Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä ja lainsäädäntö (3 op)

Toteutuksen tunnus: SZ00CI69-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 09.03.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 75

Koulutus

  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Riikka Rantanen
  • Teppo Karapalo
  • Minna Seikkula

Vastuuopettaja

Riikka Rantanen

Ryhmät

  • ZJASFT25KM
    Avoin AMK, sote, AMK- Väylät, fysioterapeutti monimuoto
  • ZJASTT25KM
    Avoin AMK, sote, AMK- Väylät, toimintaterapeutti monimuoto
  • ZJM25KSVGHIE
    Avoin AMK, sote, 2. asteen väylä, Gradia, hierojan ammattitutkinto, fysioterapeutti
  • ZJA25KS
    Avoin AMK, sote
  • SFT25KM
    Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
  • ZJM25KS
    EF, sote, yksittäiset opintojaksot
  • STT25KM
    Toimintaterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on hahmottaa sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö.

Osaamiset:

Eettisyys (kaikille yhteinen)
Kestävä kehitys (kaikille yhteinen)
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen (Sosionomi AMK)
Kuntoutuksen palvelujärjestelmäosaaminen (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Vaikuttaminen ja palveluiden edistäminen (Toimintaterapeutti AMK)
Ammatillinen ja ammattien välinen toiminta (Fysioterapeutti AMK)

Osaamistavoitteet:

Tunnet oman alasi ammattieettiset periaatteet ja arvot ja osaat yhdistää ne osaksi palvelujärjestelmää ja lainsäädäntöä. Osaat edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä huomioit moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumisen palvelujärjestelmässä.

Osaat käyttää omaan alaasi liittyvää tietoa palvelujärjestelmän kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen.

Tiedät sosiaalihuoltolain, terveydenhuoltolain ja asiakkaan asemaa ja oikeuksia turvaavan lainsäädännön. Tunnet hyvinvointialueiden, kuntien, yksityisen ja kolmannen sektorin sosiaali-, terveys- ja kasvatuspalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat, ohjauksen ja valvonnan. Ymmärrät palvelujärjestelmän merkityksen osana sosiaaliturvaa ja sosiaalista kestävyyttä.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö.

Lisäksi tarkastellaan palvelujärjestelmää ohjaavia arvoja ja periaatteita sekä asiakkaan osallisuutta ja toimijuutta osana palvelujärjestelmää.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa 13.1.-9.3.2025 aikataulutettuina webinaareina.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

FINLEX. Ajantasainen lainsäädäntö esim. terveydenhuoltolaki ja sosiaalihuoltolaki.
Ihalainen, Jarmo, Kettunen Terttu. Turvaverkko vai trampoliini; sosiaaliturvan mahdollisuudet. WSOYpro, painovuosi 2016.
Laaksonen, H., Laitinen, H. & Hiilamo, H. 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Sanoma Pro Oy. Myös e-kirjana.
Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta. 2011. Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. Saatavana sähköisenä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään opetus- ja oppimismenetelminä verkko-opetusta (webinaarit), oppimistehtäviä, itsenäistä opiskelua yksin ja ryhmissä. Opintojakson ajan pidät oppimispäiväkirjaa reflektoiden opiskeltavia teemoja.

Kaikkiin webinaareihin tulet valmistautuneena etukäteen annetun ohjeistuksen mukaisesti. Tulet työskentelemään webinaareissa pienryhmissä käsiteltävän teeman mukaisesti. Webinaarit ovat vuorovaikutteisia oppimistilanteita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla teet parin kanssa kirjallisen oppimistehtävän. Tarkempi aikataulu tehtävän tekemiselle löytyy opintojakson Moodlesta.

Kansainvälisyys

-

Vaihtoehtoiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 3 x 4 h ja niihin valmistautuminen 3 x 3 h = 21 h
Oppimistehtävä (paritehtävä) 35 h
Itsenäinen työskentely 25 h

Yhteensä 81 h = 3 op

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson arvosana muodostuu numeerisesti asteikolla 0-5 arvioitavasta oppimistehtävästä. Oppimistehtävään sisältyy itsearvioinnin osuus.

EF: 3 paikkaa (pilotti, fysioterapeutin väylä hierojan ammattitutkintolaisille, min-max-määrässä)
Avoin amk: 5 paikkaa (min-max-määrässä)

EF: 3 paikkaa EF yleiselle tarjottimelle (ei min-max-määrässä)
Joustava väylä: 1 paikka (ei min-max-määrässä)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1= Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja nimetä sitä ohjaavia lakeja. Osaat kertoa, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat.


2= Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat määritellä palvelujärjestelmää ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja kertoa siitä esimerkkejä. Osaat soveltaa palvelujärjestelmää ohjaavia lakeja. Osaat selittää, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat selittää, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä.


4= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja perustella sitä sekä tulkita palvelujärjestelmää ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5= Osaat esitellä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja arvioida sitä sekä tulkita palvelujärjestelmää ohjaavaa lainsäädäntöä. Osaat analysoida, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Osaat perustella, miten edellä mainitut asiat näkyvät käytännössä. Osaat liittää teemat laajempaan yhteiskunnalliseen kontekstiin.