3D-mallinnusLaajuus (5 op)
Tunnus: TTC8620
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Moona Vesiluoma
Osaamistavoitteet
Tarkoitus ja osaamistavoitteet:
Ymmärrät 3D-mallinnuksen käyttöalueet ja perusmenetelmät (ks. sisältö). Osaat suunnitella ja toteuttaa valitun aihealueen 3D-mallin, joka julkaistaan eri käyttötarkoituksiin.
EUR-ACE-osaamiset:
Tieto ja ymmärrys
Tekniikan soveltaminen käytäntöön
Sisältö
- 3D -grafiikan teoria ja tarvittavat ohjelmat
- 3D-mallinnusprosessi ja menetelmät
- valojen ja kameroiden käyttö
- tekstuurit
- renderöinti
- julkaisu eri käyttötarkoituksiin
Esitietovaatimukset
Tietokoneen peruskäyttötaidot sekä kuvankäsittelyn perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1: Opiskelija osaa 3D-mallintamisen perusteet ja yksinkertaisen 3D-julkaisun julkaisun.
Tyydyttävä 2: Opiskelija osaa 3D-mallintamisen perusteet ja pienehkön 3D-julkaisun eri tarkoituksiin
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3: Opiskelija osaa hyvin 3D-mallintamisen ja sen soveltamisen eri käyttötarkoituksiin.
Kiitettävä 4: Opiskelija hallitsee 3D-mallintamisen ja sen soveltamisen näyttäviin toteutuksiin eri käyttötarkoituksiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5: Opiskelija hallitsee kattavasti 3D-mallintamisen ja sen soveltamisen näyttäviin ja innovatiivisiin toteutuksiin eri käyttötarkoituksiin.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
Opettaja
- Moona Vesiluoma
Tavoitteet
Tarkoitus ja osaamistavoitteet:
Ymmärrät 3D-mallinnuksen käyttöalueet ja perusmenetelmät (ks. sisältö). Osaat suunnitella ja toteuttaa valitun aihealueen 3D-mallin, joka julkaistaan eri käyttötarkoituksiin.
EUR-ACE-osaamiset:
Tieto ja ymmärrys
Tekniikan soveltaminen käytäntöön
Sisältö
- 3D -grafiikan teoria ja tarvittavat ohjelmat
- 3D-mallinnusprosessi ja menetelmät
- valojen ja kameroiden käyttö
- tekstuurit
- renderöinti
- julkaisu eri käyttötarkoituksiin
Aika ja paikka
JAMK IT-Dynamo.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson web-sivut, web-materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot, käytännön harjoitukset ja harjoitustyön tekeminen. Harjoituksia ja harjoitustyötä voi osittain tehdä virtuaaliopintoina. Kontakti- ja etäopiskelu.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Mahdollisuus itsenäiseen etäopiskeluun
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 24 h, harjoitukset 39 h, harjoitustyö 55 h, itsenäinen työskentely 15 h. Yhteensä 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Opiskellaan 3D-mallinnuksen perusosaaminen Blenderillä kurssin ensimmäisellä puolikkaalla, ja tehdään pakollisia harjoituksia. Tämän jälkeen opiskellaan syventäviä aiheita joiden lisäksi vapaaehtoisia harjoituksia. Loppuosa kurssista keskitytään kurssin lopputyöhön.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi perustuu lopputyöhön ja sen raporttiin.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1: Opiskelija osaa 3D-mallintamisen perusteet ja yksinkertaisen 3D-julkaisun julkaisun.
Tyydyttävä 2: Opiskelija osaa 3D-mallintamisen perusteet ja pienehkön 3D-julkaisun eri tarkoituksiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3: Opiskelija osaa hyvin 3D-mallintamisen ja sen soveltamisen eri käyttötarkoituksiin.
Kiitettävä 4: Opiskelija hallitsee 3D-mallintamisen ja sen soveltamisen näyttäviin toteutuksiin eri käyttötarkoituksiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5: Opiskelija hallitsee kattavasti 3D-mallintamisen ja sen soveltamisen näyttäviin ja innovatiivisiin toteutuksiin eri käyttötarkoituksiin.
Esitietovaatimukset
Tietokoneen peruskäyttötaidot sekä kuvankäsittelyn perusteet