Itsensä johtaminenLaajuus (4 op)
Tunnus: HL00CA45
Laajuus
4 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Maija Haaranen
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät itsensä johtamisen merkityksen eri elämänalueilla. Osaat toimia tavoitteellisesti omista motivaatiotekijöistäsi käsin, kehittää itsetuntemustasi ja hyvinvointiasi, hallita ajankäyttö- ja stressitekijöitäsi sekä reflektoida kehittymistäsi.
Opintojakson osaamiset
Oppimaan oppiminen: Opiskelija ottaa vastuuta myös ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.
Työelämässä toimiminen: Opiskelija osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia.
Opintojakson osaamistavoite
Tunnistat itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Ymmärrät opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyvien tavoitteiden ja motivaation merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Ymmärrät henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt.
Sisältö
Tavoitteellisuus
Motivaatio
Itsetuntemus
Itsetunto
Itseluottamus
Henkilökohtaisen hyvinvoinnin osa-alueet (psyykkinen, fyysinen, henkinen, sosiaalinen, ammatillinen)
Ajankäytön hallinta
Stressinhallinta
Työkalut
Käytetään erilaisia analysointi- ja kehittämistyökaluja itsensä johtamisen kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Tunnistat itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Ymmärrät opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyvien tavoitteiden ja motivaation merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Tunnistat henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää jonkin verran puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.
Tyydyttävä 2
Tunnet itsensä johtamisen perusteorioita ja työkaluja.Tunnet opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyvien tavoitteiden ja motivaatiotekijöitden merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnet ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Tunnistat henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt.
Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi, ottaa toiset huomioon ja arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää vähäisiä puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Ymmärrät itsensä johtamisen perusteorioita ja työkaluja. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyviä tavoitteita, tunnet motivaatiotekijöitäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteitasi. Tunnet itseäsi, osaat kehittää itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkitystä henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Ymmärrät fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijöiden merkityksen. Ymmärrät ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaisen hyvinvoinnin tukena. Osaat laatia henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja jakaa oppimaasi toisille. Raportointisi on johdonmukaista, perusteltua ja raportointiohjeistuksen mukaista, mutta sisältää satunnaisia virheitä. Osaat toimia annettujen aikataulujen puitteissa.
Kiitettävä 4
Ymmärrät itsensä johtamisen perusteoriat ja työkalut. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyviä tavoitteita, tunnet motivaatiotekijöitäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteitasi. Tunnet itseäsi, osaat kehittää itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Hallitset fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijöitä elämässäsi. Hallitset ajankäytön ja stressinhallinnan menetelmiä henkilökohtaisen hyvinvointisi tukena. Osaat laatia, toteuttaa ja arvioida henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi, ottaa toiset huomioon ja arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja noudattaa raportointiohjeistusta. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Hallitset itsensä johtamisen perusteoriat ja työkalut. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyvät tavoitteet, tunnet motivaatiotekijäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteesi. Tunnet itsesi, kehität itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Hallitset fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijät elämässäsi. Hallitset ajankäytön ja stressinhallinnan menetelmät konkreettisesti henkilökohtaisen hyvinvointisi tukena. Osaat laatia, toteuttaa ja arvioida kriittisesti henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä arvioida kriittisesti oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja noudattaa raportointiohjeistusta. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 19.05.2025
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 55
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Maija Haaranen
Ryhmät
-
HTL25KIYTradenomi (AMK), liiketalous, monimuotototeutus
-
ZJAHTL25KIYAvoin AMK, lita, AMK-polut, liiketalous monimuoto
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät itsensä johtamisen merkityksen eri elämänalueilla. Osaat toimia tavoitteellisesti omista motivaatiotekijöistäsi käsin, kehittää itsetuntemustasi ja hyvinvointiasi, hallita ajankäyttö- ja stressitekijöitäsi sekä reflektoida kehittymistäsi.
Opintojakson osaamiset
Oppimaan oppiminen: Opiskelija ottaa vastuuta myös ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.
Työelämässä toimiminen: Opiskelija osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia.
Opintojakson osaamistavoite
Tunnistat itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Ymmärrät opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyvien tavoitteiden ja motivaation merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Ymmärrät henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt.
Sisältö
Tavoitteellisuus
Motivaatio
Itsetuntemus
Itsetunto
Itseluottamus
Henkilökohtaisen hyvinvoinnin osa-alueet (psyykkinen, fyysinen, henkinen, sosiaalinen, ammatillinen)
Ajankäytön hallinta
Stressinhallinta
Työkalut
Käytetään erilaisia analysointi- ja kehittämistyökaluja itsensä johtamisen kehittämiseksi.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnistat itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Ymmärrät opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyvien tavoitteiden ja motivaation merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Tunnistat henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää jonkin verran puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.
Tyydyttävä 2
Tunnet itsensä johtamisen perusteorioita ja työkaluja.Tunnet opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyvien tavoitteiden ja motivaatiotekijöitden merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnet ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Tunnistat henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt.
Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi, ottaa toiset huomioon ja arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää vähäisiä puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Ymmärrät itsensä johtamisen perusteorioita ja työkaluja. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyviä tavoitteita, tunnet motivaatiotekijöitäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteitasi. Tunnet itseäsi, osaat kehittää itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkitystä henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Ymmärrät fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijöiden merkityksen. Ymmärrät ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaisen hyvinvoinnin tukena. Osaat laatia henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja jakaa oppimaasi toisille. Raportointisi on johdonmukaista, perusteltua ja raportointiohjeistuksen mukaista, mutta sisältää satunnaisia virheitä. Osaat toimia annettujen aikataulujen puitteissa.
Kiitettävä 4
Ymmärrät itsensä johtamisen perusteoriat ja työkalut. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyviä tavoitteita, tunnet motivaatiotekijöitäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteitasi. Tunnet itseäsi, osaat kehittää itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Hallitset fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijöitä elämässäsi. Hallitset ajankäytön ja stressinhallinnan menetelmiä henkilökohtaisen hyvinvointisi tukena. Osaat laatia, toteuttaa ja arvioida henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi, ottaa toiset huomioon ja arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja noudattaa raportointiohjeistusta. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Hallitset itsensä johtamisen perusteoriat ja työkalut. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyvät tavoitteet, tunnet motivaatiotekijäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteesi. Tunnet itsesi, kehität itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Hallitset fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijät elämässäsi. Hallitset ajankäytön ja stressinhallinnan menetelmät konkreettisesti henkilökohtaisen hyvinvointisi tukena. Osaat laatia, toteuttaa ja arvioida kriittisesti henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä arvioida kriittisesti oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja noudattaa raportointiohjeistusta. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 24.08.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Tapu Holttinen
Ryhmät
-
ZJAHTA24S1Avoin AMK, AMK-väylät, Tiimiakatemia
-
HTA24S1Tiimiakatemia (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät itsensä johtamisen merkityksen eri elämänalueilla. Osaat toimia tavoitteellisesti omista motivaatiotekijöistäsi käsin, kehittää itsetuntemustasi ja hyvinvointiasi, hallita ajankäyttö- ja stressitekijöitäsi sekä reflektoida kehittymistäsi.
Opintojakson osaamiset
Oppimaan oppiminen: Opiskelija ottaa vastuuta myös ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.
Työelämässä toimiminen: Opiskelija osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia.
Opintojakson osaamistavoite
Tunnistat itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Ymmärrät opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyvien tavoitteiden ja motivaation merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Ymmärrät henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt.
Sisältö
Tavoitteellisuus
Motivaatio
Itsetuntemus
Itsetunto
Itseluottamus
Henkilökohtaisen hyvinvoinnin osa-alueet (psyykkinen, fyysinen, henkinen, sosiaalinen, ammatillinen)
Ajankäytön hallinta
Stressinhallinta
Työkalut
Käytetään erilaisia analysointi- ja kehittämistyökaluja itsensä johtamisen kehittämiseksi.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan kevätlukukauden alkaessa lähiopetuksena Tiimiakatemialla, Kankaan toimipisteessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalina mm.
Bertrand Larssen, Erik: Paras
Björkstram, Ulrika: Nouse nyt
Clear, James: Pura rutiinit atomiksi
Dweck, Carol S: Mindset – Menestymisen psykologia
Huotilainen, Minna: Näin aivot oppivat
Kilpinen, P. & Hagqvist, A.: Varianssi – lataa itsesi täyteen energiaa
Lehtonen, T.: Tiimiakatemia – kuinka kasvaa tiimiyrittäjäksi
Markuksela, Hanna: Suorituskyvyn salaisuus
Martela, Frank: Tahdonvoiman käyttöohje
Pihlaja, Satu: Aikaansaamisen taika
Saari, Oskari & Hintsa, Aki: Voittamisen anatomia
Sydänmaalakka, Pentti: Älykäs itsensä johtaminen
Opetusmenetelmät
Tiimitreenit, itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely, kirjallisuus, oppimistehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Teemakohtaiset oppimistehtävät tehdään ja palautetaan opintojakson aikana.
Tiimikohtaisiin ryhmäkeskusteluihin osallistutaan opintojakson aikataulussa.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 5
Opintojakson arviointimenetelmät
Oman osaamisen arviointi käsiteltyyn teemaan liittyen (itsearviointi)
Aktiivinen osallistuminen tiimin treeneissä.
Portfolion sisältönä: Henkilökohtainen oppimissopimus, kirjaessee, Tiimiakatemian 8+8+24 –mallin seuranta ja analyysi, Motorola-kurssin opeista.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnistat itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Ymmärrät opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyvien tavoitteiden ja motivaation merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Tunnistat henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää jonkin verran puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.
Tyydyttävä 2
Tunnet itsensä johtamisen perusteorioita ja työkaluja.Tunnet opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyvien tavoitteiden ja motivaatiotekijöitden merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnet ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Tunnistat henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt.
Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi, ottaa toiset huomioon ja arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää vähäisiä puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Ymmärrät itsensä johtamisen perusteorioita ja työkaluja. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyviä tavoitteita, tunnet motivaatiotekijöitäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteitasi. Tunnet itseäsi, osaat kehittää itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkitystä henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Ymmärrät fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijöiden merkityksen. Ymmärrät ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaisen hyvinvoinnin tukena. Osaat laatia henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja jakaa oppimaasi toisille. Raportointisi on johdonmukaista, perusteltua ja raportointiohjeistuksen mukaista, mutta sisältää satunnaisia virheitä. Osaat toimia annettujen aikataulujen puitteissa.
Kiitettävä 4
Ymmärrät itsensä johtamisen perusteoriat ja työkalut. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyviä tavoitteita, tunnet motivaatiotekijöitäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteitasi. Tunnet itseäsi, osaat kehittää itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Hallitset fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijöitä elämässäsi. Hallitset ajankäytön ja stressinhallinnan menetelmiä henkilökohtaisen hyvinvointisi tukena. Osaat laatia, toteuttaa ja arvioida henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi, ottaa toiset huomioon ja arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja noudattaa raportointiohjeistusta. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Hallitset itsensä johtamisen perusteoriat ja työkalut. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyvät tavoitteet, tunnet motivaatiotekijäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteesi. Tunnet itsesi, kehität itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Hallitset fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijät elämässäsi. Hallitset ajankäytön ja stressinhallinnan menetelmät konkreettisesti henkilökohtaisen hyvinvointisi tukena. Osaat laatia, toteuttaa ja arvioida kriittisesti henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä arvioida kriittisesti oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja noudattaa raportointiohjeistusta. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.
Ajoitus
26.08.2024 - 23.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Laura Sjöman
Ryhmät
-
ZJA24SHPMAvoin AMK, LIKE, AMK-polut, liiketalous, mara-ala, monimuotototeutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät itsensä johtamisen merkityksen eri elämänalueilla. Osaat toimia tavoitteellisesti omista motivaatiotekijöistäsi käsin, kehittää itsetuntemustasi ja hyvinvointiasi, hallita ajankäyttö- ja stressitekijöitäsi sekä reflektoida kehittymistäsi.
Opintojakson osaamiset
Oppimaan oppiminen: Opiskelija ottaa vastuuta myös ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.
Työelämässä toimiminen: Opiskelija osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia.
Opintojakson osaamistavoite
Tunnistat itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Ymmärrät opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyvien tavoitteiden ja motivaation merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Ymmärrät henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt.
Sisältö
Tavoitteellisuus
Motivaatio
Itsetuntemus
Itsetunto
Itseluottamus
Henkilökohtaisen hyvinvoinnin osa-alueet (psyykkinen, fyysinen, henkinen, sosiaalinen, ammatillinen)
Ajankäytön hallinta
Stressinhallinta
Työkalut
Käytetään erilaisia analysointi- ja kehittämistyökaluja itsensä johtamisen kehittämiseksi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali:
Sydänmaanlakka, P. 2008. Älykäs itsensä johtaminen. Helsinki: Talentum.
Salmimies, R. 2008. Onnistu itsesi johtamisessa. Helsinki: WSOYpro.
Goleman, D. 2006. Tunneäly työelämässä. Helsinki: Otava.
Leppänen, M. & Rauhala, I. 2012. Johda ihmistä: psykologiaa johtajille. Helsinki: Talentum.
Perttula, J. & Syväjärvi, A. 2012. Johtamisen psykologia. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Lisämateriaali:
Kohtakangas, Krista Kohtakangas. 2019. Välittävä johtajuus ja armollinen itsensä johtaminen konkurssin tai alasajon tehneiden yrittäjien kokemuksissa. Väitöskirja. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
Muu opettajan verkko-oppimisympäristössä tarjoama suositeltu oppi- ja lisämateriaali.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opetus etenee teemoittain/moduuleittain.
Käänteinen oppiminen
Vuorovaikutteinen alustus teemoihin ja oppimistehtäviin
Itsenäinen opiskelu ja teemakohtaiset oppimistehtävät
Ryhmäkeskustelut ja vertaisoppiminen
Vertaispalaute
Itsereflektio
Henkilökohtainen toiminta- ja kehityssuunnitelma
Oppimisen portfolio rakentuu teemakohtaisista oppimistehtävistä sisältäen henkilökohtaisen toiminta- ja kehityssuunnitelman.
Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
Alustukset teemoihin ja oppimistehtäviin
Ryhmäkeskustelujen ohjaus
Vertaiskeskustelut
Vertaispalaute
Henkilökohtainen palaute portfoliosta
Opintojakson arvosana muodostuu henkilökohtaisessa portfoliossa osoitetun osaamisen perusteella. Portfoliota tehdään koko opintojakson ajan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Teemakohtaiset oppimistehtävät tehdään ja palautetaan opintojakson aikana.
Ryhmäkeskusteluihin osallistutaan opintojakson aikataulussa.
Henkilökohtaisen portfolion palautus on marraskuussa 2024 opintojakson alussa ilmoitettavan aikataulun mukaisesti.
Henkilökohtaisen portfolion uusintakerrat ovat 31.1.2025 ja 7.3.2025.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Valmistautuminen webinaareihin teemakohtaisin oppimistehtävin 4*10 h = 40 h
Vuorovaikutteiset ja yhteistoiminnalliset webinaarit 10*2 h = 20 h
Henkilökohtaisen tehtävän tekeminen 48 h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla vuorottelevat itsenäiset oppimistehtävät sekä vuorovaikutteiset ja yhteistoiminnalliset webinaarit ryhmäkeskusteluineen. Koko opintojakson ajan tehdään itsenäisesti henkilökohtaista oppimisen portfoliota, joka muodostuu teemakohtaisista oppimistehtävistä sekä toiminta- ja kehityssuunnitelmasta.
Läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon sisällä toteutuksen alkamisajankohdasta ja opiskelupaikan varmistaminen opintojaksolla edellyttää orientaatiotehtävän hyväksyttyä suorittamista.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 40 (erillisryhmä)
Opintojakson arviointimenetelmiä ovat:
Oman osaamisen arviointi oppimisen portfolioon liittyen.
Vertaisarviointi teemakohtaisiin oppimistehtäviin liittyen.
Opettajan palaute oppimisen portfoliosta.
Osaamisen arviointi, palaute ja opintojakson arvosana oppimisen portfolion perusteella.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnistat itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Ymmärrät opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyvien tavoitteiden ja motivaation merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Tunnistat henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää jonkin verran puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.
Tyydyttävä 2
Tunnet itsensä johtamisen perusteorioita ja työkaluja.Tunnet opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyvien tavoitteiden ja motivaatiotekijöitden merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnet ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Tunnistat henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt.
Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi, ottaa toiset huomioon ja arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää vähäisiä puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Ymmärrät itsensä johtamisen perusteorioita ja työkaluja. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyviä tavoitteita, tunnet motivaatiotekijöitäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteitasi. Tunnet itseäsi, osaat kehittää itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkitystä henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Ymmärrät fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijöiden merkityksen. Ymmärrät ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaisen hyvinvoinnin tukena. Osaat laatia henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja jakaa oppimaasi toisille. Raportointisi on johdonmukaista, perusteltua ja raportointiohjeistuksen mukaista, mutta sisältää satunnaisia virheitä. Osaat toimia annettujen aikataulujen puitteissa.
Kiitettävä 4
Ymmärrät itsensä johtamisen perusteoriat ja työkalut. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyviä tavoitteita, tunnet motivaatiotekijöitäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteitasi. Tunnet itseäsi, osaat kehittää itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Hallitset fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijöitä elämässäsi. Hallitset ajankäytön ja stressinhallinnan menetelmiä henkilökohtaisen hyvinvointisi tukena. Osaat laatia, toteuttaa ja arvioida henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi, ottaa toiset huomioon ja arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja noudattaa raportointiohjeistusta. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Hallitset itsensä johtamisen perusteoriat ja työkalut. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyvät tavoitteet, tunnet motivaatiotekijäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteesi. Tunnet itsesi, kehität itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Hallitset fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijät elämässäsi. Hallitset ajankäytön ja stressinhallinnan menetelmät konkreettisesti henkilökohtaisen hyvinvointisi tukena. Osaat laatia, toteuttaa ja arvioida kriittisesti henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä arvioida kriittisesti oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja noudattaa raportointiohjeistusta. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Anita Hukkanen
Ryhmät
-
ZJM24SHVGHAvoin AMK, lita, 2. asteen väylä, Gradia ammatillinen, tradenomi
-
HTL24SBTradenomi (AMK), liiketalous, päivätoteutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät itsensä johtamisen merkityksen eri elämänalueilla. Osaat toimia tavoitteellisesti omista motivaatiotekijöistäsi käsin, kehittää itsetuntemustasi ja hyvinvointiasi, hallita ajankäyttö- ja stressitekijöitäsi sekä reflektoida kehittymistäsi.
Opintojakson osaamiset
Oppimaan oppiminen: Opiskelija ottaa vastuuta myös ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.
Työelämässä toimiminen: Opiskelija osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia.
Opintojakson osaamistavoite
Tunnistat itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Ymmärrät opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyvien tavoitteiden ja motivaation merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Ymmärrät henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt.
Sisältö
Tavoitteellisuus
Motivaatio
Itsetuntemus
Itsetunto
Itseluottamus
Henkilökohtaisen hyvinvoinnin osa-alueet (psyykkinen, fyysinen, henkinen, sosiaalinen, ammatillinen)
Ajankäytön hallinta
Stressinhallinta
Työkalut
Käytetään erilaisia analysointi- ja kehittämistyökaluja itsensä johtamisen kehittämiseksi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali:
Sydänmaanlakka, P. 2008. Älykäs itsensä johtaminen. Helsinki: Talentum.
Salmimies, R. 2008. Onnistu itsesi johtamisessa. Helsinki: WSOYpro.
Goleman, D. 2006. Tunneäly työelämässä. Helsinki: Otava.
Leppänen, M. & Rauhala, I. 2012. Johda ihmistä: psykologiaa johtajille. Helsinki: Talentum.
Perttula, J. & Syväjärvi, A. 2012. Johtamisen psykologia. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Lisämateriaali:
Kohtakangas, Krista Kohtakangas. 2019. Välittävä johtajuus ja armollinen itsensä johtaminen konkurssin tai alasajon tehneiden yrittäjien kokemuksissa. Väitöskirja. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opetus etenee teemoittain/moduuleittain.
Käänteinen oppiminen
Vuorovaikutteinen alustus teemoihin ja oppimistehtäviin
Itsenäinen opiskelu ja teemakohtaiset oppimistehtävät
Ryhmäkeskustelut ja vertaisoppiminen
Vertaispalaute
Itsereflektio
Henkilökohtainen toiminta- ja kehityssuunnitelma
Oppimisen portfolio rakentuu teemakohtaisista oppimistehtävistä sisältäen henkilökohtaisen toiminta- ja kehityssuunnitelman.
Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
Alustukset teemoihin ja oppimistehtäviin
Ryhmäkeskustelujen ohjaus
Vertaiskeskustelut
Vertaispalaute
Henkilökohtainen palaute portfoliosta
Opintojakson arvosana muodostuu henkilökohtaisessa portfoliossa osoitetun osaamisen perusteella. Portfoliota tehdään koko opintojakson ajan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Teemakohtaiset oppimistehtävät tehdään ja palautetaan opintojakson aikana.
Ryhmäkeskusteluihin osallistutaan opintojakson aikataulussa.
Henkilökohtaisen portfolion palautus marraskuussa 2024.
Henkilökohtaisen portfolion uusintakerrat ilmoitetaan aloituskontaktilla.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Valmistautuminen kontaktitunneille teemakohtaisin oppimistehtävin 4*10 h = 40 h
Vuorovaikutteiset ja yhteistoiminnalliset kontaktitunnit 10*2 h = 20 h
Henkilökohtaisen tehtävän tekeminen 48 h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla vuorottelevat itsenäiset oppimistehtävät sekä vuorovaikutteiset ja yhteistoiminnalliset kontaktitunnit ryhmäkeskusteluineen. Koko opintojakson ajan tehdään itsenäisesti henkilökohtaista oppimisen portfoliota, joka muodostuu teemakohtaisista oppimistehtävistä sekä toiminta- ja kehityssuunnitelmasta.
Läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua opintojakson toteutuksen alkamisajankohdasta. Suorittaakseen opintojakson opiskelijan on tehtävä aloitustehtävä tuona aikana, osallistuttava aloitusluennolle ja perehdyttävä oppimisympäristöön Moodlessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 5 (Gradian korkeakoulupolkulaiset sis. max-määrään)
Opintojakson arviointimenetelmiä ovat:
Oman osaamisen arviointi oppimisen portfolioon liittyen.
Vertaisarviointi teemakohtaisiin oppimistehtäviin liittyen.
Opettajan palaute oppimisen portfoliosta.
Osaamisen arviointi, palaute ja opintojakson arvosana oppimisen portfolion perusteella.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnistat itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Ymmärrät opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyvien tavoitteiden ja motivaation merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Tunnistat henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää jonkin verran puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.
Tyydyttävä 2
Tunnet itsensä johtamisen perusteorioita ja työkaluja.Tunnet opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyvien tavoitteiden ja motivaatiotekijöitden merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnet ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Tunnistat henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt.
Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi, ottaa toiset huomioon ja arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää vähäisiä puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Ymmärrät itsensä johtamisen perusteorioita ja työkaluja. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyviä tavoitteita, tunnet motivaatiotekijöitäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteitasi. Tunnet itseäsi, osaat kehittää itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkitystä henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Ymmärrät fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijöiden merkityksen. Ymmärrät ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaisen hyvinvoinnin tukena. Osaat laatia henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja jakaa oppimaasi toisille. Raportointisi on johdonmukaista, perusteltua ja raportointiohjeistuksen mukaista, mutta sisältää satunnaisia virheitä. Osaat toimia annettujen aikataulujen puitteissa.
Kiitettävä 4
Ymmärrät itsensä johtamisen perusteoriat ja työkalut. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyviä tavoitteita, tunnet motivaatiotekijöitäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteitasi. Tunnet itseäsi, osaat kehittää itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Hallitset fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijöitä elämässäsi. Hallitset ajankäytön ja stressinhallinnan menetelmiä henkilökohtaisen hyvinvointisi tukena. Osaat laatia, toteuttaa ja arvioida henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi, ottaa toiset huomioon ja arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja noudattaa raportointiohjeistusta. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Hallitset itsensä johtamisen perusteoriat ja työkalut. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyvät tavoitteet, tunnet motivaatiotekijäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteesi. Tunnet itsesi, kehität itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Hallitset fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijät elämässäsi. Hallitset ajankäytön ja stressinhallinnan menetelmät konkreettisesti henkilökohtaisen hyvinvointisi tukena. Osaat laatia, toteuttaa ja arvioida kriittisesti henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä arvioida kriittisesti oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja noudattaa raportointiohjeistusta. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Laura Sjöman
Ryhmät
-
ZJAHTL24S1Avoin AMK, lita, AMK-väylät, liiketalous päivätoteutus
-
HTL24SCTradenomi (AMK), liiketalous, päivätoteutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät itsensä johtamisen merkityksen eri elämänalueilla. Osaat toimia tavoitteellisesti omista motivaatiotekijöistäsi käsin, kehittää itsetuntemustasi ja hyvinvointiasi, hallita ajankäyttö- ja stressitekijöitäsi sekä reflektoida kehittymistäsi.
Opintojakson osaamiset
Oppimaan oppiminen: Opiskelija ottaa vastuuta myös ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.
Työelämässä toimiminen: Opiskelija osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia.
Opintojakson osaamistavoite
Tunnistat itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Ymmärrät opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyvien tavoitteiden ja motivaation merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Ymmärrät henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt.
Sisältö
Tavoitteellisuus
Motivaatio
Itsetuntemus
Itsetunto
Itseluottamus
Henkilökohtaisen hyvinvoinnin osa-alueet (psyykkinen, fyysinen, henkinen, sosiaalinen, ammatillinen)
Ajankäytön hallinta
Stressinhallinta
Työkalut
Käytetään erilaisia analysointi- ja kehittämistyökaluja itsensä johtamisen kehittämiseksi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali:
Sydänmaanlakka, P. 2008. Älykäs itsensä johtaminen. Helsinki: Talentum.
Salmimies, R. 2008. Onnistu itsesi johtamisessa. Helsinki: WSOYpro.
Goleman, D. 2006. Tunneäly työelämässä. Helsinki: Otava.
Leppänen, M. & Rauhala, I. 2012. Johda ihmistä: psykologiaa johtajille. Helsinki: Talentum.
Perttula, J. & Syväjärvi, A. 2012. Johtamisen psykologia. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Lisämateriaali:
Kohtakangas, Krista Kohtakangas. 2019. Välittävä johtajuus ja armollinen itsensä johtaminen konkurssin tai alasajon tehneiden yrittäjien kokemuksissa. Väitöskirja. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
Muu opettajan verkko-oppimisympäristössä tarjoama suositeltu oppi- ja lisämateriaali.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opetus etenee teemoittain/moduuleittain.
Käänteinen oppiminen
Vuorovaikutteinen alustus teemoihin ja oppimistehtäviin
Itsenäinen opiskelu ja teemakohtaiset oppimistehtävät
Ryhmäkeskustelut ja vertaisoppiminen
Vertaispalaute
Itsereflektio
Henkilökohtainen toiminta- ja kehityssuunnitelma
Oppimisen portfolio rakentuu teemakohtaisista oppimistehtävistä sisältäen henkilökohtaisen toiminta- ja kehityssuunnitelman.
Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
Alustukset teemoihin ja oppimistehtäviin
Ryhmäkeskustelujen ohjaus
Vertaiskeskustelut
Vertaispalaute
Henkilökohtainen palaute portfoliosta
Opintojakson arvosana muodostuu henkilökohtaisessa portfoliossa osoitetun osaamisen perusteella. Portfoliota tehdään koko opintojakson ajan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Teemakohtaiset oppimistehtävät tehdään ja palautetaan opintojakson aikana.
Ryhmäkeskusteluihin osallistutaan opintojakson aikataulussa.
Henkilökohtaisen portfolion palautus on marraskuussa 2024 opintojakson alussa ilmoitettavan aikataulun mukaisesti.
Henkilökohtaisen portfolion uusintakerrat ovat 31.1.2025 ja 7.3.2025.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Valmistautuminen kontaktitunneille teemakohtaisin oppimistehtävin 4*10 h = 40 h
Vuorovaikutteiset ja yhteistoiminnalliset kontaktitunnit 10*2 h = 20 h
Henkilökohtaisen tehtävän tekeminen 48 h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla vuorottelevat itsenäiset oppimistehtävät sekä vuorovaikutteiset ja yhteistoiminnalliset kontaktitunnit ryhmäkeskusteluineen. Koko opintojakson ajan tehdään itsenäisesti henkilökohtaista oppimisen portfoliota, joka muodostuu teemakohtaisista oppimistehtävistä sekä toiminta- ja kehityssuunnitelmasta.
Läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon sisällä toteutuksen alkamisajankohdasta ja opiskelupaikan varmistaminen opintojaksolla edellyttää orientaatiotehtävän hyväksyttyä suorittamista.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 5 (sis. max-määrään)
Opintojakson arviointimenetelmiä ovat:
Oman osaamisen arviointi oppimisen portfolioon liittyen.
Vertaisarviointi teemakohtaisiin oppimistehtäviin liittyen.
Opettajan palaute oppimisen portfoliosta.
Osaamisen arviointi, palaute ja opintojakson arvosana oppimisen portfolion perusteella.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnistat itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Ymmärrät opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyvien tavoitteiden ja motivaation merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Tunnistat henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää jonkin verran puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.
Tyydyttävä 2
Tunnet itsensä johtamisen perusteorioita ja työkaluja.Tunnet opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyvien tavoitteiden ja motivaatiotekijöitden merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnet ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Tunnistat henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt.
Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi, ottaa toiset huomioon ja arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää vähäisiä puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Ymmärrät itsensä johtamisen perusteorioita ja työkaluja. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyviä tavoitteita, tunnet motivaatiotekijöitäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteitasi. Tunnet itseäsi, osaat kehittää itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkitystä henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Ymmärrät fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijöiden merkityksen. Ymmärrät ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaisen hyvinvoinnin tukena. Osaat laatia henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja jakaa oppimaasi toisille. Raportointisi on johdonmukaista, perusteltua ja raportointiohjeistuksen mukaista, mutta sisältää satunnaisia virheitä. Osaat toimia annettujen aikataulujen puitteissa.
Kiitettävä 4
Ymmärrät itsensä johtamisen perusteoriat ja työkalut. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyviä tavoitteita, tunnet motivaatiotekijöitäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteitasi. Tunnet itseäsi, osaat kehittää itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Hallitset fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijöitä elämässäsi. Hallitset ajankäytön ja stressinhallinnan menetelmiä henkilökohtaisen hyvinvointisi tukena. Osaat laatia, toteuttaa ja arvioida henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi, ottaa toiset huomioon ja arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja noudattaa raportointiohjeistusta. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Hallitset itsensä johtamisen perusteoriat ja työkalut. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyvät tavoitteet, tunnet motivaatiotekijäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteesi. Tunnet itsesi, kehität itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Hallitset fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijät elämässäsi. Hallitset ajankäytön ja stressinhallinnan menetelmät konkreettisesti henkilökohtaisen hyvinvointisi tukena. Osaat laatia, toteuttaa ja arvioida kriittisesti henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä arvioida kriittisesti oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja noudattaa raportointiohjeistusta. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Laura Sjöman
Ryhmät
-
HTK24S1Tietojenkäsittely (AMK)
-
ZJAHTK24S1Avoin AMK, Tiko, AMK-väylät, tietojenkäsittely, tradenomi amk
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät itsensä johtamisen merkityksen eri elämänalueilla. Osaat toimia tavoitteellisesti omista motivaatiotekijöistäsi käsin, kehittää itsetuntemustasi ja hyvinvointiasi, hallita ajankäyttö- ja stressitekijöitäsi sekä reflektoida kehittymistäsi.
Opintojakson osaamiset
Oppimaan oppiminen: Opiskelija ottaa vastuuta myös ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.
Työelämässä toimiminen: Opiskelija osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia.
Opintojakson osaamistavoite
Tunnistat itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Ymmärrät opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyvien tavoitteiden ja motivaation merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Ymmärrät henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt.
Sisältö
Tavoitteellisuus
Motivaatio
Itsetuntemus
Itsetunto
Itseluottamus
Henkilökohtaisen hyvinvoinnin osa-alueet (psyykkinen, fyysinen, henkinen, sosiaalinen, ammatillinen)
Ajankäytön hallinta
Stressinhallinta
Työkalut
Käytetään erilaisia analysointi- ja kehittämistyökaluja itsensä johtamisen kehittämiseksi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali:
Sydänmaanlakka, P. 2008. Älykäs itsensä johtaminen. Helsinki: Talentum.
Salmimies, R. 2008. Onnistu itsesi johtamisessa. Helsinki: WSOYpro.
Goleman, D. 2006. Tunneäly työelämässä. Helsinki: Otava.
Leppänen, M. & Rauhala, I. 2012. Johda ihmistä: psykologiaa johtajille. Helsinki: Talentum.
Perttula, J. & Syväjärvi, A. 2012. Johtamisen psykologia. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Lisämateriaali:
Kohtakangas, Krista Kohtakangas. 2019. Välittävä johtajuus ja armollinen itsensä johtaminen konkurssin tai alasajon tehneiden yrittäjien kokemuksissa. Väitöskirja. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
Muu opettajan verkko-oppimisympäristössä tarjoama suositeltu oppi- ja lisämateriaali.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opetus etenee teemoittain/moduuleittain.
Käänteinen oppiminen
Vuorovaikutteinen alustus teemoihin ja oppimistehtäviin
Itsenäinen opiskelu ja teemakohtaiset oppimistehtävät
Ryhmäkeskustelut ja vertaisoppiminen
Vertaispalaute
Itsereflektio
Henkilökohtainen toiminta- ja kehityssuunnitelma
Oppimisen portfolio rakentuu teemakohtaisista oppimistehtävistä sisältäen henkilökohtaisen toiminta- ja kehityssuunnitelman.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Teemakohtaiset oppimistehtävät tehdään ja palautetaan opintojakson aikana.
Ryhmäkeskusteluihin osallistutaan opintojakson aikataulussa.
Henkilökohtaisen portfolion palautus on marraskuussa 2024 opintojakson alussa ilmoitettavan aikataulun mukaisesti.
Henkilökohtaisen portfolion uusintakerrat ovat 31.1.2025 ja 7.3.2025.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Valmistautuminen kontaktitunneille teemakohtaisin oppimistehtävin 4*10 h = 40 h
Vuorovaikutteiset ja yhteistoiminnalliset kontaktitunnit 10*2 h = 20 h
Henkilökohtaisen tehtävän tekeminen 48 h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla vuorottelevat itsenäiset oppimistehtävät sekä vuorovaikutteiset ja yhteistoiminnalliset kontaktitunnit ryhmäkeskusteluineen. Koko opintojakson ajan tehdään itsenäisesti henkilökohtaista oppimisen portfoliota, joka muodostuu teemakohtaisista oppimistehtävistä sekä toiminta- ja kehityssuunnitelmasta.
Läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon sisällä toteutuksen alkamisajankohdasta ja opiskelupaikan varmistaminen opintojaksolla edellyttää orientaatiotehtävän hyväksyttyä suorittamista.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 15 (sis. max-määrään)
Opintojakson arviointimenetelmiä ovat:
Oman osaamisen arviointi oppimisen portfolioon liittyen.
Vertaisarviointi teemakohtaisiin oppimistehtäviin liittyen.
Opettajan palaute oppimisen portfoliosta.
Osaamisen arviointi, palaute ja opintojakson arvosana oppimisen portfolion perusteella.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnistat itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Ymmärrät opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyvien tavoitteiden ja motivaation merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Tunnistat henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää jonkin verran puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.
Tyydyttävä 2
Tunnet itsensä johtamisen perusteorioita ja työkaluja.Tunnet opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyvien tavoitteiden ja motivaatiotekijöitden merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnet ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Tunnistat henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt.
Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi, ottaa toiset huomioon ja arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää vähäisiä puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Ymmärrät itsensä johtamisen perusteorioita ja työkaluja. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyviä tavoitteita, tunnet motivaatiotekijöitäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteitasi. Tunnet itseäsi, osaat kehittää itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkitystä henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Ymmärrät fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijöiden merkityksen. Ymmärrät ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaisen hyvinvoinnin tukena. Osaat laatia henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja jakaa oppimaasi toisille. Raportointisi on johdonmukaista, perusteltua ja raportointiohjeistuksen mukaista, mutta sisältää satunnaisia virheitä. Osaat toimia annettujen aikataulujen puitteissa.
Kiitettävä 4
Ymmärrät itsensä johtamisen perusteoriat ja työkalut. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyviä tavoitteita, tunnet motivaatiotekijöitäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteitasi. Tunnet itseäsi, osaat kehittää itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Hallitset fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijöitä elämässäsi. Hallitset ajankäytön ja stressinhallinnan menetelmiä henkilökohtaisen hyvinvointisi tukena. Osaat laatia, toteuttaa ja arvioida henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi, ottaa toiset huomioon ja arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja noudattaa raportointiohjeistusta. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Hallitset itsensä johtamisen perusteoriat ja työkalut. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyvät tavoitteet, tunnet motivaatiotekijäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteesi. Tunnet itsesi, kehität itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Hallitset fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijät elämässäsi. Hallitset ajankäytön ja stressinhallinnan menetelmät konkreettisesti henkilökohtaisen hyvinvointisi tukena. Osaat laatia, toteuttaa ja arvioida kriittisesti henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä arvioida kriittisesti oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja noudattaa raportointiohjeistusta. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettaja
- Anita Hukkanen
Ryhmät
-
MPT24S1Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
-
ZJAMPT24S1Avoin AMK, marata, AMK-väylät, palveluliiketoiminta, päivätoteutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät itsensä johtamisen merkityksen eri elämänalueilla. Osaat toimia tavoitteellisesti omista motivaatiotekijöistäsi käsin, kehittää itsetuntemustasi ja hyvinvointiasi, hallita ajankäyttö- ja stressitekijöitäsi sekä reflektoida kehittymistäsi.
Opintojakson osaamiset
Oppimaan oppiminen: Opiskelija ottaa vastuuta myös ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.
Työelämässä toimiminen: Opiskelija osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia.
Opintojakson osaamistavoite
Tunnistat itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Ymmärrät opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyvien tavoitteiden ja motivaation merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Ymmärrät henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt.
Sisältö
Tavoitteellisuus
Motivaatio
Itsetuntemus
Itsetunto
Itseluottamus
Henkilökohtaisen hyvinvoinnin osa-alueet (psyykkinen, fyysinen, henkinen, sosiaalinen, ammatillinen)
Ajankäytön hallinta
Stressinhallinta
Työkalut
Käytetään erilaisia analysointi- ja kehittämistyökaluja itsensä johtamisen kehittämiseksi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali:
Sydänmaanlakka, P. 2008. Älykäs itsensä johtaminen. Helsinki: Talentum.
Salmimies, R. 2008. Onnistu itsesi johtamisessa. Helsinki: WSOYpro.
Goleman, D. 2006. Tunneäly työelämässä. Helsinki: Otava.
Leppänen, M. & Rauhala, I. 2012. Johda ihmistä: psykologiaa johtajille. Helsinki: Talentum.
Perttula, J. & Syväjärvi, A. 2012. Johtamisen psykologia. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Lisämateriaali:
Kohtakangas, Krista Kohtakangas. 2019. Välittävä johtajuus ja armollinen itsensä johtaminen konkurssin tai alasajon tehneiden yrittäjien kokemuksissa. Väitöskirja. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opetus etenee teemoittain/moduuleittain.
Käänteinen oppiminen
Vuorovaikutteinen alustus teemoihin ja oppimistehtäviin
Itsenäinen opiskelu ja teemakohtaiset oppimistehtävät
Ryhmäkeskustelut ja vertaisoppiminen
Vertaispalaute
Itsereflektio
Henkilökohtainen toiminta- ja kehityssuunnitelma
Oppimisen portfolio rakentuu teemakohtaisista oppimistehtävistä sisältäen henkilökohtaisen toiminta- ja kehityssuunnitelman.
Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
Alustukset teemoihin ja oppimistehtäviin
Ryhmäkeskustelujen ohjaus
Vertaiskeskustelut
Vertaispalaute
Henkilökohtainen palaute portfoliosta
Opintojakson arvosana muodostuu henkilökohtaisessa portfoliossa osoitetun osaamisen perusteella. Portfoliota tehdään koko opintojakson ajan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Teemakohtaiset oppimistehtävät tehdään ja palautetaan opintojakson aikana.
Ryhmäkeskusteluihin osallistutaan opintojakson aikataulussa.
Henkilökohtaisen portfolion palautus marraskuussa 2024.
Henkilökohtaisen portfolion uusintakerrat ilmoitetaan aloituskontaktilla.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Valmistautuminen kontaktitunneille teemakohtaisin oppimistehtävin 4*10 h = 40 h
Vuorovaikutteiset ja yhteistoiminnalliset kontaktitunnit 10*2 h = 20 h
Henkilökohtaisen tehtävän tekeminen 48 h
Sisällön jaksotus
Suomeksi
Opintojaksolla vuorottelevat itsenäiset oppimistehtävät sekä vuorovaikutteiset ja yhteistoiminnalliset kontaktitunnit ryhmäkeskusteluineen. Koko opintojakson ajan tehdään itsenäisesti henkilökohtaista oppimisen portfoliota, joka muodostuu teemakohtaisista oppimistehtävistä sekä toiminta- ja kehityssuunnitelmasta.
Läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua opintojakson toteutuksen alkamisajankohdasta. Suorittaakseen opintojakson opiskelijan on tehtävä aloitustehtävä tuona aikana, osallistuttava aloitusluennolle ja perehdyttävä oppimisympäristöön Moodlessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 15 (sis. max-määrään)
Opintojakson arviointimenetelmiä ovat:
Oman osaamisen arviointi oppimisen portfolioon liittyen.
Vertaisarviointi teemakohtaisiin oppimistehtäviin liittyen.
Opettajan palaute oppimisen portfoliosta.
Osaamisen arviointi, palaute ja opintojakson arvosana oppimisen portfolion perusteella.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnistat itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Ymmärrät opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyvien tavoitteiden ja motivaation merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Tunnistat henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää jonkin verran puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.
Tyydyttävä 2
Tunnet itsensä johtamisen perusteorioita ja työkaluja.Tunnet opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyvien tavoitteiden ja motivaatiotekijöitden merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnet ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Tunnistat henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt.
Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi, ottaa toiset huomioon ja arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää vähäisiä puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Ymmärrät itsensä johtamisen perusteorioita ja työkaluja. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyviä tavoitteita, tunnet motivaatiotekijöitäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteitasi. Tunnet itseäsi, osaat kehittää itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkitystä henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Ymmärrät fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijöiden merkityksen. Ymmärrät ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaisen hyvinvoinnin tukena. Osaat laatia henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja jakaa oppimaasi toisille. Raportointisi on johdonmukaista, perusteltua ja raportointiohjeistuksen mukaista, mutta sisältää satunnaisia virheitä. Osaat toimia annettujen aikataulujen puitteissa.
Kiitettävä 4
Ymmärrät itsensä johtamisen perusteoriat ja työkalut. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyviä tavoitteita, tunnet motivaatiotekijöitäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteitasi. Tunnet itseäsi, osaat kehittää itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Hallitset fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijöitä elämässäsi. Hallitset ajankäytön ja stressinhallinnan menetelmiä henkilökohtaisen hyvinvointisi tukena. Osaat laatia, toteuttaa ja arvioida henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi, ottaa toiset huomioon ja arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja noudattaa raportointiohjeistusta. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Hallitset itsensä johtamisen perusteoriat ja työkalut. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyvät tavoitteet, tunnet motivaatiotekijäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteesi. Tunnet itsesi, kehität itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Hallitset fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijät elämässäsi. Hallitset ajankäytön ja stressinhallinnan menetelmät konkreettisesti henkilökohtaisen hyvinvointisi tukena. Osaat laatia, toteuttaa ja arvioida kriittisesti henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä arvioida kriittisesti oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja noudattaa raportointiohjeistusta. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Liinamaaria Hakola
Ryhmät
-
ZJAHTL24S1Avoin AMK, lita, AMK-väylät, liiketalous päivätoteutus
-
HTL24SATradenomi (AMK), liiketalous, päivätoteutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät itsensä johtamisen merkityksen eri elämänalueilla. Osaat toimia tavoitteellisesti omista motivaatiotekijöistäsi käsin, kehittää itsetuntemustasi ja hyvinvointiasi, hallita ajankäyttö- ja stressitekijöitäsi sekä reflektoida kehittymistäsi.
Opintojakson osaamiset
Oppimaan oppiminen: Opiskelija ottaa vastuuta myös ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.
Työelämässä toimiminen: Opiskelija osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia.
Opintojakson osaamistavoite
Tunnistat itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Ymmärrät opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyvien tavoitteiden ja motivaation merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Ymmärrät henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt.
Sisältö
Tavoitteellisuus
Motivaatio
Itsetuntemus
Itsetunto
Itseluottamus
Henkilökohtaisen hyvinvoinnin osa-alueet (psyykkinen, fyysinen, henkinen, sosiaalinen, ammatillinen)
Ajankäytön hallinta
Stressinhallinta
Työkalut
Käytetään erilaisia analysointi- ja kehittämistyökaluja itsensä johtamisen kehittämiseksi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali:
Sydänmaanlakka, P. 2008. Älykäs itsensä johtaminen. Helsinki: Talentum.
Salmimies, R. 2008. Onnistu itsesi johtamisessa. Helsinki: WSOYpro.
Goleman, D. 2006. Tunneäly työelämässä. Helsinki: Otava.
Leppänen, M. & Rauhala, I. 2012. Johda ihmistä: psykologiaa johtajille. Helsinki: Talentum.
Perttula, J. & Syväjärvi, A. 2012. Johtamisen psykologia. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Lisämateriaali:
Kohtakangas, Krista Kohtakangas. 2019. Välittävä johtajuus ja armollinen itsensä johtaminen konkurssin tai alasajon tehneiden yrittäjien kokemuksissa. Väitöskirja. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opetus etenee teemoittain/moduuleittain.
Käänteinen oppiminen
Vuorovaikutteinen alustus teemoihin ja oppimistehtäviin
Itsenäinen opiskelu ja teemakohtaiset oppimistehtävät
Ryhmäkeskustelut ja vertaisoppiminen
Vertaispalaute
Itsereflektio
Henkilökohtainen toiminta- ja kehityssuunnitelma
Oppimisen portfolio rakentuu teemakohtaisista oppimistehtävistä sisältäen henkilökohtaisen toiminta- ja kehityssuunnitelman.
Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
Alustukset teemoihin ja oppimistehtäviin
Ryhmäkeskustelujen ohjaus
Vertaiskeskustelut
Vertaispalaute
Henkilökohtainen palaute portfoliosta
Opintojakson arvosana muodostuu henkilökohtaisessa portfoliossa osoitetun osaamisen perusteella. Portfoliota tehdään koko opintojakson ajan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Teemakohtaiset oppimistehtävät tehdään ja palautetaan opintojakson aikana.
Ryhmäkeskusteluihin osallistutaan opintojakson aikataulussa.
Henkilökohtaisen portfolion palautus on 30.11.2024.
Henkilökohtaisen portfolion uusintakerrat ovat 15.1.2025 ja 30.1.2025.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Valmistautuminen kontaktitunneille teemakohtaisin oppimistehtävin 4*10 h = 40 h
Vuorovaikutteiset ja yhteistoiminnalliset kontaktitunnit 10*2 h = 20 h
Henkilökohtaisen tehtävän tekeminen 48 h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla vuorottelevat itsenäiset oppimistehtävät sekä vuorovaikutteiset ja yhteistoiminnalliset kontaktitunnit ryhmäkeskusteluineen. Koko opintojakson ajan tehdään itsenäisesti henkilökohtaista oppimisen portfoliota, joka muodostuu teemakohtaisista oppimistehtävistä sekä toiminta- ja kehityssuunnitelmasta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson arviointimenetelmiä ovat:
Oman osaamisen arviointi oppimisen portfolioon liittyen.
Vertaisarviointi teemakohtaisiin oppimistehtäviin liittyen.
Opettajan palaute oppimisen portfoliosta.
Osaamisen arviointi, palaute ja opintojakson arvosana oppimisen portfolion perusteella.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnistat itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Ymmärrät opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyvien tavoitteiden ja motivaation merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Tunnistat henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää jonkin verran puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.
Tyydyttävä 2
Tunnet itsensä johtamisen perusteorioita ja työkaluja.Tunnet opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyvien tavoitteiden ja motivaatiotekijöitden merkityksen. Tunnistat itsetuntemuksen, itsetunnon ja -luottamuksen merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessä. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnet ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Tunnistat henkilökohtaisen kehittymisen tarpeellisuuden ja hyödyt.
Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi, ottaa toiset huomioon ja arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, mutta sisältää vähäisiä puutteita kielen ja raportointiohjeistuksen osalta. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Ymmärrät itsensä johtamisen perusteorioita ja työkaluja. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyviä tavoitteita, tunnet motivaatiotekijöitäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteitasi. Tunnet itseäsi, osaat kehittää itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkitystä henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Ymmärrät fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijöiden merkityksen. Ymmärrät ajankäytön ja stressinhallinnan merkityksen henkilökohtaisen hyvinvoinnin tukena. Osaat laatia henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja jakaa oppimaasi toisille. Raportointisi on johdonmukaista, perusteltua ja raportointiohjeistuksen mukaista, mutta sisältää satunnaisia virheitä. Osaat toimia annettujen aikataulujen puitteissa.
Kiitettävä 4
Ymmärrät itsensä johtamisen perusteoriat ja työkalut. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyviä tavoitteita, tunnet motivaatiotekijöitäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteitasi. Tunnet itseäsi, osaat kehittää itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Hallitset fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijöitä elämässäsi. Hallitset ajankäytön ja stressinhallinnan menetelmiä henkilökohtaisen hyvinvointisi tukena. Osaat laatia, toteuttaa ja arvioida henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi, ottaa toiset huomioon ja arvioida oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja noudattaa raportointiohjeistusta. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Hallitset itsensä johtamisen perusteoriat ja työkalut. Osaat määrittää opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyvät tavoitteet, tunnet motivaatiotekijäsi ja kykenet toteuttamaan tavoitteesi. Tunnet itsesi, kehität itsetuntoasi ja itseluottamustasi ja ymmärrät niiden merkityksen henkilökohtaisessa kehittymisessäsi. Hallitset fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin tekijät elämässäsi. Hallitset ajankäytön ja stressinhallinnan menetelmät konkreettisesti henkilökohtaisen hyvinvointisi tukena. Osaat laatia, toteuttaa ja arvioida kriittisesti henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelman. Osaat ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja ottaa toiset huomioon sekä arvioida kriittisesti oppimaasi. Raportointisi on johdonmukaista, vakuuttavaa ja noudattaa raportointiohjeistusta. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.