Leikki ja liikunta lapsen kehityksen ja oppimisen tukenaLaajuus (5 op)
Tunnus: SZ00BB86
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Maija Jylhä
Osaamistavoitteet
Tarkoitus
Tämän opintojakson aikana tutustut leikin havainnointimenetelmiin ja lasten oppimisvaikeuksiin. Ymmärrät miten liikunnallisen leikin kautta voit tukea lapsen osallistumista leikkiin.
Tavoitteet
Tiedät leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa ja osaat käyttää leikin havainnoinnin, arvioinnin, ohjaamisen ja tukemisen keinoja toiminnallisissa tilanteissa, Tunnet lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin, Ymmärrät liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen leikkiin osallistumista.
Opintojakson osaamiset
- Ohjausosaaminen
Sisältö
Leikin määrittely, teoriat, kehitysvaiheet ja lajit, leikin ohjaaminen ja tukeminen sekä leikin merkitys. Leikin havainnointimenetelmät. Havaintomotoriikan, kognitiivisten, kielellisten taitojen ja sosiaalisten suhteiden vaikutukset oppimisvaikeuksien taustalla. Liikunnalliset leikit havaintomotoriikan, kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen tukena
Esitietovaatimukset
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1 Leikin havainnointitehtävässä esität asiaankuuluvia, mutta irrallisia asioita ja epätarkkoja havaintoja. Käytät joko vähän tai vanhoja tai toissijaisia lähteitä. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen.
2 Leikin havainnointitehtävässä osaat esittää asiaankuuluvia havaintoja ja lapsen ikätason mukaista leikkiä, mutta ne jäävät toisistaan irrallisiksi. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen eikä siitä välity ”punaista lankaa”.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Leikin havainnointitehtävässä esität havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ja ikätason mukaisen leikkitoiminnan, Havainnoinnin tulokset ja lapsen ikätason mukainen leikin yhdistäminen jää niukaksi. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita, mutta perustelut puuttuvat, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet sekä leikin tukemisen mahdollisuuksia, mutta niiden perustelu ja yhdistäminen ei tule esille. Tehtävän esitys on selkeä.
4 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen muutamasta eri näkökulmista ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita perustellen, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja muutamia leikin tukemisen mahdollisuuksia sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen useasta eri näkökulmasta ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita huolellisesti perustellen ja pohtien. Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja leikin tukemisen mahdollisuuksia monipuolisesti sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
21.05.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- Timo Hintikka
- Maija Jylhä
Vastuuopettaja
Maija Jylhä
Tavoitteet
Tarkoitus
Tämän opintojakson aikana tutustut leikin havainnointimenetelmiin ja lasten oppimisvaikeuksiin. Ymmärrät miten liikunnallisen leikin kautta voit tukea lapsen osallistumista leikkiin.
Tavoitteet
Tiedät leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa ja osaat käyttää leikin havainnoinnin, arvioinnin, ohjaamisen ja tukemisen keinoja toiminnallisissa tilanteissa, Tunnet lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin, Ymmärrät liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen leikkiin osallistumista.
Opintojakson osaamiset
- Ohjausosaaminen
Sisältö
Leikin määrittely, teoriat, kehitysvaiheet ja lajit, leikin ohjaaminen ja tukeminen sekä leikin merkitys. Leikin havainnointimenetelmät. Havaintomotoriikan, kognitiivisten, kielellisten taitojen ja sosiaalisten suhteiden vaikutukset oppimisvaikeuksien taustalla. Liikunnalliset leikit havaintomotoriikan, kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen tukena
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa.
Tällä opintojaksolla opiskelet leikkiin, lasten oppimisvaikeuksiin ja lapsen leikkiä tukeviin keinoihin liittyvää teoriaa kontaktiopetuksessa ja itsenäisesti. Teemme yhdessä lapsen leikkiä tukevia liikunnallisia harjoituksia. Teet itsenäisesti pienryhmätoteutuksena lapsen leikin havainnoinnin käytännön tilanteessa. Kirjallisena tehtävänä teet leikin havainnoinnista raportin.
Luennot, käytännön harjoitukset, leikin havainnoinnin suunnittelu, toteutus ja kirjallinen raportointi. Osallistumista kontaktitunneille edellytetään.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit ja lähiopetus 1,5op
Kontaktitunneille valmistautuminen 0,5op
Leikin havainnointi ja raportointi 3op
Lisätietoja opiskelijoille
EduFutura/ yliopisto 10 paikkaa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Leikin havainnointitehtävässä esität asiaankuuluvia, mutta irrallisia asioita ja epätarkkoja havaintoja. Käytät joko vähän tai vanhoja tai toissijaisia lähteitä. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen.
2 Leikin havainnointitehtävässä osaat esittää asiaankuuluvia havaintoja ja lapsen ikätason mukaista leikkiä, mutta ne jäävät toisistaan irrallisiksi. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen eikä siitä välity ”punaista lankaa”.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Leikin havainnointitehtävässä esität havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ja ikätason mukaisen leikkitoiminnan, Havainnoinnin tulokset ja lapsen ikätason mukainen leikin yhdistäminen jää niukaksi. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita, mutta perustelut puuttuvat, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet sekä leikin tukemisen mahdollisuuksia, mutta niiden perustelu ja yhdistäminen ei tule esille. Tehtävän esitys on selkeä.
4 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen muutamasta eri näkökulmista ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita perustellen, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja muutamia leikin tukemisen mahdollisuuksia sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen useasta eri näkökulmasta ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita huolellisesti perustellen ja pohtien. Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja leikin tukemisen mahdollisuuksia monipuolisesti sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 10.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- Maija Jylhä
Vastuuopettaja
Maija Jylhä
Tavoitteet
Tarkoitus
Tämän opintojakson aikana tutustut leikin havainnointimenetelmiin ja lasten oppimisvaikeuksiin. Ymmärrät miten liikunnallisen leikin kautta voit tukea lapsen osallistumista leikkiin.
Tavoitteet
Tiedät leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa ja osaat käyttää leikin havainnoinnin, arvioinnin, ohjaamisen ja tukemisen keinoja toiminnallisissa tilanteissa, Tunnet lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin, Ymmärrät liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen leikkiin osallistumista.
Opintojakson osaamiset
- Ohjausosaaminen
Sisältö
Leikin määrittely, teoriat, kehitysvaiheet ja lajit, leikin ohjaaminen ja tukeminen sekä leikin merkitys. Leikin havainnointimenetelmät. Havaintomotoriikan, kognitiivisten, kielellisten taitojen ja sosiaalisten suhteiden vaikutukset oppimisvaikeuksien taustalla. Liikunnalliset leikit havaintomotoriikan, kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen tukena
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa.
Tällä opintojaksolla opiskelet leikkiin, lasten oppimisvaikeuksiin ja lapsen leikkiä tukeviin keinoihin liittyvää teoriaa kontaktiopetuksessa ja itsenäisesti. Teemme yhdessä lapsen leikkiä tukevia liikunnallisia harjoituksia. Teet itsenäisesti pienryhmätoteutuksena lapsen leikin havainnoinnin käytännön tilanteessa. Kirjallisena tehtävänä teet leikin havainnoinnista raportin.
Webinaarit, käytännön harjoitustunnit, leikin havainnoinnin suunnittelu, toteutus ja kirjallinen raportointi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit ja lähiopetus 1,5op
Kontaktitunneille valmistautuminen 0,5op
Leikin havainnointi ja raportointi 3op
Lisätietoja opiskelijoille
EduFutura/ yliopisto 8 paikkaa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Leikin havainnointitehtävässä esität asiaankuuluvia, mutta irrallisia asioita ja epätarkkoja havaintoja. Käytät joko vähän tai vanhoja tai toissijaisia lähteitä. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen.
2 Leikin havainnointitehtävässä osaat esittää asiaankuuluvia havaintoja ja lapsen ikätason mukaista leikkiä, mutta ne jäävät toisistaan irrallisiksi. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen eikä siitä välity ”punaista lankaa”.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Leikin havainnointitehtävässä esität havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ja ikätason mukaisen leikkitoiminnan, Havainnoinnin tulokset ja lapsen ikätason mukainen leikin yhdistäminen jää niukaksi. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita, mutta perustelut puuttuvat, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet sekä leikin tukemisen mahdollisuuksia, mutta niiden perustelu ja yhdistäminen ei tule esille. Tehtävän esitys on selkeä.
4 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen muutamasta eri näkökulmista ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita perustellen, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja muutamia leikin tukemisen mahdollisuuksia sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen useasta eri näkökulmasta ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita huolellisesti perustellen ja pohtien. Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja leikin tukemisen mahdollisuuksia monipuolisesti sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
07.09.2023 - 27.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- Maija Jylhä
Vastuuopettaja
Maija Jylhä
Tavoitteet
Tarkoitus
Tämän opintojakson aikana tutustut leikin havainnointimenetelmiin ja lasten oppimisvaikeuksiin. Ymmärrät miten liikunnallisen leikin kautta voit tukea lapsen osallistumista leikkiin.
Tavoitteet
Tiedät leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa ja osaat käyttää leikin havainnoinnin, arvioinnin, ohjaamisen ja tukemisen keinoja toiminnallisissa tilanteissa, Tunnet lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin, Ymmärrät liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen leikkiin osallistumista.
Opintojakson osaamiset
- Ohjausosaaminen
Sisältö
Leikin määrittely, teoriat, kehitysvaiheet ja lajit, leikin ohjaaminen ja tukeminen sekä leikin merkitys. Leikin havainnointimenetelmät. Havaintomotoriikan, kognitiivisten, kielellisten taitojen ja sosiaalisten suhteiden vaikutukset oppimisvaikeuksien taustalla. Liikunnalliset leikit havaintomotoriikan, kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen tukena
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa.
Tällä opintojaksolla opiskelet leikkiin, lasten oppimisvaikeuksiin ja lapsen leikkiä tukeviin keinoihin liittyvää teoriaa kontaktiopetuksessa ja itsenäisesti. Teemme yhdessä lapsen leikkiä tukevia liikunnallisia harjoituksia. Teet itsenäisesti pienryhmätoteutuksena lapsen leikin havainnoinnin käytännön tilanteessa. Kirjallisena tehtävänä teet leikin havainnoinnista raportin.
Webinaarit, käytännön harjoitustunnit, leikin havainnoinnin suunnittelu, toteutus ja kirjallinen raportointi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit ja lähiopetus 1,5op
Kontaktitunneille valmistautuminen 0,5op
Leikin havainnointi ja raportointi 3op
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK 5 paikkaa
EduFutura/ yliopisto 5 paikkaa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Leikin havainnointitehtävässä esität asiaankuuluvia, mutta irrallisia asioita ja epätarkkoja havaintoja. Käytät joko vähän tai vanhoja tai toissijaisia lähteitä. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen.
2 Leikin havainnointitehtävässä osaat esittää asiaankuuluvia havaintoja ja lapsen ikätason mukaista leikkiä, mutta ne jäävät toisistaan irrallisiksi. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen eikä siitä välity ”punaista lankaa”.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Leikin havainnointitehtävässä esität havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ja ikätason mukaisen leikkitoiminnan, Havainnoinnin tulokset ja lapsen ikätason mukainen leikin yhdistäminen jää niukaksi. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita, mutta perustelut puuttuvat, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet sekä leikin tukemisen mahdollisuuksia, mutta niiden perustelu ja yhdistäminen ei tule esille. Tehtävän esitys on selkeä.
4 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen muutamasta eri näkökulmista ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita perustellen, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja muutamia leikin tukemisen mahdollisuuksia sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen useasta eri näkökulmasta ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita huolellisesti perustellen ja pohtien. Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja leikin tukemisen mahdollisuuksia monipuolisesti sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 30.04.2023
Ajoitus
15.05.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- Timo Hintikka
- Maija Jylhä
Vastuuopettaja
Maija Jylhä
Tavoitteet
Tarkoitus
Tämän opintojakson aikana tutustut leikin havainnointimenetelmiin ja lasten oppimisvaikeuksiin. Ymmärrät miten liikunnallisen leikin kautta voit tukea lapsen osallistumista leikkiin.
Tavoitteet
Tiedät leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa ja osaat käyttää leikin havainnoinnin, arvioinnin, ohjaamisen ja tukemisen keinoja toiminnallisissa tilanteissa, Tunnet lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin, Ymmärrät liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen leikkiin osallistumista.
Opintojakson osaamiset
- Ohjausosaaminen
Sisältö
Leikin määrittely, teoriat, kehitysvaiheet ja lajit, leikin ohjaaminen ja tukeminen sekä leikin merkitys. Leikin havainnointimenetelmät. Havaintomotoriikan, kognitiivisten, kielellisten taitojen ja sosiaalisten suhteiden vaikutukset oppimisvaikeuksien taustalla. Liikunnalliset leikit havaintomotoriikan, kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen tukena
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa.
Tällä opintojaksolla opiskelet leikkiin, lasten oppimisvaikeuksiin ja lapsen leikkiä tukeviin keinoihin liittyvää teoriaa kontaktiopetuksessa ja itsenäisesti. Teemme yhdessä lapsen leikkiä tukevia liikunnallisia harjoituksia. Teet itsenäisesti pienryhmätoteutuksena lapsen leikin havainnoinnin käytännön tilanteessa. Kirjallisena tehtävänä teet leikin havainnoinnista raportin.
Luennot, käytännön harjoitukset, leikin havainnoinnin suunnittelu, toteutus ja kirjallinen raportointi. Osallistumista kontaktitunneille edellytetään.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit ja lähiopetus 1,5op
Kontaktitunneille valmistautuminen 0,5op
Leikin havainnointi ja raportointi 3op
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK 5 paikkaa
EduFutura/ yliopisto 10 paikkaa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Leikin havainnointitehtävässä esität asiaankuuluvia, mutta irrallisia asioita ja epätarkkoja havaintoja. Käytät joko vähän tai vanhoja tai toissijaisia lähteitä. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen.
2 Leikin havainnointitehtävässä osaat esittää asiaankuuluvia havaintoja ja lapsen ikätason mukaista leikkiä, mutta ne jäävät toisistaan irrallisiksi. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen eikä siitä välity ”punaista lankaa”.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Leikin havainnointitehtävässä esität havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ja ikätason mukaisen leikkitoiminnan, Havainnoinnin tulokset ja lapsen ikätason mukainen leikin yhdistäminen jää niukaksi. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita, mutta perustelut puuttuvat, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet sekä leikin tukemisen mahdollisuuksia, mutta niiden perustelu ja yhdistäminen ei tule esille. Tehtävän esitys on selkeä.
4 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen muutamasta eri näkökulmista ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita perustellen, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja muutamia leikin tukemisen mahdollisuuksia sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen useasta eri näkökulmasta ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita huolellisesti perustellen ja pohtien. Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja leikin tukemisen mahdollisuuksia monipuolisesti sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 30.04.2022
Ajoitus
23.05.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 15
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- Maija Jylhä
Vastuuopettaja
Maija Jylhä
Tavoitteet
Tarkoitus
Tämän opintojakson aikana tutustut leikin havainnointimenetelmiin ja lasten oppimisvaikeuksiin. Ymmärrät miten liikunnallisen leikin kautta voit tukea lapsen osallistumista leikkiin.
Tavoitteet
Tiedät leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa ja osaat käyttää leikin havainnoinnin, arvioinnin, ohjaamisen ja tukemisen keinoja toiminnallisissa tilanteissa, Tunnet lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin, Ymmärrät liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen leikkiin osallistumista.
Opintojakson osaamiset
- Ohjausosaaminen
Sisältö
Leikin määrittely, teoriat, kehitysvaiheet ja lajit, leikin ohjaaminen ja tukeminen sekä leikin merkitys. Leikin havainnointimenetelmät. Havaintomotoriikan, kognitiivisten, kielellisten taitojen ja sosiaalisten suhteiden vaikutukset oppimisvaikeuksien taustalla. Liikunnalliset leikit havaintomotoriikan, kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen tukena
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa.
Tällä opintojaksolla opiskelet leikkiin, lasten oppimisvaikeuksiin ja lapsen leikkiä tukeviin keinoihin liittyvää teoriaa kontaktiopetuksessa ja itsenäisesti. Teemme yhdessä lapsen leikkiä tukevia liikunnallisia harjoituksia. Teet itsenäisesti pienryhmätoteutuksena lapsen leikin havainnoinnin käytännön tilanteessa. Kirjallisena tehtävänä teet leikin havainnoinnista raportin.
Luennot, käytännön harjoitukset, leikin havainnoinnin suunnittelu, toteutus ja kirjallinen raportointi. Osallistumista kontaktitunneille edellytetään.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit ja lähiopetus 1,5op
Kontaktitunneille valmistautuminen 0,5op
Leikin havainnointi ja raportointi 3op
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK 5 paikkaa
EduFutura/ yliopisto 5 paikkaa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Leikin havainnointitehtävässä esität asiaankuuluvia, mutta irrallisia asioita ja epätarkkoja havaintoja. Käytät joko vähän tai vanhoja tai toissijaisia lähteitä. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen.
2 Leikin havainnointitehtävässä osaat esittää asiaankuuluvia havaintoja ja lapsen ikätason mukaista leikkiä, mutta ne jäävät toisistaan irrallisiksi. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen eikä siitä välity ”punaista lankaa”.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Leikin havainnointitehtävässä esität havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ja ikätason mukaisen leikkitoiminnan, Havainnoinnin tulokset ja lapsen ikätason mukainen leikin yhdistäminen jää niukaksi. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita, mutta perustelut puuttuvat, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet sekä leikin tukemisen mahdollisuuksia, mutta niiden perustelu ja yhdistäminen ei tule esille. Tehtävän esitys on selkeä.
4 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen muutamasta eri näkökulmista ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita perustellen, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja muutamia leikin tukemisen mahdollisuuksia sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen useasta eri näkökulmasta ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita huolellisesti perustellen ja pohtien. Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja leikin tukemisen mahdollisuuksia monipuolisesti sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
14.03.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 15
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- Timo Hintikka
- Maija Jylhä
Vastuuopettaja
Maija Jylhä
Tavoitteet
Tarkoitus
Tämän opintojakson aikana tutustut leikin havainnointimenetelmiin ja lasten oppimisvaikeuksiin. Ymmärrät miten liikunnallisen leikin kautta voit tukea lapsen osallistumista leikkiin.
Tavoitteet
Tiedät leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa ja osaat käyttää leikin havainnoinnin, arvioinnin, ohjaamisen ja tukemisen keinoja toiminnallisissa tilanteissa, Tunnet lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin, Ymmärrät liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen leikkiin osallistumista.
Opintojakson osaamiset
- Ohjausosaaminen
Sisältö
Leikin määrittely, teoriat, kehitysvaiheet ja lajit, leikin ohjaaminen ja tukeminen sekä leikin merkitys. Leikin havainnointimenetelmät. Havaintomotoriikan, kognitiivisten, kielellisten taitojen ja sosiaalisten suhteiden vaikutukset oppimisvaikeuksien taustalla. Liikunnalliset leikit havaintomotoriikan, kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen tukena
Opetusmenetelmät
Tällä opintojaksolla opiskelet leikkiin, lasten oppimisvaikeuksiin ja lapsen leikkiä tukeviin keinoihin liittyvää teoriaa kontaktiopetuksessa ja itsenäisesti. Teemme yhdessä lapsen leikkiä tukevia liikunnallisia harjoituksia. Teet itsenäisesti pienryhmätoteutuksena lapsen leikin havainnoinnin käytännön tilanteessa. Kirjallisena tehtävänä teet leikin havainnoinnista raportin. Loppuseminaarissa esittelet havainnointikokemuksesi muulle ryhmälle.
Luennot, käytännön harjoitukset, leikin havainnoinnin suunnittelu, toteutus ja kirjallinen raportointi ja seminaari. Osallistumista kontaktitunneille ja webinaareihin edellytetään.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 5 paikkaa
Edu Futura 10 paikkaa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Leikin havainnointitehtävässä esität asiaankuuluvia, mutta irrallisia asioita ja epätarkkoja havaintoja. Käytät joko vähän tai vanhoja tai toissijaisia lähteitä. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen.
2 Leikin havainnointitehtävässä osaat esittää asiaankuuluvia havaintoja ja lapsen ikätason mukaista leikkiä, mutta ne jäävät toisistaan irrallisiksi. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen eikä siitä välity ”punaista lankaa”.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Leikin havainnointitehtävässä esität havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ja ikätason mukaisen leikkitoiminnan, Havainnoinnin tulokset ja lapsen ikätason mukainen leikin yhdistäminen jää niukaksi. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita, mutta perustelut puuttuvat, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet sekä leikin tukemisen mahdollisuuksia, mutta niiden perustelu ja yhdistäminen ei tule esille. Tehtävän esitys on selkeä.
4 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen muutamasta eri näkökulmista ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita perustellen, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja muutamia leikin tukemisen mahdollisuuksia sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen useasta eri näkökulmasta ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita huolellisesti perustellen ja pohtien. Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja leikin tukemisen mahdollisuuksia monipuolisesti sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.
Esitietovaatimukset
-