Ihmisen kehitys ja elämänkulkuLaajuus (5 op)
Tunnus: SOSS2015
Laajuus
5 op
Vastuuhenkilö
- Timo Hintikka
- Merja Nybacka
Osaamistavoitteet
Tiedät ja hallitset kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Ymmärrät ja tiedät ihmisen fyysis-motorisen, sosioemotionaalisen ja kognitiivisen kehityksen elämänkulun eri vaiheissa. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyvät kehitysteoriat ja – tehtävät. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat soveltaa ja hyödyntää kehityspsykologista tietoa sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa.
Sisältö
Kehityspsykologinen näkökulma ihmisen elämänkulkuun.
Eri elämänvaiheet; Lapsuus, nuoruus, aikuisuus, vanhuus.
Fyysis-motorinen, sosioemotionaalinen ja kognitiivinen kehitys.
Psykososiaaliset kehitysteoriat, -vaiheet ja –tehtävät elämänkulussa
Suojaavat- ja riskitekijät yksilön elämänkulussa.
Yksilön hyvinvoinnin, kasvun, kehityksen ja oppimisen tukeminen.
Kehityspsykologisen tiedon hyödyntäminen ja soveltaminen sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa.
Esitietovaatimukset
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä (1) Tiedät osittain kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät pääpiirteittäin ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita. Tunnistat joitakin suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.
Tyydyttävä (2) Tiedät pääosin kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita. Tunnistat joitakin suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3) Tiedät kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä ja käyttäen lähdemateriaalia.
Kiitettävä (4) Tiedät kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä hyödyntäen omaa pohdintaa ja käyttäen monipuolisesti lähdemateriaalia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Tiedät ja hallitset kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Osaat soveltaa ja hyödyntää kehityspsykologista tietoa asiakastyössä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä hyödyntäen kriittistä omaa pohdintaa ja käyttäen monipuolisesti lähdemateriaalia.
Oppimateriaalit
Dunderfelt, T.2011. Elämänkaaripsykologia
Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
Materiaali verkko-oppimisympäristössä.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 10.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 55
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Anniina Berg
- Timo Hintikka
Vastuuopettaja
Timo Hintikka
Ryhmät
-
ZJASOS23SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
-
SOS23SMSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Tiedät ja hallitset kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Ymmärrät ja tiedät ihmisen fyysis-motorisen, sosioemotionaalisen ja kognitiivisen kehityksen elämänkulun eri vaiheissa. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyvät kehitysteoriat ja – tehtävät. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat soveltaa ja hyödyntää kehityspsykologista tietoa sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa.
Sisältö
Kehityspsykologinen näkökulma ihmisen elämänkulkuun.
Eri elämänvaiheet; Lapsuus, nuoruus, aikuisuus, vanhuus.
Fyysis-motorinen, sosioemotionaalinen ja kognitiivinen kehitys.
Psykososiaaliset kehitysteoriat, -vaiheet ja –tehtävät elämänkulussa
Suojaavat- ja riskitekijät yksilön elämänkulussa.
Yksilön hyvinvoinnin, kasvun, kehityksen ja oppimisen tukeminen.
Kehityspsykologisen tiedon hyödyntäminen ja soveltaminen sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Dunderfelt, T.2011. Elämänkaaripsykologia
Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
Opetusmenetelmät
Webinaarit
Oppimistehtävät
Itsenäinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 12 h, verkko-opiskelu ja itsenäinen työskentely 60 h, oppimistehtävät 63 h. Yhteensä 135 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk: 5 paikkaa (sos-kurkistusopinnot)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1) Tiedät osittain kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät pääpiirteittäin ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita. Tunnistat joitakin suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.
Tyydyttävä (2) Tiedät pääosin kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita. Tunnistat joitakin suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3) Tiedät kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä ja käyttäen lähdemateriaalia.
Kiitettävä (4) Tiedät kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä hyödyntäen omaa pohdintaa ja käyttäen monipuolisesti lähdemateriaalia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Tiedät ja hallitset kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Osaat soveltaa ja hyödyntää kehityspsykologista tietoa asiakastyössä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä hyödyntäen kriittistä omaa pohdintaa ja käyttäen monipuolisesti lähdemateriaalia.
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 28.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Anniina Berg
Vastuuopettaja
Timo Hintikka
Ryhmät
-
ZJASOS23SMLAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi, monimuoto, Lastenhoitajasta sosionomiksi
Tavoitteet
Tiedät ja hallitset kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Ymmärrät ja tiedät ihmisen fyysis-motorisen, sosioemotionaalisen ja kognitiivisen kehityksen elämänkulun eri vaiheissa. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyvät kehitysteoriat ja – tehtävät. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat soveltaa ja hyödyntää kehityspsykologista tietoa sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa.
Sisältö
Kehityspsykologinen näkökulma ihmisen elämänkulkuun.
Eri elämänvaiheet; Lapsuus, nuoruus, aikuisuus, vanhuus.
Fyysis-motorinen, sosioemotionaalinen ja kognitiivinen kehitys.
Psykososiaaliset kehitysteoriat, -vaiheet ja –tehtävät elämänkulussa
Suojaavat- ja riskitekijät yksilön elämänkulussa.
Yksilön hyvinvoinnin, kasvun, kehityksen ja oppimisen tukeminen.
Kehityspsykologisen tiedon hyödyntäminen ja soveltaminen sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Dunderfelt, T.2011. Elämänkaaripsykologia
Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
Materiaali verkko-oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot, oppimistehtävät, erilaiset verkkopedagogiset menetelmät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 10 h, verkko-opiskelu ja itsenäinen työskentely 60 h, oppimistehtävät 65 h. Yhteensä 135 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä toteutus on tarkoitettu vain soten avoimen amk:n Lastenhoitajasta sosionomiksi -polun erillisryhmälle ZJASOS23SML (30 opiskelijaa).
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1) Tiedät osittain kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät pääpiirteittäin ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita. Tunnistat joitakin suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.
Tyydyttävä (2) Tiedät pääosin kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita. Tunnistat joitakin suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3) Tiedät kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä ja käyttäen lähdemateriaalia.
Kiitettävä (4) Tiedät kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä hyödyntäen omaa pohdintaa ja käyttäen monipuolisesti lähdemateriaalia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Tiedät ja hallitset kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Osaat soveltaa ja hyödyntää kehityspsykologista tietoa asiakastyössä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä hyödyntäen kriittistä omaa pohdintaa ja käyttäen monipuolisesti lähdemateriaalia.
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 65
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Merja Nybacka
- Anniina Berg
- Timo Hintikka
Vastuuopettaja
Timo Hintikka
Ryhmät
-
ZJASOS22SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
-
SOS22SMSosionomi (AMK)
-
ZJASOS22SMLAvoin AMK, sote, AMK-polut, lähihoitajasta sosionomiksi monimuoto
Tavoitteet
Tiedät ja hallitset kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Ymmärrät ja tiedät ihmisen fyysis-motorisen, sosioemotionaalisen ja kognitiivisen kehityksen elämänkulun eri vaiheissa. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyvät kehitysteoriat ja – tehtävät. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat soveltaa ja hyödyntää kehityspsykologista tietoa sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa.
Sisältö
Kehityspsykologinen näkökulma ihmisen elämänkulkuun.
Eri elämänvaiheet; Lapsuus, nuoruus, aikuisuus, vanhuus.
Fyysis-motorinen, sosioemotionaalinen ja kognitiivinen kehitys.
Psykososiaaliset kehitysteoriat, -vaiheet ja –tehtävät elämänkulussa
Suojaavat- ja riskitekijät yksilön elämänkulussa.
Yksilön hyvinvoinnin, kasvun, kehityksen ja oppimisen tukeminen.
Kehityspsykologisen tiedon hyödyntäminen ja soveltaminen sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Dunderfelt, T.2011. Elämänkaaripsykologia
Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
Materiaali verkko-oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot, oppimistehtävät, erilaiset verkkopedagogiset menetelmät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 12 h, verkko-opiskelu ja itsenäinen työskentely 60 h, oppimistehtävät 63 h. Yhteensä 135 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Lähihoitajasta sosionomiksi 23 opskelijaa, osin integroituna tähän toteutukseen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1) Tiedät osittain kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät pääpiirteittäin ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita. Tunnistat joitakin suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.
Tyydyttävä (2) Tiedät pääosin kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita. Tunnistat joitakin suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3) Tiedät kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä ja käyttäen lähdemateriaalia.
Kiitettävä (4) Tiedät kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä hyödyntäen omaa pohdintaa ja käyttäen monipuolisesti lähdemateriaalia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Tiedät ja hallitset kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Osaat soveltaa ja hyödyntää kehityspsykologista tietoa asiakastyössä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä hyödyntäen kriittistä omaa pohdintaa ja käyttäen monipuolisesti lähdemateriaalia.
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 11.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 65
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Timo Hintikka
- Jenni Koivumäki
- Merja Nybacka
Vastuuopettaja
Timo Hintikka
Ryhmät
-
SOS21SMSosionomi (AMK)
-
ZJA21SSSOAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomit monimuoto
Tavoitteet
Tiedät ja hallitset kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Ymmärrät ja tiedät ihmisen fyysis-motorisen, sosioemotionaalisen ja kognitiivisen kehityksen elämänkulun eri vaiheissa. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyvät kehitysteoriat ja – tehtävät. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat soveltaa ja hyödyntää kehityspsykologista tietoa sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa.
Sisältö
Kehityspsykologinen näkökulma ihmisen elämänkulkuun.
Eri elämänvaiheet; Lapsuus, nuoruus, aikuisuus, vanhuus.
Fyysis-motorinen, sosioemotionaalinen ja kognitiivinen kehitys.
Psykososiaaliset kehitysteoriat, -vaiheet ja –tehtävät elämänkulussa
Suojaavat- ja riskitekijät yksilön elämänkulussa.
Yksilön hyvinvoinnin, kasvun, kehityksen ja oppimisen tukeminen.
Kehityspsykologisen tiedon hyödyntäminen ja soveltaminen sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Dunderfelt, T.2011. Elämänkaaripsykologia
Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
Materiaali verkko-oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot, oppimistehtävät, erilaiset verkkopedagogiset menetelmät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 12 h, verkko-opiskelu ja itsenäinen työskentely 60 h, oppimistehtävät 63 h. Yhteensä 135 tuntia.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1) Tiedät osittain kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät pääpiirteittäin ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita. Tunnistat joitakin suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.
Tyydyttävä (2) Tiedät pääosin kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita. Tunnistat joitakin suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3) Tiedät kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä ja käyttäen lähdemateriaalia.
Kiitettävä (4) Tiedät kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä hyödyntäen omaa pohdintaa ja käyttäen monipuolisesti lähdemateriaalia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Tiedät ja hallitset kehityspsykologisen näkökulman ihmisen elämänkulkuun ja sen eri vaiheisiin. Tunnistat elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen fyysis-motorisessa, sosioemotionaalisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Tiedät ihmisen psykososiaaliset kehitysvaiheet ja siihen liittyviä kehitysteorioita ja -tehtäviä. Tunnistat suojaavia- ja riskitekijöitä yksilön kehityksessä. Osaat tukea yksilön hyvinvointia ja oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Osaat soveltaa ja hyödyntää kehityspsykologista tietoa asiakastyössä. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä hyödyntäen kriittistä omaa pohdintaa ja käyttäen monipuolisesti lähdemateriaalia.
Esitietovaatimukset
-