Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa (5op)

Opintojakson tunnus: YS00BT49

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi
Vastuuhenkilö
Emilia Lahdenperä

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on antaa valmiuksia hyödyntää palvelumuotoilun asiakaskeskeistä lähestymistapaa yksityisten, julkisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden kehittämistoiminnassa. Opintojaksolla keskitytään palvelumuotoilun suunnitteluprosessin vaiheisiin ja niihin soveltuviin menetelmiin.

Osaat soveltaa palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä työelämän haastavien kehittämishaasteiden ratkaisemisessa.
Osaat analysoida ja arvioida kriittisesti palvelumuotoilun soveltuvuutta erilaisten kehittämishaasteiden ratkaisemisessa.
Osaat soveltaa ja yhdistää palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja monimutkaisten palvelukokonaisuuksien kehittämiseen. Osaat johtaa asiakaslähtöistä kehittämistä asiakaskokemuksen merkitys huomioiden.
Osaat johtaa ja kehittää palvelumuotoiluprosessia monialaisessa projektiryhmässä ja verkostoissa.
Osaat viestiä asiantuntijana palvelumuotoiluprojektissa verkostojen, sidosryhmien ja monialaisen projektiryhmän kesken.
Osaat luoda ja johtaa kokeilevaa ja osallistavaa kehittämiskulttuuria, joka tukee innovaatiotoimintaa ja kestävän kehityksen periaatteita.
Osaat analysoida ja ennakoida toimintaympäristöjen muutoksia ja tunnistaa kehittämiskohteita, joihin voidaan vastata palvelumuotoilun menetelmin.
Osaat hyödyntää tutkimustietoa kehittämistarpeiden perustelussa, ennakoinnissa ja kehittämistoimenpiteiden kohdentamisessa.
Osaat hyödyntää tekoälyä vastuullisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa.

Opintojakson osaamiset
Työelämässä toimiminen
Oppimaan oppiminen
Ennakoiva kehittäminen
Kestävä kehitys

Sisältö

Johdanto palvelumuotoiluajatteluun
Palvelumuotoilun prosessi
Asiakaslähtöisyys palvelumuotoilun lähtökohtana
Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut
Palvelumuotoilun hyödyntäminen kehittämistoiminnassa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
Sovellat analyyttisesti ja arvioiden palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä projektissa soveltuvasti ja perustellen.
Johdat ja kehität projektia vastuullisesti, huomioit kehittämisessä asiakaskokemuksen merkityksen kehittämisessä.
Johdat ja fasilitoit palvelumuotoiluprosessia monialaisissa projektiryhmissä ja verkostoissa tavoitteellisesti.
Viestit selkeästi ja vaikuttavasti asiantuntijana palvelumuotoiluprojektissa verkostojen, sidosryhmien ja monialaisen projektiryhmän kesken.
Luot kokeilevaa ja osallistavaa kehittämiskulttuuria, joka tukee innovaatiotoimintaa ja kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista.
Hyödynnät tutkimustietoa kehittämistarpeiden perustelussa, ennakoinnissa ja kehittämistoimenpiteiden kohdentamisessa.
Hyödynnät tekoälyä vastuullisesti

Hylätty suoritus:
Ei täytä hyväksytyn suorituksen kriteerejä.

Siirry alkuun