Mediakasvatus lasten ja nuorten kehityksen tukenaLaajuus (5 op)
Tunnus: SZXX2024
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Timo Hintikka
Osaamistavoitteet
Ymmärrät median merkityksen lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Sinulla on perustiedot eri median muodoista ja sen tarjoamista mahdollisuuksista tukea lapsen ja nuoren kasvua, kehitystä ja oppimista. Pystyt tukemaan vanhempia tai huoltajia mediakasvatuksessa. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia käyttää teknologiaa lapsen tai nuoren hyvinvoinnin ja kuntoutuksen tukena. Motivoidut kehittämään ja käyttämään mediakasvatuksen ja teknologian mahdollisuuksia työskennellessäsi lasten ja nuorten parissa.
Sisältö
1. Mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet
2. Suojelullinen näkökulma mediakasvatuksessa
3. Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa
4. Kouluikäisten ja nuorten mediakasvatus
5. Mediatyökalut, menetelmät ja teknologian hyödyntäminen
6. Mediavanhemmuus ja kasvatusyhteistyö
Esitietovaatimukset
Opiskelija tietää tietokoneen, tabletin, älypuhelimen ja internetin käytön perusteet. Hänellä on perustiedot lasten ja nuorten kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
(1) Tunnistat median roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet osittain mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät niukasti erilaisia mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja ja välineitä hyväksi lasten ja nuorten parissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen niukasti lähdemateriaalia. Noudatat osittain JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
(2) Tunnistat median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet osittain mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät joitain mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa hyväksi lasten ja nuorten parissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia. Noudatat osittain JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
(3) Ymmärrät median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa tukiessa lapsia ja nuoria. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Noudatat JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
(4)Ymmärrät ja tiedostat median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa sekä osaa soveltaa niitä käytännössä tukiessa lapsia ja nuoria. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Noudatat JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
(5) Ymmärrät ja tiedostat erinomaisesti median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia ja osaat käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa sekä osaa soveltaa ja kehittää niitä käytännössä tukiessa lapsia ja nuoria. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Noudatat JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Oppimateriaalit
Kosola, S, Moisala, M, & Ruokoniemi, P (toim.) 2019. Lapset, nuoret ja älylaitteet - Taiten tasapainoon.
Lahikainen, A-R, Mälkiä, T & Repo, K (toim.)2015. Media lapsiperheessä.
Puska, Maija (toim.)2018. Mediametkaa osa 10. Mediakasvatuksen parhaat
käytännöt.
Willman, Veera (toim.) 2018. Mediakasvatuksen käsikirja
Virtuaalisen työtilan materiaali, dokumentit, videot, linkit ja tukimateriaali.
Lisätiedot
-
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
11.03.2024 - 20.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 15
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Timo Hintikka
Vastuuopettaja
Timo Hintikka
Tavoitteet
Ymmärrät median merkityksen lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Sinulla on perustiedot eri median muodoista ja sen tarjoamista mahdollisuuksista tukea lapsen ja nuoren kasvua, kehitystä ja oppimista. Pystyt tukemaan vanhempia tai huoltajia mediakasvatuksessa. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia käyttää teknologiaa lapsen tai nuoren hyvinvoinnin ja kuntoutuksen tukena. Motivoidut kehittämään ja käyttämään mediakasvatuksen ja teknologian mahdollisuuksia työskennellessäsi lasten ja nuorten parissa.
Sisältö
1. Mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet
2. Suojelullinen näkökulma mediakasvatuksessa
3. Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa
4. Kouluikäisten ja nuorten mediakasvatus
5. Mediatyökalut, menetelmät ja teknologian hyödyntäminen
6. Mediavanhemmuus ja kasvatusyhteistyö
Aika ja paikka
Moodle verkko-oppimisympäristö. Itsenäinen opiskelu huomioiden tehtävien palautuspäivämäärät.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle työtilan materiaali, dokumentit, videot, linkit ja tukimateriaali.
Kosola, S, Moisala, M, & Ruokoniemi, P (toim.) 2019. Lapset, nuoret ja älylaitteet - Taiten tasapainoon.
Lahikainen, A-R, Mälkiä, T & Repo, K (toim.)2015. Media lapsiperheessä.
Puska, Maija (toim.)2018. Mediametkaa osa 10. Mediakasvatuksen parhaat
käytännöt.
Willman, Veera (toim.) 2018. Mediakasvatuksen käsikirja
Opetusmenetelmät
Itsenäinen verkko-opiskelu ja vaihtoehtoiset oppimistehtävät opiskelijan oman opiskeltavan alan näkökulmasta. Opintojaksolla ei ole webinaareja, mutta se sisältää vuorovaikutteisia tehtäviä keskustelupalstalle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen verkko-opiskelu 60t
Vaihtoehtoiset oppimistehtävät opiskelijan oman opiskeltavan alan näkökulmasta. 75t
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk: 5 paikkaa
Campusonline: 20 paikkaa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
(1) Tunnistat median roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet osittain mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät niukasti erilaisia mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja ja välineitä hyväksi lasten ja nuorten parissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen niukasti lähdemateriaalia. Noudatat osittain JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
(2) Tunnistat median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet osittain mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät joitain mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa hyväksi lasten ja nuorten parissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia. Noudatat osittain JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
(3) Ymmärrät median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa tukiessa lapsia ja nuoria. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Noudatat JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
(4)Ymmärrät ja tiedostat median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa sekä osaa soveltaa niitä käytännössä tukiessa lapsia ja nuoria. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Noudatat JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
(5) Ymmärrät ja tiedostat erinomaisesti median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia ja osaat käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa sekä osaa soveltaa ja kehittää niitä käytännössä tukiessa lapsia ja nuoria. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Noudatat JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tietää tietokoneen, tabletin, älypuhelimen ja internetin käytön perusteet. Hänellä on perustiedot lasten ja nuorten kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta.
Lisätiedot
-
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
30.10.2023 - 19.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 15
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Timo Hintikka
Vastuuopettaja
Timo Hintikka
Tavoitteet
Ymmärrät median merkityksen lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Sinulla on perustiedot eri median muodoista ja sen tarjoamista mahdollisuuksista tukea lapsen ja nuoren kasvua, kehitystä ja oppimista. Pystyt tukemaan vanhempia tai huoltajia mediakasvatuksessa. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia käyttää teknologiaa lapsen tai nuoren hyvinvoinnin ja kuntoutuksen tukena. Motivoidut kehittämään ja käyttämään mediakasvatuksen ja teknologian mahdollisuuksia työskennellessäsi lasten ja nuorten parissa.
Sisältö
1. Mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet
2. Suojelullinen näkökulma mediakasvatuksessa
3. Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa
4. Kouluikäisten ja nuorten mediakasvatus
5. Mediatyökalut, menetelmät ja teknologian hyödyntäminen
6. Mediavanhemmuus ja kasvatusyhteistyö
Aika ja paikka
Moodle verkko-oppimisympäristö. Itsenäinen opiskelu huomioiden tehtävien palautuspäivämäärät.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle työtilan materiaali, dokumentit, videot, linkit ja tukimateriaali.
Kosola, S, Moisala, M, & Ruokoniemi, P (toim.) 2019. Lapset, nuoret ja älylaitteet - Taiten tasapainoon.
Lahikainen, A-R, Mälkiä, T & Repo, K (toim.)2015. Media lapsiperheessä.
Puska, Maija (toim.)2018. Mediametkaa osa 10. Mediakasvatuksen parhaat
käytännöt.
Willman, Veera (toim.) 2018. Mediakasvatuksen käsikirja
Opetusmenetelmät
Itsenäinen verkko-opiskelu ja vaihtoehtoiset oppimistehtävät opiskelijan oman opiskeltavan alan näkökulmasta. Opintojaksolla ei ole webinaareja, mutta se sisältää vuorovaikutteisia tehtäviä keskustelupalstalle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen verkko-opiskelu 60t
Vaihtoehtoiset oppimistehtävät opiskelijan oman opiskeltavan alan näkökulmasta. 75t
Opintojaksolla ei ole webinaareja, mutta se sisältää vuorovaikutteisia tehtäviä keskustelupalstalle.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk: 5 paikkaa
Campusonline: 20 paikkaa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
(1) Tunnistat median roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet osittain mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät niukasti erilaisia mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja ja välineitä hyväksi lasten ja nuorten parissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen niukasti lähdemateriaalia. Noudatat osittain JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
(2) Tunnistat median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet osittain mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät joitain mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa hyväksi lasten ja nuorten parissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia. Noudatat osittain JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
(3) Ymmärrät median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa tukiessa lapsia ja nuoria. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Noudatat JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
(4)Ymmärrät ja tiedostat median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa sekä osaa soveltaa niitä käytännössä tukiessa lapsia ja nuoria. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Noudatat JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
(5) Ymmärrät ja tiedostat erinomaisesti median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia ja osaat käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa sekä osaa soveltaa ja kehittää niitä käytännössä tukiessa lapsia ja nuoria. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Noudatat JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tietää tietokoneen, tabletin, älypuhelimen ja internetin käytön perusteet. Hänellä on perustiedot lasten ja nuorten kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta.
Lisätiedot
-
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
13.03.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 15
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Timo Hintikka
Vastuuopettaja
Timo Hintikka
Tavoitteet
Ymmärrät median merkityksen lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Sinulla on perustiedot eri median muodoista ja sen tarjoamista mahdollisuuksista tukea lapsen ja nuoren kasvua, kehitystä ja oppimista. Pystyt tukemaan vanhempia tai huoltajia mediakasvatuksessa. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia käyttää teknologiaa lapsen tai nuoren hyvinvoinnin ja kuntoutuksen tukena. Motivoidut kehittämään ja käyttämään mediakasvatuksen ja teknologian mahdollisuuksia työskennellessäsi lasten ja nuorten parissa.
Sisältö
1. Mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet
2. Suojelullinen näkökulma mediakasvatuksessa
3. Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa
4. Kouluikäisten ja nuorten mediakasvatus
5. Mediatyökalut, menetelmät ja teknologian hyödyntäminen
6. Mediavanhemmuus ja kasvatusyhteistyö
Aika ja paikka
Moodle verkko-oppimisympäristö. Itsenäinen opiskelu huomioiden tehtävien palautuspäivämäärät.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle työtilan materiaali, dokumentit, videot, linkit ja tukimateriaali.
Kosola, S, Moisala, M, & Ruokoniemi, P (toim.) 2019. Lapset, nuoret ja älylaitteet - Taiten tasapainoon.
Lahikainen, A-R, Mälkiä, T & Repo, K (toim.)2015. Media lapsiperheessä.
Puska, Maija (toim.)2018. Mediametkaa osa 10. Mediakasvatuksen parhaat
käytännöt.
Willman, Veera (toim.) 2018. Mediakasvatuksen käsikirja
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu ja vaihtoehtoiset oppimistehtävät opiskelijan oman opiskeltavan alan näkökulmasta. Opintojaksolla ei ole webinaareja, mutta se sisältää vuorovaikutteisia tehtäviä keskustelupalstalle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 t itsenäistä ohjattua verkko-opiskelua ja oppimistehtävät
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK 5 paikkaa
COL 20 paikkaa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
(1) Tunnistat median roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet osittain mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät niukasti erilaisia mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja ja välineitä hyväksi lasten ja nuorten parissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen niukasti lähdemateriaalia. Noudatat osittain JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
(2) Tunnistat median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet osittain mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät joitain mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa hyväksi lasten ja nuorten parissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia. Noudatat osittain JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
(3) Ymmärrät median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa tukiessa lapsia ja nuoria. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Noudatat JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
(4)Ymmärrät ja tiedostat median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa sekä osaa soveltaa niitä käytännössä tukiessa lapsia ja nuoria. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Noudatat JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
(5) Ymmärrät ja tiedostat erinomaisesti median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia ja osaat käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa sekä osaa soveltaa ja kehittää niitä käytännössä tukiessa lapsia ja nuoria. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Noudatat JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tietää tietokoneen, tabletin, älypuhelimen ja internetin käytön perusteet. Hänellä on perustiedot lasten ja nuorten kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta.
Lisätiedot
-
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
31.10.2022 - 21.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 15
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Timo Hintikka
Vastuuopettaja
Timo Hintikka
Tavoitteet
Ymmärrät median merkityksen lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Sinulla on perustiedot eri median muodoista ja sen tarjoamista mahdollisuuksista tukea lapsen ja nuoren kasvua, kehitystä ja oppimista. Pystyt tukemaan vanhempia tai huoltajia mediakasvatuksessa. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia käyttää teknologiaa lapsen tai nuoren hyvinvoinnin ja kuntoutuksen tukena. Motivoidut kehittämään ja käyttämään mediakasvatuksen ja teknologian mahdollisuuksia työskennellessäsi lasten ja nuorten parissa.
Sisältö
1. Mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet
2. Suojelullinen näkökulma mediakasvatuksessa
3. Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa
4. Kouluikäisten ja nuorten mediakasvatus
5. Mediatyökalut, menetelmät ja teknologian hyödyntäminen
6. Mediavanhemmuus ja kasvatusyhteistyö
Aika ja paikka
Moodle verkko-oppimisympäristö. Itsenäinen opiskelu huomioiden tehtävien palautuspäivämäärät.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle työtilan materiaali, dokumentit, videot, linkit ja tukimateriaali.
Kosola, S, Moisala, M, & Ruokoniemi, P (toim.) 2019. Lapset, nuoret ja älylaitteet - Taiten tasapainoon.
Lahikainen, A-R, Mälkiä, T & Repo, K (toim.)2015. Media lapsiperheessä.
Puska, Maija (toim.)2018. Mediametkaa osa 10. Mediakasvatuksen parhaat
käytännöt.
Willman, Veera (toim.) 2018. Mediakasvatuksen käsikirja
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu ja vaihtoehtoiset oppimistehtävät opiskelijan oman opiskeltavan alan näkökulmasta. Opintojaksolla ei ole webinaareja, mutta se sisältää vuorovaikutteisia tehtäviä keskustelupalstalle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 t itsenäistä ohjattua verkko-opiskelua ja oppimistehtävät
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK 5 paikkaa
COL 20 paikkaa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
(1) Tunnistat median roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet osittain mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät niukasti erilaisia mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja ja välineitä hyväksi lasten ja nuorten parissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen niukasti lähdemateriaalia. Noudatat osittain JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
(2) Tunnistat median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet osittain mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät joitain mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa hyväksi lasten ja nuorten parissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia. Noudatat osittain JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
(3) Ymmärrät median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa tukiessa lapsia ja nuoria. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Noudatat JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
(4)Ymmärrät ja tiedostat median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa sekä osaa soveltaa niitä käytännössä tukiessa lapsia ja nuoria. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Noudatat JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
(5) Ymmärrät ja tiedostat erinomaisesti median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia ja osaat käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa sekä osaa soveltaa ja kehittää niitä käytännössä tukiessa lapsia ja nuoria. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Noudatat JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tietää tietokoneen, tabletin, älypuhelimen ja internetin käytön perusteet. Hänellä on perustiedot lasten ja nuorten kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta.
Lisätiedot
-
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
14.03.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 15
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Timo Hintikka
Vastuuopettaja
Timo Hintikka
Tavoitteet
Ymmärrät median merkityksen lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Sinulla on perustiedot eri median muodoista ja sen tarjoamista mahdollisuuksista tukea lapsen ja nuoren kasvua, kehitystä ja oppimista. Pystyt tukemaan vanhempia tai huoltajia mediakasvatuksessa. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia käyttää teknologiaa lapsen tai nuoren hyvinvoinnin ja kuntoutuksen tukena. Motivoidut kehittämään ja käyttämään mediakasvatuksen ja teknologian mahdollisuuksia työskennellessäsi lasten ja nuorten parissa.
Sisältö
1. Mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet
2. Suojelullinen näkökulma mediakasvatuksessa
3. Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa
4. Kouluikäisten ja nuorten mediakasvatus
5. Mediatyökalut, menetelmät ja teknologian hyödyntäminen
6. Mediavanhemmuus ja kasvatusyhteistyö
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Virtuaalisen työtilan materiaali, dokumentit, videot, linkit ja tukimateriaali
Kosola, S, Moisala, M, & Ruokoniemi, P (toim.) 2019. Lapset, nuoret ja älylaitteet - Taiten tasapainoon.
Lahikainen, A-R, Mälkiä, T & Repo, K (toim.)2015. Media lapsiperheessä.
Puska, Maija (toim.)2018. Mediametkaa osa 10. Mediakasvatuksen parhaat käytännöt.
Willman, Veera (toim.) 2018. Mediakasvatuksen käsikirja
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu, itsenäistä verkko-opiskelua, oppimistehtävät. Ei webinaareja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
virtuaaliopiskelu 65 h ja valinnaiset oppimistehtävät 75 h
Lisätietoja opiskelijoille
Campus Online 15
Avoin amk 5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
(1) Tunnistat median roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet osittain mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät niukasti erilaisia mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja ja välineitä hyväksi lasten ja nuorten parissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen niukasti lähdemateriaalia. Noudatat osittain JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
(2) Tunnistat median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet osittain mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät joitain mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa hyväksi lasten ja nuorten parissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia. Noudatat osittain JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
(3) Ymmärrät median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa tukiessa lapsia ja nuoria. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Noudatat JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
(4)Ymmärrät ja tiedostat median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa sekä osaa soveltaa niitä käytännössä tukiessa lapsia ja nuoria. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Noudatat JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
(5) Ymmärrät ja tiedostat erinomaisesti median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia ja osaat käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa sekä osaa soveltaa ja kehittää niitä käytännössä tukiessa lapsia ja nuoria. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Noudatat JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tietää tietokoneen, tabletin, älypuhelimen ja internetin käytön perusteet. Hänellä on perustiedot lasten ja nuorten kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta.
Lisätiedot
-