Siirry suoraan sisältöön

Sport Digital CommunicationsLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: HL00CB17

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
englanti
Vastuuhenkilö
Aila Ahonen

Osaamistavoitteet

Kurssin kohde
Tämä kurssi tarjoaa johdannon urheilualan digitaaliseen markkinointiin ja viestintään. Tämä kurssi on osa sovellettua liiketalouden osaamista urheilussa. Tämä kurssi käsittelee digitaalisen viestinnän eri näkökohtia urheiluorganisaatioissa.

Tämän kurssin suoritettuasi ymmärrät digitaalisen markkinointiviestinnän keskeiset käsitteet, ohjaavat tekijät ja mittaukset. Tunnet urheilujärjestöjen digitaalisen markkinoinnin suunnittelun ja viestinnän tarpeet. Olet tietoinen erilaisista markkinointiviestinnän alustoista ja niiden vaatimuksista. Tunnet urheilun eettiset säännöt ja normit sekä niiden hyödyntämisen haasteet digitaalisessa mediassa.

Kurssin kompetenssit
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelija tuntee tähän erikoistumisvaihtoehtoon liittyvät keskeiset teoriat. Opiskelijalla on vähintään edistyneen aloittelijan taidot erikoistumisvaihtoehdon käytännön tehtävissä.

Työpaikkaosaaminen: Opiskelija hyödyntää työssään teknologian ja digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia.

Eettinen osaaminen: Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon monimuotoisuuden ja saavutettavuuden toteutumisen.

Kurssin oppimistavoitteet
Kurssin suoritettuasi osoitat kykyäsi analysoida ja arvioida sekä akateemista että liiketoiminnallista tietoa urheiluorganisaatioille. Ymmärrät urheilun digitaalisen viestinnän teoriat ja osaat hyödyntää markkinoinnin teknisiä keinoja. Pystyt kehittämään digitaalisen markkinointiviestinnän ratkaisuja urheilujärjestöille ja tunnet urheilumarkkinoinnin ajankohtaiset trendit. Pystyt välittämään rajallisesti omia ja tiimisi ideoita ja havaintoja englanniksi ja pystyt osoittamaan tyydyttävän tason taitojasi monikulttuurisessa ympäristössä ja ryhmätyössä sekä pystyt laatimaan itsearvioinnin perusteluineen. Voit keskustella urheiluorganisaatioiden ja niiden markkinointitoimien kannalta oleellisista eettisistä näkökohdista.

Sisältö

Johdatus digitaalisen urheilumarkkinoinnin ja -viestinnän käsitteisiin ja teorioihin, kuten sisältö- ja suorituskykymarkkinointiin, digitaaliseen markkinointiviestintään, lähetyksiin ja mediaan, sosiaaliseen mediaan, online-pr:iin, digitaaliseen analytiikkaan ja urheiluteknologiaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Riittävä 1
Yrität analysoida ja arvioida akateemista ja liiketoiminnallista tietoa urheilujärjestöille ja urheiluliiketoiminnalle.Näytät jonkin verran mutta kapeaa osaamista digitaalisen markkinoinnin ratkaisujen kehittämisessä urheiluorganisaatioille. Pystyt välittämään rajoitetusti omia ja tiimisi ideoita ja havaintoja englanniksi.Osoitat jonkin verran mutta vähäistä taitoa osallistua monikulttuuriseen ympäristöön ja ryhmätyöhön.Pystyt nimeämään joitain hyvin perustavanlaatuisia eettisiä näkökohtia.

Tyydyttävä 2
Sinulla on jonkin verran kykyä analysoida ja arvioida urheiluorganisaatioihin ja urheiluliiketoimintaan liittyvää akateemista ja liiketoiminnallista tietoa. Pystyt kehittämään digitaalisen markkinoinnin ratkaisuja urheilujärjestöille ja tunnet urheilumarkkinoinnin ajankohtaiset trendit, mutta lähestymistapaa ei tueta argumentaatiolla.Pystyt saamaan pääviestisi läpi esitellessäsi omaa ja tiimisi ideoita ja havaintoja englanniksi. Osoitat jonkin verran taitoa osallistua tuottavasti monikulttuuriseen ympäristöön ja ryhmätyöhön.Pystyt nimeämään joitain urheilun digitaaliseen viestintään liittyviä eettisiä näkökohtia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Pystyt arvioimaan olennaista akateemista ja liiketoiminnallista dataa ja pohtimaan mahdollisia lähestymistapoja ja tuloksia urheilujärjestöille ja urheiluliiketoiminnalle. Näytät analyyttisiä taitoja ja loogista ajattelua perustellusti kehittäessäsi digitaalisen markkinoinnin ratkaisuja urheilujärjestöille. Tunnet urheilumarkkinoinnin ajankohtaiset trendit ja keskustelet ongelmien ratkaisuista.Pystyt luomaan ja esittelemään omia ja tiimisi ideoita ja havaintoja englanniksi.Tiedät kuinka osallistua tuottavalla tavalla monikulttuurisessa ympäristössä ja ryhmätyössä. Pystyt nimeämään joitain urheilun digitaaliseen viestintään liittyviä eettisiä näkökohtia.

Erittäin hyvä 4
Pystyt analysoimaan liiketoimintatietoja mahdollisilla urheiluorganisaatioihin ja urheiluliiketoimintaan liittyvillä tuloksilla.Ehdotat hyvin perusteltuja ratkaisuja urheilun digitaaliseen viestintään liittyviin liiketoiminnan haasteisiin. Tunnet urheilumarkkinoinnin ajankohtaiset trendit ja osaat hyödyntää näitä tietoja kehitysratkaisuissasi.
Pystyt työskentelemään ja viestimään omaa ja tiimisi ideoita ja havaintoja ammattimaisesti englanniksi. Osoitat itsekriittisiä taitojasi osallistua tuottavasti monikulttuuriseen ympäristöön ja osoitat tiimityötaitoja.Edistät urheilujärjestöjen ja niiden digitaalisen viestinnän eettisiä näkökohtia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Voit ehdottaa hyvin perusteltuja liiketoimintaratkaisuja periaatetasolla. Sinulla on markkinointitaitoja, joita tarvitaan kansainvälisissä urheilujärjestöissä. Ehdotat hyvin perusteltuja ratkaisuja urheilun digitaaliseen viestintään liittyviin liiketoiminnan haasteisiin. Tunnet urheilumarkkinoinnin ajankohtaiset trendit ja osaat hyödyntää näitä tietoja kehitysratkaisuissasi. Pystyt argumentoimaan ja esittämään omat ja tiimisi ideat vakuuttavasti englanniksi. Olet arvioinut perusteellisesti panoksesi monikulttuurisessa ympäristössä ja sinulla on tiimityötaitoja.Edistät eettisiä näkökohtia ja keskustelet niiden merkityksellisistä sovelluksista kansainvälisissä urheilujärjestöissä.

Oppimateriaalit

Seymour, A. & Blakey, P. 2020. Digital Sport Marketing : Concepts, Cases and Conversations. Routledge.
Muita artikkeleita ja luettavaa.

Siirry alkuun