Leikki ja liikunta tukea tarvitsevan lapsen hyvinvoinnin ja oppimisen tukenaLaajuus (5 op)
Tunnus: SZ00CM33
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Maija Jylhä
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on oppia miten leikillä ja liikunnalla voidaan tukea erilaisia tuen tarpeita omaavan lapsen hyvinvointia ja oppimista.
Opintojakson osaamiset
Fysioterapian ammatillinen ja ammattien välinen toiminta (Fysioterapeutti AMK)
Asiakastyön osaaminen (Sosionomi AMK)
Kuntoutuksen ja toimintaterapian teoreettinen asiantuntijuus (Toimintaterapeutti AMK)
Kuntoutuksen ohjaustyö ja ohjaaminen (Kuntoutuksen ohjaus AMK)
Opintojakson osaamistavoite
Ymmärrät leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa sekä liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen leikkiin osallistumista. Tiedät leikin tukemisen keinoja moniammatillisessa yhteistyössä. Tunnistat lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden ja taustalla olevat tekijät sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin. Osaat hyödyntää leikin havainnointimenetelmiä lapsen leikkitaitojen havainnoinnissa.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on leikin teoriat, kehitysvaiheet ja lajit, leikin tukeminen moniammatillisena yhteistyönä sekä leikin merkitys. Leikin havainnointimenetelmät. Motoriset, kielelliset ja sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikeudet sekä hahmottamisen ja tarkkaavaisuuden pulmat erilaisten oppimisvaikeuksien taustalla
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson suoritettuasi ymmärrät leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa sekä liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen leikkiin osallistumista. Tiedät leikin tukemisen keinoja moniammatillisessa yhteistyössä. Tunnistat lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden ja taustalla olevat tekijät sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin. Osaat hyödyntää vähintään yhtä leikin havainnointimenetelmää lapsen leikkitaitojen havainnoinnissa.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
12.09.2024 - 25.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- Timo Hintikka
- Maija Jylhä
Vastuuopettaja
Maija Jylhä
Ryhmät
-
ZJM24SSEF, sote, yksittäiset opintojaksot
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on oppia miten leikillä ja liikunnalla voidaan tukea erilaisia tuen tarpeita omaavan lapsen hyvinvointia ja oppimista.
Opintojakson osaamiset
Fysioterapian ammatillinen ja ammattien välinen toiminta (Fysioterapeutti AMK)
Asiakastyön osaaminen (Sosionomi AMK)
Kuntoutuksen ja toimintaterapian teoreettinen asiantuntijuus (Toimintaterapeutti AMK)
Kuntoutuksen ohjaustyö ja ohjaaminen (Kuntoutuksen ohjaus AMK)
Opintojakson osaamistavoite
Ymmärrät leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa sekä liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen leikkiin osallistumista. Tiedät leikin tukemisen keinoja moniammatillisessa yhteistyössä. Tunnistat lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden ja taustalla olevat tekijät sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin. Osaat hyödyntää leikin havainnointimenetelmiä lapsen leikkitaitojen havainnoinnissa.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on leikin teoriat, kehitysvaiheet ja lajit, leikin tukeminen moniammatillisena yhteistyönä sekä leikin merkitys. Leikin havainnointimenetelmät. Motoriset, kielelliset ja sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikeudet sekä hahmottamisen ja tarkkaavaisuuden pulmat erilaisten oppimisvaikeuksien taustalla
Aika ja paikka
Webinaarit Zoom yhteydellä
Lähiopetus Rajakadun kampuksella
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alussa ja Moodlessa
Opetusmenetelmät
Webinaareissa opit leikin teoriaa, leikin havainnointimenetelmiä, oppimisvaikeuksien monimuotoisuutta ja niiden taustalla olevia tekijöitä sekä lapsen leikin tukemisen keinoja. Webinaareihin valmistaudut lukemalla ennakkomateriaalin ja tekemällä ennakkotehtävät. Webinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa ja mikrofonia.
Lähiopetustunneilla kampuksella opit käytännön toiminnan ja teorian kautta liikunnallisen leikin mahdollisuuksista tukea lapsen leikkiin osallistumista.
Lapsen leikin havainnointitehtävässä syvennät leikkitaitojen havainnointiosaamistasi tekemällä yhden lapsen käytännön havainnointitilanteen ja kirjallisen raportoinnin havainnointitilanteesta. Havainnointitehtävä tehdään pienryhmissä ja ensisijaisesti havainnoitava lapsi hankitaan itse.
Loppuwebinaarissa esität oppimiskokemuksiasi ja jaat osaamistasi.
Webinaareissa ja lähiopetustunneilla laajennat omaa ammatillista osaamistasi moniammatillisissa keskusteluissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallisen tehtävän palautus ilmoitetaan opintojakson alussa ja Moodlessa
Opintojaksolla ei ole tenttiä
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit ja niihin valmistautuminen 44t
Lähiopetus kampuksella 10t
Havainnointitehtävään perehtyminen, sen valmistelu, toteutus ja raportointi 81t
Sisällön jaksotus
Opetus ja tehtävät jakaantuvat tasaisesti opintojakson ajalle
Lisätietoja opiskelijoille
Edufutura: 5 paikkaa
Arviointi on hyväksytty-hylätty. Hyväksytyn suorituksen saavuttaminen arvioidaan kirjallisen tehtävän pohjalta sekä loppuwebinaarissa esitetyn osaamisen perusteella.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson suoritettuasi ymmärrät leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa sekä liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen leikkiin osallistumista. Tiedät leikin tukemisen keinoja moniammatillisessa yhteistyössä. Tunnistat lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden ja taustalla olevat tekijät sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin. Osaat hyödyntää vähintään yhtä leikin havainnointimenetelmää lapsen leikkitaitojen havainnoinnissa.