Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminenLaajuus (7 op)
Tunnus: ST00CK15
Laajuus
7 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Tanja Hilli-Harju
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on ymmärtää toimintaterapian ammatin kehitystä historiasta nykypäivään sekä toimintaterapeutin osaamisella mahdollistuvat laajat työskentelymahdollisuudet yhteiskunnassa. Tarkoituksena on myös aloittaa ammatillisen terapeuttisen vuorovaikutussuhteen teoreettinen sekä käytännön kehittäminen kohti ammattialan asiantuntijuutta monitoimijaisessa yhteiskunnassa.
Opintojakson osaamiset :
Oppimaan oppiminen
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde ja monitoimijuus
Kuntoutuksen ja toimintaterapian teoreettinen asiantuntijuus
Opintojakson osaamistavoite:
Tunnistat toimintaterapian ammatin muodostumisen ja kehittymisen sekä ymmärrät toiminnan tieteen keskeisten käsitteiden merkitystä ammatin tausta-ajattelussa. Osoitat osaavasi ottaa vastuuta omastasi sekä ryhmän oppimisesta vuorovaikutuksessa erilaisissa oppimis- ja ryhmätilanteissa. Tunnistat ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn periaatteet ja alat harjoittelemaan terapeuttiseen vuorovaikutussuhteen luomista ammatillisen tietoperustaan pohjautuen. Tunnistat monitoimijaisen yhteistyösuhteen merkityksen toimintaterapian toteuttamisessa.
Sisältö
Opintojakson keskeisempänä sisältönä on toiminnan tieteen keskeiset käsitteet sekä toimintaterapian historia. Toimintaterapian teoreettisten mallien kautta hahmotetaan asiakkaan kunnioittavan kohtaamiseen perustuvaa henkilö-/asiakaslähtöisyyttä sekä onnistuneen toimintaterapiaprosessin keskeistä osa-aluetta, itsen terapeuttista käyttöä sekä terapeuttisen vuorovaikutuksen keskeisiä elementtejä. Opintojaksolla tarkastellaan omaa vuorovaikutusta sekä aloitetaan oman ammatillisen vuorovaikutuksen kehittäminen konkreettisilla harjoitteilla. Oman ammatillisen osaamisen kehittäminen vaatii ammattialan eettisen ajattelun omaksumista ja reflektointia.
Esitietovaatimukset
Toimijuuden, osallisuuden, terveyden ja hyvinvoinnin välisten suhteiden ymmärtäminen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Tunnistat toimintaterapian ammatin kehittymisen sekä toiminnan tieteen näkymisen ammatissa. Osoitat osaavasi ottaa vastuuta omastasi sekä ryhmän oppimisesta vuorovaikutuksessa oppimis- ja ryhmätilanteissa. Tunnistat ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn periaatteet ja terapeuttisen vuorovaikutussuhteen luomisen perusteet teoreettiseen tietoperustan pohjalta käytännön harjoitteissa ja oppimistehtävissä. Osoitat tunnistavasi monitoimijaisen yhteistyösuhteen luomiseen liittyviä tekijöitä toimintaterapeutin ammatissa.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
7 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
29 % Lähiopetus, 71 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 48
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- kp 502 Toimintaterapia 1 Virtuaaliopettaja
- Katri Kainulainen
- Tanja Hilli-Harju
Vastuuopettaja
Tanja Hilli-Harju
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä A kontaktit (Paikkoja: 15. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä C kontaktit (Paikkoja: 15. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä B kontaktit (Paikkoja: 15. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
ZJASTT25KMAvoin AMK, sote, AMK- Väylät, toimintaterapeutti monimuoto
-
ZJA25KSAvoin AMK, sote
-
STT25KMToimintaterapeutti (AMK)
Pienryhmät
- Pienryhmä A kontaktit
- Pienryhmä C kontaktit
- Pienryhmä B kontaktit
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on ymmärtää toimintaterapian ammatin kehitystä historiasta nykypäivään sekä toimintaterapeutin osaamisella mahdollistuvat laajat työskentelymahdollisuudet yhteiskunnassa. Tarkoituksena on myös aloittaa ammatillisen terapeuttisen vuorovaikutussuhteen teoreettinen sekä käytännön kehittäminen kohti ammattialan asiantuntijuutta monitoimijaisessa yhteiskunnassa.
Opintojakson osaamiset :
Oppimaan oppiminen
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde ja monitoimijuus
Kuntoutuksen ja toimintaterapian teoreettinen asiantuntijuus
Opintojakson osaamistavoite:
Tunnistat toimintaterapian ammatin muodostumisen ja kehittymisen sekä ymmärrät toiminnan tieteen keskeisten käsitteiden merkitystä ammatin tausta-ajattelussa. Osoitat osaavasi ottaa vastuuta omastasi sekä ryhmän oppimisesta vuorovaikutuksessa erilaisissa oppimis- ja ryhmätilanteissa. Tunnistat ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn periaatteet ja alat harjoittelemaan terapeuttiseen vuorovaikutussuhteen luomista ammatillisen tietoperustaan pohjautuen. Tunnistat monitoimijaisen yhteistyösuhteen merkityksen toimintaterapian toteuttamisessa.
Sisältö
Opintojakson keskeisempänä sisältönä on toiminnan tieteen keskeiset käsitteet sekä toimintaterapian historia. Toimintaterapian teoreettisten mallien kautta hahmotetaan asiakkaan kunnioittavan kohtaamiseen perustuvaa henkilö-/asiakaslähtöisyyttä sekä onnistuneen toimintaterapiaprosessin keskeistä osa-aluetta, itsen terapeuttista käyttöä sekä terapeuttisen vuorovaikutuksen keskeisiä elementtejä. Opintojaksolla tarkastellaan omaa vuorovaikutusta sekä aloitetaan oman ammatillisen vuorovaikutuksen kehittäminen konkreettisilla harjoitteilla. Oman ammatillisen osaamisen kehittäminen vaatii ammattialan eettisen ajattelun omaksumista ja reflektointia.
Aika ja paikka
Oppimistilanteet tapahtuvat webinaareissa Zoom-sovelluksessa tai kontaktissa Rajakadun tai Dynamon kampuksella. Toivoryhmät tapaavat ohjaajien ja opiskelijoiden yhdessä sopimissa paikoissa. Sinun tulee valita pienryhmä ilmoittautumisvaiheessa. Mikäli et tee valintaa, opettaja laittaa sinut ryhmään.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hautala T., Hämäläinen T., Mäkelä L., Rusi-Pyykkönen M. 2019. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä. Edita: Helsinki. (mikä tahansa painos soveltuu)
American Occupational Therapy Association. (2020). Occupational therapy practice framework: Domain and process (4th ed.). American Journal of Occupational Therapy.
Egan, M. & Restall, G (2020)Promoting occupational participation: collaborative relationship-focused occupational therapy. 10th Canadian Occupational Therapy Guidelines. CAOT.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla osallistut hyvin erilaisiin oppimistilanteisiin mahdollisesti myös eri ympäristoissä. Opiskelet opintojaksolla itsenäisesti, osallistut aktiivisesti vuorovaikutteisiin webinaareihin ja kontaktiopetukseen flipped learning -ajattelun mukaisesti, eli tulet kaikkiin oppimistilanteisiin valmistautuneena. Oppimistilanteet sisältävät vuorovaikutteisia ja aktiivisia harjoituksia, joihin ei ole poissaolomahdollisuutta. Teet oppimistehtäviä yksilö- ja/tai pienryhmätyöskentelynä. Opintojaksoon kuuluu oppimistilanteiden lisäksi oppimisympäristössä osoitetut itsenäiset tehtävät, vapaaehtoinen avustamistyö, toimintaterapeutin työhön tutustuminen, valmistautumistehtävät opintojaksoilta, TOIVO-ryhmään osallistuminen, ryhmätehtävät sekä oppimispäiväkirja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla teet yhteistyötä toimintaterapeuttien kanssa, joita sinä ja muut opiskelijat olette kontaktoineet työelämästä. Lisäksi teet vapaaehtoistyötä ja etsit haastateltavan kontaktin omista verkostoistasi oppimistehtävää varten.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole erillistä tenttiä.
Oppimisympäristössä on määritelty tehtävien tarkistusajankohdat tutkintosäännön mukaisesti kolmelle eri suorituskerralle. Jamkin tutkintosäännön mukaan opiskelija voi erillisesti opettajan kanssa sopien (esim. pitempi sairastuminen, vaikea elämäntilanne) suorittaa opintojakson seuraavan lukukauden loppuun sakkaa (joulukuu 24)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä 7op =189 h
Oppimistilanteet ja niihin valmistautuminen (44 h)
Verkkokurssit ja itsenäinen työskentely 1,2 op (33 h)
TOIVO-toiminta 27 h
IRM-työskentely ryhmässä 27 h+ 4 h ryhmätyöskentelyosuus
Asiakkaan kohtaaminen 27 h
Työhön tutustuminen 27 h
Kaikki osiot sisältävät laskennallisesti kirjalliset palautettavat työt moodle oppimisympäristöön
Sisällön jaksotus
Opintojakso kestää koko kevätlukauden ajan. Alkukeväästä 3 op itsenäistä työskentelyä sekä vapaaehtoistyö ja toimintaterapeutin työhän tutustuminen ja toisella jaksolla 4 op (oppimistilanteet jaksotettu)
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk: 2 paikkaa (joustava väylä).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Tunnistat toimintaterapian ammatin kehittymisen sekä toiminnan tieteen näkymisen ammatissa. Osoitat osaavasi ottaa vastuuta omastasi sekä ryhmän oppimisesta vuorovaikutuksessa oppimis- ja ryhmätilanteissa. Tunnistat ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn periaatteet ja terapeuttisen vuorovaikutussuhteen luomisen perusteet teoreettiseen tietoperustan pohjalta käytännön harjoitteissa ja oppimistehtävissä. Osoitat tunnistavasi monitoimijaisen yhteistyösuhteen luomiseen liittyviä tekijöitä toimintaterapeutin ammatissa.
Esitietovaatimukset
Toimijuuden, osallisuuden, terveyden ja hyvinvoinnin välisten suhteiden ymmärtäminen.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
7 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
43 % Lähiopetus, 57 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- Anu Halonen
- Katri Kainulainen
- Tanja Hilli-Harju
Vastuuopettaja
Tanja Hilli-Harju
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Paikkoja: 18. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Paikkoja: 18. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
STT24S1Toimintaterapeutti (AMK)
-
ZJASTT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, toimintaterapeutti, päiväopetus
-
ZJA24SSAvoin AMK, sote
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on ymmärtää toimintaterapian ammatin kehitystä historiasta nykypäivään sekä toimintaterapeutin osaamisella mahdollistuvat laajat työskentelymahdollisuudet yhteiskunnassa. Tarkoituksena on myös aloittaa ammatillisen terapeuttisen vuorovaikutussuhteen teoreettinen sekä käytännön kehittäminen kohti ammattialan asiantuntijuutta monitoimijaisessa yhteiskunnassa.
Opintojakson osaamiset :
Oppimaan oppiminen
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde ja monitoimijuus
Kuntoutuksen ja toimintaterapian teoreettinen asiantuntijuus
Opintojakson osaamistavoite:
Tunnistat toimintaterapian ammatin muodostumisen ja kehittymisen sekä ymmärrät toiminnan tieteen keskeisten käsitteiden merkitystä ammatin tausta-ajattelussa. Osoitat osaavasi ottaa vastuuta omastasi sekä ryhmän oppimisesta vuorovaikutuksessa erilaisissa oppimis- ja ryhmätilanteissa. Tunnistat ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn periaatteet ja alat harjoittelemaan terapeuttiseen vuorovaikutussuhteen luomista ammatillisen tietoperustaan pohjautuen. Tunnistat monitoimijaisen yhteistyösuhteen merkityksen toimintaterapian toteuttamisessa.
Sisältö
Opintojakson keskeisempänä sisältönä on toiminnan tieteen keskeiset käsitteet sekä toimintaterapian historia. Toimintaterapian teoreettisten mallien kautta hahmotetaan asiakkaan kunnioittavan kohtaamiseen perustuvaa henkilö-/asiakaslähtöisyyttä sekä onnistuneen toimintaterapiaprosessin keskeistä osa-aluetta, itsen terapeuttista käyttöä sekä terapeuttisen vuorovaikutuksen keskeisiä elementtejä. Opintojaksolla tarkastellaan omaa vuorovaikutusta sekä aloitetaan oman ammatillisen vuorovaikutuksen kehittäminen konkreettisilla harjoitteilla. Oman ammatillisen osaamisen kehittäminen vaatii ammattialan eettisen ajattelun omaksumista ja reflektointia.
Aika ja paikka
Oppimistilanteet tapahtuvat kontaktissa Rajakadun tai Dynamon kampuksella. Toivoryhmät tapaavat ohjaajien ja opiskelijoiden yhdessä sopimissa paikoissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hautala T., Hämäläinen T., Mäkelä L., Rusi-Pyykkönen M. 2019. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä. Edita: Helsinki. (mikä tahansa painos soveltuu)
American Occupational Therapy Association. (2020). Occupational therapy practice framework: Domain and process (4th ed.). American Journal of Occupational Therapy.
Egan, M. & Restall, G (ed) (2020)Promoting occupational participation: collaborative relationship-focused occupational therapy. 10th Canadian Occupational Therapy Guidelines. CAOT.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskellaan itsenäisesti sekä kontaktiopetus flipped learning -ajattelun mukaisesti eli kaikkiin oppimistilanteisiin tullaan valmistautuneena. Oppimistilanteita ovat vuorovaikutteisia ja aktiivisia harjoituksia sisältäviä (ei poissaolomahdollisuutta). Opiskelija tekee yksilö ja/tai pienryhmätyöskentelynä oppimistehtäviä. Opintojaksolle kuuluu oppimisympäristössä osoitetut itsenäiset tehtävät, valmistautumistehtävät, TOIVO-ryhmään osallistuminen, ryhmätehtävät sekä oppimispäiväkirja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä opiskelijoiden kontaktoimien toimintaterapeuttien kanssa työelämästä sekä vapaaehtoistyötä ja opiskelija etsii haastateltavan kontaktin omista verkostoistaan oppimistehtävään.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimisympäristössä on määritelty tehtävien tarkistusajankohdat tutkintosäännön mukaisesti kolmelle eri suorituskerralle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä 7op =189 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso kestää kahden jakson ajan (ensimmäisellä jaksolle 3 op ja toisella jaksolla 4 op)
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk: 2 paikkaa (joustava väylä).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Tunnistat toimintaterapian ammatin kehittymisen sekä toiminnan tieteen näkymisen ammatissa. Osoitat osaavasi ottaa vastuuta omastasi sekä ryhmän oppimisesta vuorovaikutuksessa oppimis- ja ryhmätilanteissa. Tunnistat ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn periaatteet ja terapeuttisen vuorovaikutussuhteen luomisen perusteet teoreettiseen tietoperustan pohjalta käytännön harjoitteissa ja oppimistehtävissä. Osoitat tunnistavasi monitoimijaisen yhteistyösuhteen luomiseen liittyviä tekijöitä toimintaterapeutin ammatissa.
Esitietovaatimukset
Toimijuuden, osallisuuden, terveyden ja hyvinvoinnin välisten suhteiden ymmärtäminen.