Fysioterapia keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteissaLaajuus (9 op)
Tunnus: SFTS2018
Laajuus
9 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Pirjo Mäki-Natunen
- Lari Lautamäki, eAhot hakemukset
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on, että osaat käyttää erilaisia luotettavia arviointimenetelmiä tutkiaksesi ja analysoidaksesi neurologisen asiakkaan toimintakyvyn edellytyksiä ja toimintarajoitteita, erityisesti asiakkaan liikkumiskykyä. Osaat soveltaa fysioterapian näyttöön perustuvia vaikuttamistapoja keskus- ja ääreishermostoon liittyvissä toimintarajoitteissa. Osaat hyödyntää apuvälineteknologiaa, virtuaalisia ympäristöjä ja robotiikkaa asiakkaiden fyysisen aktiivisuuden- ja toimintakyvyn tukemisessa.
Opintojakson osaamiset:
Toimintakyvyn arviointiosaaminen
Terapiaosaaminen
Teknologia- ja esteettömyysosaaminen
Sisältö
Sisältönä neurologisen asiakkaan toimintakyvyn arviointi ja kuntoutuksen laaja-alaisuus. Fysioterapian vaikuttamismahdollisuudet hermoston häiriöistä johtuviin neurologisiin ja kognitiivisiin oireisiin sekä psykomotoriikan muutoksiin esim. tonus-, koordinaatio-, tarkkaavaisuus-, hahmotus- ja kommunikaatiohäiriöt. Fysioterapian erityispiirteet sekä lapsi- että aikuisneurologisilla asiakkailla. (Keskoslapset, CP- ja tarkkaavaisuushäiriöt, ADHD, Kehitykselliset koordinaatiohäiriöt, MMC- lihastauti- ja autistilapset. Aivoverenkiertohäiriöt, aivovamma-, Parkinson-, MS ja selkäydinvammapotilaat sekä neuropatia- ja perifeeriset hermovammapotilaat)
Esitietovaatimukset
Terapeuttisen harjoittelun, ja liikuntaryhmien ohjaamisen osaaminen. Fysioterapia aineenvaihdunnan, hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteissa sekä Hyvinvointiteknologian ja ympäristön suunnittelun osaaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä (1): Tietosi keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Hallitset asiaan liittyviä perustietoja ja –ja taitoja. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdintasi on niukkaa. Olet hyödyntänyt Fysioterapia - alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä.
Tyydyttävä (2): Tietosi keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Tehtävistäsi löytyy tulkintaa ja yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdintasi jää niukaksi. Olet hyödyntänyt Fysioterapia - alan kirjallisuuttaja käyttänyt lähdeviitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Omaat hyvät tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista. Perustelet toimintaasi, pyrit yhdistelemään ja soveltamaan tietojasi ja taitojasi. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä. Hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.
Kiitettävä (4): Omaat hyvät tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista. Perustelet toimintaasi ja luot uusia ratkaisuja. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta. Hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Omaat laajat tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista. Perustelet toimintaasi ja luot uusia ratkaisuja. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata, arvioida ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdintasi kautta. Hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
10.03.2025 - 19.05.2025
Opintopistemäärä
9 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Pirjo Mäki-Natunen
- Sanna Paasu-Hynynen
Ryhmät
-
SFT22SMFysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on, että osaat käyttää erilaisia luotettavia arviointimenetelmiä tutkiaksesi ja analysoidaksesi neurologisen asiakkaan toimintakyvyn edellytyksiä ja toimintarajoitteita, erityisesti asiakkaan liikkumiskykyä. Osaat soveltaa fysioterapian näyttöön perustuvia vaikuttamistapoja keskus- ja ääreishermostoon liittyvissä toimintarajoitteissa. Osaat hyödyntää apuvälineteknologiaa, virtuaalisia ympäristöjä ja robotiikkaa asiakkaiden fyysisen aktiivisuuden- ja toimintakyvyn tukemisessa.
Opintojakson osaamiset:
Toimintakyvyn arviointiosaaminen
Terapiaosaaminen
Teknologia- ja esteettömyysosaaminen
Sisältö
Sisältönä neurologisen asiakkaan toimintakyvyn arviointi ja kuntoutuksen laaja-alaisuus. Fysioterapian vaikuttamismahdollisuudet hermoston häiriöistä johtuviin neurologisiin ja kognitiivisiin oireisiin sekä psykomotoriikan muutoksiin esim. tonus-, koordinaatio-, tarkkaavaisuus-, hahmotus- ja kommunikaatiohäiriöt. Fysioterapian erityispiirteet sekä lapsi- että aikuisneurologisilla asiakkailla. (Keskoslapset, CP- ja tarkkaavaisuushäiriöt, ADHD, Kehitykselliset koordinaatiohäiriöt, MMC- lihastauti- ja autistilapset. Aivoverenkiertohäiriöt, aivovamma-, Parkinson-, MS ja selkäydinvammapotilaat sekä neuropatia- ja perifeeriset hermovammapotilaat)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaalit on koottu Moodlen työtilaan.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus ja oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on työelämävalmiuksia tukevia sisältöjä ja omaan ammattialaan tutustumista mm työelämäasiantuntijoita, alumneja ja kokemusasiantuntijoita
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla on orientoiva kliinisen neuropsykologian tentti, oppimistehtäviä ja/tai vaihtoehtoinen kirjatentti, joiden aikataulut ja materiaalit ovat moodle-työtilassa.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voi hyväksilukea kokonaisuudessaan. Mikäli opiskelijalla on aiempia aiheeseen liittyviä korkeakouluopintoja, voi osasuorituksien hyväksilukemisesta keskustella opettajatutorin ja vastuuopettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus päiväryhnmällä 4op, monimuotoryhmällä 2,5op
Tehtävät ja itsenäinen opiskelu päiväryhmällä 5op, monimuotoryhmällä 6,5op
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla on orientoiva kliinisen neuropsykologian tentti (exam-tentti), oppimistehtäviä lasten fysioterapiasta ja aikuisneurologisesta fysioterapiasta ja/tai vaihtoehtoinen kirjatentti.
Poissaolotapauksissa opiskelija osoittaa osaamisensa esim näyttökokeella
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1): Tietosi keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Hallitset asiaan liittyviä perustietoja ja –ja taitoja. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdintasi on niukkaa. Olet hyödyntänyt Fysioterapia - alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä.
Tyydyttävä (2): Tietosi keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Tehtävistäsi löytyy tulkintaa ja yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdintasi jää niukaksi. Olet hyödyntänyt Fysioterapia - alan kirjallisuuttaja käyttänyt lähdeviitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3): Omaat hyvät tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista. Perustelet toimintaasi, pyrit yhdistelemään ja soveltamaan tietojasi ja taitojasi. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä. Hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.
Kiitettävä (4): Omaat hyvät tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista. Perustelet toimintaasi ja luot uusia ratkaisuja. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta. Hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Omaat laajat tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista. Perustelet toimintaasi ja luot uusia ratkaisuja. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata, arvioida ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdintasi kautta. Hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Esitietovaatimukset
Terapeuttisen harjoittelun, ja liikuntaryhmien ohjaamisen osaaminen. Fysioterapia aineenvaihdunnan, hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteissa sekä Hyvinvointiteknologian ja ympäristön suunnittelun osaaminen
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
09.10.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
9 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Pirjo Mäki-Natunen
- Sanna Paasu-Hynynen
Vastuuopettaja
Pirjo Mäki-Natunen
Ryhmät
-
SFT22S1Fysioterapeutti (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on, että osaat käyttää erilaisia luotettavia arviointimenetelmiä tutkiaksesi ja analysoidaksesi neurologisen asiakkaan toimintakyvyn edellytyksiä ja toimintarajoitteita, erityisesti asiakkaan liikkumiskykyä. Osaat soveltaa fysioterapian näyttöön perustuvia vaikuttamistapoja keskus- ja ääreishermostoon liittyvissä toimintarajoitteissa. Osaat hyödyntää apuvälineteknologiaa, virtuaalisia ympäristöjä ja robotiikkaa asiakkaiden fyysisen aktiivisuuden- ja toimintakyvyn tukemisessa.
Opintojakson osaamiset:
Toimintakyvyn arviointiosaaminen
Terapiaosaaminen
Teknologia- ja esteettömyysosaaminen
Sisältö
Sisältönä neurologisen asiakkaan toimintakyvyn arviointi ja kuntoutuksen laaja-alaisuus. Fysioterapian vaikuttamismahdollisuudet hermoston häiriöistä johtuviin neurologisiin ja kognitiivisiin oireisiin sekä psykomotoriikan muutoksiin esim. tonus-, koordinaatio-, tarkkaavaisuus-, hahmotus- ja kommunikaatiohäiriöt. Fysioterapian erityispiirteet sekä lapsi- että aikuisneurologisilla asiakkailla. (Keskoslapset, CP- ja tarkkaavaisuushäiriöt, ADHD, Kehitykselliset koordinaatiohäiriöt, MMC- lihastauti- ja autistilapset. Aivoverenkiertohäiriöt, aivovamma-, Parkinson-, MS ja selkäydinvammapotilaat sekä neuropatia- ja perifeeriset hermovammapotilaat)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaalit on koottu Moodlen työtilaan.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus ja oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on työelämävalmiuksia tukevia sisältöjä ja omaan ammattialaan tutustumista mm työelämäasiantuntijoita, alumneja ja kokemusasiantuntijoita
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla on orientoiva kliinisen neuropsykologian tentti, oppimistehtäviä ja/tai vaihtoehtoinen kirjatentti, joiden aikataulut ja materiaalit ovat moodle-työtilassa.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voi hyväksilukea kokonaisuudessaan. Mikäli opiskelijalla on aiempia aiheeseen liittyviä korkeakouluopintoja, voi osasuorituksien hyväksilukemisesta keskustella opettajatutorin ja vastuuopettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus 4op
Tehtävät ja itsenäinen opiskelu 5op
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla on orientoiva kliinisen neuropsykologian tentti (exam-tentti), oppimistehtäviä lasten fysioterapiasta ja aikuisneurologisesta fysioterapiasta ja/tai vaihtoehtoinen kirjatentti.
Poissaolotapauksissa opiskelija osoittaa osaamisensa esim näyttökokeella
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1): Tietosi keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Hallitset asiaan liittyviä perustietoja ja –ja taitoja. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdintasi on niukkaa. Olet hyödyntänyt Fysioterapia - alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä.
Tyydyttävä (2): Tietosi keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Tehtävistäsi löytyy tulkintaa ja yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdintasi jää niukaksi. Olet hyödyntänyt Fysioterapia - alan kirjallisuuttaja käyttänyt lähdeviitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3): Omaat hyvät tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista. Perustelet toimintaasi, pyrit yhdistelemään ja soveltamaan tietojasi ja taitojasi. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä. Hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.
Kiitettävä (4): Omaat hyvät tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista. Perustelet toimintaasi ja luot uusia ratkaisuja. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta. Hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Omaat laajat tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista. Perustelet toimintaasi ja luot uusia ratkaisuja. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata, arvioida ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdintasi kautta. Hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Esitietovaatimukset
Terapeuttisen harjoittelun, ja liikuntaryhmien ohjaamisen osaaminen. Fysioterapia aineenvaihdunnan, hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteissa sekä Hyvinvointiteknologian ja ympäristön suunnittelun osaaminen
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
11.03.2024 - 17.05.2024
Opintopistemäärä
9 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Pirjo Mäki-Natunen
- Lari Lautamäki
- Sanna Paasu-Hynynen
Vastuuopettaja
Pirjo Mäki-Natunen
Ryhmät
-
SFT21SMFysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on, että osaat käyttää erilaisia luotettavia arviointimenetelmiä tutkiaksesi ja analysoidaksesi neurologisen asiakkaan toimintakyvyn edellytyksiä ja toimintarajoitteita, erityisesti asiakkaan liikkumiskykyä. Osaat soveltaa fysioterapian näyttöön perustuvia vaikuttamistapoja keskus- ja ääreishermostoon liittyvissä toimintarajoitteissa. Osaat hyödyntää apuvälineteknologiaa, virtuaalisia ympäristöjä ja robotiikkaa asiakkaiden fyysisen aktiivisuuden- ja toimintakyvyn tukemisessa.
Opintojakson osaamiset:
Toimintakyvyn arviointiosaaminen
Terapiaosaaminen
Teknologia- ja esteettömyysosaaminen
Sisältö
Sisältönä neurologisen asiakkaan toimintakyvyn arviointi ja kuntoutuksen laaja-alaisuus. Fysioterapian vaikuttamismahdollisuudet hermoston häiriöistä johtuviin neurologisiin ja kognitiivisiin oireisiin sekä psykomotoriikan muutoksiin esim. tonus-, koordinaatio-, tarkkaavaisuus-, hahmotus- ja kommunikaatiohäiriöt. Fysioterapian erityispiirteet sekä lapsi- että aikuisneurologisilla asiakkailla. (Keskoslapset, CP- ja tarkkaavaisuushäiriöt, ADHD, Kehitykselliset koordinaatiohäiriöt, MMC- lihastauti- ja autistilapset. Aivoverenkiertohäiriöt, aivovamma-, Parkinson-, MS ja selkäydinvammapotilaat sekä neuropatia- ja perifeeriset hermovammapotilaat)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1): Tietosi keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Hallitset asiaan liittyviä perustietoja ja –ja taitoja. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdintasi on niukkaa. Olet hyödyntänyt Fysioterapia - alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä.
Tyydyttävä (2): Tietosi keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Tehtävistäsi löytyy tulkintaa ja yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdintasi jää niukaksi. Olet hyödyntänyt Fysioterapia - alan kirjallisuuttaja käyttänyt lähdeviitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3): Omaat hyvät tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista. Perustelet toimintaasi, pyrit yhdistelemään ja soveltamaan tietojasi ja taitojasi. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä. Hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.
Kiitettävä (4): Omaat hyvät tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista. Perustelet toimintaasi ja luot uusia ratkaisuja. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta. Hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Omaat laajat tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista. Perustelet toimintaasi ja luot uusia ratkaisuja. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata, arvioida ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdintasi kautta. Hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Esitietovaatimukset
Terapeuttisen harjoittelun, ja liikuntaryhmien ohjaamisen osaaminen. Fysioterapia aineenvaihdunnan, hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteissa sekä Hyvinvointiteknologian ja ympäristön suunnittelun osaaminen
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 19.12.2023
Opintopistemäärä
9 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Teemu Elomaa
- Lari Lautamäki
Vastuuopettaja
Pirjo Mäki-Natunen
Ryhmät
-
SFT21S1Fysioterapeutti (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on, että osaat käyttää erilaisia luotettavia arviointimenetelmiä tutkiaksesi ja analysoidaksesi neurologisen asiakkaan toimintakyvyn edellytyksiä ja toimintarajoitteita, erityisesti asiakkaan liikkumiskykyä. Osaat soveltaa fysioterapian näyttöön perustuvia vaikuttamistapoja keskus- ja ääreishermostoon liittyvissä toimintarajoitteissa. Osaat hyödyntää apuvälineteknologiaa, virtuaalisia ympäristöjä ja robotiikkaa asiakkaiden fyysisen aktiivisuuden- ja toimintakyvyn tukemisessa.
Opintojakson osaamiset:
Toimintakyvyn arviointiosaaminen
Terapiaosaaminen
Teknologia- ja esteettömyysosaaminen
Sisältö
Sisältönä neurologisen asiakkaan toimintakyvyn arviointi ja kuntoutuksen laaja-alaisuus. Fysioterapian vaikuttamismahdollisuudet hermoston häiriöistä johtuviin neurologisiin ja kognitiivisiin oireisiin sekä psykomotoriikan muutoksiin esim. tonus-, koordinaatio-, tarkkaavaisuus-, hahmotus- ja kommunikaatiohäiriöt. Fysioterapian erityispiirteet sekä lapsi- että aikuisneurologisilla asiakkailla. (Keskoslapset, CP- ja tarkkaavaisuushäiriöt, ADHD, Kehitykselliset koordinaatiohäiriöt, MMC- lihastauti- ja autistilapset. Aivoverenkiertohäiriöt, aivovamma-, Parkinson-, MS ja selkäydinvammapotilaat sekä neuropatia- ja perifeeriset hermovammapotilaat)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1): Tietosi keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Hallitset asiaan liittyviä perustietoja ja –ja taitoja. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdintasi on niukkaa. Olet hyödyntänyt Fysioterapia - alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä.
Tyydyttävä (2): Tietosi keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Tehtävistäsi löytyy tulkintaa ja yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdintasi jää niukaksi. Olet hyödyntänyt Fysioterapia - alan kirjallisuuttaja käyttänyt lähdeviitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3): Omaat hyvät tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista. Perustelet toimintaasi, pyrit yhdistelemään ja soveltamaan tietojasi ja taitojasi. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä. Hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.
Kiitettävä (4): Omaat hyvät tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista. Perustelet toimintaasi ja luot uusia ratkaisuja. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta. Hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Omaat laajat tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista. Perustelet toimintaasi ja luot uusia ratkaisuja. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata, arvioida ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdintasi kautta. Hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Esitietovaatimukset
Terapeuttisen harjoittelun, ja liikuntaryhmien ohjaamisen osaaminen. Fysioterapia aineenvaihdunnan, hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteissa sekä Hyvinvointiteknologian ja ympäristön suunnittelun osaaminen
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
13.03.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
9 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Pirjo Mäki-Natunen
- Sanna Paasu-Hynynen
Vastuuopettaja
Pirjo Mäki-Natunen
Ryhmät
-
SFT20SMFysioterapeutti
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on, että osaat käyttää erilaisia luotettavia arviointimenetelmiä tutkiaksesi ja analysoidaksesi neurologisen asiakkaan toimintakyvyn edellytyksiä ja toimintarajoitteita, erityisesti asiakkaan liikkumiskykyä. Osaat soveltaa fysioterapian näyttöön perustuvia vaikuttamistapoja keskus- ja ääreishermostoon liittyvissä toimintarajoitteissa. Osaat hyödyntää apuvälineteknologiaa, virtuaalisia ympäristöjä ja robotiikkaa asiakkaiden fyysisen aktiivisuuden- ja toimintakyvyn tukemisessa.
Opintojakson osaamiset:
Toimintakyvyn arviointiosaaminen
Terapiaosaaminen
Teknologia- ja esteettömyysosaaminen
Sisältö
Sisältönä neurologisen asiakkaan toimintakyvyn arviointi ja kuntoutuksen laaja-alaisuus. Fysioterapian vaikuttamismahdollisuudet hermoston häiriöistä johtuviin neurologisiin ja kognitiivisiin oireisiin sekä psykomotoriikan muutoksiin esim. tonus-, koordinaatio-, tarkkaavaisuus-, hahmotus- ja kommunikaatiohäiriöt. Fysioterapian erityispiirteet sekä lapsi- että aikuisneurologisilla asiakkailla. (Keskoslapset, CP- ja tarkkaavaisuushäiriöt, ADHD, Kehitykselliset koordinaatiohäiriöt, MMC- lihastauti- ja autistilapset. Aivoverenkiertohäiriöt, aivovamma-, Parkinson-, MS ja selkäydinvammapotilaat sekä neuropatia- ja perifeeriset hermovammapotilaat)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1): Tietosi keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Hallitset asiaan liittyviä perustietoja ja –ja taitoja. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdintasi on niukkaa. Olet hyödyntänyt Fysioterapia - alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä.
Tyydyttävä (2): Tietosi keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Tehtävistäsi löytyy tulkintaa ja yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdintasi jää niukaksi. Olet hyödyntänyt Fysioterapia - alan kirjallisuuttaja käyttänyt lähdeviitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3): Omaat hyvät tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista. Perustelet toimintaasi, pyrit yhdistelemään ja soveltamaan tietojasi ja taitojasi. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä. Hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.
Kiitettävä (4): Omaat hyvät tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista. Perustelet toimintaasi ja luot uusia ratkaisuja. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta. Hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Omaat laajat tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista. Perustelet toimintaasi ja luot uusia ratkaisuja. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata, arvioida ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdintasi kautta. Hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Esitietovaatimukset
Terapeuttisen harjoittelun, ja liikuntaryhmien ohjaamisen osaaminen. Fysioterapia aineenvaihdunnan, hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteissa sekä Hyvinvointiteknologian ja ympäristön suunnittelun osaaminen
Ilmoittautumisaika
03.08.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
9 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Pirjo Mäki-Natunen
- Sanna Paasu-Hynynen
Vastuuopettaja
Pirjo Mäki-Natunen
Ryhmät
-
SFT20S1Fysioterapeutti
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on, että osaat käyttää erilaisia luotettavia arviointimenetelmiä tutkiaksesi ja analysoidaksesi neurologisen asiakkaan toimintakyvyn edellytyksiä ja toimintarajoitteita, erityisesti asiakkaan liikkumiskykyä. Osaat soveltaa fysioterapian näyttöön perustuvia vaikuttamistapoja keskus- ja ääreishermostoon liittyvissä toimintarajoitteissa. Osaat hyödyntää apuvälineteknologiaa, virtuaalisia ympäristöjä ja robotiikkaa asiakkaiden fyysisen aktiivisuuden- ja toimintakyvyn tukemisessa.
Opintojakson osaamiset:
Toimintakyvyn arviointiosaaminen
Terapiaosaaminen
Teknologia- ja esteettömyysosaaminen
Sisältö
Sisältönä neurologisen asiakkaan toimintakyvyn arviointi ja kuntoutuksen laaja-alaisuus. Fysioterapian vaikuttamismahdollisuudet hermoston häiriöistä johtuviin neurologisiin ja kognitiivisiin oireisiin sekä psykomotoriikan muutoksiin esim. tonus-, koordinaatio-, tarkkaavaisuus-, hahmotus- ja kommunikaatiohäiriöt. Fysioterapian erityispiirteet sekä lapsi- että aikuisneurologisilla asiakkailla. (Keskoslapset, CP- ja tarkkaavaisuushäiriöt, ADHD, Kehitykselliset koordinaatiohäiriöt, MMC- lihastauti- ja autistilapset. Aivoverenkiertohäiriöt, aivovamma-, Parkinson-, MS ja selkäydinvammapotilaat sekä neuropatia- ja perifeeriset hermovammapotilaat)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Carr & Sheperd. Neurological Rehabilitation. Optimizing Motor Performance. 2010, 2019
Jehkonen,M.ym. Kliininen neuropsykologia. 2019.
Jehkonen, M ym Kliininen neuropsykologia. 2020 e-kirja
Pountney,T. Physiotherapy for Children. 2007.
Stokes, M. Physical Management in Neurological rehabilitation.2011, myös e-kirja, 2018
Tecklin. Pediatric Physical Therapy. 2015.
Opetusmenetelmät
Osallistut aktiivisesti kontaktiopiskeluun; luennot, lab-harjoittelu, harjoitustehtävän tekeminen,
Suorituksena myös luentotentti ja kirjatentti tai portfolio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäasiantuntija fysioterapeutin/ alumnin ja kokemustoimijan vierailut
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Suoritustavoista kirjatentti ja porfolio ovat vaihtoehtoisia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktia 4op
- luennot ja käytännön taitojen harjoittelu
Itsenäistä ja ryhmässä opiskelua 5op,
- harjoitustyö ja valmistelut (2op)
- tentit ja/tai portfolio (3op)
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli. Opettajan ja vertaisopiskelijan palaute.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1): Tietosi keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Hallitset asiaan liittyviä perustietoja ja –ja taitoja. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdintasi on niukkaa. Olet hyödyntänyt Fysioterapia - alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä.
Tyydyttävä (2): Tietosi keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Tehtävistäsi löytyy tulkintaa ja yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdintasi jää niukaksi. Olet hyödyntänyt Fysioterapia - alan kirjallisuuttaja käyttänyt lähdeviitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3): Omaat hyvät tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista. Perustelet toimintaasi, pyrit yhdistelemään ja soveltamaan tietojasi ja taitojasi. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä. Hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.
Kiitettävä (4): Omaat hyvät tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista. Perustelet toimintaasi ja luot uusia ratkaisuja. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta. Hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Omaat laajat tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista, terapeuttisista menetelmistä ja teknologian mahdollisuuksista. Perustelet toimintaasi ja luot uusia ratkaisuja. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata, arvioida ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdintasi kautta. Hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
Esitietovaatimukset
Terapeuttisen harjoittelun, ja liikuntaryhmien ohjaamisen osaaminen. Fysioterapia aineenvaihdunnan, hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteissa sekä Hyvinvointiteknologian ja ympäristön suunnittelun osaaminen