Siirry suoraan sisältöön

Leikki ja liikunta tukea tarvitsevan lapsen hyvinvoinnin ja oppimisen tukena (5 op)

Toteutuksen tunnus: SZ00CM33-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 25.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Jaana Ritsilä
  • Maija Jylhä

Vastuuopettaja

Maija Jylhä

Ryhmät

  • ZJM24SS
    EF, sote, yksittäiset opintojaksot

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Opintojakson tarkoituksena on oppia miten leikillä ja liikunnalla voidaan tukea erilaisia tuen tarpeita omaavan lapsen hyvinvointia ja oppimista.

Opintojakson osaamiset

Fysioterapian ammatillinen ja ammattien välinen toiminta (Fysioterapeutti AMK)
Asiakastyön osaaminen (Sosionomi AMK)
Kuntoutuksen ja toimintaterapian teoreettinen asiantuntijuus (Toimintaterapeutti AMK)
Kuntoutuksen ohjaustyö ja ohjaaminen (Kuntoutuksen ohjaus AMK)

Opintojakson osaamistavoite

Ymmärrät leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa sekä liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen leikkiin osallistumista. Tiedät leikin tukemisen keinoja moniammatillisessa yhteistyössä. Tunnistat lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden ja taustalla olevat tekijät sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin. Osaat hyödyntää leikin havainnointimenetelmiä lapsen leikkitaitojen havainnoinnissa.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on leikin teoriat, kehitysvaiheet ja lajit, leikin tukeminen moniammatillisena yhteistyönä sekä leikin merkitys. Leikin havainnointimenetelmät. Motoriset, kielelliset ja sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikeudet sekä hahmottamisen ja tarkkaavaisuuden pulmat erilaisten oppimisvaikeuksien taustalla

Aika ja paikka

Webinaarit Zoom yhteydellä
Lähiopetus Rajakadun kampuksella

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alussa ja Moodlessa

Opetusmenetelmät

Webinaareissa opit leikin teoriaa, leikin havainnointimenetelmiä, oppimisvaikeuksien monimuotoisuutta ja niiden taustalla olevia tekijöitä sekä lapsen leikin tukemisen keinoja. Webinaareihin valmistaudut lukemalla ennakkomateriaalin ja tekemällä ennakkotehtävät. Webinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa ja mikrofonia.

Lähiopetustunneilla kampuksella opit käytännön toiminnan ja teorian kautta liikunnallisen leikin mahdollisuuksista tukea lapsen leikkiin osallistumista.

Lapsen leikin havainnointitehtävässä syvennät leikkitaitojen havainnointiosaamistasi tekemällä yhden lapsen käytännön havainnointitilanteen ja kirjallisen raportoinnin havainnointitilanteesta. Havainnointitehtävä tehdään pienryhmissä ja ensisijaisesti havainnoitava lapsi hankitaan itse.

Loppuwebinaarissa esität oppimiskokemuksiasi ja jaat osaamistasi.

Webinaareissa ja lähiopetustunneilla laajennat omaa ammatillista osaamistasi moniammatillisissa keskusteluissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallisen tehtävän palautus ilmoitetaan opintojakson alussa ja Moodlessa
Opintojaksolla ei ole tenttiä

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit ja niihin valmistautuminen 44t
Lähiopetus kampuksella 10t
Havainnointitehtävään perehtyminen, sen valmistelu, toteutus ja raportointi 81t

Sisällön jaksotus

Opetus ja tehtävät jakaantuvat tasaisesti opintojakson ajalle

Lisätietoja opiskelijoille

Edufutura: 5 paikkaa
Arviointi on hyväksytty-hylätty. Hyväksytyn suorituksen saavuttaminen arvioidaan kirjallisen tehtävän pohjalta sekä loppuwebinaarissa esitetyn osaamisen perusteella.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson suoritettuasi ymmärrät leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa sekä liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen leikkiin osallistumista. Tiedät leikin tukemisen keinoja moniammatillisessa yhteistyössä. Tunnistat lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden ja taustalla olevat tekijät sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin. Osaat hyödyntää vähintään yhtä leikin havainnointimenetelmää lapsen leikkitaitojen havainnoinnissa.