Määrällinen tutkimusLaajuus (5 op)
Tunnus: YZ00CB88
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Tiina Kuukkanen, Hyvinvointi
- Heikki Peltonen, IBM/SBM
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät määrällisen tutkimuksen merkityksen ja osaat käyttää määrällisen tutkimuksen menetelmiä työelämän kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.
Opintojakson osaamiset:
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Eettinen osaaminen
Alakohtaiset osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen
Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson suoritettuasi tiedät määrällisen tutkimuksen perusteet. Ymmärrät määrällisen tutkimuksen vahvuudet ja heikkoudet. Tunnistat erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuuden erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Sinulla on valmiudet tehdä sekä arvioida määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alasi tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Sisältö
Määrällisen tutkimuksen tietoteoreettiset perusteet
Tutkimusaiheen rajaus, tutkimuskysymysten määrittely
Määrällisen tutkimuksen kulku
Keskeiset aineistonkeruumenetelmät
Keskeiset aineiston analysointimenetelmät Yamk opinnäytetyössä
Määrällisen tutkimuksen luotettavuus
Määrällisen tutkimuksen eettisyys
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta.
Tyydyttävä 2
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa ja pystyy valitseemaan erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija valitsee ja perustelee määrällisen aineiston ja menetelmien valintansa, jotka soveltuvuvat hänen opinnäyetyönsä tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on hyvät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija osaa arvioida määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Kiitettävä 4
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on kiitettävät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi kriittisesti määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Ajoitus
07.10.2024 - 13.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
- Digitaalinen toimitusketju (YAMK)
- Logistiikka (YAMK)
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
- Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK)
- Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK)
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
- Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Restonomi
- Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Tradenomi
Opettaja
- Kristiina Juntunen
- Niilo Kuokkanen
- Paavo Nyländen
Vastuuopettaja
Kristiina Juntunen
Ryhmät
-
YMJ22S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YSY23KTSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSC24KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YSU23KMMonialainen kuntoutus (YAMK)
-
YSY22SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
YMJ23S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YHO23S1Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
-
YSU24KMAVOSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
YSG24S1Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
YSG23S1Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
YJH24S1Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, tradenomi
-
YHO22S1Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
-
YJM24S1Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, restonomi
-
YJS24S1Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, sosiaali-ja terveysala
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät määrällisen tutkimuksen merkityksen ja osaat käyttää määrällisen tutkimuksen menetelmiä työelämän kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.
Opintojakson osaamiset:
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Eettinen osaaminen
Alakohtaiset osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen
Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson suoritettuasi tiedät määrällisen tutkimuksen perusteet. Ymmärrät määrällisen tutkimuksen vahvuudet ja heikkoudet. Tunnistat erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuuden erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Sinulla on valmiudet tehdä sekä arvioida määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alasi tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Sisältö
Määrällisen tutkimuksen tietoteoreettiset perusteet
Tutkimusaiheen rajaus, tutkimuskysymysten määrittely
Määrällisen tutkimuksen kulku
Keskeiset aineistonkeruumenetelmät
Keskeiset aineiston analysointimenetelmät Yamk opinnäytetyössä
Määrällisen tutkimuksen luotettavuus
Määrällisen tutkimuksen eettisyys
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta.
Tyydyttävä 2
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa ja pystyy valitseemaan erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija valitsee ja perustelee määrällisen aineiston ja menetelmien valintansa, jotka soveltuvuvat hänen opinnäyetyönsä tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on hyvät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija osaa arvioida määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Kiitettävä 4
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on kiitettävät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi kriittisesti määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.