Siirry suoraan sisältöön

Harjoittelu ILaajuus (6 op)

Tunnus: STTSW201

Laajuus

6 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Tanja Hilli-Harju

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla opit ymmärtämään toimintaterapeutin ammatin historiaa, kehittymistä ja asemaa osana kuntoutusta. Opit myös perustietoja toimintaterapeutin työnkuvasta ja alalla käytettävistä käsitteistä sekä ammatissa vaadittavista taidoista. Tällä opintojaksolla keskitytään myös tarkastelemaan itseä terapeuttina, toiminnan käyttämistä terapiassa menetelmänä ja tavoitteena sekä päivittäisten toimintojen avustamista huomioiden riskitekijät.

Toimintaterapia on terapeuttiseen vuorovaikutukseen perustuva tavoitteellinen kuntoutusprosessi. Toiminnan merkityksen syvällisen ymmärtämisen lisäksi toimintaterapeutin tulee osata analysoida ja soveltaa toimintaa asiakkaan tarpeita vastaavaksi sekä toimimaan asiakkaan parhaaksi. On tärkeää, että toimintaterapeutti ymmärtää oman itsensä vaikutuksen ja merkityksen terapiasuhteessa sekä osaa tietoisesti käyttää omia vahvuuksiaan asiakkaan tavoitteiden suuntaisesti.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapian teoreettisen perustan osaaminen
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi ymmärrät toimintaterapian ammatin kehittymisen sekä aseman osana kuntoutusta. Tunnistat toiminnan yksilöllisen luonteen, toiminnan eri tasot toimintaterapian teoriaan pohjaten sekä osaat analysoida toimintaa toimintaterapian prosessin eri vaiheissa.

Osaat avustamisen ja ohjaamisen perusperiaatteet päivittäisissä toimissa. Ymmärrät terapeuttisen vuorovaikutussuhteen merkityksen toimintaterapiassa. Tunnistat itsen terapeuttisen käytön periaatteet sekä ymmärtää vastuunsa terapeuttisessa vuorovaikutussuhteessa. Osaat nimetä ammatillisen harkinnan muotoja.

Opiskelija arvostaa ja kunnioittaa yksilöllisiä eroja, kulttuurisia uskomuksia, tapoja ja niiden vaikutusta toimintoihin ja osallistumiseen.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelet mitä tarkoittaa itsensä tietoinen käyttäminen toimintaterapiassa. Tarkastelet omia vuorovaikutustaitojasi tunnistaen vahvuuksiasi sekä kehittämistavoitteitasi. Perehdyt terapeuttiseen vuorovaikutussuhteeseen sekä eettisiin näkökohtiin. Harjoittelet asiakkaan kohtaamista haastattelu- ja yhdessä toimimisen tilanteissa. Harjoittelet päivittäisten toimintojen avustamista ja ohjaamista sekä riskitekijöiden huomioimista. Tutustut toimintaterapian historiaan sekä nykyisiin työtehtäviin ja asemaan suomalaisessa palvelujärjestelmässä. Perehdyt ja toteutat tehtäväanalyysin sekä teoriasuuntautuneen analyysin.

Esitietovaatimukset

Edeltävänä osaamisena opiskelijalla tulee olla ymmärrys toimintaterapiaprosessin vaiheista (esim. OTIP-mallin tuntemus) tai Johdanto toiminnan mahdollistamiseen -opintojakson suoritus.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Tunnistat ja kuvaat toimintaterapian ammatin kehittymisen vaiheet sekä tämän päivän työtehtäviä ja asemaa suomalaisessa palvelujärjestelmässä monipuolisesti. Tunnistat ja nimeät myös uudenlaisia työllistymisen mahdollisuuksia. Tunnistat ja osaat nimetä toimintaterapeuttien käyttämän ammatillisen harkinnan muotoja sekä pohtimaan niiden merkitystä toimintaterapeutin päätöksenteossa.

Perustelet terapeuttisen vuorovaikutussuhteen tärkeyden hyödyntäen toimintaterapian tietoperustaa. Tunnistat oman vuorovaikutuksesi vahvuuksia sekä nimeät itsellesi terapeuttiseen vuorovaikutukseen liittyviä kehittämistavoitteita. Tunnistat ja osaat soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakasesimerkkiin.

Osaat haastatella asiakkaan toiminnallista historiaa hyödyntäen toimintaterapian arviointimenetelmää. Arvostat ja kunnioitat yksilöllisiä eroja, kulttuurisia uskomuksia, tapoja. Tunnistat ja osaat nimetä niiden vaikutuksia asiakasesimerkin toimintaan ja osallistumiseen.
Osaat analysoida terapiassa käytettävän toiminnan rakenteen, vaiheet sekä toteuttamisen kannalta keskeiset tarvittavat taidot (tehtäväanalyysi). Tunnistat ja osaat selittää toiminnan eritasot erottaen toisistaan toiminnan, tehtävän, taidot ja toimintavalmiudet. Osaat soveltaa yhtä toimintaterapian teoriaa analysoidessasi tietyn ihmisen toimintaa (teoriasuuntautunut analyysi). Osaat perustella millaista toiminnan analysointiosaamista toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa tarvitaan.

Tiedät päivittäisten toimintojen avustamisen periaatteet sekä riskitekijät sekä osoita hallitsevasi nämä.

Kirjallisissa tehtävissä noudatat Jamkin raportointiohjetta pääsääntöisesti. Sinulla on kirjallisessa ja suullisessa tehtävässä selkeä rakenne. Käytät opintojaksolla annettuja lähteitä läpi tehtävän. Lähdeviittaukset ovat pääosin ohjeiden mukaiset.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

28.10.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Katri Kainulainen
  • Tanja Hilli-Harju
Vastuuopettaja

Tanja Hilli-Harju

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä A kontaktit (Paikkoja: 23. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä B kontaktit (Paikkoja: 23. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • STT24KM
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • ZJA24SS
    Avoin AMK, sote
  • ZJASTT24KM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, toimintaterapeutti monimuoto
Pienryhmät
  • Pienryhmä A kontaktit
  • Pienryhmä B kontaktit

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla opit ymmärtämään toimintaterapeutin ammatin historiaa, kehittymistä ja asemaa osana kuntoutusta. Opit myös perustietoja toimintaterapeutin työnkuvasta ja alalla käytettävistä käsitteistä sekä ammatissa vaadittavista taidoista. Tällä opintojaksolla keskitytään myös tarkastelemaan itseä terapeuttina, toiminnan käyttämistä terapiassa menetelmänä ja tavoitteena sekä päivittäisten toimintojen avustamista huomioiden riskitekijät.

Toimintaterapia on terapeuttiseen vuorovaikutukseen perustuva tavoitteellinen kuntoutusprosessi. Toiminnan merkityksen syvällisen ymmärtämisen lisäksi toimintaterapeutin tulee osata analysoida ja soveltaa toimintaa asiakkaan tarpeita vastaavaksi sekä toimimaan asiakkaan parhaaksi. On tärkeää, että toimintaterapeutti ymmärtää oman itsensä vaikutuksen ja merkityksen terapiasuhteessa sekä osaa tietoisesti käyttää omia vahvuuksiaan asiakkaan tavoitteiden suuntaisesti.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapian teoreettisen perustan osaaminen
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi ymmärrät toimintaterapian ammatin kehittymisen sekä aseman osana kuntoutusta. Tunnistat toiminnan yksilöllisen luonteen, toiminnan eri tasot toimintaterapian teoriaan pohjaten sekä osaat analysoida toimintaa toimintaterapian prosessin eri vaiheissa.

Osaat avustamisen ja ohjaamisen perusperiaatteet päivittäisissä toimissa. Ymmärrät terapeuttisen vuorovaikutussuhteen merkityksen toimintaterapiassa. Tunnistat itsen terapeuttisen käytön periaatteet sekä ymmärtää vastuunsa terapeuttisessa vuorovaikutussuhteessa. Osaat nimetä ammatillisen harkinnan muotoja.

Opiskelija arvostaa ja kunnioittaa yksilöllisiä eroja, kulttuurisia uskomuksia, tapoja ja niiden vaikutusta toimintoihin ja osallistumiseen.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelet mitä tarkoittaa itsensä tietoinen käyttäminen toimintaterapiassa. Tarkastelet omia vuorovaikutustaitojasi tunnistaen vahvuuksiasi sekä kehittämistavoitteitasi. Perehdyt terapeuttiseen vuorovaikutussuhteeseen sekä eettisiin näkökohtiin. Harjoittelet asiakkaan kohtaamista haastattelu- ja yhdessä toimimisen tilanteissa. Harjoittelet päivittäisten toimintojen avustamista ja ohjaamista sekä riskitekijöiden huomioimista. Tutustut toimintaterapian historiaan sekä nykyisiin työtehtäviin ja asemaan suomalaisessa palvelujärjestelmässä. Perehdyt ja toteutat tehtäväanalyysin sekä teoriasuuntautuneen analyysin.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk: 3 paikkaa joustavalle väylälle (sovittu Emmin kanssa)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Tunnistat ja kuvaat toimintaterapian ammatin kehittymisen vaiheet sekä tämän päivän työtehtäviä ja asemaa suomalaisessa palvelujärjestelmässä monipuolisesti. Tunnistat ja nimeät myös uudenlaisia työllistymisen mahdollisuuksia. Tunnistat ja osaat nimetä toimintaterapeuttien käyttämän ammatillisen harkinnan muotoja sekä pohtimaan niiden merkitystä toimintaterapeutin päätöksenteossa.

Perustelet terapeuttisen vuorovaikutussuhteen tärkeyden hyödyntäen toimintaterapian tietoperustaa. Tunnistat oman vuorovaikutuksesi vahvuuksia sekä nimeät itsellesi terapeuttiseen vuorovaikutukseen liittyviä kehittämistavoitteita. Tunnistat ja osaat soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakasesimerkkiin.

Osaat haastatella asiakkaan toiminnallista historiaa hyödyntäen toimintaterapian arviointimenetelmää. Arvostat ja kunnioitat yksilöllisiä eroja, kulttuurisia uskomuksia, tapoja. Tunnistat ja osaat nimetä niiden vaikutuksia asiakasesimerkin toimintaan ja osallistumiseen.
Osaat analysoida terapiassa käytettävän toiminnan rakenteen, vaiheet sekä toteuttamisen kannalta keskeiset tarvittavat taidot (tehtäväanalyysi). Tunnistat ja osaat selittää toiminnan eritasot erottaen toisistaan toiminnan, tehtävän, taidot ja toimintavalmiudet. Osaat soveltaa yhtä toimintaterapian teoriaa analysoidessasi tietyn ihmisen toimintaa (teoriasuuntautunut analyysi). Osaat perustella millaista toiminnan analysointiosaamista toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa tarvitaan.

Tiedät päivittäisten toimintojen avustamisen periaatteet sekä riskitekijät sekä osoita hallitsevasi nämä.

Kirjallisissa tehtävissä noudatat Jamkin raportointiohjetta pääsääntöisesti. Sinulla on kirjallisessa ja suullisessa tehtävässä selkeä rakenne. Käytät opintojaksolla annettuja lähteitä läpi tehtävän. Lähdeviittaukset ovat pääosin ohjeiden mukaiset.

Esitietovaatimukset

Edeltävänä osaamisena opiskelijalla tulee olla ymmärrys toimintaterapiaprosessin vaiheista (esim. OTIP-mallin tuntemus) tai Johdanto toiminnan mahdollistamiseen -opintojakson suoritus.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 04.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 10.03.2024

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

17 % Lähiopetus, 83 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Katri Kainulainen
  • Tanja Hilli-Harju
Vastuuopettaja

Tanja Hilli-Harju

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä A (Paikkoja: 23. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä B (Paikkoja: 23. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • STT23SM
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • ZJASTT23SM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, toimintaterapeutti monimuoto
Pienryhmät
  • Pienryhmä A
  • Pienryhmä B

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla opit ymmärtämään toimintaterapeutin ammatin historiaa, kehittymistä ja asemaa osana kuntoutusta. Opit myös perustietoja toimintaterapeutin työnkuvasta ja alalla käytettävistä käsitteistä sekä ammatissa vaadittavista taidoista. Tällä opintojaksolla keskitytään myös tarkastelemaan itseä terapeuttina, toiminnan käyttämistä terapiassa menetelmänä ja tavoitteena sekä päivittäisten toimintojen avustamista huomioiden riskitekijät.

Toimintaterapia on terapeuttiseen vuorovaikutukseen perustuva tavoitteellinen kuntoutusprosessi. Toiminnan merkityksen syvällisen ymmärtämisen lisäksi toimintaterapeutin tulee osata analysoida ja soveltaa toimintaa asiakkaan tarpeita vastaavaksi sekä toimimaan asiakkaan parhaaksi. On tärkeää, että toimintaterapeutti ymmärtää oman itsensä vaikutuksen ja merkityksen terapiasuhteessa sekä osaa tietoisesti käyttää omia vahvuuksiaan asiakkaan tavoitteiden suuntaisesti.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapian teoreettisen perustan osaaminen
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi ymmärrät toimintaterapian ammatin kehittymisen sekä aseman osana kuntoutusta. Tunnistat toiminnan yksilöllisen luonteen, toiminnan eri tasot toimintaterapian teoriaan pohjaten sekä osaat analysoida toimintaa toimintaterapian prosessin eri vaiheissa.

Osaat avustamisen ja ohjaamisen perusperiaatteet päivittäisissä toimissa. Ymmärrät terapeuttisen vuorovaikutussuhteen merkityksen toimintaterapiassa. Tunnistat itsen terapeuttisen käytön periaatteet sekä ymmärtää vastuunsa terapeuttisessa vuorovaikutussuhteessa. Osaat nimetä ammatillisen harkinnan muotoja.

Opiskelija arvostaa ja kunnioittaa yksilöllisiä eroja, kulttuurisia uskomuksia, tapoja ja niiden vaikutusta toimintoihin ja osallistumiseen.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelet mitä tarkoittaa itsensä tietoinen käyttäminen toimintaterapiassa. Tarkastelet omia vuorovaikutustaitojasi tunnistaen vahvuuksiasi sekä kehittämistavoitteitasi. Perehdyt terapeuttiseen vuorovaikutussuhteeseen sekä eettisiin näkökohtiin. Harjoittelet asiakkaan kohtaamista haastattelu- ja yhdessä toimimisen tilanteissa. Harjoittelet päivittäisten toimintojen avustamista ja ohjaamista sekä riskitekijöiden huomioimista. Tutustut toimintaterapian historiaan sekä nykyisiin työtehtäviin ja asemaan suomalaisessa palvelujärjestelmässä. Perehdyt ja toteutat tehtäväanalyysin sekä teoriasuuntautuneen analyysin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Tunnistat ja kuvaat toimintaterapian ammatin kehittymisen vaiheet sekä tämän päivän työtehtäviä ja asemaa suomalaisessa palvelujärjestelmässä monipuolisesti. Tunnistat ja nimeät myös uudenlaisia työllistymisen mahdollisuuksia. Tunnistat ja osaat nimetä toimintaterapeuttien käyttämän ammatillisen harkinnan muotoja sekä pohtimaan niiden merkitystä toimintaterapeutin päätöksenteossa.

Perustelet terapeuttisen vuorovaikutussuhteen tärkeyden hyödyntäen toimintaterapian tietoperustaa. Tunnistat oman vuorovaikutuksesi vahvuuksia sekä nimeät itsellesi terapeuttiseen vuorovaikutukseen liittyviä kehittämistavoitteita. Tunnistat ja osaat soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakasesimerkkiin.

Osaat haastatella asiakkaan toiminnallista historiaa hyödyntäen toimintaterapian arviointimenetelmää. Arvostat ja kunnioitat yksilöllisiä eroja, kulttuurisia uskomuksia, tapoja. Tunnistat ja osaat nimetä niiden vaikutuksia asiakasesimerkin toimintaan ja osallistumiseen.
Osaat analysoida terapiassa käytettävän toiminnan rakenteen, vaiheet sekä toteuttamisen kannalta keskeiset tarvittavat taidot (tehtäväanalyysi). Tunnistat ja osaat selittää toiminnan eritasot erottaen toisistaan toiminnan, tehtävän, taidot ja toimintavalmiudet. Osaat soveltaa yhtä toimintaterapian teoriaa analysoidessasi tietyn ihmisen toimintaa (teoriasuuntautunut analyysi). Osaat perustella millaista toiminnan analysointiosaamista toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa tarvitaan.

Tiedät päivittäisten toimintojen avustamisen periaatteet sekä riskitekijät sekä osoita hallitsevasi nämä.

Kirjallisissa tehtävissä noudatat Jamkin raportointiohjetta pääsääntöisesti. Sinulla on kirjallisessa ja suullisessa tehtävässä selkeä rakenne. Käytät opintojaksolla annettuja lähteitä läpi tehtävän. Lähdeviittaukset ovat pääosin ohjeiden mukaiset.

Esitietovaatimukset

Edeltävänä osaamisena opiskelijalla tulee olla ymmärrys toimintaterapiaprosessin vaiheista (esim. OTIP-mallin tuntemus) tai Johdanto toiminnan mahdollistamiseen -opintojakson suoritus.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 04.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 10.03.2024

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Katri Kainulainen
  • Tanja Hilli-Harju
Vastuuopettaja

Tanja Hilli-Harju

Ryhmät
  • STT23S1
    Toimintaterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla opit ymmärtämään toimintaterapeutin ammatin historiaa, kehittymistä ja asemaa osana kuntoutusta. Opit myös perustietoja toimintaterapeutin työnkuvasta ja alalla käytettävistä käsitteistä sekä ammatissa vaadittavista taidoista. Tällä opintojaksolla keskitytään myös tarkastelemaan itseä terapeuttina, toiminnan käyttämistä terapiassa menetelmänä ja tavoitteena sekä päivittäisten toimintojen avustamista huomioiden riskitekijät.

Toimintaterapia on terapeuttiseen vuorovaikutukseen perustuva tavoitteellinen kuntoutusprosessi. Toiminnan merkityksen syvällisen ymmärtämisen lisäksi toimintaterapeutin tulee osata analysoida ja soveltaa toimintaa asiakkaan tarpeita vastaavaksi sekä toimimaan asiakkaan parhaaksi. On tärkeää, että toimintaterapeutti ymmärtää oman itsensä vaikutuksen ja merkityksen terapiasuhteessa sekä osaa tietoisesti käyttää omia vahvuuksiaan asiakkaan tavoitteiden suuntaisesti.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapian teoreettisen perustan osaaminen
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi ymmärrät toimintaterapian ammatin kehittymisen sekä aseman osana kuntoutusta. Tunnistat toiminnan yksilöllisen luonteen, toiminnan eri tasot toimintaterapian teoriaan pohjaten sekä osaat analysoida toimintaa toimintaterapian prosessin eri vaiheissa.

Osaat avustamisen ja ohjaamisen perusperiaatteet päivittäisissä toimissa. Ymmärrät terapeuttisen vuorovaikutussuhteen merkityksen toimintaterapiassa. Tunnistat itsen terapeuttisen käytön periaatteet sekä ymmärtää vastuunsa terapeuttisessa vuorovaikutussuhteessa. Osaat nimetä ammatillisen harkinnan muotoja.

Opiskelija arvostaa ja kunnioittaa yksilöllisiä eroja, kulttuurisia uskomuksia, tapoja ja niiden vaikutusta toimintoihin ja osallistumiseen.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelet mitä tarkoittaa itsensä tietoinen käyttäminen toimintaterapiassa. Tarkastelet omia vuorovaikutustaitojasi tunnistaen vahvuuksiasi sekä kehittämistavoitteitasi. Perehdyt terapeuttiseen vuorovaikutussuhteeseen sekä eettisiin näkökohtiin. Harjoittelet asiakkaan kohtaamista haastattelu- ja yhdessä toimimisen tilanteissa. Harjoittelet päivittäisten toimintojen avustamista ja ohjaamista sekä riskitekijöiden huomioimista. Tutustut toimintaterapian historiaan sekä nykyisiin työtehtäviin ja asemaan suomalaisessa palvelujärjestelmässä. Perehdyt ja toteutat tehtäväanalyysin sekä teoriasuuntautuneen analyysin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Tunnistat ja kuvaat toimintaterapian ammatin kehittymisen vaiheet sekä tämän päivän työtehtäviä ja asemaa suomalaisessa palvelujärjestelmässä monipuolisesti. Tunnistat ja nimeät myös uudenlaisia työllistymisen mahdollisuuksia. Tunnistat ja osaat nimetä toimintaterapeuttien käyttämän ammatillisen harkinnan muotoja sekä pohtimaan niiden merkitystä toimintaterapeutin päätöksenteossa.

Perustelet terapeuttisen vuorovaikutussuhteen tärkeyden hyödyntäen toimintaterapian tietoperustaa. Tunnistat oman vuorovaikutuksesi vahvuuksia sekä nimeät itsellesi terapeuttiseen vuorovaikutukseen liittyviä kehittämistavoitteita. Tunnistat ja osaat soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakasesimerkkiin.

Osaat haastatella asiakkaan toiminnallista historiaa hyödyntäen toimintaterapian arviointimenetelmää. Arvostat ja kunnioitat yksilöllisiä eroja, kulttuurisia uskomuksia, tapoja. Tunnistat ja osaat nimetä niiden vaikutuksia asiakasesimerkin toimintaan ja osallistumiseen.
Osaat analysoida terapiassa käytettävän toiminnan rakenteen, vaiheet sekä toteuttamisen kannalta keskeiset tarvittavat taidot (tehtäväanalyysi). Tunnistat ja osaat selittää toiminnan eritasot erottaen toisistaan toiminnan, tehtävän, taidot ja toimintavalmiudet. Osaat soveltaa yhtä toimintaterapian teoriaa analysoidessasi tietyn ihmisen toimintaa (teoriasuuntautunut analyysi). Osaat perustella millaista toiminnan analysointiosaamista toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa tarvitaan.

Tiedät päivittäisten toimintojen avustamisen periaatteet sekä riskitekijät sekä osoita hallitsevasi nämä.

Kirjallisissa tehtävissä noudatat Jamkin raportointiohjetta pääsääntöisesti. Sinulla on kirjallisessa ja suullisessa tehtävässä selkeä rakenne. Käytät opintojaksolla annettuja lähteitä läpi tehtävän. Lähdeviittaukset ovat pääosin ohjeiden mukaiset.

Esitietovaatimukset

Edeltävänä osaamisena opiskelijalla tulee olla ymmärrys toimintaterapiaprosessin vaiheista (esim. OTIP-mallin tuntemus) tai Johdanto toiminnan mahdollistamiseen -opintojakson suoritus.

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 10.03.2023

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • kp 502 Toimintaterapia 1 Virtuaaliopettaja
  • Johanna Juola
  • Kaisa Jokinen
  • Katri Kainulainen
Vastuuopettaja

Tanja Hilli-Harju

Ryhmät
  • STT22SM
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • ZJASTT22SM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, toimintaterapeutti monimuoto

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla opit ymmärtämään toimintaterapeutin ammatin historiaa, kehittymistä ja asemaa osana kuntoutusta. Opit myös perustietoja toimintaterapeutin työnkuvasta ja alalla käytettävistä käsitteistä sekä ammatissa vaadittavista taidoista. Tällä opintojaksolla keskitytään myös tarkastelemaan itseä terapeuttina, toiminnan käyttämistä terapiassa menetelmänä ja tavoitteena sekä päivittäisten toimintojen avustamista huomioiden riskitekijät.

Toimintaterapia on terapeuttiseen vuorovaikutukseen perustuva tavoitteellinen kuntoutusprosessi. Toiminnan merkityksen syvällisen ymmärtämisen lisäksi toimintaterapeutin tulee osata analysoida ja soveltaa toimintaa asiakkaan tarpeita vastaavaksi sekä toimimaan asiakkaan parhaaksi. On tärkeää, että toimintaterapeutti ymmärtää oman itsensä vaikutuksen ja merkityksen terapiasuhteessa sekä osaa tietoisesti käyttää omia vahvuuksiaan asiakkaan tavoitteiden suuntaisesti.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapian teoreettisen perustan osaaminen
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi ymmärrät toimintaterapian ammatin kehittymisen sekä aseman osana kuntoutusta. Tunnistat toiminnan yksilöllisen luonteen, toiminnan eri tasot toimintaterapian teoriaan pohjaten sekä osaat analysoida toimintaa toimintaterapian prosessin eri vaiheissa.

Osaat avustamisen ja ohjaamisen perusperiaatteet päivittäisissä toimissa. Ymmärrät terapeuttisen vuorovaikutussuhteen merkityksen toimintaterapiassa. Tunnistat itsen terapeuttisen käytön periaatteet sekä ymmärtää vastuunsa terapeuttisessa vuorovaikutussuhteessa. Osaat nimetä ammatillisen harkinnan muotoja.

Opiskelija arvostaa ja kunnioittaa yksilöllisiä eroja, kulttuurisia uskomuksia, tapoja ja niiden vaikutusta toimintoihin ja osallistumiseen.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelet mitä tarkoittaa itsensä tietoinen käyttäminen toimintaterapiassa. Tarkastelet omia vuorovaikutustaitojasi tunnistaen vahvuuksiasi sekä kehittämistavoitteitasi. Perehdyt terapeuttiseen vuorovaikutussuhteeseen sekä eettisiin näkökohtiin. Harjoittelet asiakkaan kohtaamista haastattelu- ja yhdessä toimimisen tilanteissa. Harjoittelet päivittäisten toimintojen avustamista ja ohjaamista sekä riskitekijöiden huomioimista. Tutustut toimintaterapian historiaan sekä nykyisiin työtehtäviin ja asemaan suomalaisessa palvelujärjestelmässä. Perehdyt ja toteutat tehtäväanalyysin sekä teoriasuuntautuneen analyysin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Tunnistat ja kuvaat toimintaterapian ammatin kehittymisen vaiheet sekä tämän päivän työtehtäviä ja asemaa suomalaisessa palvelujärjestelmässä monipuolisesti. Tunnistat ja nimeät myös uudenlaisia työllistymisen mahdollisuuksia. Tunnistat ja osaat nimetä toimintaterapeuttien käyttämän ammatillisen harkinnan muotoja sekä pohtimaan niiden merkitystä toimintaterapeutin päätöksenteossa.

Perustelet terapeuttisen vuorovaikutussuhteen tärkeyden hyödyntäen toimintaterapian tietoperustaa. Tunnistat oman vuorovaikutuksesi vahvuuksia sekä nimeät itsellesi terapeuttiseen vuorovaikutukseen liittyviä kehittämistavoitteita. Tunnistat ja osaat soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakasesimerkkiin.

Osaat haastatella asiakkaan toiminnallista historiaa hyödyntäen toimintaterapian arviointimenetelmää. Arvostat ja kunnioitat yksilöllisiä eroja, kulttuurisia uskomuksia, tapoja. Tunnistat ja osaat nimetä niiden vaikutuksia asiakasesimerkin toimintaan ja osallistumiseen.
Osaat analysoida terapiassa käytettävän toiminnan rakenteen, vaiheet sekä toteuttamisen kannalta keskeiset tarvittavat taidot (tehtäväanalyysi). Tunnistat ja osaat selittää toiminnan eritasot erottaen toisistaan toiminnan, tehtävän, taidot ja toimintavalmiudet. Osaat soveltaa yhtä toimintaterapian teoriaa analysoidessasi tietyn ihmisen toimintaa (teoriasuuntautunut analyysi). Osaat perustella millaista toiminnan analysointiosaamista toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa tarvitaan.

Tiedät päivittäisten toimintojen avustamisen periaatteet sekä riskitekijät sekä osoita hallitsevasi nämä.

Kirjallisissa tehtävissä noudatat Jamkin raportointiohjetta pääsääntöisesti. Sinulla on kirjallisessa ja suullisessa tehtävässä selkeä rakenne. Käytät opintojaksolla annettuja lähteitä läpi tehtävän. Lähdeviittaukset ovat pääosin ohjeiden mukaiset.

Esitietovaatimukset

Edeltävänä osaamisena opiskelijalla tulee olla ymmärrys toimintaterapiaprosessin vaiheista (esim. OTIP-mallin tuntemus) tai Johdanto toiminnan mahdollistamiseen -opintojakson suoritus.

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 10.03.2023

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

84 % Lähiopetus, 16 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • kp 502 Toimintaterapia 1 Virtuaaliopettaja
  • Johanna Juola
  • Kaisa Jokinen
  • Katri Kainulainen
Vastuuopettaja

Tanja Hilli-Harju

Ryhmät
  • STT22S1
    Toimintaterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla opit ymmärtämään toimintaterapeutin ammatin historiaa, kehittymistä ja asemaa osana kuntoutusta. Opit myös perustietoja toimintaterapeutin työnkuvasta ja alalla käytettävistä käsitteistä sekä ammatissa vaadittavista taidoista. Tällä opintojaksolla keskitytään myös tarkastelemaan itseä terapeuttina, toiminnan käyttämistä terapiassa menetelmänä ja tavoitteena sekä päivittäisten toimintojen avustamista huomioiden riskitekijät.

Toimintaterapia on terapeuttiseen vuorovaikutukseen perustuva tavoitteellinen kuntoutusprosessi. Toiminnan merkityksen syvällisen ymmärtämisen lisäksi toimintaterapeutin tulee osata analysoida ja soveltaa toimintaa asiakkaan tarpeita vastaavaksi sekä toimimaan asiakkaan parhaaksi. On tärkeää, että toimintaterapeutti ymmärtää oman itsensä vaikutuksen ja merkityksen terapiasuhteessa sekä osaa tietoisesti käyttää omia vahvuuksiaan asiakkaan tavoitteiden suuntaisesti.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapian teoreettisen perustan osaaminen
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi ymmärrät toimintaterapian ammatin kehittymisen sekä aseman osana kuntoutusta. Tunnistat toiminnan yksilöllisen luonteen, toiminnan eri tasot toimintaterapian teoriaan pohjaten sekä osaat analysoida toimintaa toimintaterapian prosessin eri vaiheissa.

Osaat avustamisen ja ohjaamisen perusperiaatteet päivittäisissä toimissa. Ymmärrät terapeuttisen vuorovaikutussuhteen merkityksen toimintaterapiassa. Tunnistat itsen terapeuttisen käytön periaatteet sekä ymmärtää vastuunsa terapeuttisessa vuorovaikutussuhteessa. Osaat nimetä ammatillisen harkinnan muotoja.

Opiskelija arvostaa ja kunnioittaa yksilöllisiä eroja, kulttuurisia uskomuksia, tapoja ja niiden vaikutusta toimintoihin ja osallistumiseen.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelet mitä tarkoittaa itsensä tietoinen käyttäminen toimintaterapiassa. Tarkastelet omia vuorovaikutustaitojasi tunnistaen vahvuuksiasi sekä kehittämistavoitteitasi. Perehdyt terapeuttiseen vuorovaikutussuhteeseen sekä eettisiin näkökohtiin. Harjoittelet asiakkaan kohtaamista haastattelu- ja yhdessä toimimisen tilanteissa. Harjoittelet päivittäisten toimintojen avustamista ja ohjaamista sekä riskitekijöiden huomioimista. Tutustut toimintaterapian historiaan sekä nykyisiin työtehtäviin ja asemaan suomalaisessa palvelujärjestelmässä. Perehdyt ja toteutat tehtäväanalyysin sekä teoriasuuntautuneen analyysin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Tunnistat ja kuvaat toimintaterapian ammatin kehittymisen vaiheet sekä tämän päivän työtehtäviä ja asemaa suomalaisessa palvelujärjestelmässä monipuolisesti. Tunnistat ja nimeät myös uudenlaisia työllistymisen mahdollisuuksia. Tunnistat ja osaat nimetä toimintaterapeuttien käyttämän ammatillisen harkinnan muotoja sekä pohtimaan niiden merkitystä toimintaterapeutin päätöksenteossa.

Perustelet terapeuttisen vuorovaikutussuhteen tärkeyden hyödyntäen toimintaterapian tietoperustaa. Tunnistat oman vuorovaikutuksesi vahvuuksia sekä nimeät itsellesi terapeuttiseen vuorovaikutukseen liittyviä kehittämistavoitteita. Tunnistat ja osaat soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakasesimerkkiin.

Osaat haastatella asiakkaan toiminnallista historiaa hyödyntäen toimintaterapian arviointimenetelmää. Arvostat ja kunnioitat yksilöllisiä eroja, kulttuurisia uskomuksia, tapoja. Tunnistat ja osaat nimetä niiden vaikutuksia asiakasesimerkin toimintaan ja osallistumiseen.
Osaat analysoida terapiassa käytettävän toiminnan rakenteen, vaiheet sekä toteuttamisen kannalta keskeiset tarvittavat taidot (tehtäväanalyysi). Tunnistat ja osaat selittää toiminnan eritasot erottaen toisistaan toiminnan, tehtävän, taidot ja toimintavalmiudet. Osaat soveltaa yhtä toimintaterapian teoriaa analysoidessasi tietyn ihmisen toimintaa (teoriasuuntautunut analyysi). Osaat perustella millaista toiminnan analysointiosaamista toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa tarvitaan.

Tiedät päivittäisten toimintojen avustamisen periaatteet sekä riskitekijät sekä osoita hallitsevasi nämä.

Kirjallisissa tehtävissä noudatat Jamkin raportointiohjetta pääsääntöisesti. Sinulla on kirjallisessa ja suullisessa tehtävässä selkeä rakenne. Käytät opintojaksolla annettuja lähteitä läpi tehtävän. Lähdeviittaukset ovat pääosin ohjeiden mukaiset.

Esitietovaatimukset

Edeltävänä osaamisena opiskelijalla tulee olla ymmärrys toimintaterapiaprosessin vaiheista (esim. OTIP-mallin tuntemus) tai Johdanto toiminnan mahdollistamiseen -opintojakson suoritus.

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 30.06.2022

Ajoitus

01.06.2022 - 31.08.2022

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Mari Kantanen
  • Tuula Hämäläinen
Ryhmät
  • STT22KMTE
    Toimintaterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla opit ymmärtämään toimintaterapeutin ammatin historiaa, kehittymistä ja asemaa osana kuntoutusta. Opit myös perustietoja toimintaterapeutin työnkuvasta ja alalla käytettävistä käsitteistä sekä ammatissa vaadittavista taidoista. Tällä opintojaksolla keskitytään myös tarkastelemaan itseä terapeuttina, toiminnan käyttämistä terapiassa menetelmänä ja tavoitteena sekä päivittäisten toimintojen avustamista huomioiden riskitekijät.

Toimintaterapia on terapeuttiseen vuorovaikutukseen perustuva tavoitteellinen kuntoutusprosessi. Toiminnan merkityksen syvällisen ymmärtämisen lisäksi toimintaterapeutin tulee osata analysoida ja soveltaa toimintaa asiakkaan tarpeita vastaavaksi sekä toimimaan asiakkaan parhaaksi. On tärkeää, että toimintaterapeutti ymmärtää oman itsensä vaikutuksen ja merkityksen terapiasuhteessa sekä osaa tietoisesti käyttää omia vahvuuksiaan asiakkaan tavoitteiden suuntaisesti.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapian teoreettisen perustan osaaminen
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi ymmärrät toimintaterapian ammatin kehittymisen sekä aseman osana kuntoutusta. Tunnistat toiminnan yksilöllisen luonteen, toiminnan eri tasot toimintaterapian teoriaan pohjaten sekä osaat analysoida toimintaa toimintaterapian prosessin eri vaiheissa.

Osaat avustamisen ja ohjaamisen perusperiaatteet päivittäisissä toimissa. Ymmärrät terapeuttisen vuorovaikutussuhteen merkityksen toimintaterapiassa. Tunnistat itsen terapeuttisen käytön periaatteet sekä ymmärtää vastuunsa terapeuttisessa vuorovaikutussuhteessa. Osaat nimetä ammatillisen harkinnan muotoja.

Opiskelija arvostaa ja kunnioittaa yksilöllisiä eroja, kulttuurisia uskomuksia, tapoja ja niiden vaikutusta toimintoihin ja osallistumiseen.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelet mitä tarkoittaa itsensä tietoinen käyttäminen toimintaterapiassa. Tarkastelet omia vuorovaikutustaitojasi tunnistaen vahvuuksiasi sekä kehittämistavoitteitasi. Perehdyt terapeuttiseen vuorovaikutussuhteeseen sekä eettisiin näkökohtiin. Harjoittelet asiakkaan kohtaamista haastattelu- ja yhdessä toimimisen tilanteissa. Harjoittelet päivittäisten toimintojen avustamista ja ohjaamista sekä riskitekijöiden huomioimista. Tutustut toimintaterapian historiaan sekä nykyisiin työtehtäviin ja asemaan suomalaisessa palvelujärjestelmässä. Perehdyt ja toteutat tehtäväanalyysin sekä teoriasuuntautuneen analyysin.

Opetusmenetelmät

Opintojakso on suunnattu vain LAB ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä toteutettavan työvoimakoulutuksen opiskelijoille.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Tunnistat ja kuvaat toimintaterapian ammatin kehittymisen vaiheet sekä tämän päivän työtehtäviä ja asemaa suomalaisessa palvelujärjestelmässä monipuolisesti. Tunnistat ja nimeät myös uudenlaisia työllistymisen mahdollisuuksia. Tunnistat ja osaat nimetä toimintaterapeuttien käyttämän ammatillisen harkinnan muotoja sekä pohtimaan niiden merkitystä toimintaterapeutin päätöksenteossa.

Perustelet terapeuttisen vuorovaikutussuhteen tärkeyden hyödyntäen toimintaterapian tietoperustaa. Tunnistat oman vuorovaikutuksesi vahvuuksia sekä nimeät itsellesi terapeuttiseen vuorovaikutukseen liittyviä kehittämistavoitteita. Tunnistat ja osaat soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakasesimerkkiin.

Osaat haastatella asiakkaan toiminnallista historiaa hyödyntäen toimintaterapian arviointimenetelmää. Arvostat ja kunnioitat yksilöllisiä eroja, kulttuurisia uskomuksia, tapoja. Tunnistat ja osaat nimetä niiden vaikutuksia asiakasesimerkin toimintaan ja osallistumiseen.
Osaat analysoida terapiassa käytettävän toiminnan rakenteen, vaiheet sekä toteuttamisen kannalta keskeiset tarvittavat taidot (tehtäväanalyysi). Tunnistat ja osaat selittää toiminnan eritasot erottaen toisistaan toiminnan, tehtävän, taidot ja toimintavalmiudet. Osaat soveltaa yhtä toimintaterapian teoriaa analysoidessasi tietyn ihmisen toimintaa (teoriasuuntautunut analyysi). Osaat perustella millaista toiminnan analysointiosaamista toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa tarvitaan.

Tiedät päivittäisten toimintojen avustamisen periaatteet sekä riskitekijät sekä osoita hallitsevasi nämä.

Kirjallisissa tehtävissä noudatat Jamkin raportointiohjetta pääsääntöisesti. Sinulla on kirjallisessa ja suullisessa tehtävässä selkeä rakenne. Käytät opintojaksolla annettuja lähteitä läpi tehtävän. Lähdeviittaukset ovat pääosin ohjeiden mukaiset.

Esitietovaatimukset

Edeltävänä osaamisena opiskelijalla tulee olla ymmärrys toimintaterapiaprosessin vaiheista (esim. OTIP-mallin tuntemus) tai Johdanto toiminnan mahdollistamiseen -opintojakson suoritus.

Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 11.03.2022

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

84 % Lähiopetus, 16 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

18 - 30

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Miia Riihimäki
  • Jaana Ritsilä
  • Kaisa Jokinen
  • Tanja Hilli-Harju
Ryhmät
  • STT21S1
    Toimintaterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla opit ymmärtämään toimintaterapeutin ammatin historiaa, kehittymistä ja asemaa osana kuntoutusta. Opit myös perustietoja toimintaterapeutin työnkuvasta ja alalla käytettävistä käsitteistä sekä ammatissa vaadittavista taidoista. Tällä opintojaksolla keskitytään myös tarkastelemaan itseä terapeuttina, toiminnan käyttämistä terapiassa menetelmänä ja tavoitteena sekä päivittäisten toimintojen avustamista huomioiden riskitekijät.

Toimintaterapia on terapeuttiseen vuorovaikutukseen perustuva tavoitteellinen kuntoutusprosessi. Toiminnan merkityksen syvällisen ymmärtämisen lisäksi toimintaterapeutin tulee osata analysoida ja soveltaa toimintaa asiakkaan tarpeita vastaavaksi sekä toimimaan asiakkaan parhaaksi. On tärkeää, että toimintaterapeutti ymmärtää oman itsensä vaikutuksen ja merkityksen terapiasuhteessa sekä osaa tietoisesti käyttää omia vahvuuksiaan asiakkaan tavoitteiden suuntaisesti.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapian teoreettisen perustan osaaminen
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi ymmärrät toimintaterapian ammatin kehittymisen sekä aseman osana kuntoutusta. Tunnistat toiminnan yksilöllisen luonteen, toiminnan eri tasot toimintaterapian teoriaan pohjaten sekä osaat analysoida toimintaa toimintaterapian prosessin eri vaiheissa.

Osaat avustamisen ja ohjaamisen perusperiaatteet päivittäisissä toimissa. Ymmärrät terapeuttisen vuorovaikutussuhteen merkityksen toimintaterapiassa. Tunnistat itsen terapeuttisen käytön periaatteet sekä ymmärtää vastuunsa terapeuttisessa vuorovaikutussuhteessa. Osaat nimetä ammatillisen harkinnan muotoja.

Opiskelija arvostaa ja kunnioittaa yksilöllisiä eroja, kulttuurisia uskomuksia, tapoja ja niiden vaikutusta toimintoihin ja osallistumiseen.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelet mitä tarkoittaa itsensä tietoinen käyttäminen toimintaterapiassa. Tarkastelet omia vuorovaikutustaitojasi tunnistaen vahvuuksiasi sekä kehittämistavoitteitasi. Perehdyt terapeuttiseen vuorovaikutussuhteeseen sekä eettisiin näkökohtiin. Harjoittelet asiakkaan kohtaamista haastattelu- ja yhdessä toimimisen tilanteissa. Harjoittelet päivittäisten toimintojen avustamista ja ohjaamista sekä riskitekijöiden huomioimista. Tutustut toimintaterapian historiaan sekä nykyisiin työtehtäviin ja asemaan suomalaisessa palvelujärjestelmässä. Perehdyt ja toteutat tehtäväanalyysin sekä teoriasuuntautuneen analyysin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Tunnistat ja kuvaat toimintaterapian ammatin kehittymisen vaiheet sekä tämän päivän työtehtäviä ja asemaa suomalaisessa palvelujärjestelmässä monipuolisesti. Tunnistat ja nimeät myös uudenlaisia työllistymisen mahdollisuuksia. Tunnistat ja osaat nimetä toimintaterapeuttien käyttämän ammatillisen harkinnan muotoja sekä pohtimaan niiden merkitystä toimintaterapeutin päätöksenteossa.

Perustelet terapeuttisen vuorovaikutussuhteen tärkeyden hyödyntäen toimintaterapian tietoperustaa. Tunnistat oman vuorovaikutuksesi vahvuuksia sekä nimeät itsellesi terapeuttiseen vuorovaikutukseen liittyviä kehittämistavoitteita. Tunnistat ja osaat soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakasesimerkkiin.

Osaat haastatella asiakkaan toiminnallista historiaa hyödyntäen toimintaterapian arviointimenetelmää. Arvostat ja kunnioitat yksilöllisiä eroja, kulttuurisia uskomuksia, tapoja. Tunnistat ja osaat nimetä niiden vaikutuksia asiakasesimerkin toimintaan ja osallistumiseen.
Osaat analysoida terapiassa käytettävän toiminnan rakenteen, vaiheet sekä toteuttamisen kannalta keskeiset tarvittavat taidot (tehtäväanalyysi). Tunnistat ja osaat selittää toiminnan eritasot erottaen toisistaan toiminnan, tehtävän, taidot ja toimintavalmiudet. Osaat soveltaa yhtä toimintaterapian teoriaa analysoidessasi tietyn ihmisen toimintaa (teoriasuuntautunut analyysi). Osaat perustella millaista toiminnan analysointiosaamista toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa tarvitaan.

Tiedät päivittäisten toimintojen avustamisen periaatteet sekä riskitekijät sekä osoita hallitsevasi nämä.

Kirjallisissa tehtävissä noudatat Jamkin raportointiohjetta pääsääntöisesti. Sinulla on kirjallisessa ja suullisessa tehtävässä selkeä rakenne. Käytät opintojaksolla annettuja lähteitä läpi tehtävän. Lähdeviittaukset ovat pääosin ohjeiden mukaiset.

Esitietovaatimukset

Edeltävänä osaamisena opiskelijalla tulee olla ymmärrys toimintaterapiaprosessin vaiheista (esim. OTIP-mallin tuntemus) tai Johdanto toiminnan mahdollistamiseen -opintojakson suoritus.

Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 11.03.2022

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

18 - 60

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Miia Riihimäki
  • Jaana Ritsilä
  • Kaisa Jokinen
  • Tanja Hilli-Harju
Ryhmät
  • ZJA21SSTM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, toimintaterapeutit monimuoto
  • STT21SM
    Toimintaterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla opit ymmärtämään toimintaterapeutin ammatin historiaa, kehittymistä ja asemaa osana kuntoutusta. Opit myös perustietoja toimintaterapeutin työnkuvasta ja alalla käytettävistä käsitteistä sekä ammatissa vaadittavista taidoista. Tällä opintojaksolla keskitytään myös tarkastelemaan itseä terapeuttina, toiminnan käyttämistä terapiassa menetelmänä ja tavoitteena sekä päivittäisten toimintojen avustamista huomioiden riskitekijät.

Toimintaterapia on terapeuttiseen vuorovaikutukseen perustuva tavoitteellinen kuntoutusprosessi. Toiminnan merkityksen syvällisen ymmärtämisen lisäksi toimintaterapeutin tulee osata analysoida ja soveltaa toimintaa asiakkaan tarpeita vastaavaksi sekä toimimaan asiakkaan parhaaksi. On tärkeää, että toimintaterapeutti ymmärtää oman itsensä vaikutuksen ja merkityksen terapiasuhteessa sekä osaa tietoisesti käyttää omia vahvuuksiaan asiakkaan tavoitteiden suuntaisesti.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapian teoreettisen perustan osaaminen
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi ymmärrät toimintaterapian ammatin kehittymisen sekä aseman osana kuntoutusta. Tunnistat toiminnan yksilöllisen luonteen, toiminnan eri tasot toimintaterapian teoriaan pohjaten sekä osaat analysoida toimintaa toimintaterapian prosessin eri vaiheissa.

Osaat avustamisen ja ohjaamisen perusperiaatteet päivittäisissä toimissa. Ymmärrät terapeuttisen vuorovaikutussuhteen merkityksen toimintaterapiassa. Tunnistat itsen terapeuttisen käytön periaatteet sekä ymmärtää vastuunsa terapeuttisessa vuorovaikutussuhteessa. Osaat nimetä ammatillisen harkinnan muotoja.

Opiskelija arvostaa ja kunnioittaa yksilöllisiä eroja, kulttuurisia uskomuksia, tapoja ja niiden vaikutusta toimintoihin ja osallistumiseen.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelet mitä tarkoittaa itsensä tietoinen käyttäminen toimintaterapiassa. Tarkastelet omia vuorovaikutustaitojasi tunnistaen vahvuuksiasi sekä kehittämistavoitteitasi. Perehdyt terapeuttiseen vuorovaikutussuhteeseen sekä eettisiin näkökohtiin. Harjoittelet asiakkaan kohtaamista haastattelu- ja yhdessä toimimisen tilanteissa. Harjoittelet päivittäisten toimintojen avustamista ja ohjaamista sekä riskitekijöiden huomioimista. Tutustut toimintaterapian historiaan sekä nykyisiin työtehtäviin ja asemaan suomalaisessa palvelujärjestelmässä. Perehdyt ja toteutat tehtäväanalyysin sekä teoriasuuntautuneen analyysin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Tunnistat ja kuvaat toimintaterapian ammatin kehittymisen vaiheet sekä tämän päivän työtehtäviä ja asemaa suomalaisessa palvelujärjestelmässä monipuolisesti. Tunnistat ja nimeät myös uudenlaisia työllistymisen mahdollisuuksia. Tunnistat ja osaat nimetä toimintaterapeuttien käyttämän ammatillisen harkinnan muotoja sekä pohtimaan niiden merkitystä toimintaterapeutin päätöksenteossa.

Perustelet terapeuttisen vuorovaikutussuhteen tärkeyden hyödyntäen toimintaterapian tietoperustaa. Tunnistat oman vuorovaikutuksesi vahvuuksia sekä nimeät itsellesi terapeuttiseen vuorovaikutukseen liittyviä kehittämistavoitteita. Tunnistat ja osaat soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakasesimerkkiin.

Osaat haastatella asiakkaan toiminnallista historiaa hyödyntäen toimintaterapian arviointimenetelmää. Arvostat ja kunnioitat yksilöllisiä eroja, kulttuurisia uskomuksia, tapoja. Tunnistat ja osaat nimetä niiden vaikutuksia asiakasesimerkin toimintaan ja osallistumiseen.
Osaat analysoida terapiassa käytettävän toiminnan rakenteen, vaiheet sekä toteuttamisen kannalta keskeiset tarvittavat taidot (tehtäväanalyysi). Tunnistat ja osaat selittää toiminnan eritasot erottaen toisistaan toiminnan, tehtävän, taidot ja toimintavalmiudet. Osaat soveltaa yhtä toimintaterapian teoriaa analysoidessasi tietyn ihmisen toimintaa (teoriasuuntautunut analyysi). Osaat perustella millaista toiminnan analysointiosaamista toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa tarvitaan.

Tiedät päivittäisten toimintojen avustamisen periaatteet sekä riskitekijät sekä osoita hallitsevasi nämä.

Kirjallisissa tehtävissä noudatat Jamkin raportointiohjetta pääsääntöisesti. Sinulla on kirjallisessa ja suullisessa tehtävässä selkeä rakenne. Käytät opintojaksolla annettuja lähteitä läpi tehtävän. Lähdeviittaukset ovat pääosin ohjeiden mukaiset.

Esitietovaatimukset

Edeltävänä osaamisena opiskelijalla tulee olla ymmärrys toimintaterapiaprosessin vaiheista (esim. OTIP-mallin tuntemus) tai Johdanto toiminnan mahdollistamiseen -opintojakson suoritus.