Siirry suoraan sisältöön

Harjoittelu I: Asiakkaan kohtaaminen ja toimintaterapeutin työhön tutustuminenLaajuus (7 op)

Tunnus: ST00CK15

Laajuus

7 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Tanja Hilli-Harju

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on ymmärtää toimintaterapian ammatin kehitystä historiasta nykypäivään sekä toimintaterapeutin osaamisella mahdollistuvat laajat työskentelymahdollisuudet yhteiskunnassa. Tarkoituksena on myös aloittaa ammatillisen terapeuttisen vuorovaikutussuhteen teoreettinen sekä käytännön kehittäminen kohti ammattialan asiantuntijuutta monitoimijaisessa yhteiskunnassa.

Opintojakson osaamiset :
Oppimaan oppiminen
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde ja monitoimijuus
Kuntoutuksen ja toimintaterapian teoreettinen asiantuntijuus

Opintojakson osaamistavoite:
Tunnistat toimintaterapian ammatin muodostumisen ja kehittymisen sekä ymmärrät toiminnan tieteen keskeisten käsitteiden merkitystä ammatin tausta-ajattelussa. Osoitat osaavasi ottaa vastuuta omastasi sekä ryhmän oppimisesta vuorovaikutuksessa erilaisissa oppimis- ja ryhmätilanteissa. Tunnistat ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn periaatteet ja alat harjoittelemaan terapeuttiseen vuorovaikutussuhteen luomista ammatillisen tietoperustaan pohjautuen. Tunnistat monitoimijaisen yhteistyösuhteen merkityksen toimintaterapian toteuttamisessa.

Sisältö

Opintojakson keskeisempänä sisältönä on toiminnan tieteen keskeiset käsitteet sekä toimintaterapian historia. Toimintaterapian teoreettisten mallien kautta hahmotetaan asiakkaan kunnioittavan kohtaamiseen perustuvaa henkilö-/asiakaslähtöisyyttä sekä onnistuneen toimintaterapiaprosessin keskeistä osa-aluetta, itsen terapeuttista käyttöä sekä terapeuttisen vuorovaikutuksen keskeisiä elementtejä. Opintojaksolla tarkastellaan omaa vuorovaikutusta sekä aloitetaan oman ammatillisen vuorovaikutuksen kehittäminen konkreettisilla harjoitteilla. Oman ammatillisen osaamisen kehittäminen vaatii ammattialan eettisen ajattelun omaksumista ja reflektointia.

Esitietovaatimukset

Toimijuuden, osallisuuden, terveyden ja hyvinvoinnin välisten suhteiden ymmärtäminen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Tunnistat toimintaterapian ammatin kehittymisen sekä toiminnan tieteen näkymisen ammatissa. Osoitat osaavasi ottaa vastuuta omastasi sekä ryhmän oppimisesta vuorovaikutuksessa oppimis- ja ryhmätilanteissa. Tunnistat ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn periaatteet ja terapeuttisen vuorovaikutussuhteen luomisen perusteet teoreettiseen tietoperustan pohjalta käytännön harjoitteissa ja oppimistehtävissä. Osoitat tunnistavasi monitoimijaisen yhteistyösuhteen luomiseen liittyviä tekijöitä toimintaterapeutin ammatissa.

Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

7 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

29 % Lähiopetus, 71 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 48

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • kp 502 Toimintaterapia 1 Virtuaaliopettaja
  • Katri Kainulainen
  • Tanja Hilli-Harju
Vastuuopettaja

Tanja Hilli-Harju

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä A kontaktit (Paikkoja: 15. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä C kontaktit (Paikkoja: 15. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä B kontaktit (Paikkoja: 15. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • ZJASTT25KM
    Avoin AMK, sote, AMK- Väylät, toimintaterapeutti monimuoto
  • ZJA25KS
    Avoin AMK, sote
  • STT25KM
    Toimintaterapeutti (AMK)
Pienryhmät
  • Pienryhmä A kontaktit
  • Pienryhmä C kontaktit
  • Pienryhmä B kontaktit

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on ymmärtää toimintaterapian ammatin kehitystä historiasta nykypäivään sekä toimintaterapeutin osaamisella mahdollistuvat laajat työskentelymahdollisuudet yhteiskunnassa. Tarkoituksena on myös aloittaa ammatillisen terapeuttisen vuorovaikutussuhteen teoreettinen sekä käytännön kehittäminen kohti ammattialan asiantuntijuutta monitoimijaisessa yhteiskunnassa.

Opintojakson osaamiset :
Oppimaan oppiminen
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde ja monitoimijuus
Kuntoutuksen ja toimintaterapian teoreettinen asiantuntijuus

Opintojakson osaamistavoite:
Tunnistat toimintaterapian ammatin muodostumisen ja kehittymisen sekä ymmärrät toiminnan tieteen keskeisten käsitteiden merkitystä ammatin tausta-ajattelussa. Osoitat osaavasi ottaa vastuuta omastasi sekä ryhmän oppimisesta vuorovaikutuksessa erilaisissa oppimis- ja ryhmätilanteissa. Tunnistat ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn periaatteet ja alat harjoittelemaan terapeuttiseen vuorovaikutussuhteen luomista ammatillisen tietoperustaan pohjautuen. Tunnistat monitoimijaisen yhteistyösuhteen merkityksen toimintaterapian toteuttamisessa.

Sisältö

Opintojakson keskeisempänä sisältönä on toiminnan tieteen keskeiset käsitteet sekä toimintaterapian historia. Toimintaterapian teoreettisten mallien kautta hahmotetaan asiakkaan kunnioittavan kohtaamiseen perustuvaa henkilö-/asiakaslähtöisyyttä sekä onnistuneen toimintaterapiaprosessin keskeistä osa-aluetta, itsen terapeuttista käyttöä sekä terapeuttisen vuorovaikutuksen keskeisiä elementtejä. Opintojaksolla tarkastellaan omaa vuorovaikutusta sekä aloitetaan oman ammatillisen vuorovaikutuksen kehittäminen konkreettisilla harjoitteilla. Oman ammatillisen osaamisen kehittäminen vaatii ammattialan eettisen ajattelun omaksumista ja reflektointia.

Aika ja paikka

Oppimistilanteet tapahtuvat webinaareissa Zoom-sovelluksessa tai kontaktissa Rajakadun tai Dynamon kampuksella. Toivoryhmät tapaavat ohjaajien ja opiskelijoiden yhdessä sopimissa paikoissa. Sinun tulee valita pienryhmä ilmoittautumisvaiheessa. Mikäli et tee valintaa, opettaja laittaa sinut ryhmään.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hautala T., Hämäläinen T., Mäkelä L., Rusi-Pyykkönen M. 2019. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä. Edita: Helsinki. (mikä tahansa painos soveltuu)

American Occupational Therapy Association. (2020). Occupational therapy practice framework: Domain and process (4th ed.). American Journal of Occupational Therapy.

Egan, M. & Restall, G (2020)Promoting occupational participation: collaborative relationship-focused occupational therapy. 10th Canadian Occupational Therapy Guidelines. CAOT.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla osallistut hyvin erilaisiin oppimistilanteisiin mahdollisesti myös eri ympäristoissä. Opiskelet opintojaksolla itsenäisesti, osallistut aktiivisesti vuorovaikutteisiin webinaareihin ja kontaktiopetukseen flipped learning -ajattelun mukaisesti, eli tulet kaikkiin oppimistilanteisiin valmistautuneena. Oppimistilanteet sisältävät vuorovaikutteisia ja aktiivisia harjoituksia, joihin ei ole poissaolomahdollisuutta. Teet oppimistehtäviä yksilö- ja/tai pienryhmätyöskentelynä. Opintojaksoon kuuluu oppimistilanteiden lisäksi oppimisympäristössä osoitetut itsenäiset tehtävät, vapaaehtoinen avustamistyö, toimintaterapeutin työhön tutustuminen, valmistautumistehtävät opintojaksoilta, TOIVO-ryhmään osallistuminen, ryhmätehtävät sekä oppimispäiväkirja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla teet yhteistyötä toimintaterapeuttien kanssa, joita sinä ja muut opiskelijat olette kontaktoineet työelämästä. Lisäksi teet vapaaehtoistyötä ja etsit haastateltavan kontaktin omista verkostoistasi oppimistehtävää varten.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole erillistä tenttiä.

Oppimisympäristössä on määritelty tehtävien tarkistusajankohdat tutkintosäännön mukaisesti kolmelle eri suorituskerralle. Jamkin tutkintosäännön mukaan opiskelija voi erillisesti opettajan kanssa sopien (esim. pitempi sairastuminen, vaikea elämäntilanne) suorittaa opintojakson seuraavan lukukauden loppuun sakkaa (joulukuu 24)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 7op =189 h

Oppimistilanteet ja niihin valmistautuminen (44 h)
Verkkokurssit ja itsenäinen työskentely 1,2 op (33 h)
TOIVO-toiminta 27 h
IRM-työskentely ryhmässä 27 h+ 4 h ryhmätyöskentelyosuus
Asiakkaan kohtaaminen 27 h
Työhön tutustuminen 27 h
Kaikki osiot sisältävät laskennallisesti kirjalliset palautettavat työt moodle oppimisympäristöön

Sisällön jaksotus

Opintojakso kestää koko kevätlukauden ajan. Alkukeväästä 3 op itsenäistä työskentelyä sekä vapaaehtoistyö ja toimintaterapeutin työhän tutustuminen ja toisella jaksolla 4 op (oppimistilanteet jaksotettu)

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk: 2 paikkaa (joustava väylä).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Tunnistat toimintaterapian ammatin kehittymisen sekä toiminnan tieteen näkymisen ammatissa. Osoitat osaavasi ottaa vastuuta omastasi sekä ryhmän oppimisesta vuorovaikutuksessa oppimis- ja ryhmätilanteissa. Tunnistat ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn periaatteet ja terapeuttisen vuorovaikutussuhteen luomisen perusteet teoreettiseen tietoperustan pohjalta käytännön harjoitteissa ja oppimistehtävissä. Osoitat tunnistavasi monitoimijaisen yhteistyösuhteen luomiseen liittyviä tekijöitä toimintaterapeutin ammatissa.

Esitietovaatimukset

Toimijuuden, osallisuuden, terveyden ja hyvinvoinnin välisten suhteiden ymmärtäminen.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

7 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

43 % Lähiopetus, 57 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Anu Halonen
  • Katri Kainulainen
  • Tanja Hilli-Harju
Vastuuopettaja

Tanja Hilli-Harju

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Paikkoja: 18. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Paikkoja: 18. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • STT24S1
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • ZJASTT24S1
    Avoin AMK, sote, AMK-väylät, toimintaterapeutti, päiväopetus
  • ZJA24SS
    Avoin AMK, sote
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on ymmärtää toimintaterapian ammatin kehitystä historiasta nykypäivään sekä toimintaterapeutin osaamisella mahdollistuvat laajat työskentelymahdollisuudet yhteiskunnassa. Tarkoituksena on myös aloittaa ammatillisen terapeuttisen vuorovaikutussuhteen teoreettinen sekä käytännön kehittäminen kohti ammattialan asiantuntijuutta monitoimijaisessa yhteiskunnassa.

Opintojakson osaamiset :
Oppimaan oppiminen
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde ja monitoimijuus
Kuntoutuksen ja toimintaterapian teoreettinen asiantuntijuus

Opintojakson osaamistavoite:
Tunnistat toimintaterapian ammatin muodostumisen ja kehittymisen sekä ymmärrät toiminnan tieteen keskeisten käsitteiden merkitystä ammatin tausta-ajattelussa. Osoitat osaavasi ottaa vastuuta omastasi sekä ryhmän oppimisesta vuorovaikutuksessa erilaisissa oppimis- ja ryhmätilanteissa. Tunnistat ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn periaatteet ja alat harjoittelemaan terapeuttiseen vuorovaikutussuhteen luomista ammatillisen tietoperustaan pohjautuen. Tunnistat monitoimijaisen yhteistyösuhteen merkityksen toimintaterapian toteuttamisessa.

Sisältö

Opintojakson keskeisempänä sisältönä on toiminnan tieteen keskeiset käsitteet sekä toimintaterapian historia. Toimintaterapian teoreettisten mallien kautta hahmotetaan asiakkaan kunnioittavan kohtaamiseen perustuvaa henkilö-/asiakaslähtöisyyttä sekä onnistuneen toimintaterapiaprosessin keskeistä osa-aluetta, itsen terapeuttista käyttöä sekä terapeuttisen vuorovaikutuksen keskeisiä elementtejä. Opintojaksolla tarkastellaan omaa vuorovaikutusta sekä aloitetaan oman ammatillisen vuorovaikutuksen kehittäminen konkreettisilla harjoitteilla. Oman ammatillisen osaamisen kehittäminen vaatii ammattialan eettisen ajattelun omaksumista ja reflektointia.

Aika ja paikka

Oppimistilanteet tapahtuvat kontaktissa Rajakadun tai Dynamon kampuksella. Toivoryhmät tapaavat ohjaajien ja opiskelijoiden yhdessä sopimissa paikoissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hautala T., Hämäläinen T., Mäkelä L., Rusi-Pyykkönen M. 2019. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä. Edita: Helsinki. (mikä tahansa painos soveltuu)

American Occupational Therapy Association. (2020). Occupational therapy practice framework: Domain and process (4th ed.). American Journal of Occupational Therapy.

Egan, M. & Restall, G (ed) (2020)Promoting occupational participation: collaborative relationship-focused occupational therapy. 10th Canadian Occupational Therapy Guidelines. CAOT.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskellaan itsenäisesti sekä kontaktiopetus flipped learning -ajattelun mukaisesti eli kaikkiin oppimistilanteisiin tullaan valmistautuneena. Oppimistilanteita ovat vuorovaikutteisia ja aktiivisia harjoituksia sisältäviä (ei poissaolomahdollisuutta). Opiskelija tekee yksilö ja/tai pienryhmätyöskentelynä oppimistehtäviä. Opintojaksolle kuuluu oppimisympäristössä osoitetut itsenäiset tehtävät, valmistautumistehtävät, TOIVO-ryhmään osallistuminen, ryhmätehtävät sekä oppimispäiväkirja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään yhteistyötä opiskelijoiden kontaktoimien toimintaterapeuttien kanssa työelämästä sekä vapaaehtoistyötä ja opiskelija etsii haastateltavan kontaktin omista verkostoistaan oppimistehtävään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimisympäristössä on määritelty tehtävien tarkistusajankohdat tutkintosäännön mukaisesti kolmelle eri suorituskerralle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 7op =189 h

Sisällön jaksotus

Opintojakso kestää kahden jakson ajan (ensimmäisellä jaksolle 3 op ja toisella jaksolla 4 op)

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk: 2 paikkaa (joustava väylä).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Tunnistat toimintaterapian ammatin kehittymisen sekä toiminnan tieteen näkymisen ammatissa. Osoitat osaavasi ottaa vastuuta omastasi sekä ryhmän oppimisesta vuorovaikutuksessa oppimis- ja ryhmätilanteissa. Tunnistat ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn periaatteet ja terapeuttisen vuorovaikutussuhteen luomisen perusteet teoreettiseen tietoperustan pohjalta käytännön harjoitteissa ja oppimistehtävissä. Osoitat tunnistavasi monitoimijaisen yhteistyösuhteen luomiseen liittyviä tekijöitä toimintaterapeutin ammatissa.

Esitietovaatimukset

Toimijuuden, osallisuuden, terveyden ja hyvinvoinnin välisten suhteiden ymmärtäminen.