Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassaLaajuus (5 op)
Tunnus: STTS2013
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Liisa Mattila
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt toimintaperustaisten luotettavien arviointimenetelmien käyttöön ihmisen toimintaa ja osallistumista arvioitaessa. Ihmisen toiminnan ja osallistumisen tukemisen tulee perustua huolelliseen lähtötilaanteen arvioimiseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Toimintaa ja osallistumista voidaan arvioida havainnoimalla toimintaa, haastattelemalla, itsearvioinnilla sekä mittaamalla.
Opintojakson osaamiset
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teorieettisen perustan osaaminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat valita sekä käyttää asiakaskeskeisiä toimintaan perustuvia ja kohdentuvia arviointimenetelmiä luotettavasti toiminnan, asiakkaan kokemuksen ja osallistumisen arvioimiseksi. Osaat havainnoida sekä kuvata toiminnan laatua kirjallisesti ja sanallisesti. Ymmärrät toimintaan vaikuttavat tekijät ja toiminnan tilannesidonnaisuuden. Tiedät ei standardoidun ja standardoidun arviointimenetelmien erot, ja osaat valita tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat tarkastella toteuttamaasi arviointia eettisistä näkökulmista.
Sisältö
Opintojaksolla opiskelet toimintaan perustuvia- ja kohdentuvia arviontimenetelmiä asiakkaan toiminnan, kokemuksen toiminnasta ja osallistumisen arvioimiseksi. Opettelet käyttämään arviointiamenetelmiä luotettavasti sekä eettisesti. Opiskelet miten toimintaa havainnoidaan toiminnan aikana. Paneudut arviointimenetelmällä saatujen tulosten tulkintaan sekä dokumentointiin sanallisesti ja kirjallisesti. Opettelet erottelemaan standardoidun ja ei-standardoidun arviointimenetelmän toisistaan sekä perehdyt mitä tarkoittaa arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus ja miten arviointia tarkastellaan ICF viitekehyksen valossa.
Esitietovaatimukset
Sinulla tulee olla edeltävänä osaamisena ymmärrys toimintaterapian arviointiprosessin eri vaiheista sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan rooleista prosessissa. Lisäksi sinun tulee tietää miten asiakaskeskeisiä ja toimintaan kohdentuvia tavoitteita asetetaan ja sinulla tulee olla kokemusta haastattelu- ja itsearviointimenetelmien käytöstä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Osaat valita toimintateperustaisen arviointimentelmän asiakkaan havainnointiin ja perustella valinnan asiakkaan tarpeella sekä menetelmän luotettavuus-, toistettavuus- ja käytettävyystekijöillä. Osaat analysoida asiakkaan toimintaa valitsemaasi menetelmää käyttäen. Kuvaat toiminnan laatua sekä sanallisesti että kirjallisesti tunnistaen toimintaan, kokemukseen omasta toiminnasta ja osallistumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät. Tunnistat toimintaan vaikuttavia asiakas ja ympäristötekijöitä sekä osaat harkita tarvetta tarkemmalle toimintavalmiukisen arviointia. Osaat selittää mikä ero on ei standardoidulla ja standardoidulla arviointimenetelmällä. Pohdit ja otat huomioon tekemäsi arvioinnin eettisyyden.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
10.03.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- kp 502 Toimintaterapia 1 Virtuaaliopettaja
- Jaana Ritsilä
Vastuuopettaja
Liisa Mattila
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Paikkoja: 20. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Paikkoja: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
STT24KMToimintaterapeutti (AMK)
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt toimintaperustaisten luotettavien arviointimenetelmien käyttöön ihmisen toimintaa ja osallistumista arvioitaessa. Ihmisen toiminnan ja osallistumisen tukemisen tulee perustua huolelliseen lähtötilaanteen arvioimiseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Toimintaa ja osallistumista voidaan arvioida havainnoimalla toimintaa, haastattelemalla, itsearvioinnilla sekä mittaamalla.
Opintojakson osaamiset
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teorieettisen perustan osaaminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat valita sekä käyttää asiakaskeskeisiä toimintaan perustuvia ja kohdentuvia arviointimenetelmiä luotettavasti toiminnan, asiakkaan kokemuksen ja osallistumisen arvioimiseksi. Osaat havainnoida sekä kuvata toiminnan laatua kirjallisesti ja sanallisesti. Ymmärrät toimintaan vaikuttavat tekijät ja toiminnan tilannesidonnaisuuden. Tiedät ei standardoidun ja standardoidun arviointimenetelmien erot, ja osaat valita tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat tarkastella toteuttamaasi arviointia eettisistä näkökulmista.
Sisältö
Opintojaksolla opiskelet toimintaan perustuvia- ja kohdentuvia arviontimenetelmiä asiakkaan toiminnan, kokemuksen toiminnasta ja osallistumisen arvioimiseksi. Opettelet käyttämään arviointiamenetelmiä luotettavasti sekä eettisesti. Opiskelet miten toimintaa havainnoidaan toiminnan aikana. Paneudut arviointimenetelmällä saatujen tulosten tulkintaan sekä dokumentointiin sanallisesti ja kirjallisesti. Opettelet erottelemaan standardoidun ja ei-standardoidun arviointimenetelmän toisistaan sekä perehdyt mitä tarkoittaa arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus ja miten arviointia tarkastellaan ICF viitekehyksen valossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Fisher, A.G & Marterella, A. 2019. Powerful Practice. A Model for Authentic Occupational Therapy. Kappaleet 2 ja 3 (s15-56), kappale 6 (s131-215) sekä Appendix A B,C ja D (s327-377)
Hyvät arviointikäytänteet suomalaisessa toimintaterapiassa. Aralinna, V, Heiskanen, T, Juntunen, K., Kantanen, M. Kanto-Ronkanen, A., Karhula, M., Lautamo, T. 2021. Suomen Toimintaterapeuttiliitto.
Law, M. (2017) Measuring Occupational Performance. Supporting best practice in occupational therapy. SLACK Incorporated
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla osallistut webinaareihin ja kontaktiopetukseen.
Opetukseen kuuluu opettajan pitämiä alustuksia, toiminnallisia oppimismenetelmiä, oppimisen ohjausta ja opiskeltavien arviointimenetelmien käytön harjoittelua.
Opiskelet arvioinnin toteuttamista harjoitustehtävän avulla ryhmätyönä.
Valmistaudut itsenäisesti oppimistilanteisiin Moodle oppimisympäristössä määriteltyjen materiaalien ja tehtävien avulla.
Perehdyt tenttikirjallisuuteen itsenäisesti sekä opettajan laatiman ja esittelemän oppimateriaalin tuella.
Oppimisen ohjaamisessa hyödynnetään oppimisanalytiikkaa sekä opettajalta saatavaa palautetta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suoritat tentin itsenäisesti Moodle oppimisympäristössä opintojakson loppupuolella.
Tarkemmat tentin aukioloajat ja uusintamahdollisuudet ilmoitetaan Moodle -oppimisympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5 op tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä, jonka ajatellaan jakaantuvan seuraavasti:
Osallistut kontaktiopetukseen 16 tunnin ajan.
Osallistut webinaareihin 16 tunnin ajan.
Tutustut videomateriaaliin 6 tunnin ajan.
Teet valmistautumistehtäviä ja kirjallisia tehtäviä yhteensä 20 tuntia.
Perehdyt suomenkieliseen kirjallisuuteen 10 tunnin ajan.
Perehdyt englanninkieliseen kirjallisuuteen noin 40 tunnin ajan
Arvioit omaa oppimistasi ja osaamistasi 5 tunnin ajan.
Suoritat osaamistestin ja tentin, joihin käytät aikaa yhteensä enintään 5 tuntia.
Toteutat ryhmätyönä tehtävää harjoitustehtävää noin 20 tunnin ajan.
Sisällön jaksotus
Osallistut aikataulun mukaisiin webinaareihin ja kontaktitunneille.
Teet webinaareihin ja kontaktipäiviin liittyvät valmistautumistehtävät viimeistään ennen niiden alkua, mutta näitä
valmistautumistehtäviä voit tehdä jo aiemminkin. Havainnointitehtävän voit ajoittaa ryhmällesi sopivaan ajankohtaan opintojaksoa. Tenttiin valmistautuminen kannattaa aloittaa vasta opintojakson puolivälin jälkeen. Kaikki tehtävät tulee palauttaa opintojakson päättymiseen mennessä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty.
Arviointipäätös perustuu seuraaviin suorituksiin:
Suoritat tentin opintojakson kirjallisuudesta
Suoritat osaamista mittaavan testin
Teet havainnointiin liittyvän oppimistehtävän.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Osaat valita toimintateperustaisen arviointimentelmän asiakkaan havainnointiin ja perustella valinnan asiakkaan tarpeella sekä menetelmän luotettavuus-, toistettavuus- ja käytettävyystekijöillä. Osaat analysoida asiakkaan toimintaa valitsemaasi menetelmää käyttäen. Kuvaat toiminnan laatua sekä sanallisesti että kirjallisesti tunnistaen toimintaan, kokemukseen omasta toiminnasta ja osallistumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät. Tunnistat toimintaan vaikuttavia asiakas ja ympäristötekijöitä sekä osaat harkita tarvetta tarkemmalle toimintavalmiukisen arviointia. Osaat selittää mikä ero on ei standardoidulla ja standardoidulla arviointimenetelmällä. Pohdit ja otat huomioon tekemäsi arvioinnin eettisyyden.
Esitietovaatimukset
Sinulla tulee olla edeltävänä osaamisena ymmärrys toimintaterapian arviointiprosessin eri vaiheista sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan rooleista prosessissa. Lisäksi sinun tulee tietää miten asiakaskeskeisiä ja toimintaan kohdentuvia tavoitteita asetetaan ja sinulla tulee olla kokemusta haastattelu- ja itsearviointimenetelmien käytöstä.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
28.10.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- Liisa Mattila
Vastuuopettaja
Liisa Mattila
Ryhmät
-
STT23S1Toimintaterapeutti (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt toimintaperustaisten luotettavien arviointimenetelmien käyttöön ihmisen toimintaa ja osallistumista arvioitaessa. Ihmisen toiminnan ja osallistumisen tukemisen tulee perustua huolelliseen lähtötilaanteen arvioimiseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Toimintaa ja osallistumista voidaan arvioida havainnoimalla toimintaa, haastattelemalla, itsearvioinnilla sekä mittaamalla.
Opintojakson osaamiset
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teorieettisen perustan osaaminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat valita sekä käyttää asiakaskeskeisiä toimintaan perustuvia ja kohdentuvia arviointimenetelmiä luotettavasti toiminnan, asiakkaan kokemuksen ja osallistumisen arvioimiseksi. Osaat havainnoida sekä kuvata toiminnan laatua kirjallisesti ja sanallisesti. Ymmärrät toimintaan vaikuttavat tekijät ja toiminnan tilannesidonnaisuuden. Tiedät ei standardoidun ja standardoidun arviointimenetelmien erot, ja osaat valita tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat tarkastella toteuttamaasi arviointia eettisistä näkökulmista.
Sisältö
Opintojaksolla opiskelet toimintaan perustuvia- ja kohdentuvia arviontimenetelmiä asiakkaan toiminnan, kokemuksen toiminnasta ja osallistumisen arvioimiseksi. Opettelet käyttämään arviointiamenetelmiä luotettavasti sekä eettisesti. Opiskelet miten toimintaa havainnoidaan toiminnan aikana. Paneudut arviointimenetelmällä saatujen tulosten tulkintaan sekä dokumentointiin sanallisesti ja kirjallisesti. Opettelet erottelemaan standardoidun ja ei-standardoidun arviointimenetelmän toisistaan sekä perehdyt mitä tarkoittaa arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus ja miten arviointia tarkastellaan ICF viitekehyksen valossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Fisher, A.G & Marterella, A. 2019. Powerful Practice. A Model for Authentic Occupational Therapy. Kappaleet 2 ja 3 (s15-56), kappale 6 (s131-215) sekä Appendix A B,C ja D (s327-377)
Hyvät arviointikäytänteet suomalaisessa toimintaterapiassa. Aralinna, V, Heiskanen, T, Juntunen, K., Kantanen, M. Kanto-Ronkanen, A., Karhula, M., Lautamo, T. 2021. Suomen Toimintaterapeuttiliitto.
Law, M. (2017) Measuring Occupational Performance. Supporting best practice in occupational therapy. SLACK Incorporated
Opetusmenetelmät
Opetus toteutetaan luokkaopetuksena. Opetukseen kuuluu opettajan pitämiä alustuksia, toiminnallisia oppimismenetelmiä, oppimisen ohjausta ja opiskeltavien arviointimenetelmien käytön harjoittelua.
Valmistaudut itsenäisesti oppimistilanteisiin erikseen annettujen materiaalien ja tehtävien avulla.
Peredyt tenttikirjallisuuteen sekä itsenäisesti että opettajan esittelemän ja jakaman materiaalin tuella.
Opiskelet havainnointiin perustuvaa arviointia harjoitustehtävän avulla ryhmätyönä.
Oppimisen ohjaamisessa hyödynnetään Moodle oppimisympäristön oppimisanalytiikkaa sekä opettajalta saatavaa palautetta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suoritat tentin itsenäisesti Moodle oppimisympäristössä opintojakson loppupuolella.
Tarkemmat tentin aukioloajat ja uusintamahdollisuudet ilmoitetaan Moodle -oppimisympäristössä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojakson osittainen hyväksiluku on mahdollista ESI tai AMPS menetelmäkoulutuksen perusteella.
Englanniksi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5 op tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä. Tämän työmaäärän ajatellaan jakautuvan seuraavasti:
Osallistut luokkaopetukseen 32 tunnin ajan
Tutustut videomateriaaliin 6 tunnin ajan.
Teet valmistautumistehtäviä ja kirjallisia tehtäviä yhteensä 20 tuntia.
Perehdyt suomenkieliseen kirjallisuuteen 10 tunnin ajan.
Perehdyt englanninkieliseen kirjallisuuteen noin 40 tunnin ajan
Arvioit omaa oppimistasi ja osaamistasi 5 tunnin ajan.
Suoritat osaamistestin ja tentin, joihin käytät aikaa yhteensä enintään 5 tuntia.
Toteutat ryhmätyönä tehtävää harjoitustehtävää noin 20 tunnin ajan.
Sisällön jaksotus
Osallistu kontaktitunneille aikataulun mukaisesti.
Tee webinaareihin ja kontaktipäiviin liittyvät valmistautumistehtävät viimeistään ennen niiden alkua, mutta näitä
valmistautumistehtäviä voit tehdä jo aiemminkin. Havainnointitehtävän voit ajoittaa ryhmällesi sopivaan ajankohtaan opintojaksoa. Tenttiin valmistautuminen kannattaa aloittaa vasta opintojakson puolivälin jälkeen. Kaikki tehtävät tulee palauttaa opintojakson päättymiseen mennessä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty.
Arviointipäätös perustuu seuraaviin suorituksiin:
Suoritat tentin opintojakson kirjallisuudesta.
Suoritat osaamista mittaavan testin.
Teet havainnointiin liittyvän oppimistehtävän.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Osaat valita toimintateperustaisen arviointimentelmän asiakkaan havainnointiin ja perustella valinnan asiakkaan tarpeella sekä menetelmän luotettavuus-, toistettavuus- ja käytettävyystekijöillä. Osaat analysoida asiakkaan toimintaa valitsemaasi menetelmää käyttäen. Kuvaat toiminnan laatua sekä sanallisesti että kirjallisesti tunnistaen toimintaan, kokemukseen omasta toiminnasta ja osallistumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät. Tunnistat toimintaan vaikuttavia asiakas ja ympäristötekijöitä sekä osaat harkita tarvetta tarkemmalle toimintavalmiukisen arviointia. Osaat selittää mikä ero on ei standardoidulla ja standardoidulla arviointimenetelmällä. Pohdit ja otat huomioon tekemäsi arvioinnin eettisyyden.
Esitietovaatimukset
Sinulla tulee olla edeltävänä osaamisena ymmärrys toimintaterapian arviointiprosessin eri vaiheista sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan rooleista prosessissa. Lisäksi sinun tulee tietää miten asiakaskeskeisiä ja toimintaan kohdentuvia tavoitteita asetetaan ja sinulla tulee olla kokemusta haastattelu- ja itsearviointimenetelmien käytöstä.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
28.10.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- Liisa Mattila
Vastuuopettaja
Liisa Mattila
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Paikkoja: 23. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Paikkoja: 23. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
STT23SMToimintaterapeutti (AMK)
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt toimintaperustaisten luotettavien arviointimenetelmien käyttöön ihmisen toimintaa ja osallistumista arvioitaessa. Ihmisen toiminnan ja osallistumisen tukemisen tulee perustua huolelliseen lähtötilaanteen arvioimiseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Toimintaa ja osallistumista voidaan arvioida havainnoimalla toimintaa, haastattelemalla, itsearvioinnilla sekä mittaamalla.
Opintojakson osaamiset
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teorieettisen perustan osaaminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat valita sekä käyttää asiakaskeskeisiä toimintaan perustuvia ja kohdentuvia arviointimenetelmiä luotettavasti toiminnan, asiakkaan kokemuksen ja osallistumisen arvioimiseksi. Osaat havainnoida sekä kuvata toiminnan laatua kirjallisesti ja sanallisesti. Ymmärrät toimintaan vaikuttavat tekijät ja toiminnan tilannesidonnaisuuden. Tiedät ei standardoidun ja standardoidun arviointimenetelmien erot, ja osaat valita tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat tarkastella toteuttamaasi arviointia eettisistä näkökulmista.
Sisältö
Opintojaksolla opiskelet toimintaan perustuvia- ja kohdentuvia arviontimenetelmiä asiakkaan toiminnan, kokemuksen toiminnasta ja osallistumisen arvioimiseksi. Opettelet käyttämään arviointiamenetelmiä luotettavasti sekä eettisesti. Opiskelet miten toimintaa havainnoidaan toiminnan aikana. Paneudut arviointimenetelmällä saatujen tulosten tulkintaan sekä dokumentointiin sanallisesti ja kirjallisesti. Opettelet erottelemaan standardoidun ja ei-standardoidun arviointimenetelmän toisistaan sekä perehdyt mitä tarkoittaa arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus ja miten arviointia tarkastellaan ICF viitekehyksen valossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Fisher, A.G & Marterella, A. 2019. Powerful Practice. A Model for Authentic Occupational Therapy. Kappaleet 2 ja 3 (s15-56), kappale 6 (s131-215) sekä Appendix A B,C ja D (s327-377)
Hyvät arviointikäytänteet suomalaisessa toimintaterapiassa. Aralinna, V, Heiskanen, T, Juntunen, K., Kantanen, M. Kanto-Ronkanen, A., Karhula, M., Lautamo, T. 2021. Suomen Toimintaterapeuttiliitto.
Law, M. (2017) Measuring Occupational Performance. Supporting best practice in occupational therapy. SLACK Incorporated
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla osallistut webinaareihin ja kontaktiopetukseen.
Opetukseen kuuluu opettajan pitämiä alustuksia, toiminnallisia oppimismenetelmiä, oppimisen ohjausta ja opiskeltavien arviointimenetelmien käytön harjoittelua.
Opiskelet arvioinnin toteuttamista harjoitustehtävän avulla ryhmätyönä.
Valmistaudut itsenäisesti oppimistilanteisiin Moodle oppimisympäristössä määriteltyjen materiaalien ja tehtävien avulla.
Perehdyt tenttikirjallisuuteen itsenäisesti sekä opettajan laatiman ja esittelemän oppimateriaalin tuella.
Oppimisen ohjaamisessa hyödynnetään oppimisanalytiikkaa sekä opettajalta saatavaa palautetta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suoritat tentin itsenäisesti Moodle oppimisympäristössä opintojakson loppupuolella.
Tarkemmat tentin aukioloajat ja uusintamahdollisuudet ilmoitetaan Moodle -oppimisympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5 op tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä, jonka ajatellaan jakaantuvan seuraavasti:
Osallistut kontaktiopetukseen 16 tunnin ajan.
Osallistut webinaareihin 16 tunnin ajan.
Tutustut videomateriaaliin 6 tunnin ajan.
Teet valmistautumistehtäviä ja kirjallisia tehtäviä yhteensä 20 tuntia.
Perehdyt suomenkieliseen kirjallisuuteen 10 tunnin ajan.
Perehdyt englanninkieliseen kirjallisuuteen noin 40 tunnin ajan
Arvioit omaa oppimistasi ja osaamistasi 5 tunnin ajan.
Suoritat osaamistestin ja tentin, joihin käytät aikaa yhteensä enintään 5 tuntia.
Toteutat ryhmätyönä tehtävää harjoitustehtävää noin 20 tunnin ajan.
Sisällön jaksotus
Osallistut aikataulun mukaisiin webinaareihin ja kontaktitunneille.
Teet webinaareihin ja kontaktipäiviin liittyvät valmistautumistehtävät viimeistään ennen niiden alkua, mutta näitä
valmistautumistehtäviä voit tehdä jo aiemminkin. Havainnointitehtävän voit ajoittaa ryhmällesi sopivaan ajankohtaan opintojaksoa. Tenttiin valmistautuminen kannattaa aloittaa vasta opintojakson puolivälin jälkeen. Kaikki tehtävät tulee palauttaa opintojakson päättymiseen mennessä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty.
Arviointipäätös perustuu seuraaviin suorituksiin:
Suoritat tentin opintojakson kirjallisuudesta
Suoritat osaamista mittaavan testin
Teet havainnointiin liittyvän oppimistehtävän.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Osaat valita toimintateperustaisen arviointimentelmän asiakkaan havainnointiin ja perustella valinnan asiakkaan tarpeella sekä menetelmän luotettavuus-, toistettavuus- ja käytettävyystekijöillä. Osaat analysoida asiakkaan toimintaa valitsemaasi menetelmää käyttäen. Kuvaat toiminnan laatua sekä sanallisesti että kirjallisesti tunnistaen toimintaan, kokemukseen omasta toiminnasta ja osallistumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät. Tunnistat toimintaan vaikuttavia asiakas ja ympäristötekijöitä sekä osaat harkita tarvetta tarkemmalle toimintavalmiukisen arviointia. Osaat selittää mikä ero on ei standardoidulla ja standardoidulla arviointimenetelmällä. Pohdit ja otat huomioon tekemäsi arvioinnin eettisyyden.
Esitietovaatimukset
Sinulla tulee olla edeltävänä osaamisena ymmärrys toimintaterapian arviointiprosessin eri vaiheista sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan rooleista prosessissa. Lisäksi sinun tulee tietää miten asiakaskeskeisiä ja toimintaan kohdentuvia tavoitteita asetetaan ja sinulla tulee olla kokemusta haastattelu- ja itsearviointimenetelmien käytöstä.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
30.10.2023 - 19.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- Anu Halonen
- kp 502 Toimintaterapia 1 Virtuaaliopettaja
- Jaana Ritsilä
- Liisa Mattila
Vastuuopettaja
Liisa Mattila
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä A kontaktit 1 (Paikkoja: 23. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä B kontaktit (Paikkoja: 23. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
STT22SMToimintaterapeutti (AMK)
Pienryhmät
- Pienryhmä A kontaktit 1
- Pienryhmä B kontaktit
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt toimintaperustaisten luotettavien arviointimenetelmien käyttöön ihmisen toimintaa ja osallistumista arvioitaessa. Ihmisen toiminnan ja osallistumisen tukemisen tulee perustua huolelliseen lähtötilaanteen arvioimiseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Toimintaa ja osallistumista voidaan arvioida havainnoimalla toimintaa, haastattelemalla, itsearvioinnilla sekä mittaamalla.
Opintojakson osaamiset
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teorieettisen perustan osaaminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat valita sekä käyttää asiakaskeskeisiä toimintaan perustuvia ja kohdentuvia arviointimenetelmiä luotettavasti toiminnan, asiakkaan kokemuksen ja osallistumisen arvioimiseksi. Osaat havainnoida sekä kuvata toiminnan laatua kirjallisesti ja sanallisesti. Ymmärrät toimintaan vaikuttavat tekijät ja toiminnan tilannesidonnaisuuden. Tiedät ei standardoidun ja standardoidun arviointimenetelmien erot, ja osaat valita tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat tarkastella toteuttamaasi arviointia eettisistä näkökulmista.
Sisältö
Opintojaksolla opiskelet toimintaan perustuvia- ja kohdentuvia arviontimenetelmiä asiakkaan toiminnan, kokemuksen toiminnasta ja osallistumisen arvioimiseksi. Opettelet käyttämään arviointiamenetelmiä luotettavasti sekä eettisesti. Opiskelet miten toimintaa havainnoidaan toiminnan aikana. Paneudut arviointimenetelmällä saatujen tulosten tulkintaan sekä dokumentointiin sanallisesti ja kirjallisesti. Opettelet erottelemaan standardoidun ja ei-standardoidun arviointimenetelmän toisistaan sekä perehdyt mitä tarkoittaa arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus ja miten arviointia tarkastellaan ICF viitekehyksen valossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Fisher, A.G & Marterella, A. 2019. Powerful Practice. A Model for Authentic Occupational Therapy. Kappaleet 2 ja 3 (s15-56), kappale 6 (s131-215) sekä Appendix A B,C ja D (s327-377)
Hyvät arviointikäytänteet suomalaisessa toimintaterapiassa. Aralinna, V, Heiskanen, T, Juntunen, K., Kantanen, M. Kanto-Ronkanen, A., Karhula, M., Lautamo, T. 2021. Suomen Toimintaterapeuttiliitto.
Law, M. (2017) Measuring Occupational Performance. Supporting best practice in occupational therapy. SLACK Incorporated
Opetusmenetelmät
Webinaarit
Valmistautumistehtävät
Itsenäinen opiskelu
Oppimispiirityöskentely
Harjoitustehtävä
Harjoitukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti toteutetaan itsenäisesti Moodle oppimisympäristössä opintojakson loppupuolella.
Tarkemmat tentin aukioloajat, ml uusintamahdollisuudet ilmoitetaan Moodle -oppimisympäristössä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osittainen hyväksiluku ESI tai AMPS menetelmäkoulutuksen perusteella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen opiskelu, oppimispiirityöskentely ja oppimistehtävät 4op
Webinaarit ja valmistautumistehtävät 1op
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty.
Tentti opintojakson kirjallisuudesta (Fisher & Marterella -kirjan osioita)
Osaamista mittaava testi
Havainnointiin liittyvä oppimistehtävä
Opintojakson kontaktipäivät toteutuvat kahdessa ryhmässä (A ja B), niin että kukin opiskelija osallistuu kahteen kontaktipäivään, joissa molemmissa on eri sisällöt.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Osaat valita toimintateperustaisen arviointimentelmän asiakkaan havainnointiin ja perustella valinnan asiakkaan tarpeella sekä menetelmän luotettavuus-, toistettavuus- ja käytettävyystekijöillä. Osaat analysoida asiakkaan toimintaa valitsemaasi menetelmää käyttäen. Kuvaat toiminnan laatua sekä sanallisesti että kirjallisesti tunnistaen toimintaan, kokemukseen omasta toiminnasta ja osallistumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät. Tunnistat toimintaan vaikuttavia asiakas ja ympäristötekijöitä sekä osaat harkita tarvetta tarkemmalle toimintavalmiukisen arviointia. Osaat selittää mikä ero on ei standardoidulla ja standardoidulla arviointimenetelmällä. Pohdit ja otat huomioon tekemäsi arvioinnin eettisyyden.
Esitietovaatimukset
Sinulla tulee olla edeltävänä osaamisena ymmärrys toimintaterapian arviointiprosessin eri vaiheista sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan rooleista prosessissa. Lisäksi sinun tulee tietää miten asiakaskeskeisiä ja toimintaan kohdentuvia tavoitteita asetetaan ja sinulla tulee olla kokemusta haastattelu- ja itsearviointimenetelmien käytöstä.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
30.10.2023 - 19.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- Anu Halonen
- kp 502 Toimintaterapia 1 Virtuaaliopettaja
- Jaana Ritsilä
- Liisa Mattila
Vastuuopettaja
Liisa Mattila
Ryhmät
-
STT22S1Toimintaterapeutti (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt toimintaperustaisten luotettavien arviointimenetelmien käyttöön ihmisen toimintaa ja osallistumista arvioitaessa. Ihmisen toiminnan ja osallistumisen tukemisen tulee perustua huolelliseen lähtötilaanteen arvioimiseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Toimintaa ja osallistumista voidaan arvioida havainnoimalla toimintaa, haastattelemalla, itsearvioinnilla sekä mittaamalla.
Opintojakson osaamiset
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teorieettisen perustan osaaminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat valita sekä käyttää asiakaskeskeisiä toimintaan perustuvia ja kohdentuvia arviointimenetelmiä luotettavasti toiminnan, asiakkaan kokemuksen ja osallistumisen arvioimiseksi. Osaat havainnoida sekä kuvata toiminnan laatua kirjallisesti ja sanallisesti. Ymmärrät toimintaan vaikuttavat tekijät ja toiminnan tilannesidonnaisuuden. Tiedät ei standardoidun ja standardoidun arviointimenetelmien erot, ja osaat valita tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat tarkastella toteuttamaasi arviointia eettisistä näkökulmista.
Sisältö
Opintojaksolla opiskelet toimintaan perustuvia- ja kohdentuvia arviontimenetelmiä asiakkaan toiminnan, kokemuksen toiminnasta ja osallistumisen arvioimiseksi. Opettelet käyttämään arviointiamenetelmiä luotettavasti sekä eettisesti. Opiskelet miten toimintaa havainnoidaan toiminnan aikana. Paneudut arviointimenetelmällä saatujen tulosten tulkintaan sekä dokumentointiin sanallisesti ja kirjallisesti. Opettelet erottelemaan standardoidun ja ei-standardoidun arviointimenetelmän toisistaan sekä perehdyt mitä tarkoittaa arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus ja miten arviointia tarkastellaan ICF viitekehyksen valossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Fisher, A.G & Marterella, A. 2019. Powerful Practice. A Model for Authentic Occupational Therapy. Kappaleet 2 ja 3 (s15-56), kappale 6 (s131-215) sekä Appendix A B,C ja D (s327-377)
Hyvät arviointikäytänteet suomalaisessa toimintaterapiassa. Aralinna, V, Heiskanen, T, Juntunen, K., Kantanen, M. Kanto-Ronkanen, A., Karhula, M., Lautamo, T. 2021. Suomen Toimintaterapeuttiliitto.
Law, M. (2017) Measuring Occupational Performance. Supporting best practice in occupational therapy. SLACK Incorporated
Opetusmenetelmät
Luokkaopetus ja käytännön harjoittelu
Valmistautumistehtävät & itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät, testit ja tentit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti toteutetaan itsenäisesti Moodle oppimisympäristlssä opintojakson loppupuolella. Tarkemmat tentin aukioloajat, ml uusintamahdollisuudet ilmoitetaan Moodle -oppimisympäristössä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osittainen hyväksiluku ESI tai AMPS menetelmäkoulutuksen perusteella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät ja tentit 4op
Oppimistilanteet ja valmistautumistehtävät 1op
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty.
Tentti opintojakson kirjallisuudesta (Fisher & Marterella -kirjan osioita)
Osaamista mittaava testi
Havainnointiin liittyvä oppimistehtävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Osaat valita toimintateperustaisen arviointimentelmän asiakkaan havainnointiin ja perustella valinnan asiakkaan tarpeella sekä menetelmän luotettavuus-, toistettavuus- ja käytettävyystekijöillä. Osaat analysoida asiakkaan toimintaa valitsemaasi menetelmää käyttäen. Kuvaat toiminnan laatua sekä sanallisesti että kirjallisesti tunnistaen toimintaan, kokemukseen omasta toiminnasta ja osallistumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät. Tunnistat toimintaan vaikuttavia asiakas ja ympäristötekijöitä sekä osaat harkita tarvetta tarkemmalle toimintavalmiukisen arviointia. Osaat selittää mikä ero on ei standardoidulla ja standardoidulla arviointimenetelmällä. Pohdit ja otat huomioon tekemäsi arvioinnin eettisyyden.
Esitietovaatimukset
Sinulla tulee olla edeltävänä osaamisena ymmärrys toimintaterapian arviointiprosessin eri vaiheista sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan rooleista prosessissa. Lisäksi sinun tulee tietää miten asiakaskeskeisiä ja toimintaan kohdentuvia tavoitteita asetetaan ja sinulla tulee olla kokemusta haastattelu- ja itsearviointimenetelmien käytöstä.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 26.08.2022
Ajoitus
31.10.2022 - 21.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- Kristiina Juntunen
- Johanna Juola
Vastuuopettaja
Jaana Ritsilä
Ryhmät
-
STT21SMToimintaterapeutti (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt toimintaperustaisten luotettavien arviointimenetelmien käyttöön ihmisen toimintaa ja osallistumista arvioitaessa. Ihmisen toiminnan ja osallistumisen tukemisen tulee perustua huolelliseen lähtötilaanteen arvioimiseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Toimintaa ja osallistumista voidaan arvioida havainnoimalla toimintaa, haastattelemalla, itsearvioinnilla sekä mittaamalla.
Opintojakson osaamiset
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teorieettisen perustan osaaminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat valita sekä käyttää asiakaskeskeisiä toimintaan perustuvia ja kohdentuvia arviointimenetelmiä luotettavasti toiminnan, asiakkaan kokemuksen ja osallistumisen arvioimiseksi. Osaat havainnoida sekä kuvata toiminnan laatua kirjallisesti ja sanallisesti. Ymmärrät toimintaan vaikuttavat tekijät ja toiminnan tilannesidonnaisuuden. Tiedät ei standardoidun ja standardoidun arviointimenetelmien erot, ja osaat valita tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat tarkastella toteuttamaasi arviointia eettisistä näkökulmista.
Sisältö
Opintojaksolla opiskelet toimintaan perustuvia- ja kohdentuvia arviontimenetelmiä asiakkaan toiminnan, kokemuksen toiminnasta ja osallistumisen arvioimiseksi. Opettelet käyttämään arviointiamenetelmiä luotettavasti sekä eettisesti. Opiskelet miten toimintaa havainnoidaan toiminnan aikana. Paneudut arviointimenetelmällä saatujen tulosten tulkintaan sekä dokumentointiin sanallisesti ja kirjallisesti. Opettelet erottelemaan standardoidun ja ei-standardoidun arviointimenetelmän toisistaan sekä perehdyt mitä tarkoittaa arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus ja miten arviointia tarkastellaan ICF viitekehyksen valossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Fisher, A.G & Marterella, A. 2019. Powerful Practice. A Model for Authentic Occupational Therapy. Kappaleet 2 ja 3 (s15-56), kappale 6 (s131-215) sekä Appendix A B,C ja D (s327-377)
Hyvät arviointikäytänteet suomalaisessa toimintaterapiassa. Aralinna, V, Heiskanen, T, Juntunen, K., Kantanen, M. Kanto-Ronkanen, A., Karhula, M., Lautamo, T. 2021. Suomen Toimintaterapeuttiliitto.
Law, M. (2017) Measuring Occupational Performance. Supporting best practice in occupational therapy. SLACK Incorporated
Opetusmenetelmät
Webinaarit
Valmistautumistehtävät
Itsenäinen opiskelu
Oppimispiirityöskentely
Harjoitustehtävä
Harjoitukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti toteutetaan itsenäisesti Moodle oppimisympäristlssä opintojakson loppupuolella. Tarkemmat tentin aukioloajat, ml uusintamahdollisuudet ilmoitetaan Moodle -oppimisympäristössä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osittainen hyväksiluku ESI tai AMPS menetelmäkoulutuksen perusteella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen opiskelu, oppimispiirityöskentely ja oppimistehtävät 4op
Webinaarit ja valmistautumistehtävät 1op
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty.
Tentti opintojakson kirjallisuudesta (Fisher & Marterella -kirjan osioita)
Osaamista mittaava testi
Havainnointiin liittyvä oppimistehtävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Osaat valita toimintateperustaisen arviointimentelmän asiakkaan havainnointiin ja perustella valinnan asiakkaan tarpeella sekä menetelmän luotettavuus-, toistettavuus- ja käytettävyystekijöillä. Osaat analysoida asiakkaan toimintaa valitsemaasi menetelmää käyttäen. Kuvaat toiminnan laatua sekä sanallisesti että kirjallisesti tunnistaen toimintaan, kokemukseen omasta toiminnasta ja osallistumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät. Tunnistat toimintaan vaikuttavia asiakas ja ympäristötekijöitä sekä osaat harkita tarvetta tarkemmalle toimintavalmiukisen arviointia. Osaat selittää mikä ero on ei standardoidulla ja standardoidulla arviointimenetelmällä. Pohdit ja otat huomioon tekemäsi arvioinnin eettisyyden.
Esitietovaatimukset
Sinulla tulee olla edeltävänä osaamisena ymmärrys toimintaterapian arviointiprosessin eri vaiheista sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan rooleista prosessissa. Lisäksi sinun tulee tietää miten asiakaskeskeisiä ja toimintaan kohdentuvia tavoitteita asetetaan ja sinulla tulee olla kokemusta haastattelu- ja itsearviointimenetelmien käytöstä.
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 12.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 31.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- Mari Kantanen
- Tuula Hämäläinen
Ryhmät
-
STT22KMTEToimintaterapeutti (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt toimintaperustaisten luotettavien arviointimenetelmien käyttöön ihmisen toimintaa ja osallistumista arvioitaessa. Ihmisen toiminnan ja osallistumisen tukemisen tulee perustua huolelliseen lähtötilaanteen arvioimiseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Toimintaa ja osallistumista voidaan arvioida havainnoimalla toimintaa, haastattelemalla, itsearvioinnilla sekä mittaamalla.
Opintojakson osaamiset
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teorieettisen perustan osaaminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat valita sekä käyttää asiakaskeskeisiä toimintaan perustuvia ja kohdentuvia arviointimenetelmiä luotettavasti toiminnan, asiakkaan kokemuksen ja osallistumisen arvioimiseksi. Osaat havainnoida sekä kuvata toiminnan laatua kirjallisesti ja sanallisesti. Ymmärrät toimintaan vaikuttavat tekijät ja toiminnan tilannesidonnaisuuden. Tiedät ei standardoidun ja standardoidun arviointimenetelmien erot, ja osaat valita tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat tarkastella toteuttamaasi arviointia eettisistä näkökulmista.
Sisältö
Opintojaksolla opiskelet toimintaan perustuvia- ja kohdentuvia arviontimenetelmiä asiakkaan toiminnan, kokemuksen toiminnasta ja osallistumisen arvioimiseksi. Opettelet käyttämään arviointiamenetelmiä luotettavasti sekä eettisesti. Opiskelet miten toimintaa havainnoidaan toiminnan aikana. Paneudut arviointimenetelmällä saatujen tulosten tulkintaan sekä dokumentointiin sanallisesti ja kirjallisesti. Opettelet erottelemaan standardoidun ja ei-standardoidun arviointimenetelmän toisistaan sekä perehdyt mitä tarkoittaa arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus ja miten arviointia tarkastellaan ICF viitekehyksen valossa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso on suunnattu vain LAB ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä toteutettavan työvoimakoulutuksen opiskelijoille.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Osaat valita toimintateperustaisen arviointimentelmän asiakkaan havainnointiin ja perustella valinnan asiakkaan tarpeella sekä menetelmän luotettavuus-, toistettavuus- ja käytettävyystekijöillä. Osaat analysoida asiakkaan toimintaa valitsemaasi menetelmää käyttäen. Kuvaat toiminnan laatua sekä sanallisesti että kirjallisesti tunnistaen toimintaan, kokemukseen omasta toiminnasta ja osallistumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät. Tunnistat toimintaan vaikuttavia asiakas ja ympäristötekijöitä sekä osaat harkita tarvetta tarkemmalle toimintavalmiukisen arviointia. Osaat selittää mikä ero on ei standardoidulla ja standardoidulla arviointimenetelmällä. Pohdit ja otat huomioon tekemäsi arvioinnin eettisyyden.
Esitietovaatimukset
Sinulla tulee olla edeltävänä osaamisena ymmärrys toimintaterapian arviointiprosessin eri vaiheista sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan rooleista prosessissa. Lisäksi sinun tulee tietää miten asiakaskeskeisiä ja toimintaan kohdentuvia tavoitteita asetetaan ja sinulla tulee olla kokemusta haastattelu- ja itsearviointimenetelmien käytöstä.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 26.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 28.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- Kristiina Juntunen
- Johanna Juola
Vastuuopettaja
Jaana Ritsilä
Ryhmät
-
STT21S1Toimintaterapeutti (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt toimintaperustaisten luotettavien arviointimenetelmien käyttöön ihmisen toimintaa ja osallistumista arvioitaessa. Ihmisen toiminnan ja osallistumisen tukemisen tulee perustua huolelliseen lähtötilaanteen arvioimiseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Toimintaa ja osallistumista voidaan arvioida havainnoimalla toimintaa, haastattelemalla, itsearvioinnilla sekä mittaamalla.
Opintojakson osaamiset
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teorieettisen perustan osaaminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat valita sekä käyttää asiakaskeskeisiä toimintaan perustuvia ja kohdentuvia arviointimenetelmiä luotettavasti toiminnan, asiakkaan kokemuksen ja osallistumisen arvioimiseksi. Osaat havainnoida sekä kuvata toiminnan laatua kirjallisesti ja sanallisesti. Ymmärrät toimintaan vaikuttavat tekijät ja toiminnan tilannesidonnaisuuden. Tiedät ei standardoidun ja standardoidun arviointimenetelmien erot, ja osaat valita tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat tarkastella toteuttamaasi arviointia eettisistä näkökulmista.
Sisältö
Opintojaksolla opiskelet toimintaan perustuvia- ja kohdentuvia arviontimenetelmiä asiakkaan toiminnan, kokemuksen toiminnasta ja osallistumisen arvioimiseksi. Opettelet käyttämään arviointiamenetelmiä luotettavasti sekä eettisesti. Opiskelet miten toimintaa havainnoidaan toiminnan aikana. Paneudut arviointimenetelmällä saatujen tulosten tulkintaan sekä dokumentointiin sanallisesti ja kirjallisesti. Opettelet erottelemaan standardoidun ja ei-standardoidun arviointimenetelmän toisistaan sekä perehdyt mitä tarkoittaa arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus ja miten arviointia tarkastellaan ICF viitekehyksen valossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Fisher, A.G & Marterella, A. 2019. Powerful Practice. A Model for Authentic Occupational Therapy. Kappaleet 2 ja 3 (s15-56), kappale 6 (s131-215) sekä Appendix A B,C ja D (s327-377)
Hyvät arviointikäytänteet suomalaisessa toimintaterapiassa. Aralinna, V, Heiskanen, T, Juntunen, K., Kantanen, M. Kanto-Ronkanen, A., Karhula, M., Lautamo, T. 2021. Suomen Toimintaterapeuttiliitto.
Law, M. (2017) Measuring Occupational Performance. Supporting best practice in occupational therapy. SLACK Incorporated
Opetusmenetelmät
Luokkaopetus ja käytännön harjoittelu
Valmistautumistehtävät & itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät, testit ja tentit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti toteutetaan itsenäisesti Moodle oppimisympäristlssä opintojakson loppupuolella. Tarkemmat tentin aukioloajat, ml uusintamahdollisuudet ilmoitetaan Moodle -oppimisympäristössä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osittainen hyväksiluku ESI tai AMPS menetelmäkoulutuksen perusteella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät ja tentit 4op
Oppimistilanteet ja valmistautumistehtävät 1op
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty.
Tentti opintojakson kirjallisuudesta (Fisher & Marterella -kirjan osioita)
Osaamista mittaava testi
Havainnointiin liittyvä oppimistehtävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Osaat valita toimintateperustaisen arviointimentelmän asiakkaan havainnointiin ja perustella valinnan asiakkaan tarpeella sekä menetelmän luotettavuus-, toistettavuus- ja käytettävyystekijöillä. Osaat analysoida asiakkaan toimintaa valitsemaasi menetelmää käyttäen. Kuvaat toiminnan laatua sekä sanallisesti että kirjallisesti tunnistaen toimintaan, kokemukseen omasta toiminnasta ja osallistumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät. Tunnistat toimintaan vaikuttavia asiakas ja ympäristötekijöitä sekä osaat harkita tarvetta tarkemmalle toimintavalmiukisen arviointia. Osaat selittää mikä ero on ei standardoidulla ja standardoidulla arviointimenetelmällä. Pohdit ja otat huomioon tekemäsi arvioinnin eettisyyden.
Esitietovaatimukset
Sinulla tulee olla edeltävänä osaamisena ymmärrys toimintaterapian arviointiprosessin eri vaiheista sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan rooleista prosessissa. Lisäksi sinun tulee tietää miten asiakaskeskeisiä ja toimintaan kohdentuvia tavoitteita asetetaan ja sinulla tulee olla kokemusta haastattelu- ja itsearviointimenetelmien käytöstä.
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 11.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
18 - 25
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- Kristiina Juntunen
- Johanna Juola
Vastuuopettaja
Jaana Ritsilä
Ryhmät
-
STT20SMLToimintaterapeutti (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt toimintaperustaisten luotettavien arviointimenetelmien käyttöön ihmisen toimintaa ja osallistumista arvioitaessa. Ihmisen toiminnan ja osallistumisen tukemisen tulee perustua huolelliseen lähtötilaanteen arvioimiseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Toimintaa ja osallistumista voidaan arvioida havainnoimalla toimintaa, haastattelemalla, itsearvioinnilla sekä mittaamalla.
Opintojakson osaamiset
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teorieettisen perustan osaaminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat valita sekä käyttää asiakaskeskeisiä toimintaan perustuvia ja kohdentuvia arviointimenetelmiä luotettavasti toiminnan, asiakkaan kokemuksen ja osallistumisen arvioimiseksi. Osaat havainnoida sekä kuvata toiminnan laatua kirjallisesti ja sanallisesti. Ymmärrät toimintaan vaikuttavat tekijät ja toiminnan tilannesidonnaisuuden. Tiedät ei standardoidun ja standardoidun arviointimenetelmien erot, ja osaat valita tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat tarkastella toteuttamaasi arviointia eettisistä näkökulmista.
Sisältö
Opintojaksolla opiskelet toimintaan perustuvia- ja kohdentuvia arviontimenetelmiä asiakkaan toiminnan, kokemuksen toiminnasta ja osallistumisen arvioimiseksi. Opettelet käyttämään arviointiamenetelmiä luotettavasti sekä eettisesti. Opiskelet miten toimintaa havainnoidaan toiminnan aikana. Paneudut arviointimenetelmällä saatujen tulosten tulkintaan sekä dokumentointiin sanallisesti ja kirjallisesti. Opettelet erottelemaan standardoidun ja ei-standardoidun arviointimenetelmän toisistaan sekä perehdyt mitä tarkoittaa arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus ja miten arviointia tarkastellaan ICF viitekehyksen valossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Fisher, A.G & Marterella, A. 2019. Powerful Practice. A Model for Authentic Occupational Therapy. Kappaleet 2 ja 3 (s15-56), kappale 6 (s131-215) sekä Appendix A B,C ja D (s327-377)
Hyvät arviointikäytänteet suomalaisessa toimintaterapiassa. Aralinna, V, Heiskanen, T, Juntunen, K., Kantanen, M. Kanto-Ronkanen, A., Karhula, M., Lautamo, T. 2021. Suomen Toimintaterapeuttiliitto.
Law, M. (2017) Measuring Occupational Performance. Supporting best practice in occupational therapy. SLACK Incorporated
Opetusmenetelmät
Webinaarit
Valmistautumistehtävät
Itsenäinen opiskelu
Oppimispiirityöskentely
Harjoitustehtävä
Harjoitukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti toteutetaan itsenäisesti Moodle oppimisympäristlssä opintojakson loppupuolella. Tarkemmat tentin aukioloajat, ml uusintamahdollisuudet ilmoitetaan Moodle -oppimisympäristössä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osittainen hyväksiluku ESI tai AMPS menetelmäkoulutuksen perusteella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen opiskelu, oppimispiirityöskentely ja oppimistehtävät 4op
Webinaarit ja valmistautumistehtävät 1op
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty.
Tentti opintojakson kirjallisuudesta (Fisher & Marterella -kirjan osioita)
Osaamista mittaava testi
Havainnointiin liittyvä oppimistehtävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Osaat valita toimintateperustaisen arviointimentelmän asiakkaan havainnointiin ja perustella valinnan asiakkaan tarpeella sekä menetelmän luotettavuus-, toistettavuus- ja käytettävyystekijöillä. Osaat analysoida asiakkaan toimintaa valitsemaasi menetelmää käyttäen. Kuvaat toiminnan laatua sekä sanallisesti että kirjallisesti tunnistaen toimintaan, kokemukseen omasta toiminnasta ja osallistumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät. Tunnistat toimintaan vaikuttavia asiakas ja ympäristötekijöitä sekä osaat harkita tarvetta tarkemmalle toimintavalmiukisen arviointia. Osaat selittää mikä ero on ei standardoidulla ja standardoidulla arviointimenetelmällä. Pohdit ja otat huomioon tekemäsi arvioinnin eettisyyden.
Esitietovaatimukset
Sinulla tulee olla edeltävänä osaamisena ymmärrys toimintaterapian arviointiprosessin eri vaiheista sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan rooleista prosessissa. Lisäksi sinun tulee tietää miten asiakaskeskeisiä ja toimintaan kohdentuvia tavoitteita asetetaan ja sinulla tulee olla kokemusta haastattelu- ja itsearviointimenetelmien käytöstä.