Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä ja lainsäädäntöLaajuus (3 op)
Tunnus: SZ00CI69
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Teppo Karapalo
- Riikka Rantanen
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on hahmottaa sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö.
Osaamiset:
Eettisyys (kaikille yhteinen)
Kestävä kehitys (kaikille yhteinen)
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen (Sosionomi AMK)
Kuntoutuksen palvelujärjestelmäosaaminen (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Vaikuttaminen ja palveluiden edistäminen (Toimintaterapeutti AMK)
Ammatillinen ja ammattien välinen toiminta (Fysioterapeutti AMK)
Osaamistavoitteet:
Tunnet oman alasi ammattieettiset periaatteet ja arvot ja osaat yhdistää ne osaksi palvelujärjestelmää ja lainsäädäntöä. Osaat edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä huomioit moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumisen palvelujärjestelmässä.
Osaat käyttää omaan alaasi liittyvää tietoa palvelujärjestelmän kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen.
Tiedät sosiaalihuoltolain, terveydenhuoltolain ja asiakkaan asemaa ja oikeuksia turvaavan lainsäädännön. Tunnet hyvinvointialueiden, kuntien, yksityisen ja kolmannen sektorin sosiaali-, terveys- ja kasvatuspalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat, ohjauksen ja valvonnan. Ymmärrät palvelujärjestelmän merkityksen osana sosiaaliturvaa ja sosiaalista kestävyyttä.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö.
Lisäksi tarkastellaan palvelujärjestelmää ohjaavia arvoja ja periaatteita sekä asiakkaan osallisuutta ja toimijuutta osana palvelujärjestelmää.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1= Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja nimetä sitä ohjaavia lakeja. Osaat kertoa, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat.
2= Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat määritellä palvelujärjestelmää ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat soveltaa palvelujärjestelmää ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat selittää, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä.
4= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja perustella sitä sekä tulkita palvelujärjestelmää ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja arvioida sitä sekä tulkita palvelujärjestelmää ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä. Osaat liittää teemat laajempaan yhteiskunnalliseen kontekstiin.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 09.03.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 75
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Riikka Rantanen
- Teppo Karapalo
- Minna Seikkula
Vastuuopettaja
Riikka Rantanen
Ryhmät
-
ZJASFT25KMAvoin AMK, sote, AMK- Väylät, fysioterapeutti monimuoto
-
ZJASTT25KMAvoin AMK, sote, AMK- Väylät, toimintaterapeutti monimuoto
-
ZJM25KSVGHIEAvoin AMK, sote, 2. asteen väylä, Gradia, hierojan ammattitutkinto, fysioterapeutti
-
ZJA25KSAvoin AMK, sote
-
SFT25KMFysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
-
ZJM25KSEF, sote, yksittäiset opintojaksot
-
STT25KMToimintaterapeutti (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on hahmottaa sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö.
Osaamiset:
Eettisyys (kaikille yhteinen)
Kestävä kehitys (kaikille yhteinen)
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen (Sosionomi AMK)
Kuntoutuksen palvelujärjestelmäosaaminen (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Vaikuttaminen ja palveluiden edistäminen (Toimintaterapeutti AMK)
Ammatillinen ja ammattien välinen toiminta (Fysioterapeutti AMK)
Osaamistavoitteet:
Tunnet oman alasi ammattieettiset periaatteet ja arvot ja osaat yhdistää ne osaksi palvelujärjestelmää ja lainsäädäntöä. Osaat edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä huomioit moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumisen palvelujärjestelmässä.
Osaat käyttää omaan alaasi liittyvää tietoa palvelujärjestelmän kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen.
Tiedät sosiaalihuoltolain, terveydenhuoltolain ja asiakkaan asemaa ja oikeuksia turvaavan lainsäädännön. Tunnet hyvinvointialueiden, kuntien, yksityisen ja kolmannen sektorin sosiaali-, terveys- ja kasvatuspalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat, ohjauksen ja valvonnan. Ymmärrät palvelujärjestelmän merkityksen osana sosiaaliturvaa ja sosiaalista kestävyyttä.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö.
Lisäksi tarkastellaan palvelujärjestelmää ohjaavia arvoja ja periaatteita sekä asiakkaan osallisuutta ja toimijuutta osana palvelujärjestelmää.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa 13.1.-9.3.2025 aikataulutettuina webinaareina.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
FINLEX. Ajantasainen lainsäädäntö esim. terveydenhuoltolaki ja sosiaalihuoltolaki.
Ihalainen, Jarmo, Kettunen Terttu. Turvaverkko vai trampoliini; sosiaaliturvan mahdollisuudet. WSOYpro, painovuosi 2016.
Laaksonen, H., Laitinen, H. & Hiilamo, H. 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Sanoma Pro Oy. Myös e-kirjana.
Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta. 2011. Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. Saatavana sähköisenä.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään opetus- ja oppimismenetelminä verkko-opetusta (webinaarit), oppimistehtäviä, itsenäistä opiskelua yksin ja ryhmissä. Opintojakson ajan pidät oppimispäiväkirjaa reflektoiden opiskeltavia teemoja.
Kaikkiin webinaareihin tulet valmistautuneena etukäteen annetun ohjeistuksen mukaisesti. Tulet työskentelemään webinaareissa pienryhmissä käsiteltävän teeman mukaisesti. Webinaarit ovat vuorovaikutteisia oppimistilanteita.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla teet parin kanssa kirjallisen oppimistehtävän. Tarkempi aikataulu tehtävän tekemiselle löytyy opintojakson Moodlesta.
Kansainvälisyys
-
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Voit hakea hyväksilukua aiemmilla vastaavilla korkeakouluopinnoilla (sisältö/tavoitteet/laajuus). Voit hakea hyväksilukua myös mikäli sinulla on sosiaali- ja terveydenhuollon perustutkinto (esim. lähihoitaja) ja vähintään puoli vuotta (6 kk) sosiaali- ja terveydenhuollon työkokemusta. Osaaminen osoitetetaan tällöin opintojaksoon kuuluvalla oppimistehtävällä. Keskustele osaamisestasi opettajatutorisi kanssa ja tee tarvittaessa e-ahothakemus mahdollisimman pian opintojakson alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 3 x 4 h ja niihin valmistautuminen 3 x 3 h = 21 h
Oppimistehtävä (paritehtävä) 35 h
Itsenäinen työskentely 25 h
Yhteensä 81 h = 3 op
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson arvosana muodostuu numeerisesti asteikolla 0-5 arvioitavasta oppimistehtävästä. Oppimistehtävään sisältyy itsearvioinnin osuus.
EF: 3 paikkaa (pilotti, fysioterapeutin väylä hierojan ammattitutkintolaisille, min-max-määrässä)
Avoin amk: 5 paikkaa (min-max-määrässä)
EF: 3 paikkaa EF yleiselle tarjottimelle (ei min-max-määrässä)
Joustava väylä: 1 paikka (ei min-max-määrässä)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1= Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja nimetä sitä ohjaavia lakeja. Osaat kertoa, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat.
2= Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat määritellä palvelujärjestelmää ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat soveltaa palvelujärjestelmää ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat selittää, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä.
4= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja perustella sitä sekä tulkita palvelujärjestelmää ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja arvioida sitä sekä tulkita palvelujärjestelmää ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä. Osaat liittää teemat laajempaan yhteiskunnalliseen kontekstiin.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Sonja Salonen
Ryhmät
-
ZJA24SSAAvoin AMK, sote, YTOL-opinnot, Alkio-opisto
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on hahmottaa sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö.
Osaamiset:
Eettisyys (kaikille yhteinen)
Kestävä kehitys (kaikille yhteinen)
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen (Sosionomi AMK)
Kuntoutuksen palvelujärjestelmäosaaminen (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Vaikuttaminen ja palveluiden edistäminen (Toimintaterapeutti AMK)
Ammatillinen ja ammattien välinen toiminta (Fysioterapeutti AMK)
Osaamistavoitteet:
Tunnet oman alasi ammattieettiset periaatteet ja arvot ja osaat yhdistää ne osaksi palvelujärjestelmää ja lainsäädäntöä. Osaat edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä huomioit moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumisen palvelujärjestelmässä.
Osaat käyttää omaan alaasi liittyvää tietoa palvelujärjestelmän kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen.
Tiedät sosiaalihuoltolain, terveydenhuoltolain ja asiakkaan asemaa ja oikeuksia turvaavan lainsäädännön. Tunnet hyvinvointialueiden, kuntien, yksityisen ja kolmannen sektorin sosiaali-, terveys- ja kasvatuspalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat, ohjauksen ja valvonnan. Ymmärrät palvelujärjestelmän merkityksen osana sosiaaliturvaa ja sosiaalista kestävyyttä.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö.
Lisäksi tarkastellaan palvelujärjestelmää ohjaavia arvoja ja periaatteita sekä asiakkaan osallisuutta ja toimijuutta osana palvelujärjestelmää.
Lisätietoja opiskelijoille
Alkion toteutus. Opetus Alkiolta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1= Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja nimetä sitä ohjaavia lakeja. Osaat kertoa, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat.
2= Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat määritellä palvelujärjestelmää ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat soveltaa palvelujärjestelmää ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat selittää, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä.
4= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja perustella sitä sekä tulkita palvelujärjestelmää ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja arvioida sitä sekä tulkita palvelujärjestelmää ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä. Osaat liittää teemat laajempaan yhteiskunnalliseen kontekstiin.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 27.10.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 100
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Riikka Rantanen
- Teppo Karapalo
- Minna Seikkula
Vastuuopettaja
Teppo Karapalo
Ryhmät
-
STT24S1Toimintaterapeutti (AMK)
-
ZJASOS24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
-
ZJASKO24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
-
SKO24SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
ZJASFT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, fysioterapeutti päivä
-
SFT24S1Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
-
ZJM24SSVGKLAvoin AMK, sote, 2. asteen väylä, Gradia lukiot,, kuntoutus- ja sosiaaliala
-
ZJM24SSVGKAAvoin AMK, sote, 2. asteen väylä, Gradia ammatillinen, kuntoutus- ja sosiaaliala
-
ZJASTT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, toimintaterapeutti, päiväopetus
-
SOS24SMSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on hahmottaa sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö.
Osaamiset:
Eettisyys (kaikille yhteinen)
Kestävä kehitys (kaikille yhteinen)
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen (Sosionomi AMK)
Kuntoutuksen palvelujärjestelmäosaaminen (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Vaikuttaminen ja palveluiden edistäminen (Toimintaterapeutti AMK)
Ammatillinen ja ammattien välinen toiminta (Fysioterapeutti AMK)
Osaamistavoitteet:
Tunnet oman alasi ammattieettiset periaatteet ja arvot ja osaat yhdistää ne osaksi palvelujärjestelmää ja lainsäädäntöä. Osaat edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä huomioit moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumisen palvelujärjestelmässä.
Osaat käyttää omaan alaasi liittyvää tietoa palvelujärjestelmän kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen.
Tiedät sosiaalihuoltolain, terveydenhuoltolain ja asiakkaan asemaa ja oikeuksia turvaavan lainsäädännön. Tunnet hyvinvointialueiden, kuntien, yksityisen ja kolmannen sektorin sosiaali-, terveys- ja kasvatuspalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat, ohjauksen ja valvonnan. Ymmärrät palvelujärjestelmän merkityksen osana sosiaaliturvaa ja sosiaalista kestävyyttä.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö.
Lisäksi tarkastellaan palvelujärjestelmää ohjaavia arvoja ja periaatteita sekä asiakkaan osallisuutta ja toimijuutta osana palvelujärjestelmää.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa 26.8.-27.10.2024 aikataulutettuina webinaareina.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
FINLEX. Ajantasainen lainsäädäntö esim. terveydenhuoltolaki ja sosiaalihuoltolaki.
Ihalainen, Jarmo, Kettunen Terttu. Turvaverkko vai trampoliini; sosiaaliturvan mahdollisuudet. WSOYpro, painovuosi 2016.
Laaksonen, H., Laitinen, H. & Hiilamo, H. 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Sanoma Pro Oy. Myös e-kirjana.
Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta. 2011. Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. Saatavana sähköisenä.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään opetus- ja oppimismenetelminä verkko-opetusta (webinaarit), oppimistehtäviä, itsenäistä opiskelua yksin ja ryhmissä. Opintojakson ajan pidät oppimispäiväkirjaa reflektoiden opiskeltavia teemoja.
Kaikkiin webinaareihin tulet valmistautuneena etukäteen annetun ohjeistuksen mukaisesti. Tulet työskentelemään webinaareissa pienryhmissä käsiteltävän teeman mukaisesti. Webinaarit ovat vuorovaikutteisia oppimistilanteita.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon sisältyy tutustuminen eri järjestöihin yhteistyössä kansalaistoiminnankeskus Mataran kanssa 10.10., mihin osallistut etänä tai vierailemalla paikan päällä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla teet parin kanssa kirjallisen oppimistehtävän. Tarkempi aikataulu tehtävän tekemiselle löytyy opintojakson Moodlesta.
Kansainvälisyys
-
Vaihtoehtoiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 3 x 4 h ja niihin valmistautuminen 3 x 3 h = 21 h
Matara vierailu 4 h
Oppimistehtävä (paritehtävä) 33 h
Itsenäinen työskentely 23 h
Yhteensä 81 h = 3 op
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson arvosana muodostuu numeerisesti asteikolla 0-5 arvioitavasta oppimistehtävästä. Oppimistehtävään sisältyy itsearvioinnin osuus.
EF: 15 paikkaa (2. asteen väylän opiskelijat lukio 5 ja amis 10)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1= Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja nimetä sitä ohjaavia lakeja. Osaat kertoa, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat.
2= Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat määritellä palvelujärjestelmää ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat soveltaa palvelujärjestelmää ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat selittää, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä.
4= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja perustella sitä sekä tulkita palvelujärjestelmää ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja arvioida sitä sekä tulkita palvelujärjestelmää ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä. Osaat liittää teemat laajempaan yhteiskunnalliseen kontekstiin.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 27.10.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 100
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Riikka Rantanen
- Teppo Karapalo
- Minna Seikkula
Vastuuopettaja
Teppo Karapalo
Ryhmät
-
STT24S1Toimintaterapeutti (AMK)
-
ZJASOS24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
-
ZJASKO24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
-
SKO24SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
ZJASFT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, fysioterapeutti päivä
-
SFT24S1Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
-
ZJASTT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, toimintaterapeutti, päiväopetus
-
ZJA24SSAvoin AMK, sote
-
SOS24SMSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on hahmottaa sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö.
Osaamiset:
Eettisyys (kaikille yhteinen)
Kestävä kehitys (kaikille yhteinen)
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen (Sosionomi AMK)
Kuntoutuksen palvelujärjestelmäosaaminen (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Vaikuttaminen ja palveluiden edistäminen (Toimintaterapeutti AMK)
Ammatillinen ja ammattien välinen toiminta (Fysioterapeutti AMK)
Osaamistavoitteet:
Tunnet oman alasi ammattieettiset periaatteet ja arvot ja osaat yhdistää ne osaksi palvelujärjestelmää ja lainsäädäntöä. Osaat edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä huomioit moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumisen palvelujärjestelmässä.
Osaat käyttää omaan alaasi liittyvää tietoa palvelujärjestelmän kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen.
Tiedät sosiaalihuoltolain, terveydenhuoltolain ja asiakkaan asemaa ja oikeuksia turvaavan lainsäädännön. Tunnet hyvinvointialueiden, kuntien, yksityisen ja kolmannen sektorin sosiaali-, terveys- ja kasvatuspalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat, ohjauksen ja valvonnan. Ymmärrät palvelujärjestelmän merkityksen osana sosiaaliturvaa ja sosiaalista kestävyyttä.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö.
Lisäksi tarkastellaan palvelujärjestelmää ohjaavia arvoja ja periaatteita sekä asiakkaan osallisuutta ja toimijuutta osana palvelujärjestelmää.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa 26.8.-27.10.2024 aikataulutettuina webinaareina.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
FINLEX. Ajantasainen lainsäädäntö esim. terveydenhuoltolaki ja sosiaalihuoltolaki.
Ihalainen, Jarmo, Kettunen Terttu. Turvaverkko vai trampoliini; sosiaaliturvan mahdollisuudet. WSOYpro, painovuosi 2016.
Laaksonen, H., Laitinen, H. & Hiilamo, H. 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Sanoma Pro Oy. Myös e-kirjana.
Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta. 2011. Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. Saatavana sähköisenä.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään opetus- ja oppimismenetelminä verkko-opetusta (webinaarit), oppimistehtäviä, itsenäistä opiskelua yksin ja ryhmissä. Opintojakson ajan pidät oppimispäiväkirjaa reflektoiden opiskeltavia teemoja.
Kaikkiin webinaareihin tulet valmistautuneena etukäteen annetun ohjeistuksen mukaisesti. Tulet työskentelemään webinaareissa pienryhmissä käsiteltävän teeman mukaisesti. Webinaarit ovat vuorovaikutteisia oppimistilanteita.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon sisältyy tutustuminen eri järjestöihin yhteistyössä kansalaistoiminnankeskus Mataran kanssa 10.10., mihin osallistut etänä tai vierailemalla paikan päällä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla teet parin kanssa kirjallisen oppimistehtävän. Tarkempi aikataulu tehtävän tekemiselle löytyy opintojakson Moodlesta.
Kansainvälisyys
-
Vaihtoehtoiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 3 x 4 h ja niihin valmistautuminen 3 x 3 h = 21 h
Matara vierailu 4 h
Oppimistehtävä (paritehtävä) 33 h
Itsenäinen työskentely 23 h
Yhteensä 81 h = 3 op
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson arvosana muodostuu numeerisesti asteikolla 0-5 arvioitavasta oppimistehtävästä. Oppimistehtävään sisältyy itsearvioinnin osuus.
Avoin amk: 8 paikkaa (joustava väylä)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1= Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja nimetä sitä ohjaavia lakeja. Osaat kertoa, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat.
2= Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat määritellä palvelujärjestelmää ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat soveltaa palvelujärjestelmää ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat selittää, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä.
4= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja perustella sitä sekä tulkita palvelujärjestelmää ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja arvioida sitä sekä tulkita palvelujärjestelmää ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä. Osaat liittää teemat laajempaan yhteiskunnalliseen kontekstiin.