Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä ja lainsäädäntöLaajuus (3 op)

Tunnus: SZ00CI69

Laajuus

3 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Teppo Karapalo
  • Riikka Rantanen

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on hahmottaa sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö.

Osaamiset:

Eettisyys (kaikille yhteinen)
Kestävä kehitys (kaikille yhteinen)
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen (Sosionomi AMK)
Kuntoutuksen palvelujärjestelmäosaaminen (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Vaikuttaminen ja palveluiden edistäminen (Toimintaterapeutti AMK)
Ammatillinen ja ammattien välinen toiminta (Fysioterapeutti AMK)

Osaamistavoitteet:

Tunnet oman alasi ammattieettiset periaatteet ja arvot ja osaat yhdistää ne osaksi palvelujärjestelmää ja lainsäädäntöä. Osaat edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä huomioit moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumisen palvelujärjestelmässä.

Osaat käyttää omaan alaasi liittyvää tietoa palvelujärjestelmän kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen.

Tiedät sosiaalihuoltolain, terveydenhuoltolain ja asiakkaan asemaa ja oikeuksia turvaavan lainsäädännön. Tunnet hyvinvointialueiden, kuntien, yksityisen ja kolmannen sektorin sosiaali-, terveys- ja kasvatuspalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat, ohjauksen ja valvonnan. Ymmärrät palvelujärjestelmän merkityksen osana sosiaaliturvaa ja sosiaalista kestävyyttä.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö.

Lisäksi tarkastellaan palvelujärjestelmää ohjaavia arvoja ja periaatteita sekä asiakkaan osallisuutta ja toimijuutta osana palvelujärjestelmää.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1= Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja nimetä sitä ohjaavia lakeja. Osaat kertoa, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat.


2= Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat määritellä palvelujärjestelmää ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat soveltaa palvelujärjestelmää ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat selittää, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä.


4= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja perustella sitä sekä tulkita palvelujärjestelmää ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja arvioida sitä sekä tulkita palvelujärjestelmää ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä. Osaat liittää teemat laajempaan yhteiskunnalliseen kontekstiin.

Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 09.03.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 75

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Riikka Rantanen
  • Teppo Karapalo
  • Minna Seikkula
Vastuuopettaja

Riikka Rantanen

Ryhmät
  • ZJASFT25KM
    Avoin AMK, sote, AMK- Väylät, fysioterapeutti monimuoto
  • ZJASTT25KM
    Avoin AMK, sote, AMK- Väylät, toimintaterapeutti monimuoto
  • ZJM25KSVGHIE
    Avoin AMK, sote, 2. asteen väylä, Gradia, hierojan ammattitutkinto, fysioterapeutti
  • ZJA25KS
    Avoin AMK, sote
  • SFT25KM
    Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
  • ZJM25KS
    EF, sote, yksittäiset opintojaksot
  • STT25KM
    Toimintaterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on hahmottaa sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö.

Osaamiset:

Eettisyys (kaikille yhteinen)
Kestävä kehitys (kaikille yhteinen)
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen (Sosionomi AMK)
Kuntoutuksen palvelujärjestelmäosaaminen (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Vaikuttaminen ja palveluiden edistäminen (Toimintaterapeutti AMK)
Ammatillinen ja ammattien välinen toiminta (Fysioterapeutti AMK)

Osaamistavoitteet:

Tunnet oman alasi ammattieettiset periaatteet ja arvot ja osaat yhdistää ne osaksi palvelujärjestelmää ja lainsäädäntöä. Osaat edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä huomioit moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumisen palvelujärjestelmässä.

Osaat käyttää omaan alaasi liittyvää tietoa palvelujärjestelmän kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen.

Tiedät sosiaalihuoltolain, terveydenhuoltolain ja asiakkaan asemaa ja oikeuksia turvaavan lainsäädännön. Tunnet hyvinvointialueiden, kuntien, yksityisen ja kolmannen sektorin sosiaali-, terveys- ja kasvatuspalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat, ohjauksen ja valvonnan. Ymmärrät palvelujärjestelmän merkityksen osana sosiaaliturvaa ja sosiaalista kestävyyttä.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö.

Lisäksi tarkastellaan palvelujärjestelmää ohjaavia arvoja ja periaatteita sekä asiakkaan osallisuutta ja toimijuutta osana palvelujärjestelmää.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa 13.1.-9.3.2025 aikataulutettuina webinaareina.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

FINLEX. Ajantasainen lainsäädäntö esim. terveydenhuoltolaki ja sosiaalihuoltolaki.
Ihalainen, Jarmo, Kettunen Terttu. Turvaverkko vai trampoliini; sosiaaliturvan mahdollisuudet. WSOYpro, painovuosi 2016.
Laaksonen, H., Laitinen, H. & Hiilamo, H. 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Sanoma Pro Oy. Myös e-kirjana.
Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta. 2011. Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. Saatavana sähköisenä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään opetus- ja oppimismenetelminä verkko-opetusta (webinaarit), oppimistehtäviä, itsenäistä opiskelua yksin ja ryhmissä. Opintojakson ajan pidät oppimispäiväkirjaa reflektoiden opiskeltavia teemoja.

Kaikkiin webinaareihin tulet valmistautuneena etukäteen annetun ohjeistuksen mukaisesti. Tulet työskentelemään webinaareissa pienryhmissä käsiteltävän teeman mukaisesti. Webinaarit ovat vuorovaikutteisia oppimistilanteita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla teet parin kanssa kirjallisen oppimistehtävän. Tarkempi aikataulu tehtävän tekemiselle löytyy opintojakson Moodlesta.

Kansainvälisyys

-

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Voit hakea hyväksilukua aiemmilla vastaavilla korkeakouluopinnoilla (sisältö/tavoitteet/laajuus). Voit hakea hyväksilukua myös mikäli sinulla on sosiaali- ja terveydenhuollon perustutkinto (esim. lähihoitaja) ja vähintään puoli vuotta (6 kk) sosiaali- ja terveydenhuollon työkokemusta. Osaaminen osoitetetaan tällöin opintojaksoon kuuluvalla oppimistehtävällä. Keskustele osaamisestasi opettajatutorisi kanssa ja tee tarvittaessa e-ahothakemus mahdollisimman pian opintojakson alussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 3 x 4 h ja niihin valmistautuminen 3 x 3 h = 21 h
Oppimistehtävä (paritehtävä) 35 h
Itsenäinen työskentely 25 h

Yhteensä 81 h = 3 op

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson arvosana muodostuu numeerisesti asteikolla 0-5 arvioitavasta oppimistehtävästä. Oppimistehtävään sisältyy itsearvioinnin osuus.

EF: 3 paikkaa (pilotti, fysioterapeutin väylä hierojan ammattitutkintolaisille, min-max-määrässä)
Avoin amk: 5 paikkaa (min-max-määrässä)

EF: 3 paikkaa EF yleiselle tarjottimelle (ei min-max-määrässä)
Joustava väylä: 1 paikka (ei min-max-määrässä)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1= Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja nimetä sitä ohjaavia lakeja. Osaat kertoa, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat.


2= Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat määritellä palvelujärjestelmää ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat soveltaa palvelujärjestelmää ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat selittää, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä.


4= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja perustella sitä sekä tulkita palvelujärjestelmää ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja arvioida sitä sekä tulkita palvelujärjestelmää ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä. Osaat liittää teemat laajempaan yhteiskunnalliseen kontekstiin.

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Sonja Salonen
Ryhmät
  • ZJA24SSA
    Avoin AMK, sote, YTOL-opinnot, Alkio-opisto

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on hahmottaa sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö.

Osaamiset:

Eettisyys (kaikille yhteinen)
Kestävä kehitys (kaikille yhteinen)
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen (Sosionomi AMK)
Kuntoutuksen palvelujärjestelmäosaaminen (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Vaikuttaminen ja palveluiden edistäminen (Toimintaterapeutti AMK)
Ammatillinen ja ammattien välinen toiminta (Fysioterapeutti AMK)

Osaamistavoitteet:

Tunnet oman alasi ammattieettiset periaatteet ja arvot ja osaat yhdistää ne osaksi palvelujärjestelmää ja lainsäädäntöä. Osaat edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä huomioit moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumisen palvelujärjestelmässä.

Osaat käyttää omaan alaasi liittyvää tietoa palvelujärjestelmän kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen.

Tiedät sosiaalihuoltolain, terveydenhuoltolain ja asiakkaan asemaa ja oikeuksia turvaavan lainsäädännön. Tunnet hyvinvointialueiden, kuntien, yksityisen ja kolmannen sektorin sosiaali-, terveys- ja kasvatuspalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat, ohjauksen ja valvonnan. Ymmärrät palvelujärjestelmän merkityksen osana sosiaaliturvaa ja sosiaalista kestävyyttä.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö.

Lisäksi tarkastellaan palvelujärjestelmää ohjaavia arvoja ja periaatteita sekä asiakkaan osallisuutta ja toimijuutta osana palvelujärjestelmää.

Lisätietoja opiskelijoille

Alkion toteutus. Opetus Alkiolta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1= Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja nimetä sitä ohjaavia lakeja. Osaat kertoa, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat.


2= Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat määritellä palvelujärjestelmää ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat soveltaa palvelujärjestelmää ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat selittää, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä.


4= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja perustella sitä sekä tulkita palvelujärjestelmää ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja arvioida sitä sekä tulkita palvelujärjestelmää ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä. Osaat liittää teemat laajempaan yhteiskunnalliseen kontekstiin.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 27.10.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 100

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Riikka Rantanen
  • Teppo Karapalo
  • Minna Seikkula
Vastuuopettaja

Teppo Karapalo

Ryhmät
  • STT24S1
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • ZJASOS24SM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
  • ZJASKO24SM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
  • SKO24SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • ZJASFT24S1
    Avoin AMK, sote, AMK-väylät, fysioterapeutti päivä
  • SFT24S1
    Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
  • ZJM24SSVGKL
    Avoin AMK, sote, 2. asteen väylä, Gradia lukiot,, kuntoutus- ja sosiaaliala
  • ZJM24SSVGKA
    Avoin AMK, sote, 2. asteen väylä, Gradia ammatillinen, kuntoutus- ja sosiaaliala
  • ZJASTT24S1
    Avoin AMK, sote, AMK-väylät, toimintaterapeutti, päiväopetus
  • SOS24SM
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on hahmottaa sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö.

Osaamiset:

Eettisyys (kaikille yhteinen)
Kestävä kehitys (kaikille yhteinen)
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen (Sosionomi AMK)
Kuntoutuksen palvelujärjestelmäosaaminen (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Vaikuttaminen ja palveluiden edistäminen (Toimintaterapeutti AMK)
Ammatillinen ja ammattien välinen toiminta (Fysioterapeutti AMK)

Osaamistavoitteet:

Tunnet oman alasi ammattieettiset periaatteet ja arvot ja osaat yhdistää ne osaksi palvelujärjestelmää ja lainsäädäntöä. Osaat edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä huomioit moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumisen palvelujärjestelmässä.

Osaat käyttää omaan alaasi liittyvää tietoa palvelujärjestelmän kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen.

Tiedät sosiaalihuoltolain, terveydenhuoltolain ja asiakkaan asemaa ja oikeuksia turvaavan lainsäädännön. Tunnet hyvinvointialueiden, kuntien, yksityisen ja kolmannen sektorin sosiaali-, terveys- ja kasvatuspalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat, ohjauksen ja valvonnan. Ymmärrät palvelujärjestelmän merkityksen osana sosiaaliturvaa ja sosiaalista kestävyyttä.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö.

Lisäksi tarkastellaan palvelujärjestelmää ohjaavia arvoja ja periaatteita sekä asiakkaan osallisuutta ja toimijuutta osana palvelujärjestelmää.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa 26.8.-27.10.2024 aikataulutettuina webinaareina.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

FINLEX. Ajantasainen lainsäädäntö esim. terveydenhuoltolaki ja sosiaalihuoltolaki.
Ihalainen, Jarmo, Kettunen Terttu. Turvaverkko vai trampoliini; sosiaaliturvan mahdollisuudet. WSOYpro, painovuosi 2016.
Laaksonen, H., Laitinen, H. & Hiilamo, H. 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Sanoma Pro Oy. Myös e-kirjana.
Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta. 2011. Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. Saatavana sähköisenä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään opetus- ja oppimismenetelminä verkko-opetusta (webinaarit), oppimistehtäviä, itsenäistä opiskelua yksin ja ryhmissä. Opintojakson ajan pidät oppimispäiväkirjaa reflektoiden opiskeltavia teemoja.

Kaikkiin webinaareihin tulet valmistautuneena etukäteen annetun ohjeistuksen mukaisesti. Tulet työskentelemään webinaareissa pienryhmissä käsiteltävän teeman mukaisesti. Webinaarit ovat vuorovaikutteisia oppimistilanteita.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy tutustuminen eri järjestöihin yhteistyössä kansalaistoiminnankeskus Mataran kanssa 10.10., mihin osallistut etänä tai vierailemalla paikan päällä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla teet parin kanssa kirjallisen oppimistehtävän. Tarkempi aikataulu tehtävän tekemiselle löytyy opintojakson Moodlesta.

Kansainvälisyys

-

Vaihtoehtoiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 3 x 4 h ja niihin valmistautuminen 3 x 3 h = 21 h
Matara vierailu 4 h
Oppimistehtävä (paritehtävä) 33 h
Itsenäinen työskentely 23 h

Yhteensä 81 h = 3 op

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson arvosana muodostuu numeerisesti asteikolla 0-5 arvioitavasta oppimistehtävästä. Oppimistehtävään sisältyy itsearvioinnin osuus.

EF: 15 paikkaa (2. asteen väylän opiskelijat lukio 5 ja amis 10)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1= Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja nimetä sitä ohjaavia lakeja. Osaat kertoa, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat.


2= Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat määritellä palvelujärjestelmää ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat soveltaa palvelujärjestelmää ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat selittää, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä.


4= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja perustella sitä sekä tulkita palvelujärjestelmää ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja arvioida sitä sekä tulkita palvelujärjestelmää ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä. Osaat liittää teemat laajempaan yhteiskunnalliseen kontekstiin.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 27.10.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 100

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Riikka Rantanen
  • Teppo Karapalo
  • Minna Seikkula
Vastuuopettaja

Teppo Karapalo

Ryhmät
  • STT24S1
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • ZJASOS24SM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
  • ZJASKO24SM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
  • SKO24SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • ZJASFT24S1
    Avoin AMK, sote, AMK-väylät, fysioterapeutti päivä
  • SFT24S1
    Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
  • ZJASTT24S1
    Avoin AMK, sote, AMK-väylät, toimintaterapeutti, päiväopetus
  • ZJA24SS
    Avoin AMK, sote
  • SOS24SM
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on hahmottaa sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö.

Osaamiset:

Eettisyys (kaikille yhteinen)
Kestävä kehitys (kaikille yhteinen)
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen (Sosionomi AMK)
Kuntoutuksen palvelujärjestelmäosaaminen (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Vaikuttaminen ja palveluiden edistäminen (Toimintaterapeutti AMK)
Ammatillinen ja ammattien välinen toiminta (Fysioterapeutti AMK)

Osaamistavoitteet:

Tunnet oman alasi ammattieettiset periaatteet ja arvot ja osaat yhdistää ne osaksi palvelujärjestelmää ja lainsäädäntöä. Osaat edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä huomioit moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumisen palvelujärjestelmässä.

Osaat käyttää omaan alaasi liittyvää tietoa palvelujärjestelmän kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen.

Tiedät sosiaalihuoltolain, terveydenhuoltolain ja asiakkaan asemaa ja oikeuksia turvaavan lainsäädännön. Tunnet hyvinvointialueiden, kuntien, yksityisen ja kolmannen sektorin sosiaali-, terveys- ja kasvatuspalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat, ohjauksen ja valvonnan. Ymmärrät palvelujärjestelmän merkityksen osana sosiaaliturvaa ja sosiaalista kestävyyttä.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö.

Lisäksi tarkastellaan palvelujärjestelmää ohjaavia arvoja ja periaatteita sekä asiakkaan osallisuutta ja toimijuutta osana palvelujärjestelmää.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa 26.8.-27.10.2024 aikataulutettuina webinaareina.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

FINLEX. Ajantasainen lainsäädäntö esim. terveydenhuoltolaki ja sosiaalihuoltolaki.
Ihalainen, Jarmo, Kettunen Terttu. Turvaverkko vai trampoliini; sosiaaliturvan mahdollisuudet. WSOYpro, painovuosi 2016.
Laaksonen, H., Laitinen, H. & Hiilamo, H. 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Sanoma Pro Oy. Myös e-kirjana.
Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta. 2011. Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. Saatavana sähköisenä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään opetus- ja oppimismenetelminä verkko-opetusta (webinaarit), oppimistehtäviä, itsenäistä opiskelua yksin ja ryhmissä. Opintojakson ajan pidät oppimispäiväkirjaa reflektoiden opiskeltavia teemoja.

Kaikkiin webinaareihin tulet valmistautuneena etukäteen annetun ohjeistuksen mukaisesti. Tulet työskentelemään webinaareissa pienryhmissä käsiteltävän teeman mukaisesti. Webinaarit ovat vuorovaikutteisia oppimistilanteita.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy tutustuminen eri järjestöihin yhteistyössä kansalaistoiminnankeskus Mataran kanssa 10.10., mihin osallistut etänä tai vierailemalla paikan päällä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla teet parin kanssa kirjallisen oppimistehtävän. Tarkempi aikataulu tehtävän tekemiselle löytyy opintojakson Moodlesta.

Kansainvälisyys

-

Vaihtoehtoiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 3 x 4 h ja niihin valmistautuminen 3 x 3 h = 21 h
Matara vierailu 4 h
Oppimistehtävä (paritehtävä) 33 h
Itsenäinen työskentely 23 h

Yhteensä 81 h = 3 op

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson arvosana muodostuu numeerisesti asteikolla 0-5 arvioitavasta oppimistehtävästä. Oppimistehtävään sisältyy itsearvioinnin osuus.

Avoin amk: 8 paikkaa (joustava väylä)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1= Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja nimetä sitä ohjaavia lakeja. Osaat kertoa, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat.


2= Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat määritellä palvelujärjestelmää ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat soveltaa palvelujärjestelmää ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat selittää, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä.


4= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja perustella sitä sekä tulkita palvelujärjestelmää ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja arvioida sitä sekä tulkita palvelujärjestelmää ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä. Osaat liittää teemat laajempaan yhteiskunnalliseen kontekstiin.