Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen (7 op)
Toteutuksen tunnus: ST00CK15-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
7 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
43 % Lähiopetus, 57 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- Anu Halonen
- Katri Kainulainen
- Tanja Hilli-Harju
Vastuuopettaja
Tanja Hilli-Harju
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Paikkoja: 18. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Paikkoja: 18. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
STT24S1Toimintaterapeutti (AMK)
-
ZJASTT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, toimintaterapeutti, päiväopetus
-
ZJA24SSAvoin AMK, sote
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- 29.08.2024 08:00 - 11:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3001
- 08.10.2024 08:00 - 11:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3001
- 21.10.2024 10:00 - 16:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3001
- 22.10.2024 08:00 - 16:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3001
- 24.10.2024 10:00 - 16:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3001
- 25.10.2024 08:00 - 16:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3001
- 21.11.2024 12:00 - 15:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3001
- 26.11.2024 12:00 - 15:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3001
- 02.12.2024 10:00 - 18:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3001
- 03.12.2024 08:00 - 16:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3001
- 04.12.2024 08:00 - 16:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3001
- 05.12.2024 08:00 - 16:00, Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminen ST00CK15-3001
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on ymmärtää toimintaterapian ammatin kehitystä historiasta nykypäivään sekä toimintaterapeutin osaamisella mahdollistuvat laajat työskentelymahdollisuudet yhteiskunnassa. Tarkoituksena on myös aloittaa ammatillisen terapeuttisen vuorovaikutussuhteen teoreettinen sekä käytännön kehittäminen kohti ammattialan asiantuntijuutta monitoimijaisessa yhteiskunnassa.
Opintojakson osaamiset :
Oppimaan oppiminen
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde ja monitoimijuus
Kuntoutuksen ja toimintaterapian teoreettinen asiantuntijuus
Opintojakson osaamistavoite:
Tunnistat toimintaterapian ammatin muodostumisen ja kehittymisen sekä ymmärrät toiminnan tieteen keskeisten käsitteiden merkitystä ammatin tausta-ajattelussa. Osoitat osaavasi ottaa vastuuta omastasi sekä ryhmän oppimisesta vuorovaikutuksessa erilaisissa oppimis- ja ryhmätilanteissa. Tunnistat ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn periaatteet ja alat harjoittelemaan terapeuttiseen vuorovaikutussuhteen luomista ammatillisen tietoperustaan pohjautuen. Tunnistat monitoimijaisen yhteistyösuhteen merkityksen toimintaterapian toteuttamisessa.
Sisältö
Opintojakson keskeisempänä sisältönä on toiminnan tieteen keskeiset käsitteet sekä toimintaterapian historia. Toimintaterapian teoreettisten mallien kautta hahmotetaan asiakkaan kunnioittavan kohtaamiseen perustuvaa henkilö-/asiakaslähtöisyyttä sekä onnistuneen toimintaterapiaprosessin keskeistä osa-aluetta, itsen terapeuttista käyttöä sekä terapeuttisen vuorovaikutuksen keskeisiä elementtejä. Opintojaksolla tarkastellaan omaa vuorovaikutusta sekä aloitetaan oman ammatillisen vuorovaikutuksen kehittäminen konkreettisilla harjoitteilla. Oman ammatillisen osaamisen kehittäminen vaatii ammattialan eettisen ajattelun omaksumista ja reflektointia.
Aika ja paikka
Oppimistilanteet tapahtuvat kontaktissa Rajakadun tai Dynamon kampuksella. Toivoryhmät tapaavat ohjaajien ja opiskelijoiden yhdessä sopimissa paikoissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hautala T., Hämäläinen T., Mäkelä L., Rusi-Pyykkönen M. 2019. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä. Edita: Helsinki. (mikä tahansa painos soveltuu)
American Occupational Therapy Association. (2020). Occupational therapy practice framework: Domain and process (4th ed.). American Journal of Occupational Therapy.
Egan, M. & Restall, G (ed) (2020)Promoting occupational participation: collaborative relationship-focused occupational therapy. 10th Canadian Occupational Therapy Guidelines. CAOT.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskellaan itsenäisesti sekä kontaktiopetus flipped learning -ajattelun mukaisesti eli kaikkiin oppimistilanteisiin tullaan valmistautuneena. Oppimistilanteita ovat vuorovaikutteisia ja aktiivisia harjoituksia sisältäviä (ei poissaolomahdollisuutta). Opiskelija tekee yksilö ja/tai pienryhmätyöskentelynä oppimistehtäviä. Opintojaksolle kuuluu oppimisympäristössä osoitetut itsenäiset tehtävät, valmistautumistehtävät, TOIVO-ryhmään osallistuminen, ryhmätehtävät sekä oppimispäiväkirja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä opiskelijoiden kontaktoimien toimintaterapeuttien kanssa työelämästä sekä vapaaehtoistyötä ja opiskelija etsii haastateltavan kontaktin omista verkostoistaan oppimistehtävään.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimisympäristössä on määritelty tehtävien tarkistusajankohdat tutkintosäännön mukaisesti kolmelle eri suorituskerralle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä 7op =189 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso kestää kahden jakson ajan (ensimmäisellä jaksolle 3 op ja toisella jaksolla 4 op)
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk: 2 paikkaa (joustava väylä).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Tunnistat toimintaterapian ammatin kehittymisen sekä toiminnan tieteen näkymisen ammatissa. Osoitat osaavasi ottaa vastuuta omastasi sekä ryhmän oppimisesta vuorovaikutuksessa oppimis- ja ryhmätilanteissa. Tunnistat ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn periaatteet ja terapeuttisen vuorovaikutussuhteen luomisen perusteet teoreettiseen tietoperustan pohjalta käytännön harjoitteissa ja oppimistehtävissä. Osoitat tunnistavasi monitoimijaisen yhteistyösuhteen luomiseen liittyviä tekijöitä toimintaterapeutin ammatissa.
Esitietovaatimukset
Toimijuuden, osallisuuden, terveyden ja hyvinvoinnin välisten suhteiden ymmärtäminen.