Toiminnan mahdollistaminen IILaajuus (10 op)
Tunnus: ST00CK25
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Liisa Mattila
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla saat valmiudet lasten, nuorten ja perheiden toimintaterapia interventioiden ihmis- ja asiakaskeskeiseen suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Opintojakson osaamiset:
Kuntoutuksen ja toimintaterapian teoreettinen asiantuntijuus
Vastuullisuus ja toiminnallinen oikeudenmukaisuus
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat toimia lasten, nuorten ja perheiden toiminnallisuuden, toimintakyvyn ja merkityksellisen arjen asiantuntijana. Ymmärrät toimintaterapian asiakkaiden toiminnallisuuden ja osallistumisen haasteita soveltaen toiminnan ja osallistumisen teorioihin tietoa muista tieteenaloista. Osaat toimia ihmislähtöisesti yhteistyössä lasten ja perheiden kanssa huomioiden tasa-arvoisuuden, yhdenvertaisuuden sekä kulttuurisensitiivisyyden. Osaat puolustaa lasten ja perheiden oikeutta toteuttaa toiminnalliset tarpeensa. Osaat hyödyntää ICF- luokitusta, toimintaterapianimikkeistöä ja kansallisia otsikoita asiakkaan toiminnan kuvaamisessa.
Sisältö
Lasten ja nuorten toiminnallisuuden ja osallistumisen tarkastelu ja mahdollistaminen. Leikin ja teknologiaan pohjautuvien toimintojen käyttö toimintaterapian interventioissa. Lapset, nuoret ja perheet toimintaterapian asiakkaana. Lasten ja nuorten toiminnallisuutta koskevan tiedon tarkastelu toiminta- ja asiakaskeskeisen toimintaterapian teoreettisen mallin kautta. ICF- luokituksen, toimintaterapianimikkeistön ja kansallisten otsikoiden hyödyntäminen kirjaamisessa. Neuropsykologian näkökulma lasten ja nuorten toiminnallisuudessa.
Esitietovaatimukset
Ymmärrys toimintaterapiaprosessin arvioinnin ja tavoitteen asettamisen vaiheesta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Opiskelija ymmärtää toimintojen kuten koulutyöskentelyn, itsestä huolehtimisen ja vapaa- ajan toimintojen merkityksen lapselle, nuorelle ja perheille. Hän tietää joitakin käytännön työtä ohjaavia malleja ja menetelmiä, joita voidaan käyttää toimintojen mahdollistamiseksi osana toimintaterapiaprosessia. Hän osaa nimetä erilaisia toimintaterapian lähestymistapoja. Hän kykenee löytämään ainakin jotakin tietoa varmistaakseen, että valittu toiminta on asiakkaalle tarkoituksenmukaista.
Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia teorioita ja käytännön työtä ohjaavia malleja sekä menettelytapoja, jotka kohtaavat yksilöiden toiminnalliset tarpeet. Hän tunnistaa mallien eri piirteitä ja menetelmien välisiä eroavaisuuksia. Hän kykenee löytämään ainakin jotakin tietoa varmistaakseen, että valittu toiminta on asiakkaalle tarkoituksenmukaista
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Opiskelija osaa valita ja hyödyntää soveltuvia teorioita, käytännön työtä ohjaavia malleja ja menetelmiä, jotka kohtaavat asiakkaan toiminnalliset tarpeet. Hän osaa kuvailla, millä tavoin hän käyttää toimintaterapian käytännön työtä ohjaavaa malleja ja menetelmiä toiminnan mahdollistamiseksi koulutyöskentelyssä, itsestä huolehtimisessa ja vapaa –ajan toiminnoissa.
Kiitettävä 4
Opiskelija osaa valita, mukauttaa ja käyttää soveltuvia teorioita, käytännön työtä ohjaavia malleja ja menetelmiä kohdatakseen yksilöiden toiminnalliset tarpeet. Opiskelija kykenee erittelemään käytännön työtä ohjaavan mallin piirteitä sekä hyödyntämään niitä koulutyöskentelyn, vapaa- ajan toimintojen ja/ tai itsestä huolehtimisen mahdollistamisessa. Hän osaa hyödyntää lapsia ja nuoria koskevaa perustietoa neuropsykologiasta. Opiskelija etsii aktiivisesti tietoa ja näyttöön perustuvia käytäntöjä perustellakseen valintojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Opiskelija valitsee, mukauttaa ja käyttää soveltuvia teorioita, käytännön työtä ohjaavia malleja ja menetelmiä kohdatakseen yksilöiden toiminnalliset tarpeet. Hän osaa eritellä ja kuvata käytännön työtä ohjaavan mallin piirteitä sekä vertailla näitä keskenään. Hän käyttää taitavasti toiminnan analyysiä hyödyntääkseen toimintojen terapeuttista potentiaalia. Opiskelija arvioi itsenäisesti terapiaprosessia. Hän osaa hyödyntää lapsia ja nuoria koskevaa neuropsykologista perustietoa. Opiskelija kykenee löytämään itsenäisesti tietoa ja tukeutuu näyttöön perustuvaan käytäntöön suunnitellessaan interventioita