuuhenkilö

  • Ville Arvio,

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla perehdyt 2D- ja 3D-grafiikkaohjelmoinnin perustana olevaan matematiikkaan: vektoreihin- ja matriiseihin. Opintojakson käytyäsi tiedät ja ymmärrät vektorien ja matriisien merkintätavat, peruskäsitteet ja -operaatiot. Ymmärrät vektoreiden ja matriisien merkityksen 2D- ja 3D-grafiikkaohjelmoinnin matemaattisena perustana, tunnistat niiden käyttömahdollisuuksia ja osaat käyttää vektori- ja matriisilaskentaa grafiikkaohjelmoinnin yksinkertaisissa sovelluksissa.

EUR-ACE Tieto ja ymmärrys
Tiedot ja ymmärrys tieto- ja viestintätekniikan luonnontieteellisistä ja matemaattisista periaatteista. Tiedot ja ymmärrys oman erikoistumisalan perustana olevista insinööritieteistä sillä tasolla, joka mahdollistaa muiden ohjelman tulosten saavuttamisen mukaan lukien käsityksen tulevaisuuden vaatimuksista omalla alalla

EUR-ACE Tekniikan soveltaminen käytäntöön
Ymmärrys soveltuvista tekniikoista ja menetelmistä sekä niiden rajoituksista

Sisältö

Vektorin käsite, vektorien perusoperaatiot, piste- ja ristitulo, suoran ja tason määrittely vektoreiden avulla, matriisin käsite, matriisien perusoperaatiot, determinantti, käänteismatriisi, muunnosmatriisit (kierto, skaalaus, siirto), ortogonaalinen matriisi, homogeeniset koordinaatit, muunnokset koordinaatistojen välillä. Käsitteiden ja operaatioiden sovelluksia erityisesti 2D- ja 3D-grafiikkaohjelmoinnissa.

Esitietovaatimukset

Mat1 Yhtälöt
Mat2 Funktiot
Mat4 Diskreetti matematiikka

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Osaat vektoreihin ja matriiseihin liittyvät merkinnät. Ymmärrät vektorin ja matriisin käsitteet ja osaat laskea vektoreiden ja matriisien peruslaskutoimituksia. Ymmärrät vektori- ja matriisilaskennan merkityksen grafiikkaohjelmoinnissa ja osaat soveltaa vektori- ja matriisilaskentaa alan yksinkertaisissa sovelluksissa.