Siirry suoraan sisältöön

Oppimisen pelillistäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: YKMP0300

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja ymmärtää yhteiskunnassa tapahtuvat musiikkipedagogin toimintaympäristöön vaikuttavat muutokset erityisesti internetin, mobiiliteknologian ja digitaalisen kulttuurin näkökulmista.

Opiskelijalla on käsitys pelillisen ja leikillisen oppimisen tarjoamista mahdollisuuksista. Hän ymmärtää ja osaa käyttää pelillisyyteen liittyviä käsitteitä. Hän on perehtynyt musiikin oppimispeleihin sekä tunnistaa erilaiset pelaamisen muodot, pelien lajityypit ja pelimekaniikat. Opiskelija tuntee digitaalisten oppimispelien lisäksi muitakin pelipedagogiikan muotoja, kuten pelilliset oppimisympäristöt sekä ei-digitaaliset pelit ja leikit.

Opiskelijalla on ymmärrys mielekkään oppimisen edellytyksistä sekä työkaluja oppijan innostamiseen, motivointiin ja sitouttamiseen. Opiskelija kykenee valitsemaan tarkoituksenmukaisia pedagogisia ja teknologisia ratkaisuja oppimisen tueksi sekä hyödyntämään uuden teknologian mahdollisuuksia oppimisympäristöjen kehittämisessä.

Opiskelijalla on valmius edelleenkehittää pelillisiä ratkaisuja sekä omaa ja työyhteisönsä toimintaa muuttuvia työelämätarpeita vastaavaksi. Hän viestii sujuvasti suullisesti ja kirjallisesti sekä kehittää työelämän monialaista viestintää ja vuorovaikutusta.

Sisältö

- musiikkipedagogin toimintaympäristön muutokset: digitalisaatio
- näkökulmia oppimiseen: mielekkään oppimisen edellytykset
- pelaamisen muodot, pelien lajityypit ja pelimekaniikat
- digitaaliset oppimispelit
- ei-digitaaliset pelit ja leikit
- pelillisyys ja leikillisyys musiikin oppimisessa ja opettamisessa
- pelilliset oppimisympäristöt

Esitietovaatimukset

AMK tutkinto

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisensa tekemällä hänelle osoitetut oppimistehtävät ja harjoitustyöt asiantuntevasti sekä keräämällä palautetta osaamisensa kehittymisestä itse- ja vertaisarvioinnin avulla.

Hyväksytty (S):
Opiskelija hallitsee pelillisyyden keskeisen käsitteistön sekä tuntee kattavasti musiikin eri osa-alueiden oppimispelejä. Hän löytää pedagogisesti perusteltuja pelillisiä ja/tai leikillisiä ratkaisuja oman musiikillisen erityisalansa oppimiseen ja opettamiseen.

Opiskelija osallistuu opintojaksolla yhdessä tehtäviin töihin vastuullisesti siten, että hänen panoksellaan on positiivinen vaikutus työn onnistumiseen. Opiskelija viestii selkeästi ja sujuvasti. Hän hyödyntää raportoinnissa ja viestinnässä tieto- ja viestintätekniikkaa tarkoituksenmukaisella tavalla.

Hylätty (0):
Opiskelija ei saavuta opintojakson läpäisylle asetettuja minimitavoitteita.