Sport Digital Communications (5 op)
Toteutuksen tunnus: HL00CB17-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
17.11.2025 - 08.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
09.02.2026 - 20.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Liiketalous (AMK)
- Opettajat
- Brian Jordan
- Ryhmät
-
HTL24S1Tradenomi (AMK), liiketalous, päivätoteutus
-
HTL26VKLiiketalouden tutkinto-ohjelma (AMK), vaihto-opiskelu/Exchange studies
- Opintojakso
- HL00CB17
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Kurssin kohde
Tämä kurssi tarjoaa johdannon urheilualan digitaaliseen markkinointiin ja viestintään. Tämä kurssi on osa sovellettua liiketalouden osaamista urheilussa. Tämä kurssi käsittelee digitaalisen viestinnän eri näkökohtia urheiluorganisaatioissa.
Tämän kurssin suoritettuasi ymmärrät digitaalisen markkinointiviestinnän keskeiset käsitteet, ohjaavat tekijät ja mittaukset. Tunnet urheilujärjestöjen digitaalisen markkinoinnin suunnittelun ja viestinnän tarpeet. Olet tietoinen erilaisista markkinointiviestinnän alustoista ja niiden vaatimuksista. Tunnet urheilun eettiset säännöt ja normit sekä niiden hyödyntämisen haasteet digitaalisessa mediassa.
Kurssin kompetenssit
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelija tuntee tähän erikoistumisvaihtoehtoon liittyvät keskeiset teoriat. Opiskelijalla on vähintään edistyneen aloittelijan taidot erikoistumisvaihtoehdon käytännön tehtävissä.
Työpaikkaosaaminen: Opiskelija hyödyntää työssään teknologian ja digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia.
Eettinen osaaminen: Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon monimuotoisuuden ja saavutettavuuden toteutumisen.
Kurssin oppimistavoitteet
Kurssin suoritettuasi osoitat kykyäsi analysoida ja arvioida sekä akateemista että liiketoiminnallista tietoa urheiluorganisaatioille. Ymmärrät urheilun digitaalisen viestinnän teoriat ja osaat hyödyntää markkinoinnin teknisiä keinoja. Pystyt kehittämään digitaalisen markkinointiviestinnän ratkaisuja urheilujärjestöille ja tunnet urheilumarkkinoinnin ajankohtaiset trendit. Pystyt välittämään rajallisesti omia ja tiimisi ideoita ja havaintoja englanniksi ja pystyt osoittamaan tyydyttävän tason taitojasi monikulttuurisessa ympäristössä ja ryhmätyössä sekä pystyt laatimaan itsearvioinnin perusteluineen. Voit keskustella urheiluorganisaatioiden ja niiden markkinointitoimien kannalta oleellisista eettisistä näkökohdista.
Sisältö
Johdatus digitaalisen urheilumarkkinoinnin ja -viestinnän käsitteisiin ja teorioihin, kuten sisältö- ja suorituskykymarkkinointiin, digitaaliseen markkinointiviestintään, lähetyksiin ja mediaan, sosiaaliseen mediaan, online-pr:iin, digitaaliseen analytiikkaan ja urheiluteknologiaan.
Aika ja paikka
100 % kampuksella tapahtuva lähikurssi.
1 x 90 minuutin luento viikossa
Oppimateriaalit
Seymour, A. & Blakey, P. 2020. Digital Sport Marketing : Concepts, Cases and Conversations. Routledge.
Muu materiaali annetaan kurssin alussa.
Opetusmenetelmät
Kurssi opetetaan kampuksella sekä etätoteutuksena. Opiskelija osallistuu luentoihin, workshoppeihin ja muihin aktiviteetteihin jotka organisoidaan luokkahuonessa sekä virtuaalisella alustalla. Opiskelija tekee sekä yksilötehtävän että ryhmätehtävän hyödyntäen vistuaalisia materiaaleja.
Oppiminen arvioidaan seuraavasti: yksilötehtävä 50 %, ryhmätehtävä 40 % ja vertaisarviointi 10 %.
Opiskelijoiden on saavuttaa pakollinen läsnäolovaatimus (80%) kurssin läpäisemiseksi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ryhmätyöt tehdään yhteistyössä urheiluorganisaatioiden kanssa joka edesauttaa opiskelijoita yhdistämään työnsä urheiluliiketoimintaan ja ammattimaiseen markkinoinnin kehittämiseen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainvälisyys
Vierailevia luentoja ulkomaisista yliopistoista tulevilta vierailijoilta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sinulla on oikeus hakea opintojesi tunnistamista, jos sinulla on aiempia opintoja (esim. muualla suoritettuja yliopisto-opintoja), jotka voidaan hyväksilukea parhaillaan suorittamaasi tutkintoon.
Aiempien opintojen tunnistaminen on mahdollista pääasiassa kolmella tavalla: hyväksilukeminen (korvaaminen tai sisällyttäminen), epävirallisen oppimisen tunnustaminen ja opintojen hyväksilukeminen. Tarkempia tietoja: JAMKin tutkintosääntö, kohta 17.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot ja workshopit 45 h
Yksilöllinen opiskelu ja ryhmätyöt 55 h
Virtuaalinen opiskelu 35 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Riittävä 1
Yrität analysoida ja arvioida akateemista ja liiketoiminnallista tietoa urheilujärjestöille ja urheiluliiketoiminnalle.Näytät jonkin verran mutta kapeaa osaamista digitaalisen markkinoinnin ratkaisujen kehittämisessä urheiluorganisaatioille. Pystyt välittämään rajoitetusti omia ja tiimisi ideoita ja havaintoja englanniksi.Osoitat jonkin verran mutta vähäistä taitoa osallistua monikulttuuriseen ympäristöön ja ryhmätyöhön.Pystyt nimeämään joitain hyvin perustavanlaatuisia eettisiä näkökohtia.
Tyydyttävä 2
Sinulla on jonkin verran kykyä analysoida ja arvioida urheiluorganisaatioihin ja urheiluliiketoimintaan liittyvää akateemista ja liiketoiminnallista tietoa. Pystyt kehittämään digitaalisen markkinoinnin ratkaisuja urheilujärjestöille ja tunnet urheilumarkkinoinnin ajankohtaiset trendit, mutta lähestymistapaa ei tueta argumentaatiolla.Pystyt saamaan pääviestisi läpi esitellessäsi omaa ja tiimisi ideoita ja havaintoja englanniksi. Osoitat jonkin verran taitoa osallistua tuottavasti monikulttuuriseen ympäristöön ja ryhmätyöhön.Pystyt nimeämään joitain urheilun digitaaliseen viestintään liittyviä eettisiä näkökohtia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Pystyt arvioimaan olennaista akateemista ja liiketoiminnallista dataa ja pohtimaan mahdollisia lähestymistapoja ja tuloksia urheilujärjestöille ja urheiluliiketoiminnalle. Näytät analyyttisiä taitoja ja loogista ajattelua perustellusti kehittäessäsi digitaalisen markkinoinnin ratkaisuja urheilujärjestöille. Tunnet urheilumarkkinoinnin ajankohtaiset trendit ja keskustelet ongelmien ratkaisuista.Pystyt luomaan ja esittelemään omia ja tiimisi ideoita ja havaintoja englanniksi.Tiedät kuinka osallistua tuottavalla tavalla monikulttuurisessa ympäristössä ja ryhmätyössä. Pystyt nimeämään joitain urheilun digitaaliseen viestintään liittyviä eettisiä näkökohtia.
Erittäin hyvä 4
Pystyt analysoimaan liiketoimintatietoja mahdollisilla urheiluorganisaatioihin ja urheiluliiketoimintaan liittyvillä tuloksilla.Ehdotat hyvin perusteltuja ratkaisuja urheilun digitaaliseen viestintään liittyviin liiketoiminnan haasteisiin. Tunnet urheilumarkkinoinnin ajankohtaiset trendit ja osaat hyödyntää näitä tietoja kehitysratkaisuissasi.
Pystyt työskentelemään ja viestimään omaa ja tiimisi ideoita ja havaintoja ammattimaisesti englanniksi. Osoitat itsekriittisiä taitojasi osallistua tuottavasti monikulttuuriseen ympäristöön ja osoitat tiimityötaitoja.Edistät urheilujärjestöjen ja niiden digitaalisen viestinnän eettisiä näkökohtia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Voit ehdottaa hyvin perusteltuja liiketoimintaratkaisuja periaatetasolla. Sinulla on markkinointitaitoja, joita tarvitaan kansainvälisissä urheilujärjestöissä. Ehdotat hyvin perusteltuja ratkaisuja urheilun digitaaliseen viestintään liittyviin liiketoiminnan haasteisiin. Tunnet urheilumarkkinoinnin ajankohtaiset trendit ja osaat hyödyntää näitä tietoja kehitysratkaisuissasi. Pystyt argumentoimaan ja esittämään omat ja tiimisi ideat vakuuttavasti englanniksi. Olet arvioinut perusteellisesti panoksesi monikulttuurisessa ympäristössä ja sinulla on tiimityötaitoja.Edistät eettisiä näkökohtia ja keskustelet niiden merkityksellisistä sovelluksista kansainvälisissä urheilujärjestöissä.
Lisätiedot
Arviointi 1-5 annettujen kriteerien mukaan.
Opiskelijoiden on saavuttaa pakollinen läsnäolovaatimus (80%) kurssin läpäisemiseksi.