Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen kehitys ja elämänkulkuLaajuus (5 op)

Tunnus: SOSS2015

Laajuus

5 op

Vastuuhenkilö

  • Timo Hintikka
  • Merja Nybacka

Osaamistavoitteet

Tiedät ja hallitset kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Ymmärrät ja tiedät ihmisen fyysis-motorisen, sosioemotionaalisen ja kognitiivisen kehityksen elämänkulun eri vaiheissa. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyvät kehitysteoriat ja – tehtävät. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat soveltaa ja hyödyntää kehityspsykologista tietoa sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa.

Sisältö

Kehityspsykologinen näkökulma ihmisen elämänkulkuun.
Eri elämänvaiheet; Lapsuus, nuoruus, aikuisuus, vanhuus.
Fyysis-motorinen, sosioemotionaalinen ja kognitiivinen kehitys.
Psykososiaaliset kehitysteoriat, -vaiheet ja –tehtävät elämänkulussa
Suojaavat- ja riskitekijät yksilön elämänkulussa.
Yksilön hyvinvoinnin, kasvun, kehityksen ja oppimisen tukeminen.
Kehityspsykologisen tiedon hyödyntäminen ja soveltaminen sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa.

Esitietovaatimukset

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1) Tiedät osittain kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät pääpiirteittäin ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita. Tunnistat joitakin suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.

Tyydyttävä (2) Tiedät pääosin kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita. Tunnistat joitakin suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3) Tiedät kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä ja käyttäen lähdemateriaalia.

Kiitettävä (4) Tiedät kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä hyödyntäen omaa pohdintaa ja käyttäen monipuolisesti lähdemateriaalia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Tiedät ja hallitset kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Osaat soveltaa ja hyödyntää kehityspsykologista tietoa asiakastyössä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä hyödyntäen kriittistä omaa pohdintaa ja käyttäen monipuolisesti lähdemateriaalia.

Oppimateriaalit

Dunderfelt, T.2011. Elämänkaaripsykologia
Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
Materiaali verkko-oppimisympäristössä.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 04.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 10.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 55

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Anniina Berg
  • Timo Hintikka
Vastuuopettaja

Timo Hintikka

Ryhmät
  • ZJASOS23SM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
  • SOS23SM
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Tiedät ja hallitset kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Ymmärrät ja tiedät ihmisen fyysis-motorisen, sosioemotionaalisen ja kognitiivisen kehityksen elämänkulun eri vaiheissa. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyvät kehitysteoriat ja – tehtävät. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat soveltaa ja hyödyntää kehityspsykologista tietoa sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa.

Sisältö

Kehityspsykologinen näkökulma ihmisen elämänkulkuun.
Eri elämänvaiheet; Lapsuus, nuoruus, aikuisuus, vanhuus.
Fyysis-motorinen, sosioemotionaalinen ja kognitiivinen kehitys.
Psykososiaaliset kehitysteoriat, -vaiheet ja –tehtävät elämänkulussa
Suojaavat- ja riskitekijät yksilön elämänkulussa.
Yksilön hyvinvoinnin, kasvun, kehityksen ja oppimisen tukeminen.
Kehityspsykologisen tiedon hyödyntäminen ja soveltaminen sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Dunderfelt, T.2011. Elämänkaaripsykologia
Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.

Opetusmenetelmät

Webinaarit
Oppimistehtävät
Itsenäinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 12 h, verkko-opiskelu ja itsenäinen työskentely 60 h, oppimistehtävät 63 h. Yhteensä 135 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk: 5 paikkaa (sos-kurkistusopinnot)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä (1) Tiedät osittain kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät pääpiirteittäin ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita. Tunnistat joitakin suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.

Tyydyttävä (2) Tiedät pääosin kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita. Tunnistat joitakin suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Tiedät kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä ja käyttäen lähdemateriaalia.

Kiitettävä (4) Tiedät kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä hyödyntäen omaa pohdintaa ja käyttäen monipuolisesti lähdemateriaalia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Tiedät ja hallitset kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Osaat soveltaa ja hyödyntää kehityspsykologista tietoa asiakastyössä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä hyödyntäen kriittistä omaa pohdintaa ja käyttäen monipuolisesti lähdemateriaalia.

Esitietovaatimukset

-

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 04.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 28.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Anniina Berg
Vastuuopettaja

Timo Hintikka

Ryhmät
  • ZJASOS23SML
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi, monimuoto, Lastenhoitajasta sosionomiksi

Tavoitteet

Tiedät ja hallitset kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Ymmärrät ja tiedät ihmisen fyysis-motorisen, sosioemotionaalisen ja kognitiivisen kehityksen elämänkulun eri vaiheissa. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyvät kehitysteoriat ja – tehtävät. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat soveltaa ja hyödyntää kehityspsykologista tietoa sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa.

Sisältö

Kehityspsykologinen näkökulma ihmisen elämänkulkuun.
Eri elämänvaiheet; Lapsuus, nuoruus, aikuisuus, vanhuus.
Fyysis-motorinen, sosioemotionaalinen ja kognitiivinen kehitys.
Psykososiaaliset kehitysteoriat, -vaiheet ja –tehtävät elämänkulussa
Suojaavat- ja riskitekijät yksilön elämänkulussa.
Yksilön hyvinvoinnin, kasvun, kehityksen ja oppimisen tukeminen.
Kehityspsykologisen tiedon hyödyntäminen ja soveltaminen sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Dunderfelt, T.2011. Elämänkaaripsykologia
Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
Materiaali verkko-oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot, oppimistehtävät, erilaiset verkkopedagogiset menetelmät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 10 h, verkko-opiskelu ja itsenäinen työskentely 60 h, oppimistehtävät 65 h. Yhteensä 135 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä toteutus on tarkoitettu vain soten avoimen amk:n Lastenhoitajasta sosionomiksi -polun erillisryhmälle ZJASOS23SML (30 opiskelijaa).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä (1) Tiedät osittain kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät pääpiirteittäin ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita. Tunnistat joitakin suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.

Tyydyttävä (2) Tiedät pääosin kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita. Tunnistat joitakin suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Tiedät kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä ja käyttäen lähdemateriaalia.

Kiitettävä (4) Tiedät kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä hyödyntäen omaa pohdintaa ja käyttäen monipuolisesti lähdemateriaalia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Tiedät ja hallitset kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Osaat soveltaa ja hyödyntää kehityspsykologista tietoa asiakastyössä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä hyödyntäen kriittistä omaa pohdintaa ja käyttäen monipuolisesti lähdemateriaalia.

Esitietovaatimukset

-

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 65

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Merja Nybacka
  • Anniina Berg
  • Timo Hintikka
Vastuuopettaja

Timo Hintikka

Ryhmät
  • ZJASOS22SM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
  • SOS22SM
    Sosionomi (AMK)
  • ZJASOS22SML
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, lähihoitajasta sosionomiksi monimuoto

Tavoitteet

Tiedät ja hallitset kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Ymmärrät ja tiedät ihmisen fyysis-motorisen, sosioemotionaalisen ja kognitiivisen kehityksen elämänkulun eri vaiheissa. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyvät kehitysteoriat ja – tehtävät. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat soveltaa ja hyödyntää kehityspsykologista tietoa sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa.

Sisältö

Kehityspsykologinen näkökulma ihmisen elämänkulkuun.
Eri elämänvaiheet; Lapsuus, nuoruus, aikuisuus, vanhuus.
Fyysis-motorinen, sosioemotionaalinen ja kognitiivinen kehitys.
Psykososiaaliset kehitysteoriat, -vaiheet ja –tehtävät elämänkulussa
Suojaavat- ja riskitekijät yksilön elämänkulussa.
Yksilön hyvinvoinnin, kasvun, kehityksen ja oppimisen tukeminen.
Kehityspsykologisen tiedon hyödyntäminen ja soveltaminen sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Dunderfelt, T.2011. Elämänkaaripsykologia
Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
Materiaali verkko-oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot, oppimistehtävät, erilaiset verkkopedagogiset menetelmät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 12 h, verkko-opiskelu ja itsenäinen työskentely 60 h, oppimistehtävät 63 h. Yhteensä 135 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Lähihoitajasta sosionomiksi 23 opskelijaa, osin integroituna tähän toteutukseen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä (1) Tiedät osittain kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät pääpiirteittäin ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita. Tunnistat joitakin suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.

Tyydyttävä (2) Tiedät pääosin kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita. Tunnistat joitakin suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Tiedät kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä ja käyttäen lähdemateriaalia.

Kiitettävä (4) Tiedät kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä hyödyntäen omaa pohdintaa ja käyttäen monipuolisesti lähdemateriaalia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Tiedät ja hallitset kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Osaat soveltaa ja hyödyntää kehityspsykologista tietoa asiakastyössä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä hyödyntäen kriittistä omaa pohdintaa ja käyttäen monipuolisesti lähdemateriaalia.

Esitietovaatimukset

-

Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 11.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 65

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Timo Hintikka
  • Jenni Koivumäki
  • Merja Nybacka
Vastuuopettaja

Timo Hintikka

Ryhmät
  • SOS21SM
    Sosionomi (AMK)
  • ZJA21SSSO
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomit monimuoto

Tavoitteet

Tiedät ja hallitset kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Ymmärrät ja tiedät ihmisen fyysis-motorisen, sosioemotionaalisen ja kognitiivisen kehityksen elämänkulun eri vaiheissa. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyvät kehitysteoriat ja – tehtävät. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat soveltaa ja hyödyntää kehityspsykologista tietoa sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa.

Sisältö

Kehityspsykologinen näkökulma ihmisen elämänkulkuun.
Eri elämänvaiheet; Lapsuus, nuoruus, aikuisuus, vanhuus.
Fyysis-motorinen, sosioemotionaalinen ja kognitiivinen kehitys.
Psykososiaaliset kehitysteoriat, -vaiheet ja –tehtävät elämänkulussa
Suojaavat- ja riskitekijät yksilön elämänkulussa.
Yksilön hyvinvoinnin, kasvun, kehityksen ja oppimisen tukeminen.
Kehityspsykologisen tiedon hyödyntäminen ja soveltaminen sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Dunderfelt, T.2011. Elämänkaaripsykologia
Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
Materiaali verkko-oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot, oppimistehtävät, erilaiset verkkopedagogiset menetelmät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 12 h, verkko-opiskelu ja itsenäinen työskentely 60 h, oppimistehtävät 63 h. Yhteensä 135 tuntia.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä (1) Tiedät osittain kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät pääpiirteittäin ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita. Tunnistat joitakin suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.

Tyydyttävä (2) Tiedät pääosin kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita. Tunnistat joitakin suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Tiedät kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä ja käyttäen lähdemateriaalia.

Kiitettävä (4) Tiedät kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä hyödyntäen omaa pohdintaa ja käyttäen monipuolisesti lähdemateriaalia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Tiedät ja hallitset kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Osaat soveltaa ja hyödyntää kehityspsykologista tietoa asiakastyössä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä hyödyntäen kriittistä omaa pohdintaa ja käyttäen monipuolisesti lähdemateriaalia.

Esitietovaatimukset

-