Siirry suoraan sisältöön

Vastuullinen tiimiyrittäjyysLaajuus (10 op)

Tunnus: HA00BP29

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Anu Manner
  • Tapu Holttinen
  • Janne Roiha
  • Kimmo Aho
  • Jaana Larsson
  • Tero Lehtinen

Osaamistavoitteet

Vastuullisen tiimiyrittäjyyden moduulissa tavoitteena on kehittää osaamista, jota tarvitaan toteuttamaan tuloksellista yritystoimintaa ymmärtäen tuloksellisuuteen vaikuttavat laajemmat tekijät.

Vastuullisella tiimiyrittäjyydellä tarkoitetaan kaikkien niiden tietojen ja taitojen kokonaisuutta, jota tarvitaan yrityksen ja muun vastaavan organisaation kannattavaan ja kestävään johtamiseen ja toimintaan. Sen osa-alueina voidaan pitää erityisesti yrittäjyys-, taloushallinto- ja liiketoimintamallien kehittämisosaamista. Ennen kaikkea liiketoimintaosaaminen on kykyä kehittää yrityksen toimintaa.

Talousosaaminen on kykyä ymmärtää yrityksen talouteen liittyviä laskelmia sekä suunnitella ja pyörittää yrityksen taloutta käytännössä. Talousosaamisen näyttöaineistot muodostuvat projektibudjeteista, tiimiyrityksen budjetista, tiimiyrityksen talousraporttien tuottamisesta ja esittämisestä.

Mallinnus- ja konseptointiosaaminen on kykyä yksinkertaistaa ja visualisoida asioita; se on kykyä hyödyntää teoriatietoa niin, että tiimiyrityksen liiketoiminta kehittyy. Osaat käyttää esim. erilaisia business model canvaksia tai strategiamalleja (matriisit ja nelikenttämallit) tiimiyrityksen toiminnan kehittämiseen. Näyttöaineistot voivat olla tehtyjä prototyyppejä, uusia bisneskonsepteja asiakkaiden kanssa toteutettavaksi tai vaikka matkakarttoja tiimiyrityksen kehittämistoimiin liittyen.

Yrittäjyysosaaminen on kykyä ratkaista ongelmia ja johtaa ratkaisujen tuottamista kannattavasti. Se muodostuu tiedoista, taidoista ja asenteista. Se on kykyä havainnoida ympäristöä ja tarttua esiin tuleviin liiketoimintamahdollisuuksiin. Ja kehittää, johtaa ja mitata niitä tavoitteellisesti. Näyttöaineistot ovat ”Business Casejen” rakentamista konseptien ympärille.

Sisältö

Moduulissa kuvattua osaamista rakennetaan kokemuksellisesti, tekemällä ja soveltamalla teoriaa käytäntöön. Osallistumalla aktiivisesti, aloitteellisesti ja itseohjautuvasti oman tiimiyrityksen liiketoiminnan kehitysprosessiin aiheen osaaminen kehittyy. Tämän myötä oppijan osaamista kehitetään seuraavien työkalujen ja näyttöaineistojen rakentamisen avulla:

1.Aiheeseen liittyvät käsitteet ja taustateoriaaineistot, esseet ja raportit: esimerkkiaiheina Taloushallinto, Mallinnus- ja konseptointi, Yrittäjyyteen liittyvät teoriat
2.Liiketoiminta- ja yrittäjyysosaamiseen liittyvien prosessien ymmärtämisen osoittavat aineistot: Suunnitelmat, budjetit, raportit, reflektiot
3.Menetelmäaineisto: Taloussuunnittelu- ja raporttiaineistot, Kokeilu- ja projektisuunnitelmat (sis. esi- ja jälkimotorola), Kokeilemalla kehittäminen, Konseptit ja business-casejen rakentaminen, Tietoon perustuvien raporttien laatiminen
4.Oppimistulosten esittelyaineistot, dokumentit ja artefaktit (Portfoliot): Oppimisen osoittaminen näyttöaineistojen avulla, Kokeilujen toteuttaminen ja reflektioaineisto joissa näkyy liiketoimintaosaamisen kehittyminen, Loppuraportit, kehitetyt tuotteet ja palvelut, oman oppimisprosessin reflektiot

Harjoittelujakso on integroitu moduuliin, työskenteleminen omassa tiimiyrityksessä vastaa työelämäharjoittelua.

Esitietovaatimukset

Taloushallinto, perusopinnot

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Ketterä oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Globaali ajattelutapa

Jokaisen tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen kehittymistä arvioidaan seuraavien osaajaprofiilien avulla:

0 - Ei osaamista
Ei hallitse osaamisaluetta lainkaan. Ei teoriatietämystä tai toiminnallista kokemusta osaamisalueeseen liittyen.

1 - Vasta-alkaja
Ymmärrät tiedollisia perusasioita osaamisalueeseen liittyen mutta käytännön kokemuksesi ja kokemusten reflektio ja arviointi on vielä vähäistä. Olet tehnyt suunnitelmia osaamisen kehittämiseen liittyen.

2 - Edistynyt vasta-alkaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat, sinulla on teorianäyttöjä osaamisalueeseen liittyen. Olet laatinut toiminnallisia suunnitelmia ja asettanut tavoitteita osaamisalueen kehittämiseen liittyen. Sinulla on osaamisalueesta jo jonkin verran käytännön kokemusta. Kokemusten reflektio kuvaa toimintaa, oppimista ja osaamisen kehittymistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 - Osaaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat hyvin, ja sinulla on riittävästi teorianäyttöä osaamisalueeseen liittyen. Osaat laatia suunnitelmia ja asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita. Olet asettanut osaamisalueella kehittämisen tavoitteita, toteuttanut osaamisalueella projekteja ja vienyt teoriaosaamistasi käytäntöön. Olet reflektoinut projektiesi onnistumista ja osaat arvioida tavoitteidesi toteutumista reflektioissa hyvin.
Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Ketterä oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Globaali ajattelutapa

4 - Taitaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat syvällisesti. Osaat myös kriittisesti arvioida tietoa. Osaat laatia taitavasti sekä toiminnallisia ja osaamisen kehittymiseen liittyviä suunnitelmia, asettaa tavoitteita, toteuttaa laadukkaasti projekteja ja reflektoida osaamisen kehittymistä taitavasti. Sinulla on merkittävää kokemusta osaamisalueen projekteista, ja teet projekteja oman osaamisen kehittymisen vuoksi. Olet tehnyt useita suunnitelmia, asettanut tavoitteita, toteuttanut projekteja ja arvioinut tavoitteiden toteutumista. Saamasi palaute on hyvää, ja toteutetut projektit ovat alkaneet tuottaa tekemiseesi jatkuvuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Ketterä oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Globaali ajattelutapa

5 - Asiantuntija
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat syvällisesti, ja laajennat jatkuvasti tietämystäsi. Osaat kriittisesti arvioida tietoa. Osaat laatia erinomaisesti ja tarkasti sekä lyhyen että pitkän aikavälin toiminnallisia ja osaamisen kehittymiseen liittyviä suunnitelmia, asettaa tavoitteita, toteuttaa erinomaisesti projekteja ja reflektoida osaamisen kehittymistä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Tämän teet itseohjautuvasti ja oman osaamisen kehittämisen ja sisäisen motivaatiosi vuoksi.

Sinulla on merkittävää ja laajaa kokemusta osaamisalueen projektien toteutuksesta ja niiden reflektointi ja arviointi on sinulle keino kehittää osaamistasi. Osaat myös hankkia ja yhdistää uutta tietoa toteutettujen projektien arvioinnissa ja osaamisesi kehittämisessä. Saamasi palaute on erinomaista, ja osaamisalueella toimintasi ja projektit ovat jatkuvia.

Lisätiedot

Opintojakso/ moduuli suoritetaan prosessimaisesti 2,5 vuoden aikana, 3 op osakirjaukset kirjataan lukukausittain, ja osaamisen kehittymistä arvioidaan jatkuvasti. Opintojakson / moduulin loppuarviointi suoritetaan 4. vuoden syksynä.

Ilmoittautumisaika

31.07.2023 - 04.01.2024

Ajoitus

28.08.2023 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tiimiakatemia (AMK)
Opettaja
  • Anu Manner
  • Kimmo Aho
  • Tero Lehtinen
  • Tapu Holttinen
  • Jaana Larsson
  • Janne Roiha
Ryhmät
  • HTA22S1
    Tiimiakatemia (AMK)

Tavoitteet

Vastuullisen tiimiyrittäjyyden moduulissa tavoitteena on kehittää osaamista, jota tarvitaan toteuttamaan tuloksellista yritystoimintaa ymmärtäen tuloksellisuuteen vaikuttavat laajemmat tekijät.

Vastuullisella tiimiyrittäjyydellä tarkoitetaan kaikkien niiden tietojen ja taitojen kokonaisuutta, jota tarvitaan yrityksen ja muun vastaavan organisaation kannattavaan ja kestävään johtamiseen ja toimintaan. Sen osa-alueina voidaan pitää erityisesti yrittäjyys-, taloushallinto- ja liiketoimintamallien kehittämisosaamista. Ennen kaikkea liiketoimintaosaaminen on kykyä kehittää yrityksen toimintaa.

Talousosaaminen on kykyä ymmärtää yrityksen talouteen liittyviä laskelmia sekä suunnitella ja pyörittää yrityksen taloutta käytännössä. Talousosaamisen näyttöaineistot muodostuvat projektibudjeteista, tiimiyrityksen budjetista, tiimiyrityksen talousraporttien tuottamisesta ja esittämisestä.

Mallinnus- ja konseptointiosaaminen on kykyä yksinkertaistaa ja visualisoida asioita; se on kykyä hyödyntää teoriatietoa niin, että tiimiyrityksen liiketoiminta kehittyy. Osaat käyttää esim. erilaisia business model canvaksia tai strategiamalleja (matriisit ja nelikenttämallit) tiimiyrityksen toiminnan kehittämiseen. Näyttöaineistot voivat olla tehtyjä prototyyppejä, uusia bisneskonsepteja asiakkaiden kanssa toteutettavaksi tai vaikka matkakarttoja tiimiyrityksen kehittämistoimiin liittyen.

Yrittäjyysosaaminen on kykyä ratkaista ongelmia ja johtaa ratkaisujen tuottamista kannattavasti. Se muodostuu tiedoista, taidoista ja asenteista. Se on kykyä havainnoida ympäristöä ja tarttua esiin tuleviin liiketoimintamahdollisuuksiin. Ja kehittää, johtaa ja mitata niitä tavoitteellisesti. Näyttöaineistot ovat ”Business Casejen” rakentamista konseptien ympärille.

Sisältö

Moduulissa kuvattua osaamista rakennetaan kokemuksellisesti, tekemällä ja soveltamalla teoriaa käytäntöön. Osallistumalla aktiivisesti, aloitteellisesti ja itseohjautuvasti oman tiimiyrityksen liiketoiminnan kehitysprosessiin aiheen osaaminen kehittyy. Tämän myötä oppijan osaamista kehitetään seuraavien työkalujen ja näyttöaineistojen rakentamisen avulla:

1.Aiheeseen liittyvät käsitteet ja taustateoriaaineistot, esseet ja raportit: esimerkkiaiheina Taloushallinto, Mallinnus- ja konseptointi, Yrittäjyyteen liittyvät teoriat
2.Liiketoiminta- ja yrittäjyysosaamiseen liittyvien prosessien ymmärtämisen osoittavat aineistot: Suunnitelmat, budjetit, raportit, reflektiot
3.Menetelmäaineisto: Taloussuunnittelu- ja raporttiaineistot, Kokeilu- ja projektisuunnitelmat (sis. esi- ja jälkimotorola), Kokeilemalla kehittäminen, Konseptit ja business-casejen rakentaminen, Tietoon perustuvien raporttien laatiminen
4.Oppimistulosten esittelyaineistot, dokumentit ja artefaktit (Portfoliot): Oppimisen osoittaminen näyttöaineistojen avulla, Kokeilujen toteuttaminen ja reflektioaineisto joissa näkyy liiketoimintaosaamisen kehittyminen, Loppuraportit, kehitetyt tuotteet ja palvelut, oman oppimisprosessin reflektiot

Harjoittelujakso on integroitu moduuliin, työskenteleminen omassa tiimiyrityksessä vastaa työelämäharjoittelua.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Ketterä oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Globaali ajattelutapa

Jokaisen tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen kehittymistä arvioidaan seuraavien osaajaprofiilien avulla:

0 - Ei osaamista
Ei hallitse osaamisaluetta lainkaan. Ei teoriatietämystä tai toiminnallista kokemusta osaamisalueeseen liittyen.

1 - Vasta-alkaja
Ymmärrät tiedollisia perusasioita osaamisalueeseen liittyen mutta käytännön kokemuksesi ja kokemusten reflektio ja arviointi on vielä vähäistä. Olet tehnyt suunnitelmia osaamisen kehittämiseen liittyen.

2 - Edistynyt vasta-alkaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat, sinulla on teorianäyttöjä osaamisalueeseen liittyen. Olet laatinut toiminnallisia suunnitelmia ja asettanut tavoitteita osaamisalueen kehittämiseen liittyen. Sinulla on osaamisalueesta jo jonkin verran käytännön kokemusta. Kokemusten reflektio kuvaa toimintaa, oppimista ja osaamisen kehittymistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 - Osaaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat hyvin, ja sinulla on riittävästi teorianäyttöä osaamisalueeseen liittyen. Osaat laatia suunnitelmia ja asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita. Olet asettanut osaamisalueella kehittämisen tavoitteita, toteuttanut osaamisalueella projekteja ja vienyt teoriaosaamistasi käytäntöön. Olet reflektoinut projektiesi onnistumista ja osaat arvioida tavoitteidesi toteutumista reflektioissa hyvin.
Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Ketterä oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Globaali ajattelutapa

4 - Taitaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat syvällisesti. Osaat myös kriittisesti arvioida tietoa. Osaat laatia taitavasti sekä toiminnallisia ja osaamisen kehittymiseen liittyviä suunnitelmia, asettaa tavoitteita, toteuttaa laadukkaasti projekteja ja reflektoida osaamisen kehittymistä taitavasti. Sinulla on merkittävää kokemusta osaamisalueen projekteista, ja teet projekteja oman osaamisen kehittymisen vuoksi. Olet tehnyt useita suunnitelmia, asettanut tavoitteita, toteuttanut projekteja ja arvioinut tavoitteiden toteutumista. Saamasi palaute on hyvää, ja toteutetut projektit ovat alkaneet tuottaa tekemiseesi jatkuvuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Ketterä oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Globaali ajattelutapa

5 - Asiantuntija
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat syvällisesti, ja laajennat jatkuvasti tietämystäsi. Osaat kriittisesti arvioida tietoa. Osaat laatia erinomaisesti ja tarkasti sekä lyhyen että pitkän aikavälin toiminnallisia ja osaamisen kehittymiseen liittyviä suunnitelmia, asettaa tavoitteita, toteuttaa erinomaisesti projekteja ja reflektoida osaamisen kehittymistä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Tämän teet itseohjautuvasti ja oman osaamisen kehittämisen ja sisäisen motivaatiosi vuoksi.

Sinulla on merkittävää ja laajaa kokemusta osaamisalueen projektien toteutuksesta ja niiden reflektointi ja arviointi on sinulle keino kehittää osaamistasi. Osaat myös hankkia ja yhdistää uutta tietoa toteutettujen projektien arvioinnissa ja osaamisesi kehittämisessä. Saamasi palaute on erinomaista, ja osaamisalueella toimintasi ja projektit ovat jatkuvia.

Esitietovaatimukset

Taloushallinto, perusopinnot

Lisätiedot

Opintojakso/ moduuli suoritetaan prosessimaisesti 2,5 vuoden aikana, 3 op osakirjaukset kirjataan lukukausittain, ja osaamisen kehittymistä arvioidaan jatkuvasti. Opintojakson / moduulin loppuarviointi suoritetaan 4. vuoden syksynä.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tiimiakatemia (AMK)
Opettaja
  • Anu Manner
  • Tero Lehtinen
  • Kimmo Aho
  • Tapu Holttinen
  • Janne Roiha
  • Jaana Larsson
  • Mikko Pitkänen
Ryhmät
  • HTA21S1
    Tiimiakatemia (AMK)

Tavoitteet

Vastuullisen tiimiyrittäjyyden moduulissa tavoitteena on kehittää osaamista, jota tarvitaan toteuttamaan tuloksellista yritystoimintaa ymmärtäen tuloksellisuuteen vaikuttavat laajemmat tekijät.

Vastuullisella tiimiyrittäjyydellä tarkoitetaan kaikkien niiden tietojen ja taitojen kokonaisuutta, jota tarvitaan yrityksen ja muun vastaavan organisaation kannattavaan ja kestävään johtamiseen ja toimintaan. Sen osa-alueina voidaan pitää erityisesti yrittäjyys-, taloushallinto- ja liiketoimintamallien kehittämisosaamista. Ennen kaikkea liiketoimintaosaaminen on kykyä kehittää yrityksen toimintaa.

Talousosaaminen on kykyä ymmärtää yrityksen talouteen liittyviä laskelmia sekä suunnitella ja pyörittää yrityksen taloutta käytännössä. Talousosaamisen näyttöaineistot muodostuvat projektibudjeteista, tiimiyrityksen budjetista, tiimiyrityksen talousraporttien tuottamisesta ja esittämisestä.

Mallinnus- ja konseptointiosaaminen on kykyä yksinkertaistaa ja visualisoida asioita; se on kykyä hyödyntää teoriatietoa niin, että tiimiyrityksen liiketoiminta kehittyy. Osaat käyttää esim. erilaisia business model canvaksia tai strategiamalleja (matriisit ja nelikenttämallit) tiimiyrityksen toiminnan kehittämiseen. Näyttöaineistot voivat olla tehtyjä prototyyppejä, uusia bisneskonsepteja asiakkaiden kanssa toteutettavaksi tai vaikka matkakarttoja tiimiyrityksen kehittämistoimiin liittyen.

Yrittäjyysosaaminen on kykyä ratkaista ongelmia ja johtaa ratkaisujen tuottamista kannattavasti. Se muodostuu tiedoista, taidoista ja asenteista. Se on kykyä havainnoida ympäristöä ja tarttua esiin tuleviin liiketoimintamahdollisuuksiin. Ja kehittää, johtaa ja mitata niitä tavoitteellisesti. Näyttöaineistot ovat ”Business Casejen” rakentamista konseptien ympärille.

Sisältö

Moduulissa kuvattua osaamista rakennetaan kokemuksellisesti, tekemällä ja soveltamalla teoriaa käytäntöön. Osallistumalla aktiivisesti, aloitteellisesti ja itseohjautuvasti oman tiimiyrityksen liiketoiminnan kehitysprosessiin aiheen osaaminen kehittyy. Tämän myötä oppijan osaamista kehitetään seuraavien työkalujen ja näyttöaineistojen rakentamisen avulla:

1.Aiheeseen liittyvät käsitteet ja taustateoriaaineistot, esseet ja raportit: esimerkkiaiheina Taloushallinto, Mallinnus- ja konseptointi, Yrittäjyyteen liittyvät teoriat
2.Liiketoiminta- ja yrittäjyysosaamiseen liittyvien prosessien ymmärtämisen osoittavat aineistot: Suunnitelmat, budjetit, raportit, reflektiot
3.Menetelmäaineisto: Taloussuunnittelu- ja raporttiaineistot, Kokeilu- ja projektisuunnitelmat (sis. esi- ja jälkimotorola), Kokeilemalla kehittäminen, Konseptit ja business-casejen rakentaminen, Tietoon perustuvien raporttien laatiminen
4.Oppimistulosten esittelyaineistot, dokumentit ja artefaktit (Portfoliot): Oppimisen osoittaminen näyttöaineistojen avulla, Kokeilujen toteuttaminen ja reflektioaineisto joissa näkyy liiketoimintaosaamisen kehittyminen, Loppuraportit, kehitetyt tuotteet ja palvelut, oman oppimisprosessin reflektiot

Harjoittelujakso on integroitu moduuliin, työskenteleminen omassa tiimiyrityksessä vastaa työelämäharjoittelua.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Ketterä oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Globaali ajattelutapa

Jokaisen tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen kehittymistä arvioidaan seuraavien osaajaprofiilien avulla:

0 - Ei osaamista
Ei hallitse osaamisaluetta lainkaan. Ei teoriatietämystä tai toiminnallista kokemusta osaamisalueeseen liittyen.

1 - Vasta-alkaja
Ymmärrät tiedollisia perusasioita osaamisalueeseen liittyen mutta käytännön kokemuksesi ja kokemusten reflektio ja arviointi on vielä vähäistä. Olet tehnyt suunnitelmia osaamisen kehittämiseen liittyen.

2 - Edistynyt vasta-alkaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat, sinulla on teorianäyttöjä osaamisalueeseen liittyen. Olet laatinut toiminnallisia suunnitelmia ja asettanut tavoitteita osaamisalueen kehittämiseen liittyen. Sinulla on osaamisalueesta jo jonkin verran käytännön kokemusta. Kokemusten reflektio kuvaa toimintaa, oppimista ja osaamisen kehittymistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 - Osaaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat hyvin, ja sinulla on riittävästi teorianäyttöä osaamisalueeseen liittyen. Osaat laatia suunnitelmia ja asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita. Olet asettanut osaamisalueella kehittämisen tavoitteita, toteuttanut osaamisalueella projekteja ja vienyt teoriaosaamistasi käytäntöön. Olet reflektoinut projektiesi onnistumista ja osaat arvioida tavoitteidesi toteutumista reflektioissa hyvin.
Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Ketterä oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Globaali ajattelutapa

4 - Taitaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat syvällisesti. Osaat myös kriittisesti arvioida tietoa. Osaat laatia taitavasti sekä toiminnallisia ja osaamisen kehittymiseen liittyviä suunnitelmia, asettaa tavoitteita, toteuttaa laadukkaasti projekteja ja reflektoida osaamisen kehittymistä taitavasti. Sinulla on merkittävää kokemusta osaamisalueen projekteista, ja teet projekteja oman osaamisen kehittymisen vuoksi. Olet tehnyt useita suunnitelmia, asettanut tavoitteita, toteuttanut projekteja ja arvioinut tavoitteiden toteutumista. Saamasi palaute on hyvää, ja toteutetut projektit ovat alkaneet tuottaa tekemiseesi jatkuvuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Ketterä oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Globaali ajattelutapa

5 - Asiantuntija
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat syvällisesti, ja laajennat jatkuvasti tietämystäsi. Osaat kriittisesti arvioida tietoa. Osaat laatia erinomaisesti ja tarkasti sekä lyhyen että pitkän aikavälin toiminnallisia ja osaamisen kehittymiseen liittyviä suunnitelmia, asettaa tavoitteita, toteuttaa erinomaisesti projekteja ja reflektoida osaamisen kehittymistä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Tämän teet itseohjautuvasti ja oman osaamisen kehittämisen ja sisäisen motivaatiosi vuoksi.

Sinulla on merkittävää ja laajaa kokemusta osaamisalueen projektien toteutuksesta ja niiden reflektointi ja arviointi on sinulle keino kehittää osaamistasi. Osaat myös hankkia ja yhdistää uutta tietoa toteutettujen projektien arvioinnissa ja osaamisesi kehittämisessä. Saamasi palaute on erinomaista, ja osaamisalueella toimintasi ja projektit ovat jatkuvia.

Esitietovaatimukset

Taloushallinto, perusopinnot

Lisätiedot

Opintojakso/ moduuli suoritetaan prosessimaisesti 2,5 vuoden aikana, 3 op osakirjaukset kirjataan lukukausittain, ja osaamisen kehittymistä arvioidaan jatkuvasti. Opintojakson / moduulin loppuarviointi suoritetaan 4. vuoden syksynä.