Skip to main content

Driven by DigitalisationLaajuus (5 cr)

Code: YLSX2570

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Responsible person

  • Eero Aarresola

Objective

Opintojakson tarkoitus:

On yleisesti tunnistettu, että informaatio on toimitusketjujen hallinnassa sekä ohjaamisessa nykypäivänä täysin keskeinen asia. Informaatiota syntyy ja tallentuu toimitusketjun eri prosesseissa valtava määrä, mutta sen tuottama arvo saattaa jäädä usein hyödyntämättä täysimääräisesti. Tyypillisesti syntyvä informaatio siiloutuu toimitusketjun eri osapuolten lukuisiin järjestelmiin eikä sen vuoksi ole hyödynnettävissä kaikille osapuolille. Opintojaksolla tuodaan näkyväksi informaation jakamisen tärkeys sekä toimintamallit sen jakamiseen toimitusketjussa. Informaatiolla itsessään ei ole arvoa, jos se ei hyödynnettävässä muodossa, joten data-analytiikan rooli nousee myös tärkeäksi.

Opintojakson osaamiset:

Digitalisaatio-osaaminen
Toimitusketjuosaaminen
Kansainvälisyys –ja viestintäosaaminen
Yrittäjyys- innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

Opintojakson osaamistavoite:

Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä.

Content

Opintojakson sisältö rakentuu seuraavista teemoista:

- Digitalisaatio toimitusketjun hallinnassa
- Kysynnän ennustaminen ja analytiikka
- Tiedon jakaminen ja läpinäkyvyys toimitusketjussa
- SCM -prosessien virtaviivaistaminen
- Teknologia mahdollistajana

Qualifications

-

Assessment criteria, satisfactory (1)

Välttävä 1: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä.

Tyydyttävä 2: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä yleisesti sekä oman organisaation näkökulmasta.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä 3: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan yleisellä tasolla sekä omaan toimintaympäristöön liittyen. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä yleisesti sekä oman organisaation näkökulmasta.

Kiitettävä 4: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan yleisellä tasolla sekä omaan toimintaympäristöön liittyen. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä yleisesti sekä oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää tiedolla johtamisen periaatteet sekä hyödyt omassa organisaatiossa.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen 5: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan yleisellä tasolla sekä omaan toimintaympäristöön liittyen. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä yleisesti sekä oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää tiedolla johtamisen periaatteet sekä hyödyt omassa organisaatiossa. Opiskelija pystyy analytiikkaa käyttäen tuomaan tiedon sellaiseen muotoon, jota voidaan hyödyntää strategisessa päätöksenteossa.

Enrollment

01.11.2022 - 05.01.2023

Timing

27.02.2023 - 04.06.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Online learning

Unit

School of Technology

Campus

Main Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 25

Degree programmes
  • Master’s Degree Programme in Digital Supply Chain Management
Teachers
  • Eero Aarresola
Teacher in charge

Eero Aarresola

Groups
  • YTM22S1
    Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
  • ZJAYTM22S1
    Avoin amk, Digitaalinen toimitusketju, Verkko

Objectives

Opintojakson tarkoitus:

On yleisesti tunnistettu, että informaatio on toimitusketjujen hallinnassa sekä ohjaamisessa nykypäivänä täysin keskeinen asia. Informaatiota syntyy ja tallentuu toimitusketjun eri prosesseissa valtava määrä, mutta sen tuottama arvo saattaa jäädä usein hyödyntämättä täysimääräisesti. Tyypillisesti syntyvä informaatio siiloutuu toimitusketjun eri osapuolten lukuisiin järjestelmiin eikä sen vuoksi ole hyödynnettävissä kaikille osapuolille. Opintojaksolla tuodaan näkyväksi informaation jakamisen tärkeys sekä toimintamallit sen jakamiseen toimitusketjussa. Informaatiolla itsessään ei ole arvoa, jos se ei hyödynnettävässä muodossa, joten data-analytiikan rooli nousee myös tärkeäksi.

Opintojakson osaamiset:

Digitalisaatio-osaaminen
Toimitusketjuosaaminen
Kansainvälisyys –ja viestintäosaaminen
Yrittäjyys- innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

Opintojakson osaamistavoite:

Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä.

Content

Opintojakson sisältö rakentuu seuraavista teemoista:

- Digitalisaatio toimitusketjun hallinnassa
- Kysynnän ennustaminen ja analytiikka
- Tiedon jakaminen ja läpinäkyvyys toimitusketjussa
- SCM -prosessien virtaviivaistaminen
- Teknologia mahdollistajana

Learning materials and recommended literature

Aktas, E., Bourlakis, M., Zeimpekis, V., Minis, I. 2021. Supply Chain 4.0.
Moodle- ja luentomateriaalit
Tieteelliset artikkelit

Teaching methods

Luennot ja työpajatyöskentely etäkontaktipäivillä.
Case stydy -työskentely/opetus etäkontaktipäivällä
Oppimistehtävät

Practical training and working life connections

Opintojaksolla vierailee luennoitsijoita työelämästä.
Opintojakson oppimistehtävät ovat luonteeltaan työelämää kehittäviä/tutkivia.

Exam dates and retake possibilities

Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä.

International connections

Kansainvälisyys toteutuu opintojaksolla KV -artikkelien sekä muun lähdemateriaalin käyttämisenä opetusmateriaalina

Student workload

Etäkontaktiluennot 20 h
Oppimistehtävät 70 h
Opiskelumateriaaliin perehtyminen 45 h
Yhteensä 135 h

Further information for students

Opintojakson arviointi pohjautuu oppimistavoitteista johdettuihin arviointikriteereihin. Jokainen oppimistehtävä arvioidaan arviointiasteikolla (0-5) ja opintojakson kokonaisarvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvosta.

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Välttävä 1: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä.

Tyydyttävä 2: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä yleisesti sekä oman organisaation näkökulmasta.

Evaluation criteria, good (3-4)

Hyvä 3: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan yleisellä tasolla sekä omaan toimintaympäristöön liittyen. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä yleisesti sekä oman organisaation näkökulmasta.

Kiitettävä 4: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan yleisellä tasolla sekä omaan toimintaympäristöön liittyen. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä yleisesti sekä oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää tiedolla johtamisen periaatteet sekä hyödyt omassa organisaatiossa.

Evaluation criteria, excellent (5)

Erinomainen 5: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan yleisellä tasolla sekä omaan toimintaympäristöön liittyen. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä yleisesti sekä oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää tiedolla johtamisen periaatteet sekä hyödyt omassa organisaatiossa. Opiskelija pystyy analytiikkaa käyttäen tuomaan tiedon sellaiseen muotoon, jota voidaan hyödyntää strategisessa päätöksenteossa.

Prerequisites

-

Enrollment

01.11.2021 - 09.01.2022

Timing

26.02.2022 - 04.06.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Online learning

Unit

School of Technology

Campus

Main Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 25

Degree programmes
  • Master’s Degree Programme in Digital Supply Chain Management
Teachers
  • Eero Aarresola
  • Jutta Nihtilä
Teacher in charge

Eero Aarresola

Groups
  • ZJA21STPYDT
    Avoin AMK, teniikka, Digitaalinen toimitusketju
  • YTM21S1
    Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju

Objectives

Opintojakson tarkoitus:

On yleisesti tunnistettu, että informaatio on toimitusketjujen hallinnassa sekä ohjaamisessa nykypäivänä täysin keskeinen asia. Informaatiota syntyy ja tallentuu toimitusketjun eri prosesseissa valtava määrä, mutta sen tuottama arvo saattaa jäädä usein hyödyntämättä täysimääräisesti. Tyypillisesti syntyvä informaatio siiloutuu toimitusketjun eri osapuolten lukuisiin järjestelmiin eikä sen vuoksi ole hyödynnettävissä kaikille osapuolille. Opintojaksolla tuodaan näkyväksi informaation jakamisen tärkeys sekä toimintamallit sen jakamiseen toimitusketjussa. Informaatiolla itsessään ei ole arvoa, jos se ei hyödynnettävässä muodossa, joten data-analytiikan rooli nousee myös tärkeäksi.

Opintojakson osaamiset:

Digitalisaatio-osaaminen
Toimitusketjuosaaminen
Kansainvälisyys –ja viestintäosaaminen
Yrittäjyys- innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

Opintojakson osaamistavoite:

Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä.

Content

Opintojakson sisältö rakentuu seuraavista teemoista:

- Digitalisaatio toimitusketjun hallinnassa
- Kysynnän ennustaminen ja analytiikka
- Tiedon jakaminen ja läpinäkyvyys toimitusketjussa
- SCM -prosessien virtaviivaistaminen
- Teknologia mahdollistajana

Learning materials and recommended literature

Aktas, E., Bourlakis, M., Zeimpekis, V., Minis, I. 2021. Supply Chain 4.0.
Moodle- ja luentomateriaalit
Tieteelliset artikkelit

Teaching methods

Luennot ja työpajatyöskentely etäkontaktipäivillä.
Case stydy -työskentely/opetus etäkontaktipäivällä
Oppimistehtävät

Practical training and working life connections

Opintojaksolla vierailee luennoitsijoita työelämästä.
Opintojakson oppimistehtävät ovat luonteeltaan työelämää kehittäviä/tutkivia.

Exam dates and retake possibilities

Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä.

International connections

Kansainvälisyys toteutuu opintojaksolla KV -artikkelien käyttämisenä opetusmateriaalina.

Student workload

Etäkontaktiluennot 20 h
Oppimistehtävät 70 h
Opiskelumateriaaliin perehtyminen 45 h
Yhteensä 135 h

Further information for students

Opintojakson arviointi pohjautuu oppimistavoitteista johdettuihin arviointikriteereihin. Jokainen oppimistehtävä arvioidaan arviointiasteikolla (0-5) ja opintojakson kokonaisarvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvosta.

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Välttävä 1: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä.

Tyydyttävä 2: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä yleisesti sekä oman organisaation näkökulmasta.

Evaluation criteria, good (3-4)

Hyvä 3: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan yleisellä tasolla sekä omaan toimintaympäristöön liittyen. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä yleisesti sekä oman organisaation näkökulmasta.

Kiitettävä 4: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan yleisellä tasolla sekä omaan toimintaympäristöön liittyen. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä yleisesti sekä oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää tiedolla johtamisen periaatteet sekä hyödyt omassa organisaatiossa.

Evaluation criteria, excellent (5)

Erinomainen 5: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan yleisellä tasolla sekä omaan toimintaympäristöön liittyen. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä yleisesti sekä oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää tiedolla johtamisen periaatteet sekä hyödyt omassa organisaatiossa. Opiskelija pystyy analytiikkaa käyttäen tuomaan tiedon sellaiseen muotoon, jota voidaan hyödyntää strategisessa päätöksenteossa.

Prerequisites

-