Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen työmenetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: YS00BZ82

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Pauliina Soanvaara

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on, että osallistujat ymmärtävät terveyden edistämisen lähtökohdat. Tarkoituksena on lisäksi lisätä terveyden edistämisen asiantuntijuutta terveyden edistämisen työmenetelmistä ja terveyskäyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä.

Kurssin käytyäsi saat seuraavat osaamiset:
Ennakoiva kehittäminen (Osaat johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen)
Oppimaan oppiminen (Edistät omaa ja työyhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia)
Työelämässä toimiminen (Omaat valmiudet kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää)

Sisältö

Terveyden edistämisen lähtökohdat
Terveyskäyttäytymisen ja terveyden edistämisen työmenetelmien jäsentäminen
Tutkimusnäyttöön pohjautuva ohjaus ja neuvonta terveyskäyttäytyminen eri osa-alueilla
Digitaalisten menetelmien hyödyntäminen terveyskäyttäytymisen ohjauksessa ja neuvonnassa
Yksilö-, ryhmä- ja vertaisohjaus, kokemusasiantuntijuus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä1: Opiskelija tunnistaa joitakin terveyskäyttäytymisen teorioita, malleja ja menetelmiä. Hän tietää oman asiantuntijuusalueensa keskeiset terveyden edistämisen menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa terveyden edistämisen menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan suunnitellessaan asiakkaiden terveyttä ja osallisuutta edistävää toimintaa.

Tyydyttävä 2: Opiskelija tuntee keskeisiä terveyskäyttäytymisen teorioita malleja ja menetelmiä, sekä osaa hyödyntää niitä kirjallisissa tuotoksissaan. Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida terveyden edistämisen menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden terveyden ja osallisuuden edistämiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3: Opiskelija hallitsee asiantuntijuusalueensa keskeiset terveyskäyttäytymisen teoriat, mallit ja menetelmät. Opiskelija kykenee soveltamaan, arvioimaan ja kehittämään niitä jäsentyneesti omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden ja sidosryhmien terveyden ja osallisuuden edistämiseksi.

Kiitettävä 4: Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa tutkimusnäyttöön perustuen asiantuntijuusalueensa keskeisiä terveyskäyttäytymisen teorioita, malleja ja muutostekniikoita luovasti erilaisissa tilanteissa. Opiskelija kykenee soveltamaan, arvioimaan ja kehittämään kriittisesti ja tutkimusnäyttöön perustuen terveyden edistämisen menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden ja sidosryhmien terveyden ja osallisuuden edistämiseksi. Hän osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen menetelmiin liittyvää materiaalia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5: Opiskelija hallitsee monipuolisesti ja osaa soveltaa innovatiivisesti tutkimusnäyttöön perustuen asiantuntijuusalueensa keskeisiä terveyskäyttäytymisen teorioita, malleja ja muutostekniikoita omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden ja sidosryhmien terveyden ja osallisuuden edistämiseksi. Kiitettävän osaamisen tason lisäksi opiskelija osoittaa valmiuksia uusien tai monialaisten näkökulmien luomiseen terveyden edistämisessä. Opiskelija kehittää itsenäisesti oman työyhteisönsä tai alansa osaamista.

Oppimateriaalit

Patja, K., Absetz, P. & Rautava, P. (toim.) 2022. Terveyden edistäminen. Duodecim. (e-kirja) (soveltuvin osin)

Green, J., Cross, R., Woodall, J. & Tones, K. 2019. Health Promotion. Planning and strategies. 4th edition. SAGE. (soveltuvin osin)

Michie, S., West, R., Campbell, R. ym. 2014. ABC of Behavior Change Theories. An Essential Resource for Researchers, Policy Makers and Practitioners. Great Britain: Silverback Publishing. (e-kirja) (soveltuvin osin)

muu oppimateriaali kuvataan toteutuksen yhteydessä

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 22.01.2024

Ajoitus

20.01.2024 - 10.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveyden edistäminen (YAMK)
Opettaja
  • Pauliina Soanvaara
Vastuuopettaja

Pauliina Soanvaara

Ryhmät
  • YSC24KM
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • ZJAYSC24KM
    Avoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku
  • YSC23KM
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on, että osallistujat ymmärtävät terveyden edistämisen lähtökohdat. Tarkoituksena on lisäksi lisätä terveyden edistämisen asiantuntijuutta terveyden edistämisen työmenetelmistä ja terveyskäyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä.

Kurssin käytyäsi saat seuraavat osaamiset:
Ennakoiva kehittäminen (Osaat johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen)
Oppimaan oppiminen (Edistät omaa ja työyhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia)
Työelämässä toimiminen (Omaat valmiudet kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää)

Sisältö

Terveyden edistämisen lähtökohdat
Terveyskäyttäytymisen ja terveyden edistämisen työmenetelmien jäsentäminen
Tutkimusnäyttöön pohjautuva ohjaus ja neuvonta terveyskäyttäytyminen eri osa-alueilla
Digitaalisten menetelmien hyödyntäminen terveyskäyttäytymisen ohjauksessa ja neuvonnassa
Yksilö-, ryhmä- ja vertaisohjaus, kokemusasiantuntijuus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Patja, K., Absetz, P. & Rautava, P. (toim.) 2022. Terveyden edistäminen. Duodecim. (e-kirja) (soveltuvin osin)

Green, J., Cross, R., Woodall, J. & Tones, K. 2019. Health Promotion. Planning and strategies. 4th edition. SAGE. (soveltuvin osin)

Michie, S., West, R., Campbell, R. ym. 2014. ABC of Behavior Change Theories. An Essential Resource for Researchers, Policy Makers and Practitioners. Great Britain: Silverback Publishing. (e-kirja) (soveltuvin osin)

Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Opintojakson aloituskerta pidetään lähiopetuksena kampuksella. Tämän jälkeen opintojaksolla opiskelu jatkuu verkossa. Verkko-oppimisympäristönä on Moodle, webinaarit Zoomissa.

Opintojaksoon sisältyy lähiopetuspäivän lisäksi webinaareja ja ohjattua itsenäistä opiskelua. Webinaareihin sisältyy ennakkotehtäviä, pienryhmätyöskentelyä ja työpajoja, vertaiskeskustelua ja luentomuotoista opiskelua. Opintojaksolla opiskellaan osittain käänteisen oppimisen (Flipped learning) menetelmää käyttäen.

Itsenäinen opiskelu sisältää oppimateriaaliin perehtymisen, webinaarien ennakkotehtävät, sekä kirjallisen oppimistehtävän toteutuksen (pienryhmätyö), josta tehdään myös esitys videomuotoisena sekä kirjallisen reflektiivisen itsearvioinnin (oman asiantuntijuuden kehittyminen) laatimisen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osan opintojakson oppimistehtävistä voi liittää työelämän kehittämistoimintaan.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla käytetään osin kansainvälistä oppimateriaalia ja -kirjallisuutta (englannin kieli). Sekä webinaarien ennakkotehtävissä että oppimistehtävissä käytetään lähdemateriaaleina osin kansainvälistä lähdeaineistoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus kampuksella: 5h
Webinaarit: 3h+5h = yht. 8h
Itsenäiseen työskentelyyn sisältyvät ennakkotehtävät (2 tehtävää) ennen webinaareja: 18h
Muu itsenäinen työskentely ja oppimistehtävä (pienryhmätyö) ja sen esitys videomuodossa 104 h

Yhteensä 135h

Sisällön jaksotus

Moodle-työtila aukeaa 19.1.2024.

Opintojakson aloituskerta lähiopetuksena kampuksella la 20.1.2024 klo 9.00-14.00.

Tämän jälkeen opiskelu jatkuu verkossa.

1. webinaari ti 5.3.2024 klo 12.30-15.30
2. webinaari ti 26.3.2024 klo 9.00-14.00

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson arvosana (0-5) muodostuu opintojakson arviointikriteerien mukaisesti pienryhmässä toteutettavan kirjallisen oppimistehtävän ja sen videomuotoisen esityksen arvioinnista. Webinaarien kahden ennakkotehtävän osalta vertaisarviointia (ei sisälly opintojakson numeraaliseen arviointiin). Kirjallinen itsearviointi arvioidaan hyväksytty/täydennettävä (hyväksytty suoritus vaaditaan, ei sisälly opintojakson numeraaliseen arviointiin).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä1: Opiskelija tunnistaa joitakin terveyskäyttäytymisen teorioita, malleja ja menetelmiä. Hän tietää oman asiantuntijuusalueensa keskeiset terveyden edistämisen menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa terveyden edistämisen menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan suunnitellessaan asiakkaiden terveyttä ja osallisuutta edistävää toimintaa.

Tyydyttävä 2: Opiskelija tuntee keskeisiä terveyskäyttäytymisen teorioita malleja ja menetelmiä, sekä osaa hyödyntää niitä kirjallisissa tuotoksissaan. Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida terveyden edistämisen menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden terveyden ja osallisuuden edistämiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3: Opiskelija hallitsee asiantuntijuusalueensa keskeiset terveyskäyttäytymisen teoriat, mallit ja menetelmät. Opiskelija kykenee soveltamaan, arvioimaan ja kehittämään niitä jäsentyneesti omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden ja sidosryhmien terveyden ja osallisuuden edistämiseksi.

Kiitettävä 4: Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa tutkimusnäyttöön perustuen asiantuntijuusalueensa keskeisiä terveyskäyttäytymisen teorioita, malleja ja muutostekniikoita luovasti erilaisissa tilanteissa. Opiskelija kykenee soveltamaan, arvioimaan ja kehittämään kriittisesti ja tutkimusnäyttöön perustuen terveyden edistämisen menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden ja sidosryhmien terveyden ja osallisuuden edistämiseksi. Hän osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen menetelmiin liittyvää materiaalia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5: Opiskelija hallitsee monipuolisesti ja osaa soveltaa innovatiivisesti tutkimusnäyttöön perustuen asiantuntijuusalueensa keskeisiä terveyskäyttäytymisen teorioita, malleja ja muutostekniikoita omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden ja sidosryhmien terveyden ja osallisuuden edistämiseksi. Kiitettävän osaamisen tason lisäksi opiskelija osoittaa valmiuksia uusien tai monialaisten näkökulmien luomiseen terveyden edistämisessä. Opiskelija kehittää itsenäisesti oman työyhteisönsä tai alansa osaamista.