Sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuusLaajuus (3 op)
Tunnus: SOSS2012
Laajuus
3 op
Vastuuhenkilö
- Tuija Ketola
Osaamistavoitteet
Opintojakson opiskeltuasi
- ymmärrät syrjäyttävien yhteiskunnallisten rakenteiden ja toimintatapojen merkityksen eriarvoisuuden taustalla
- tunnistat sosiaalisten ongelmien ilmenemismuodot ja niiden taustalla olevat rakenteelliset tekijät
- osaat toimia osallisuutta vahvistaen ja syrjäytymistä ehkäisten
- ymmärrät sosiaalialan vaikuttamistyönä ja osaat käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- osaat osallistua kriittisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun
Sisältö
Kurssilla tarkastellaan kuinka sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus ilmenevät yhteiskunnassa. Kurssi käsittelee seriarvoisuuden takaa löytyviä syrjiviä sosiaalisia rakenteita ja käytäntöjä. Kurssilla takastellaan sosiaalialaa vaikuttamistyön näkökulmasta ja sitä, miten sosiaalisen vaikuttamisen keinoja käytetään.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana 1: opiskelija osaa
- antaa esimerkkejä sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteistä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta
Arvosana 2; opiskelija osaa
- kuvata sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteitä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen estämiseksi
- kuvata yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja sosiaalialan työssä - jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arvosana 3: opiskelija osaa
- kuvata ja selittää sosiaalisia ongelmia sekä eriarvoistavia rakenteita ongelmien taustalla - selittää ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä esimerkein
- nimetä erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta
Arvosana 4; opiskelija osaa
- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti
- analysoida ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi ja perustellusti - selittää ja analysoida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä
- kuvata erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi analyyttisesti
- kuvata sosiaalialan roolia ja tehtävää vaikuttamistyössä monipuolisesti ja perustellen - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5; opiskelija osaa
- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti - analyyttisesti tulkita ja tehdä perusteltuja johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää, analysoida ja arvioida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä
- ehdottaa soveltuvia lähestymistapoja hyödyntämällä sosiaalisten ongelmien teoriaa sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemisessä
- arvioida ja tunnistaa kehittämisen tarpeita sosiaalialan roolissa ja tehtävissä sosiaalisten ongelmien vaikuttamistyössä - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta
Oppimateriaalit
Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T., & Santalahti, V. (Eds.). (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti / Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 1/2022. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-790-6
Niemelä, Mikko & Saari, Juha. 2013: Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Tampere. Saatavissa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/40230/Huono-osaisten_hyvinvointi.pdf?sequence=1
Therborn, G. 2014: Eriarvoisuus tappaa. Vastapaino.
Wilkinson, Richard & Pickett, Kate: Tasa-arvo ja hyvinvointi: Miksi pienet tuloerot koituvat kaikkien hyväksi? / Wilkinson Richard & Pickett Kate 2009: The Spirit Level. Why Equality is Better for Everyone. Penguin Books.
Muut opintojakson aikana ilmoitetut artikkelit ja materiaalit.
Lisämateriaali:
Hoffler E. F. & Clark, E. J. (toim.) 2012: Social Work Matters. The Power of Linking Policy and Practice.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 10.03.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 55
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tuija Ketola
Vastuuopettaja
Tuija Ketola
Ryhmät
-
ZJASOS23SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
-
SOS23SMSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson opiskeltuasi
- ymmärrät syrjäyttävien yhteiskunnallisten rakenteiden ja toimintatapojen merkityksen eriarvoisuuden taustalla
- tunnistat sosiaalisten ongelmien ilmenemismuodot ja niiden taustalla olevat rakenteelliset tekijät
- osaat toimia osallisuutta vahvistaen ja syrjäytymistä ehkäisten
- ymmärrät sosiaalialan vaikuttamistyönä ja osaat käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- osaat osallistua kriittisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun
Sisältö
Kurssilla tarkastellaan kuinka sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus ilmenevät yhteiskunnassa. Kurssi käsittelee seriarvoisuuden takaa löytyviä syrjiviä sosiaalisia rakenteita ja käytäntöjä. Kurssilla takastellaan sosiaalialaa vaikuttamistyön näkökulmasta ja sitä, miten sosiaalisen vaikuttamisen keinoja käytetään.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Wilkinson, Richard & Pickett, Kate: Tasa-arvo ja hyvinvointi: Miksi pienet tuloerot koituvat kaikkien hyväksi?
Niemelä, Mikko & Saari, Juha. 2013: Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Tampere. Saatavissa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/40230/Huono-osaisten_hyvinvointi.pdf
Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T. ja Santalahti, V. toim. 2022. Vaikuttava
rakenteellinen sosiaalityö. THL raportti 1/22.
Matthies, A-L, Svenlin, A-R ja Turtiainen K. toim. 2021. Aikuissosiaalityö. Tieto, käytäntö ja vaikuttavuus. Soveltuvin osin.
Metteri, A. 2012: Hyvinvointivaltion lupaukset, kohtuuttomat tapaukset ja sosiaalityö. Väitöskirja. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/66973/978-951-44-8956-3.pdf
Virokannas, E., Liuski, S. and Kuronen, M. 2020: The Contested concept of vulnerability -a literature review. European Journal of Social Work.VOL.23, No.2, 327-339. https://doi.org/10.1080/1369457.2018.1508001
Muut opintojakson aikana ilmoitetut artikkelit ja materiaalit.
Lisämateriaali:
Hoffler E. F. & Clark, E. J. (toim.) 2012: Social Work Matters. The Power of Linking Policy and Practice.
Opetusmenetelmät
Webinaarit ja oppimistehtävät: yksilö ja ryhmätehtäviä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautuspäivät ensimmäisessä webinaarissa ilmoitettuina aikoina.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 15 h, verkko-opiskelu ja kirjalliset tehtävät 66h.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK: 5 paikkaa (sos-kurkistusopinnot)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1: opiskelija osaa
- antaa esimerkkejä sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteistä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta
Arvosana 2; opiskelija osaa
- kuvata sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteitä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen estämiseksi
- kuvata yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja sosiaalialan työssä - jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3: opiskelija osaa
- kuvata ja selittää sosiaalisia ongelmia sekä eriarvoistavia rakenteita ongelmien taustalla - selittää ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä esimerkein
- nimetä erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta
Arvosana 4; opiskelija osaa
- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti
- analysoida ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi ja perustellusti - selittää ja analysoida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä
- kuvata erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi analyyttisesti
- kuvata sosiaalialan roolia ja tehtävää vaikuttamistyössä monipuolisesti ja perustellen - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5; opiskelija osaa
- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti - analyyttisesti tulkita ja tehdä perusteltuja johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää, analysoida ja arvioida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä
- ehdottaa soveltuvia lähestymistapoja hyödyntämällä sosiaalisten ongelmien teoriaa sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemisessä
- arvioida ja tunnistaa kehittämisen tarpeita sosiaalialan roolissa ja tehtävissä sosiaalisten ongelmien vaikuttamistyössä - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 20.05.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Anniina Berg
- Tuija Ketola
Vastuuopettaja
Tuija Ketola
Ryhmät
-
ZJASOS23SMLAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi, monimuoto, Lastenhoitajasta sosionomiksi
Tavoitteet
Opintojakson opiskeltuasi
- ymmärrät syrjäyttävien yhteiskunnallisten rakenteiden ja toimintatapojen merkityksen eriarvoisuuden taustalla
- tunnistat sosiaalisten ongelmien ilmenemismuodot ja niiden taustalla olevat rakenteelliset tekijät
- osaat toimia osallisuutta vahvistaen ja syrjäytymistä ehkäisten
- ymmärrät sosiaalialan vaikuttamistyönä ja osaat käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- osaat osallistua kriittisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun
Sisältö
Kurssilla tarkastellaan kuinka sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus ilmenevät yhteiskunnassa. Kurssi käsittelee seriarvoisuuden takaa löytyviä syrjiviä sosiaalisia rakenteita ja käytäntöjä. Kurssilla takastellaan sosiaalialaa vaikuttamistyön näkökulmasta ja sitä, miten sosiaalisen vaikuttamisen keinoja käytetään.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Wilkinson, Richard & Pickett, Kate: Tasa-arvo ja hyvinvointi: Miksi pienet tuloerot koituvat kaikkien hyväksi?
Niemelä, Mikko & Saari, Juha. 2013: Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Tampere. Saatavissa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/40230/Huono-osaisten_hyvinvointi.pdf?sequence=1
Metteri, A. 2012: Hyvinvointivaltion lupaukset, kohtuuttomat tapaukset ja sosiaalityö. Väitöskirja. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/66973/978-951-44-8956-3.pdf
Muut opintojakson aikana ilmoitetut artikkelit ja materiaalit.
Lisämateriaali:
Hoffler E. F. & Clark, E. J. (toim.) 2012: Social Work Matters. The Power of Linking Policy and Practice.
Opetusmenetelmät
Webinaari, lähiopetus ja oppimistehtävät: yksilö ja ryhmätehtäviä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautuspäivät ensimmäisessä webinaarissa ilmoitettuina aikoina.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
opetus 11 h, verkko-opiskelu, kirjalliset tehtävät 70h.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä toteutus on tarkoitettu vain soten avoimen amk:n Lastenhoitajasta sosionomiksi -polun erillisryhmälle ZJASOS23SML (30 opiskelijaa).
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1: opiskelija osaa
- antaa esimerkkejä sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteistä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta
Arvosana 2; opiskelija osaa
- kuvata sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteitä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen estämiseksi
- kuvata yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja sosiaalialan työssä - jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3: opiskelija osaa
- kuvata ja selittää sosiaalisia ongelmia sekä eriarvoistavia rakenteita ongelmien taustalla - selittää ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä esimerkein
- nimetä erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta
Arvosana 4; opiskelija osaa
- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti
- analysoida ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi ja perustellusti - selittää ja analysoida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä
- kuvata erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi analyyttisesti
- kuvata sosiaalialan roolia ja tehtävää vaikuttamistyössä monipuolisesti ja perustellen - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5; opiskelija osaa
- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti - analyyttisesti tulkita ja tehdä perusteltuja johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää, analysoida ja arvioida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä
- ehdottaa soveltuvia lähestymistapoja hyödyntämällä sosiaalisten ongelmien teoriaa sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemisessä
- arvioida ja tunnistaa kehittämisen tarpeita sosiaalialan roolissa ja tehtävissä sosiaalisten ongelmien vaikuttamistyössä - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 21.05.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 65
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tuija Ketola
Vastuuopettaja
Tuija Ketola
Ryhmät
-
ZJASOS22SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
-
SOS22SMSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson opiskeltuasi
- ymmärrät syrjäyttävien yhteiskunnallisten rakenteiden ja toimintatapojen merkityksen eriarvoisuuden taustalla
- tunnistat sosiaalisten ongelmien ilmenemismuodot ja niiden taustalla olevat rakenteelliset tekijät
- osaat toimia osallisuutta vahvistaen ja syrjäytymistä ehkäisten
- ymmärrät sosiaalialan vaikuttamistyönä ja osaat käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- osaat osallistua kriittisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun
Sisältö
Kurssilla tarkastellaan kuinka sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus ilmenevät yhteiskunnassa. Kurssi käsittelee seriarvoisuuden takaa löytyviä syrjiviä sosiaalisia rakenteita ja käytäntöjä. Kurssilla takastellaan sosiaalialaa vaikuttamistyön näkökulmasta ja sitä, miten sosiaalisen vaikuttamisen keinoja käytetään.
Aika ja paikka
Viikko 3: webinaari
Viikko 5: webinaari
Viikko 7: webinaari
Viikko 8: webinaari
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Wilkinson, Richard & Pickett, Kate: Tasa-arvo ja hyvinvointi: Miksi pienet tuloerot koituvat kaikkien hyväksi?
Niemelä, Mikko & Saari, Juha. 2013: Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Tampere. Saatavissa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/40230/Huono-osaisten_hyvinvointi.pdf
Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T. ja Santalahti, V. toim. 2022. Vaikuttava
rakenteellinen sosiaalityö. THL raportti 1/22.
Matthies, A-L, Svenlin, A-R ja Turtiainen K. toim. 2021. Aikuissosiaalityö. Tieto, käytäntö ja vaikuttavuus. Soveltuvin osin.
Metteri, A. 2012: Hyvinvointivaltion lupaukset, kohtuuttomat tapaukset ja sosiaalityö. Väitöskirja. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/66973/978-951-44-8956-3.pdf
Virokannas, E., Liuski, S. and Kuronen, M. 2020: The Contested concept of vulnerability -a literature review. European Journal of Social Work.VOL.23, No.2, 327-339. https://doi.org/10.1080/1369457.2018.1508001
Muut opintojakson aikana ilmoitetut artikkelit ja materiaalit.
Lisämateriaali:
Hoffler E. F. & Clark, E. J. (toim.) 2012: Social Work Matters. The Power of Linking Policy and Practice.
Opetusmenetelmät
Webinaarit ja oppimistehtävät: yksilö ja ryhmätehtäviä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautuspäivät ensimmäisessä webinaarissa ilmoitettuina aikoina.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 12 h, verkko-opiskelu ja kirjalliset tehtävät 69h.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK 15
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1: opiskelija osaa
- antaa esimerkkejä sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteistä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta
Arvosana 2; opiskelija osaa
- kuvata sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteitä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen estämiseksi
- kuvata yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja sosiaalialan työssä - jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3: opiskelija osaa
- kuvata ja selittää sosiaalisia ongelmia sekä eriarvoistavia rakenteita ongelmien taustalla - selittää ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä esimerkein
- nimetä erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta
Arvosana 4; opiskelija osaa
- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti
- analysoida ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi ja perustellusti - selittää ja analysoida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä
- kuvata erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi analyyttisesti
- kuvata sosiaalialan roolia ja tehtävää vaikuttamistyössä monipuolisesti ja perustellen - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5; opiskelija osaa
- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti - analyyttisesti tulkita ja tehdä perusteltuja johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää, analysoida ja arvioida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä
- ehdottaa soveltuvia lähestymistapoja hyödyntämällä sosiaalisten ongelmien teoriaa sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemisessä
- arvioida ja tunnistaa kehittämisen tarpeita sosiaalialan roolissa ja tehtävissä sosiaalisten ongelmien vaikuttamistyössä - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Anniina Berg
- Tuija Ketola
Vastuuopettaja
Tuija Ketola
Ryhmät
-
ZJASOS22SMLAvoin AMK, sote, AMK-polut, lähihoitajasta sosionomiksi monimuoto
Tavoitteet
Opintojakson opiskeltuasi
- ymmärrät syrjäyttävien yhteiskunnallisten rakenteiden ja toimintatapojen merkityksen eriarvoisuuden taustalla
- tunnistat sosiaalisten ongelmien ilmenemismuodot ja niiden taustalla olevat rakenteelliset tekijät
- osaat toimia osallisuutta vahvistaen ja syrjäytymistä ehkäisten
- ymmärrät sosiaalialan vaikuttamistyönä ja osaat käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- osaat osallistua kriittisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun
Sisältö
Kurssilla tarkastellaan kuinka sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus ilmenevät yhteiskunnassa. Kurssi käsittelee seriarvoisuuden takaa löytyviä syrjiviä sosiaalisia rakenteita ja käytäntöjä. Kurssilla takastellaan sosiaalialaa vaikuttamistyön näkökulmasta ja sitä, miten sosiaalisen vaikuttamisen keinoja käytetään.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Wilkinson, Richard & Pickett, Kate: Tasa-arvo ja hyvinvointi: Miksi pienet tuloerot koituvat kaikkien hyväksi?
Niemelä, Mikko & Saari, Juha. 2013: Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Tampere. Saatavissa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/40230/Huono-osaisten_hyvinvointi.pdf?sequence=1
Metteri, A. 2012: Hyvinvointivaltion lupaukset, kohtuuttomat tapaukset ja sosiaalityö. Väitöskirja. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/66973/978-951-44-8956-3.pdf
Muut opintojakson aikana ilmoitetut artikkelit ja materiaalit.
Lisämateriaali:
Hoffler E. F. & Clark, E. J. (toim.) 2012: Social Work Matters. The Power of Linking Policy and Practice.
Opetusmenetelmät
Webinaarit ja oppimistehtävät: yksilö ja ryhmätehtäviä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautuspäivät ensimmäisessä webinaarissa ilmoitettuina aikoina.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 16 h, verkko-opiskelu, kirjalliset tehtävät 65h.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK 25 (Lähihoitajasta sosionomiksi)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1: opiskelija osaa
- antaa esimerkkejä sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteistä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta
Arvosana 2; opiskelija osaa
- kuvata sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteitä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen estämiseksi
- kuvata yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja sosiaalialan työssä - jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3: opiskelija osaa
- kuvata ja selittää sosiaalisia ongelmia sekä eriarvoistavia rakenteita ongelmien taustalla - selittää ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä esimerkein
- nimetä erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta
Arvosana 4; opiskelija osaa
- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti
- analysoida ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi ja perustellusti - selittää ja analysoida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä
- kuvata erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi analyyttisesti
- kuvata sosiaalialan roolia ja tehtävää vaikuttamistyössä monipuolisesti ja perustellen - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5; opiskelija osaa
- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti - analyyttisesti tulkita ja tehdä perusteltuja johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää, analysoida ja arvioida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä
- ehdottaa soveltuvia lähestymistapoja hyödyntämällä sosiaalisten ongelmien teoriaa sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemisessä
- arvioida ja tunnistaa kehittämisen tarpeita sosiaalialan roolissa ja tehtävissä sosiaalisten ongelmien vaikuttamistyössä - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 08.04.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 65
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tuija Ketola
Vastuuopettaja
Tuija Ketola
Ryhmät
-
SOS21SMSosionomi (AMK)
-
ZJA21SSSOAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomit monimuoto
Tavoitteet
Opintojakson opiskeltuasi
- ymmärrät syrjäyttävien yhteiskunnallisten rakenteiden ja toimintatapojen merkityksen eriarvoisuuden taustalla
- tunnistat sosiaalisten ongelmien ilmenemismuodot ja niiden taustalla olevat rakenteelliset tekijät
- osaat toimia osallisuutta vahvistaen ja syrjäytymistä ehkäisten
- ymmärrät sosiaalialan vaikuttamistyönä ja osaat käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- osaat osallistua kriittisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun
Sisältö
Kurssilla tarkastellaan kuinka sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus ilmenevät yhteiskunnassa. Kurssi käsittelee seriarvoisuuden takaa löytyviä syrjiviä sosiaalisia rakenteita ja käytäntöjä. Kurssilla takastellaan sosiaalialaa vaikuttamistyön näkökulmasta ja sitä, miten sosiaalisen vaikuttamisen keinoja käytetään.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Wilkinson, Richard & Pickett, Kate: Tasa-arvo ja hyvinvointi: Miksi pienet tuloerot koituvat kaikkien hyväksi?
Niemelä, Mikko & Saari, Juha. 2013: Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Tampere. Saatavissa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/40230/Huono-osaisten_hyvinvointi.pdf?sequence=1
Metteri, A. 2012: Hyvinvointivaltion lupaukset, kohtuuttomat tapaukset ja sosiaalityö. Väitöskirja. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/66973/978-951-44-8956-3.pdf
Muut opintojakson aikana ilmoitetut artikkelit ja materiaalit.
Lisämateriaali:
Hoffler E. F. & Clark, E. J. (toim.) 2012: Social Work Matters. The Power of Linking Policy and Practice.
Opetusmenetelmät
Webinaarit ja oppimistehtävät: yksilö ja ryhmätehtäviä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
18.2. Oppimistehtävän palautus
Uusinnat
18.3. ja 8.4.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 12 h, verkko-opiskelu ja kirjalliset tehtävät 69 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK 15
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1: opiskelija osaa
- antaa esimerkkejä sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteistä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta
Arvosana 2; opiskelija osaa
- kuvata sosiaalisten ongelmien ja eriarvoistavien rakenteiden piirteitä - nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - kuvata sosiaalisen syrjäytymisen käsitteet ja osaa nimetä joitain lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen estämiseksi
- kuvata yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja sosiaalialan työssä - jakaa ja vastaanottaa tietoa aiheesta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3: opiskelija osaa
- kuvata ja selittää sosiaalisia ongelmia sekä eriarvoistavia rakenteita ongelmien taustalla - selittää ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä esimerkein
- nimetä erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta
Arvosana 4; opiskelija osaa
- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti
- analysoida ja tehdä johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi ja perustellusti - selittää ja analysoida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä
- kuvata erilaisia lähestymistapoja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi analyyttisesti
- kuvata sosiaalialan roolia ja tehtävää vaikuttamistyössä monipuolisesti ja perustellen - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5; opiskelija osaa
- kuvata, selittää ja analysoida sosiaalisia ongelmia ja eriarvoistavia rakenteita monipuolisesti - analyyttisesti tulkita ja tehdä perusteltuja johtopäätöksiä sosiaalisen osallisuuden edistämiseksi - selittää, analysoida ja arvioida syrjäytymisen prosesseja ja käsitteitä
- ehdottaa soveltuvia lähestymistapoja hyödyntämällä sosiaalisten ongelmien teoriaa sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemisessä
- arvioida ja tunnistaa kehittämisen tarpeita sosiaalialan roolissa ja tehtävissä sosiaalisten ongelmien vaikuttamistyössä - lisätä ymmärrystä jakamalla ja vastaanottamalla tietoa aiheesta