Lapset puheeksi -menetelmä perheiden asiakkuuksissaLaajuus (3 - 5 op)
Tunnus: SZZZ1921
Laajuus
3 - 5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Jenni Ikola-Mäki, Hyvinvointiyksikkö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa käyttää työssään Lapset Puheeksi-menetelmän lokikirjaa ja keskustella perheiden kanssa voimavaralähtöisesti. Hän osaa järjestää Lapset puheeksi neuvonpidon ja toimia siinä moniammatillisen työryhmän jäsenenä tai vetäjänä. Opiskelija osaa keskustella perheiden kanssa lasten kehityksestä ja kehitysympäristöjen merkityksestä lapsen kasvulle ja hyvinvoinnille. . Opiskelija osaa kartoittaa keskeiset toimijat lapsen ja perheen elämässä ja toimia moniammatillisessa yhteistyössä perheen tarpeiden mukaisesti.
Sisältö
Lapset puheeksi-menetelmään tutustuminen ja opetteleminen. Oma-aloitteinen toiminta moniammatillisessa yhteistyössä. Palvelujen ja eri toimijoiden yhteistyön saumattomuus perheen näkökulmasta.
Esitietovaatimukset
Opiskelija hahmottaa perheiden terveyden edistämisen tavoitteita ja menetelmiä lapsiperheiden palveluiden kentässä. Opiskelijalla on ymmärrys sivistys-, sosiaali- ja terveysalan moniammatillisesta yhteistyöstä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty;
Osaat käyttää lapset puheeksi-menetelmän lokikirjoja ja tukea perhettä Lapset puheeksi prosessissa.
Osaat keskustella perheiden kanssa lapsen kehityksestä ja osoitat tunnistavasi kehitysympäristöjen merkityksen lapsen kasvulle ja hyvinvoinnille.
Osoitat ymmärtäväsi osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja osaat tukea perheen osallisuutta Lapset puheeksi-prosessissa.
Osoitat tunnistavasi keskeisiä toimijoita perheen elämässä eri palveluissa.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 20.05.2024
Opintopistemäärä
3 - 5
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 25
Koulutus
- Kätilö (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Jenni Ikola-Mäki
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää työssään Lapset Puheeksi-menetelmän lokikirjaa ja keskustella perheiden kanssa voimavaralähtöisesti. Hän osaa järjestää Lapset puheeksi neuvonpidon ja toimia siinä moniammatillisen työryhmän jäsenenä tai vetäjänä. Opiskelija osaa keskustella perheiden kanssa lasten kehityksestä ja kehitysympäristöjen merkityksestä lapsen kasvulle ja hyvinvoinnille. . Opiskelija osaa kartoittaa keskeiset toimijat lapsen ja perheen elämässä ja toimia moniammatillisessa yhteistyössä perheen tarpeiden mukaisesti.
Sisältö
Lapset puheeksi-menetelmään tutustuminen ja opetteleminen. Oma-aloitteinen toiminta moniammatillisessa yhteistyössä. Palvelujen ja eri toimijoiden yhteistyön saumattomuus perheen näkökulmasta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Menetelmään ja opintokokonaisuuteen liittyvä materiaali saatavilla oppimisympäristössä.
Tietoa ja materiaalia menetelmästä saa MIELI ry:n sivuilta https://mieli.fi/fi ja
Toimiva lapsi & perhe-työ MIELI ry https://mieli.fi/fi/kehittämistoiminta/lapset-ja-nuoret/toimiva-lapsi-perhe-työ
Opetusmenetelmät
Verkkopedagogiikka
Kontaktiopetus verkossa
Menetelmän harjoittelu pari- ja ryhmätyöskentelyn sekä casetyöskentelyn avulla
Keskustelujen itsenäinen harjoittelu ja itsenäinen työskentely oppimistehtävien parissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Keskusteluja voi harjoittella harjoittelujen yhteydessä, jos se on opintojakson aikana mahdollista
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op 81h;
Ennakkotehtävä 4h
Kontaktiopetus verkossa 18h (5 kontaktia)
Lapset puheeksi-keskustelut 8h
Kirjalliset tehtävät 21h
Itsenäinen työskentely 30h
5op 135h;
Ennakkotehtävä 4h
Kontaktiopetus verkossa 18h (5 kontaktia)
Lapset Puheeksi-keskustelut 8h
Kirjalliset tehtävät 38h
Oppimispäiväkirja 17h
Itsenäinen työskentely 50h
Sisällön jaksotus
Itsenäinen työskentely ajoittuu koko opintojaksolle ja opiskelijan oppimisprosessi etenee etäkontaktien ja itsenäisen työskentelyn vuorottelevana kokonaisuutena.
Lisätietoja opiskelijoille
CampusOnline 15 paikkaa
AvoinAMK 5 paikkaa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty;
Osaat käyttää lapset puheeksi-menetelmän lokikirjoja ja tukea perhettä Lapset puheeksi prosessissa.
Osaat keskustella perheiden kanssa lapsen kehityksestä ja osoitat tunnistavasi kehitysympäristöjen merkityksen lapsen kasvulle ja hyvinvoinnille.
Osoitat ymmärtäväsi osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja osaat tukea perheen osallisuutta Lapset puheeksi-prosessissa.
Osoitat tunnistavasi keskeisiä toimijoita perheen elämässä eri palveluissa.
Esitietovaatimukset
Opiskelija hahmottaa perheiden terveyden edistämisen tavoitteita ja menetelmiä lapsiperheiden palveluiden kentässä. Opiskelijalla on ymmärrys sivistys-, sosiaali- ja terveysalan moniammatillisesta yhteistyöstä.
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
3 - 5
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 15
Koulutus
- Kätilö (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Jenni Ikola-Mäki
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää työssään Lapset Puheeksi-menetelmän lokikirjaa ja keskustella perheiden kanssa voimavaralähtöisesti. Hän osaa järjestää Lapset puheeksi neuvonpidon ja toimia siinä moniammatillisen työryhmän jäsenenä tai vetäjänä. Opiskelija osaa keskustella perheiden kanssa lasten kehityksestä ja kehitysympäristöjen merkityksestä lapsen kasvulle ja hyvinvoinnille. . Opiskelija osaa kartoittaa keskeiset toimijat lapsen ja perheen elämässä ja toimia moniammatillisessa yhteistyössä perheen tarpeiden mukaisesti.
Sisältö
Lapset puheeksi-menetelmään tutustuminen ja opetteleminen. Oma-aloitteinen toiminta moniammatillisessa yhteistyössä. Palvelujen ja eri toimijoiden yhteistyön saumattomuus perheen näkökulmasta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Menetelmään ja opintokokonaisuuteen liittyvä materiaali saatavilla oppimisympäristössä.
Tietoa ja materiaalia menetelmästä saa MIELI ry:n sivuilta https://mieli.fi/fi ja
Toimiva lapsi & perhe-työ MIELI ry https://mieli.fi/fi/kehittämistoiminta/lapset-ja-nuoret/toimiva-lapsi-perhe-työ
Opetusmenetelmät
Verkkopedagogiikka
Kontaktiopetus verkossa
Menetelmän harjoittelu pari- ja ryhmätyöskentelyn sekä casetyöskentelyn avulla
Keskustelujen itsenäinen harjoittelu ja itsenäinen työskentely oppimistehtävien parissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Keskusteluja voi harjoittella harjoittelujen yhteydessä, jos se on opintojakson aikana mahdollista
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op 81h;
Ennakkotehtävä 4h
Kontaktiopetus verkossa 18h (5 kontaktia)
Lapset puheeksi-keskustelut 8h
Kirjalliset tehtävät 21h
Itsenäinen työskentely 30h
5op 135h;
Ennakkotehtävä 4h
Kontaktiopetus verkossa 18h (5 kontaktia)
Lapset Puheeksi-keskustelut 8h
Kirjalliset tehtävät 38h
Oppimispäiväkirja 17h
Itsenäinen työskentely 50h
Sisällön jaksotus
Itsenäinen työskentely ajoittuu koko opintojaksolle ja opiskelijan oppimisprosessi etenee etäkontaktien ja itsenäisen työskentelyn vuorottelevana kokonaisuutena.
Lisätietoja opiskelijoille
CampusOnline 10 paikkaa
AvoinAMK 5 paikkaa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty;
Osaat käyttää lapset puheeksi-menetelmän lokikirjoja ja tukea perhettä Lapset puheeksi prosessissa.
Osaat keskustella perheiden kanssa lapsen kehityksestä ja osoitat tunnistavasi kehitysympäristöjen merkityksen lapsen kasvulle ja hyvinvoinnille.
Osoitat ymmärtäväsi osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja osaat tukea perheen osallisuutta Lapset puheeksi-prosessissa.
Osoitat tunnistavasi keskeisiä toimijoita perheen elämässä eri palveluissa.
Esitietovaatimukset
Opiskelija hahmottaa perheiden terveyden edistämisen tavoitteita ja menetelmiä lapsiperheiden palveluiden kentässä. Opiskelijalla on ymmärrys sivistys-, sosiaali- ja terveysalan moniammatillisesta yhteistyöstä.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 21.12.2022
Opintopistemäärä
3 - 5
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 15
Koulutus
- Kätilö (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Jenni Ikola-Mäki
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää työssään Lapset Puheeksi-menetelmän lokikirjaa ja keskustella perheiden kanssa voimavaralähtöisesti. Hän osaa järjestää Lapset puheeksi neuvonpidon ja toimia siinä moniammatillisen työryhmän jäsenenä tai vetäjänä. Opiskelija osaa keskustella perheiden kanssa lasten kehityksestä ja kehitysympäristöjen merkityksestä lapsen kasvulle ja hyvinvoinnille. . Opiskelija osaa kartoittaa keskeiset toimijat lapsen ja perheen elämässä ja toimia moniammatillisessa yhteistyössä perheen tarpeiden mukaisesti.
Sisältö
Lapset puheeksi-menetelmään tutustuminen ja opetteleminen. Oma-aloitteinen toiminta moniammatillisessa yhteistyössä. Palvelujen ja eri toimijoiden yhteistyön saumattomuus perheen näkökulmasta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Menetelmään ja opintokokonaisuuteen liittyvä materiaali saatavilla oppimisympäristössä.
Tietoa ja materiaalia menetelmästä saa MIELI ry:n sivuilta https://mieli.fi/fi ja
Toimiva lapsi & perhe-työ MIELI ry https://mieli.fi/fi/kehittämistoiminta/lapset-ja-nuoret/toimiva-lapsi-perhe-työ
Opetusmenetelmät
Verkkopedagogiikka
Kontaktiopetus verkossa
Menetelmän harjoittelu pari- ja ryhmätyöskentelyn sekä casetyöskentelyn avulla
Keskustelujen itsenäinen harjoittelu ja itsenäinen työskentely oppimistehtävien parissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Keskusteluja voi harjoittella harjoittelujen yhteydessä, jos se on opintojakson aikana mahdollista
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op 81h;
Ennakkotehtävä 4h
Kontaktiopetus verkossa 18h (5 kontaktia)
Lapset puheeksi-keskustelut 8h
Kirjalliset tehtävät 21h
Itsenäinen työskentely 30h
5op 135h;
Ennakkotehtävä 4h
Kontaktiopetus verkossa 18h (5 kontaktia)
Lapset Puheeksi-keskustelut 8h
Kirjalliset tehtävät 38h
Oppimispäiväkirja 17h
Itsenäinen työskentely 50h
Sisällön jaksotus
Itsenäinen työskentely ajoittuu koko opintojaksolle ja opiskelijan oppimisprosessi etenee etäkontaktien ja itsenäisen työskentelyn vuorottelevana kokonaisuutena.
Lisätietoja opiskelijoille
CampusOnline 10 paikkaa
AvoinAMK 5 paikkaa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty;
Osaat käyttää lapset puheeksi-menetelmän lokikirjoja ja tukea perhettä Lapset puheeksi prosessissa.
Osaat keskustella perheiden kanssa lapsen kehityksestä ja osoitat tunnistavasi kehitysympäristöjen merkityksen lapsen kasvulle ja hyvinvoinnille.
Osoitat ymmärtäväsi osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja osaat tukea perheen osallisuutta Lapset puheeksi-prosessissa.
Osoitat tunnistavasi keskeisiä toimijoita perheen elämässä eri palveluissa.
Esitietovaatimukset
Opiskelija hahmottaa perheiden terveyden edistämisen tavoitteita ja menetelmiä lapsiperheiden palveluiden kentässä. Opiskelijalla on ymmärrys sivistys-, sosiaali- ja terveysalan moniammatillisesta yhteistyöstä.
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
3 - 5
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 15
Koulutus
- Kätilö (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Jenni Ikola-Mäki
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää työssään Lapset Puheeksi-menetelmän lokikirjaa ja keskustella perheiden kanssa voimavaralähtöisesti. Hän osaa järjestää Lapset puheeksi neuvonpidon ja toimia siinä moniammatillisen työryhmän jäsenenä tai vetäjänä. Opiskelija osaa keskustella perheiden kanssa lasten kehityksestä ja kehitysympäristöjen merkityksestä lapsen kasvulle ja hyvinvoinnille. . Opiskelija osaa kartoittaa keskeiset toimijat lapsen ja perheen elämässä ja toimia moniammatillisessa yhteistyössä perheen tarpeiden mukaisesti.
Sisältö
Lapset puheeksi-menetelmään tutustuminen ja opetteleminen. Oma-aloitteinen toiminta moniammatillisessa yhteistyössä. Palvelujen ja eri toimijoiden yhteistyön saumattomuus perheen näkökulmasta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Menetelmään ja opintokokonaisuuteen liittyvä materiaali saatavilla oppimisympäristössä.
Tietoa ja materiaalia menetelmästä saa MIELI ry:n sivuilta https://mieli.fi/fi ja
Toimiva lapsi & perhe-työ MIELI ry https://mieli.fi/fi/kehittämistoiminta/lapset-ja-nuoret/toimiva-lapsi-perhe-työ
Opetusmenetelmät
Verkkopedagogiikka
Kontaktiopetus verkossa
Menetelmän harjoittelu pari- ja ryhmätyöskentelyn sekä casetyöskentelyn avulla
Keskustelujen itsenäinen harjoittelu ja itsenäinen työskentely oppimistehtävien parissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Keskusteluja voi harjoittella harjoittelujen yhteydessä, jos se on opintojakson aikana mahdollista
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op 81h;
Ennakkotehtävä 4h
Kontaktiopetus verkossa 18h (5 kontaktia)
Lapset puheeksi-keskustelut 8h
Kirjalliset tehtävät 21h
Itsenäinen työskentely 30h
5op 135h;
Ennakkotehtävä 4h
Kontaktiopetus verkossa 18h (5 kontaktia)
Lapset Puheeksi-keskustelut 8h
Kirjalliset tehtävät 38h
Oppimispäiväkirja 17h
Itsenäinen työskentely 50h
Sisällön jaksotus
Itsenäinen työskentely ajoittuu koko opintojaksolle ja opiskelijan oppimisprosessi etenee etäkontaktien ja itsenäisen työskentelyn vuorottelevana kokonaisuutena.
Lisätietoja opiskelijoille
CampusOnline 10 paikkaa
AvoinAMK 5 paikkaa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty;
Osaat käyttää lapset puheeksi-menetelmän lokikirjoja ja tukea perhettä Lapset puheeksi prosessissa.
Osaat keskustella perheiden kanssa lapsen kehityksestä ja osoitat tunnistavasi kehitysympäristöjen merkityksen lapsen kasvulle ja hyvinvoinnille.
Osoitat ymmärtäväsi osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja osaat tukea perheen osallisuutta Lapset puheeksi-prosessissa.
Osoitat tunnistavasi keskeisiä toimijoita perheen elämässä eri palveluissa.
Esitietovaatimukset
Opiskelija hahmottaa perheiden terveyden edistämisen tavoitteita ja menetelmiä lapsiperheiden palveluiden kentässä. Opiskelijalla on ymmärrys sivistys-, sosiaali- ja terveysalan moniammatillisesta yhteistyöstä.