Siirry suoraan sisältöön

Tietojohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissaLaajuus (5 op)

Tunnus: YS00BS62

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Tapio Mäkelä, Hyvinvointiyksikkö

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt tieto- ja laatujohtamisen tarjoamiin mahdollisuuksiin ja työkaluihin osana sosiaali- ja terveysalan johtamista ja esimiestyötä.

Osaamiset
Johtamisosaaminen
Eettinen osaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen

Opintojakson tavoitteet
Osaat hyödyntää tieteelliseen tietoon perustuvaa näyttöä tieto- ja laatujohtamisessa sosiaali- ja terveysalalla. Tunnistat ja osaat hyödyntää tietojohtamisen teorioita ja toimintamalleja sosiaali- ja terveysalalla. Tiedostat digitaalisen datan hyödyntämisen mahdollisuudet ja hahmotat uusimman teknologian mahdollisuudet työyhteisön kehittämiseksi ja johtamisen tukena. Hallitset joitain työyhteisön yhteisölliseen kehittämiseen, oppimiseen sekä johtamiseen liittyviä tietojohtamisen välineitä.

Tunnet asiakaslähtöisen laadun kehittämisen sekä laatuajattelun periaatteet ja laatujärjestelmiä. Tunnistat ja käsitteellistät erilaisia toimintaympäristöjä, joihin voidaan soveltaa laatujohtamista. Osaat valita tilanteeseen sopivat laadun toimintatavat, johtaa muutosta ja suunnitella muutoksen toimeenpano tukevia ratkaisuja.

Sisältö

Vuorovaikutussuhteet ja rajapinnat sosiaali- ja terveysalan eri toimijoiden välillä ja uuden teknologian tuomat mahdillisuudet
Tietojohtamisen teoreettiset lähtökohdat ja tietointensiivisen organisaation peruskäsitteet ja rakenteet
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen työ ja oppiminen
Tietojohtamisen ja johtajuuden työkalut digitaalisessa ympäristössä
Teknologiat ja välineet, joilla edistetään sosiaali- ja terveydenhuollon organisaation kykyä luoda arvoa tiedolla ja osaamisella.

Laatujohtamisen teoreettiset lähtökohdat ja käytännöt. Asiakaskeinen laatu toiminnan lähtökohtana ja tuloksena. Keskeiset sosiaali- ja terveysalan laatusuositukset. Laatu, laatuajattelu ja laatujärjestelmien tunnistaminen. Laatutyökalut laadun kehittämisen lähtökohtana. Mittarit ja jatkuva laadun parantaminen;

Organisaatioiden strategisten valintojen merkitys tieto- ja laatujohtamisen näkökulmasta. Digitalisaation lisäarvon tuottavuuden ja työelämän laadun kehittämiselle. Tietoturvallisuuden huomioiminen sosiaali- ja terveyspalveluissa

Tieteellinen ja käytäntöä tukeva ajankohtainen keskustelu sosiaali- ja terveyspalveluiden tieto- ja laatujohtamisesta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Opiskelija ymmärtää tieto- ja laatujohtamisen perusteet. Hän tunnistaa joitakin tieto- ja laatujohtamisen teorioita tai toimintamalleja. Hän tuntee joitakin tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja, mittareita ja käytänteitä
.
Tyydyttävä 2
Opiskelija hallitsee tieto- ja laatujohtamisen perusteet ja toimintaympäristön muutokseen liittyvän ajattelun. Hän tuntee tieto- ja laatujohtamisen teorioita ja toimintamalleja. Opiskelija hallitsee joitakin tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja, mittareita ja käytänteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen teorioita käytäntöön sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän osaa hyödyntää tieto- ja laatujohtamisesta toimintaympäristössään. Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja ja mittareita käytäntöön.

Kiitettävä 4
Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen teorioita käytäntöön sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän osaa hyödyntää tieto- ja laatujohtamisesta toimintaympäristössään. Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja ja mittareita käytäntöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija analysoi, arvioi kriittisesti ja tekee johtopäätöksiä tieto- ja laatujohtamisen käytännöstä suhteessa näyttöön perustuvaan tietoon sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän analysoi, arvioi kriittisesti ja tekee johtopäätöksiä tieto- ja laatujohtamisen lähestymistavoista ja mittareiden käyttöönotosta. Hän kehittää toimintaa niiden perusteella organisaation strategisia valintoja tukevalla tavalla.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

22.01.2024 - 02.06.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
  • Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
  • Tapio Mäkelä
  • Annina Kangas-Niemi
Vastuuopettaja

Tapio Mäkelä

Ryhmät
  • YSV23S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
  • YSB23S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • ZJAYSB23S1
    Avoin AMK, sote,Projektijohtaminen, YAMK-polku
  • ZJAYSV23S1
    Avoin AMK, sote, Verkostojohtaminen, YAMK-polku
  • YSH23S1
    Sosiaali- ja terveysalan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • ZJAYSH23S1
    Avoin AMK, sote, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, YAMK-polku

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt tieto- ja laatujohtamisen tarjoamiin mahdollisuuksiin ja työkaluihin osana sosiaali- ja terveysalan johtamista ja esimiestyötä.

Osaamiset
Johtamisosaaminen
Eettinen osaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen

Opintojakson tavoitteet
Osaat hyödyntää tieteelliseen tietoon perustuvaa näyttöä tieto- ja laatujohtamisessa sosiaali- ja terveysalalla. Tunnistat ja osaat hyödyntää tietojohtamisen teorioita ja toimintamalleja sosiaali- ja terveysalalla. Tiedostat digitaalisen datan hyödyntämisen mahdollisuudet ja hahmotat uusimman teknologian mahdollisuudet työyhteisön kehittämiseksi ja johtamisen tukena. Hallitset joitain työyhteisön yhteisölliseen kehittämiseen, oppimiseen sekä johtamiseen liittyviä tietojohtamisen välineitä.

Tunnet asiakaslähtöisen laadun kehittämisen sekä laatuajattelun periaatteet ja laatujärjestelmiä. Tunnistat ja käsitteellistät erilaisia toimintaympäristöjä, joihin voidaan soveltaa laatujohtamista. Osaat valita tilanteeseen sopivat laadun toimintatavat, johtaa muutosta ja suunnitella muutoksen toimeenpano tukevia ratkaisuja.

Sisältö

Vuorovaikutussuhteet ja rajapinnat sosiaali- ja terveysalan eri toimijoiden välillä ja uuden teknologian tuomat mahdillisuudet
Tietojohtamisen teoreettiset lähtökohdat ja tietointensiivisen organisaation peruskäsitteet ja rakenteet
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen työ ja oppiminen
Tietojohtamisen ja johtajuuden työkalut digitaalisessa ympäristössä
Teknologiat ja välineet, joilla edistetään sosiaali- ja terveydenhuollon organisaation kykyä luoda arvoa tiedolla ja osaamisella.

Laatujohtamisen teoreettiset lähtökohdat ja käytännöt. Asiakaskeinen laatu toiminnan lähtökohtana ja tuloksena. Keskeiset sosiaali- ja terveysalan laatusuositukset. Laatu, laatuajattelu ja laatujärjestelmien tunnistaminen. Laatutyökalut laadun kehittämisen lähtökohtana. Mittarit ja jatkuva laadun parantaminen;

Organisaatioiden strategisten valintojen merkitys tieto- ja laatujohtamisen näkökulmasta. Digitalisaation lisäarvon tuottavuuden ja työelämän laadun kehittämiselle. Tietoturvallisuuden huomioiminen sosiaali- ja terveyspalveluissa

Tieteellinen ja käytäntöä tukeva ajankohtainen keskustelu sosiaali- ja terveyspalveluiden tieto- ja laatujohtamisesta.

Aika ja paikka

Toteutus 22.01.-02.06.2024 (Moodle auki)
I webinaari 22.01. 2024 klo 12-16
II webinaari 13.02.2024 klo 12-16
III webinaari 26.02.2024 klo 16-19
IV webinaari 20.03.2024 klo 12-17

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Donabedian, A. (2005) Evaluating the Quality of Medical Care. The Milbank Quarterly, Vol. 83, No. 4, 2005 (pp. 691–729)

Koiste, V., Laurila, T. & Perttula, P. (2021) Datalähtöisten ekosysteemien tulevaisuuden mahdollisuudet ja haasteet terveysalalla. Sitra. Työpaperi.

Kyytsönen, M., Aalto, A-M. & Vehko, T. (2020) Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen asiointi 2020-2021. Väestön kokemukset. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 7/2021. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-680-0

Laihonen, H. & Saranto, K. (2021) Tiedä ensiin, johda sitten. Sote-tietojohtamisen osaamistarpeet sekä kansallisen koulutuksen ja tutkimuksen nykytila. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2021:33. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-6890-5

Leskelä, R-L., Haavisto, I., Jääskeläinen, A., Helander, N., Sillanpää, V. Laasonen, V., Ranta, T. & Torkki, P. (2019) Tietojohtaminen ja sen kehittäminen: tietojohtamisen arviointimalli ja suosituksia maakuntavalmistelun pohjalta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2019:42. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-754-3

Malmivaara, A. (2022) Vaikuttavuus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Duodecim.

Pikkujämsä, S. (2022) Uudistuksen tavoitteiden saavuttaminen: vaikuttavuus ja vaikuttavuusperustaisuus. Aluevaltuutettujen webinaari 22.2.2022. Sosiaali- ja aterveysministeriö.

Salovaara, S., Silen, M., Vehko, T., Kyytsönen, M. & Hautala, S. (2021) Tieto- ja viestintäteknologian käyttö sosiaalihuollossa vuonna 2020. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 10/2021. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-772-2

STM (2022) Työkaluja sote-tiedon tuottamiseen ja hyödyntämiseen, Infopaketti, Toivo-ohjelma, Sote-uudistus.

Salovaara, S., Silen, M., Vehko, T., Kyytsönen, M. & Hautala, S.(2021) Tieto- ja viestintäteknologian käyttö sosiaalihuollossa vuonna 2020. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 10/2021. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-772-2

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (n.d.) KUVA-mittaristo, Sote-arviointi ja tietopohja. https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/sote-arviointi-ja-tietopohja/tietopohja/kuva-mittaristo.

Tilastokeskus (2021) Tiedon laatukriterit ja mittaristo. Tiedon laatukehikko, TiHA TP3.

Vuokko, R., Huovila, M., Pentikäinen, M., Mykkänen,J., Siira, T. & Jalonen, M. (2022) Sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisarkkitehtuuri: tiedonhallinnan yhteiset periaatteet ja kuvaukset. Sosiaali- ja terveysministeriö. 1.1. 05/2022.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, verkkoluennot, pienryhmätyöskentely, itsenäiset oppimistehtävät sekä itsenäinen opiskelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ennakkotehtävä
Oppimispäiväkirja
Pienryhmätyö

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakso voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija ymmärtää tieto- ja laatujohtamisen perusteet. Hän tunnistaa joitakin tieto- ja laatujohtamisen teorioita tai toimintamalleja. Hän tuntee joitakin tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja, mittareita ja käytänteitä
.
Tyydyttävä 2
Opiskelija hallitsee tieto- ja laatujohtamisen perusteet ja toimintaympäristön muutokseen liittyvän ajattelun. Hän tuntee tieto- ja laatujohtamisen teorioita ja toimintamalleja. Opiskelija hallitsee joitakin tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja, mittareita ja käytänteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen teorioita käytäntöön sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän osaa hyödyntää tieto- ja laatujohtamisesta toimintaympäristössään. Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja ja mittareita käytäntöön.

Kiitettävä 4
Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen teorioita käytäntöön sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän osaa hyödyntää tieto- ja laatujohtamisesta toimintaympäristössään. Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja ja mittareita käytäntöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija analysoi, arvioi kriittisesti ja tekee johtopäätöksiä tieto- ja laatujohtamisen käytännöstä suhteessa näyttöön perustuvaan tietoon sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän analysoi, arvioi kriittisesti ja tekee johtopäätöksiä tieto- ja laatujohtamisen lähestymistavoista ja mittareiden käyttöönotosta. Hän kehittää toimintaa niiden perusteella organisaation strategisia valintoja tukevalla tavalla.

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 13.09.2023

Ajoitus

13.09.2023 - 10.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
  • Tapio Mäkelä
  • Annina Kangas-Niemi
Vastuuopettaja

Tapio Mäkelä

Ryhmät
  • YSV22S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
  • ZJAYSB22S1
    Avoin AMK, sote, Projektijohtaminen, YAMK-polku
  • ZJAYSV22S1
    Avoin AMK, sote, Verkostojohtaminen, YAMK-polku
  • YSB22S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • ZJAYSY22SJ
    Avoin AMK, sote, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, YAMK-polku
  • YSY22SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt tieto- ja laatujohtamisen tarjoamiin mahdollisuuksiin ja työkaluihin osana sosiaali- ja terveysalan johtamista ja esimiestyötä.

Osaamiset
Johtamisosaaminen
Eettinen osaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen

Opintojakson tavoitteet
Osaat hyödyntää tieteelliseen tietoon perustuvaa näyttöä tieto- ja laatujohtamisessa sosiaali- ja terveysalalla. Tunnistat ja osaat hyödyntää tietojohtamisen teorioita ja toimintamalleja sosiaali- ja terveysalalla. Tiedostat digitaalisen datan hyödyntämisen mahdollisuudet ja hahmotat uusimman teknologian mahdollisuudet työyhteisön kehittämiseksi ja johtamisen tukena. Hallitset joitain työyhteisön yhteisölliseen kehittämiseen, oppimiseen sekä johtamiseen liittyviä tietojohtamisen välineitä.

Tunnet asiakaslähtöisen laadun kehittämisen sekä laatuajattelun periaatteet ja laatujärjestelmiä. Tunnistat ja käsitteellistät erilaisia toimintaympäristöjä, joihin voidaan soveltaa laatujohtamista. Osaat valita tilanteeseen sopivat laadun toimintatavat, johtaa muutosta ja suunnitella muutoksen toimeenpano tukevia ratkaisuja.

Sisältö

Vuorovaikutussuhteet ja rajapinnat sosiaali- ja terveysalan eri toimijoiden välillä ja uuden teknologian tuomat mahdillisuudet
Tietojohtamisen teoreettiset lähtökohdat ja tietointensiivisen organisaation peruskäsitteet ja rakenteet
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen työ ja oppiminen
Tietojohtamisen ja johtajuuden työkalut digitaalisessa ympäristössä
Teknologiat ja välineet, joilla edistetään sosiaali- ja terveydenhuollon organisaation kykyä luoda arvoa tiedolla ja osaamisella.

Laatujohtamisen teoreettiset lähtökohdat ja käytännöt. Asiakaskeinen laatu toiminnan lähtökohtana ja tuloksena. Keskeiset sosiaali- ja terveysalan laatusuositukset. Laatu, laatuajattelu ja laatujärjestelmien tunnistaminen. Laatutyökalut laadun kehittämisen lähtökohtana. Mittarit ja jatkuva laadun parantaminen;

Organisaatioiden strategisten valintojen merkitys tieto- ja laatujohtamisen näkökulmasta. Digitalisaation lisäarvon tuottavuuden ja työelämän laadun kehittämiselle. Tietoturvallisuuden huomioiminen sosiaali- ja terveyspalveluissa

Tieteellinen ja käytäntöä tukeva ajankohtainen keskustelu sosiaali- ja terveyspalveluiden tieto- ja laatujohtamisesta.

Aika ja paikka

18.09.2023-15.12.2023

1. Aloituswebinaari: Tietojohtaminen KE 13.09. klo. 12.00 - 16.00
2. Webinaari: Tiedonhallinnan ekosysteem, vaikuttavuus, johtaminen TI 3.10. klo 12 - 16.00
3. Webinaari: Asiantuntijateemoja TI 24.10. klo 16-19
4. Webinaari: Esityksiä ja pienryhmätyöskentelyä LA 11.11. klo 9-14

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Donabedian, A. (2005) Evaluating the Quality of Medical Care. The Milbank Quarterly, Vol. 83, No. 4, 2005 (pp. 691–729)

Koiste, V., Laurila, T. & Perttula, P. (2021) Datalähtöisten ekosysteemien tulevaisuuden mahdollisuudet ja haasteet terveysalalla. Sitra. Työpaperi.

Kyytsönen, M., Aalto, A-M. & Vehko, T. (2020) Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen asiointi 2020-2021. Väestön kokemukset. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 7/2021.

Laihonen, H. & Saranto, K. (2021) Tiedä ensiin, johda sitten. Sote-tietojohtamisen osaamistarpeet sekä kansallisen koulutuksen ja tutkimuksen nykytila. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2021:33.

Leskelä, R-L., Haavisto,, I., Jääskeläinen, A., Helander, N., Sillanpää, V. Laasonen, V., Ranta, T. & Torkki, P. (2019) Tietojohtaminen ja sen kehittäminen: tietojohtamisen arviointimalli ja suosituksia maakuntavalmistelun pohjalta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja
2019:42.

Pikkujämsä, S. (2022) Uudistuksen tavoitteiden saavuttaminen:
vaikuttavuus ja vaikuttavuusperustaisuus. Aluevaltuutettujen webinaari 22.2.2022. Sosiaali- ja aterveysministeriö.

STM (2022) Työkaluja sote-tiedon tuottamiseen ja hyödyntämiseen, Infopaketti, Toivo-ohjelma, Sote-uudistus.

Salovaara, S., Silen, M., Vehko, T., Kyytsönen, M. & Hautala, S.(2021) Tieto- ja viestintäteknologian käyttö sosiaalihuollossa vuonna 2020. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 10/2021.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (n.d.) KUVA-mittaristo, Sote-arviointi ja tietopohja. Saatavilla: https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/sote-arviointi-ja-tietopohja/tietopohja/kuva-mittaristo.

Tilastokeskus (2021) Tiedon laatukriterit ja mittaristo. Tiedon laatukehikko, TiHA TP3.

Vuokko, R., Huovila, M., Pentikäinen, M., Mykkänen,J., Siira, T. & Jalonen, M. (2022) Sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisarkkitehtuuri: tiedonhallinnan yhteiset periaatteet ja kuvaukset. Sosiaali- ja terveysministeriö. 1.1. 05/2022.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, verkkoluennot, pienryhmätyöskentely, itsenäiset oppimistehtävät sekä itsenäinen opiskelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ennakkotehtävä opintojakson avautuessa moodlessa
Oppimispäiväkirja
Esitys
Oppimistehtävä

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakso voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 20 h, pienryhmätehtävät 35 h, itsenäinen työskentely 66 h, vertaisarviointi/esitykset 24 h, yhteensä 135 h

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija ymmärtää tieto- ja laatujohtamisen perusteet. Hän tunnistaa joitakin tieto- ja laatujohtamisen teorioita tai toimintamalleja. Hän tuntee joitakin tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja, mittareita ja käytänteitä
.
Tyydyttävä 2
Opiskelija hallitsee tieto- ja laatujohtamisen perusteet ja toimintaympäristön muutokseen liittyvän ajattelun. Hän tuntee tieto- ja laatujohtamisen teorioita ja toimintamalleja. Opiskelija hallitsee joitakin tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja, mittareita ja käytänteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen teorioita käytäntöön sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän osaa hyödyntää tieto- ja laatujohtamisesta toimintaympäristössään. Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja ja mittareita käytäntöön.

Kiitettävä 4
Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen teorioita käytäntöön sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän osaa hyödyntää tieto- ja laatujohtamisesta toimintaympäristössään. Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja ja mittareita käytäntöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija analysoi, arvioi kriittisesti ja tekee johtopäätöksiä tieto- ja laatujohtamisen käytännöstä suhteessa näyttöön perustuvaan tietoon sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän analysoi, arvioi kriittisesti ja tekee johtopäätöksiä tieto- ja laatujohtamisen lähestymistavoista ja mittareiden käyttöönotosta. Hän kehittää toimintaa niiden perusteella organisaation strategisia valintoja tukevalla tavalla.

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

12.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 36

Koulutus
  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
  • Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
  • Tapio Mäkelä
  • Annina Kangas-Niemi
Vastuuopettaja

Tapio Mäkelä

Ryhmät
  • ZJAYSY22SJ
    Avoin AMK, sote, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, YAMK-polku
  • YSY22SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt tieto- ja laatujohtamisen tarjoamiin mahdollisuuksiin ja työkaluihin osana sosiaali- ja terveysalan johtamista ja esimiestyötä.

Osaamiset
Johtamisosaaminen
Eettinen osaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen

Opintojakson tavoitteet
Osaat hyödyntää tieteelliseen tietoon perustuvaa näyttöä tieto- ja laatujohtamisessa sosiaali- ja terveysalalla. Tunnistat ja osaat hyödyntää tietojohtamisen teorioita ja toimintamalleja sosiaali- ja terveysalalla. Tiedostat digitaalisen datan hyödyntämisen mahdollisuudet ja hahmotat uusimman teknologian mahdollisuudet työyhteisön kehittämiseksi ja johtamisen tukena. Hallitset joitain työyhteisön yhteisölliseen kehittämiseen, oppimiseen sekä johtamiseen liittyviä tietojohtamisen välineitä.

Tunnet asiakaslähtöisen laadun kehittämisen sekä laatuajattelun periaatteet ja laatujärjestelmiä. Tunnistat ja käsitteellistät erilaisia toimintaympäristöjä, joihin voidaan soveltaa laatujohtamista. Osaat valita tilanteeseen sopivat laadun toimintatavat, johtaa muutosta ja suunnitella muutoksen toimeenpano tukevia ratkaisuja.

Sisältö

Vuorovaikutussuhteet ja rajapinnat sosiaali- ja terveysalan eri toimijoiden välillä ja uuden teknologian tuomat mahdillisuudet
Tietojohtamisen teoreettiset lähtökohdat ja tietointensiivisen organisaation peruskäsitteet ja rakenteet
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen työ ja oppiminen
Tietojohtamisen ja johtajuuden työkalut digitaalisessa ympäristössä
Teknologiat ja välineet, joilla edistetään sosiaali- ja terveydenhuollon organisaation kykyä luoda arvoa tiedolla ja osaamisella.

Laatujohtamisen teoreettiset lähtökohdat ja käytännöt. Asiakaskeinen laatu toiminnan lähtökohtana ja tuloksena. Keskeiset sosiaali- ja terveysalan laatusuositukset. Laatu, laatuajattelu ja laatujärjestelmien tunnistaminen. Laatutyökalut laadun kehittämisen lähtökohtana. Mittarit ja jatkuva laadun parantaminen;

Organisaatioiden strategisten valintojen merkitys tieto- ja laatujohtamisen näkökulmasta. Digitalisaation lisäarvon tuottavuuden ja työelämän laadun kehittämiselle. Tietoturvallisuuden huomioiminen sosiaali- ja terveyspalveluissa

Tieteellinen ja käytäntöä tukeva ajankohtainen keskustelu sosiaali- ja terveyspalveluiden tieto- ja laatujohtamisesta.

Aika ja paikka

12.01. - 30.04.2023

Webinaari I KE 18.01.23 klo 12–16
Webinaari II TI 07.02.23 klo 12–17
Webinaari III La 11.3.23 klo 09–15
+ lisätty webinaari Ma 20.2.23 klo 16-19

Lisäksi myöhemmin sovittavana ajankohtana pienryhmätöiden esitysseminaari.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Donabedian, A. (2005) Evaluating the Quality of Medical Care. The Milbank Quarterly, Vol. 83, No. 4, 2005 (pp. 691–729)

Koiste, V., Laurila, T. & Perttula, P. (2021) Datalähtöisten ekosysteemien tulevaisuuden mahdollisuudet ja haasteet terveysalalla. Sitra. Työpaperi.

Kyytsönen, M., Aalto, A-M. & Vehko, T. (2020) Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen asiointi 2020-2021. Väestön kokemukset. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 7/2021. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-680-0

Laihonen, H. & Saranto, K. (2021) Tiedä ensiin, johda sitten. Sote-tietojohtamisen osaamistarpeet sekä kansallisen koulutuksen ja tutkimuksen nykytila. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2021:33. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-6890-5

Leskelä, R-L., Haavisto, I., Jääskeläinen, A., Helander, N., Sillanpää, V. Laasonen, V., Ranta, T. & Torkki, P. (2019) Tietojohtaminen ja sen kehittäminen: tietojohtamisen arviointimalli ja suosituksia maakuntavalmistelun pohjalta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2019:42. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-754-3

Malmivaara, A. (2022) Vaikuttavuus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Duodecim.

Pikkujämsä, S. (2022) Uudistuksen tavoitteiden saavuttaminen: vaikuttavuus ja vaikuttavuusperustaisuus. Aluevaltuutettujen webinaari 22.2.2022. Sosiaali- ja aterveysministeriö.

Salovaara, S., Silen, M., Vehko, T., Kyytsönen, M. & Hautala, S. (2021) Tieto- ja viestintäteknologian käyttö sosiaalihuollossa vuonna 2020. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 10/2021. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-772-2

STM (2022) Työkaluja sote-tiedon tuottamiseen ja hyödyntämiseen, Infopaketti, Toivo-ohjelma, Sote-uudistus.

Salovaara, S., Silen, M., Vehko, T., Kyytsönen, M. & Hautala, S.(2021) Tieto- ja viestintäteknologian käyttö sosiaalihuollossa vuonna 2020. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 10/2021. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-772-2

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (n.d.) KUVA-mittaristo, Sote-arviointi ja tietopohja. https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/sote-arviointi-ja-tietopohja/tietopohja/kuva-mittaristo.

Tilastokeskus (2021) Tiedon laatukriterit ja mittaristo. Tiedon laatukehikko, TiHA TP3.

Vuokko, R., Huovila, M., Pentikäinen, M., Mykkänen,J., Siira, T. & Jalonen, M. (2022) Sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisarkkitehtuuri: tiedonhallinnan yhteiset periaatteet ja kuvaukset. Sosiaali- ja terveysministeriö. 1.1. 05/2022.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, verkkoluennot, pienryhmätyöskentely, itsenäiset oppimistehtävät sekä itsenäinen opiskelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ennakkotehtävä
Oppimispäiväkirja
Pienryhmätyö

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakso voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija ymmärtää tieto- ja laatujohtamisen perusteet. Hän tunnistaa joitakin tieto- ja laatujohtamisen teorioita tai toimintamalleja. Hän tuntee joitakin tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja, mittareita ja käytänteitä
.
Tyydyttävä 2
Opiskelija hallitsee tieto- ja laatujohtamisen perusteet ja toimintaympäristön muutokseen liittyvän ajattelun. Hän tuntee tieto- ja laatujohtamisen teorioita ja toimintamalleja. Opiskelija hallitsee joitakin tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja, mittareita ja käytänteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen teorioita käytäntöön sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän osaa hyödyntää tieto- ja laatujohtamisesta toimintaympäristössään. Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja ja mittareita käytäntöön.

Kiitettävä 4
Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen teorioita käytäntöön sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän osaa hyödyntää tieto- ja laatujohtamisesta toimintaympäristössään. Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja ja mittareita käytäntöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija analysoi, arvioi kriittisesti ja tekee johtopäätöksiä tieto- ja laatujohtamisen käytännöstä suhteessa näyttöön perustuvaan tietoon sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän analysoi, arvioi kriittisesti ja tekee johtopäätöksiä tieto- ja laatujohtamisen lähestymistavoista ja mittareiden käyttöönotosta. Hän kehittää toimintaa niiden perusteella organisaation strategisia valintoja tukevalla tavalla.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 18.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
  • Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
  • Tapio Mäkelä
  • Annina Kangas-Niemi
Vastuuopettaja

Annina Kangas-Niemi

Ryhmät
  • YSY21SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
  • YSY21SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
  • YSV21S1
    Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
  • YSY21ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
  • YSB21S1
    Projektijohtaminen YAMK

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt tieto- ja laatujohtamisen tarjoamiin mahdollisuuksiin ja työkaluihin osana sosiaali- ja terveysalan johtamista ja esimiestyötä.

Osaamiset
Johtamisosaaminen
Eettinen osaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen

Opintojakson tavoitteet
Osaat hyödyntää tieteelliseen tietoon perustuvaa näyttöä tieto- ja laatujohtamisessa sosiaali- ja terveysalalla. Tunnistat ja osaat hyödyntää tietojohtamisen teorioita ja toimintamalleja sosiaali- ja terveysalalla. Tiedostat digitaalisen datan hyödyntämisen mahdollisuudet ja hahmotat uusimman teknologian mahdollisuudet työyhteisön kehittämiseksi ja johtamisen tukena. Hallitset joitain työyhteisön yhteisölliseen kehittämiseen, oppimiseen sekä johtamiseen liittyviä tietojohtamisen välineitä.

Tunnet asiakaslähtöisen laadun kehittämisen sekä laatuajattelun periaatteet ja laatujärjestelmiä. Tunnistat ja käsitteellistät erilaisia toimintaympäristöjä, joihin voidaan soveltaa laatujohtamista. Osaat valita tilanteeseen sopivat laadun toimintatavat, johtaa muutosta ja suunnitella muutoksen toimeenpano tukevia ratkaisuja.

Sisältö

Vuorovaikutussuhteet ja rajapinnat sosiaali- ja terveysalan eri toimijoiden välillä ja uuden teknologian tuomat mahdillisuudet
Tietojohtamisen teoreettiset lähtökohdat ja tietointensiivisen organisaation peruskäsitteet ja rakenteet
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen työ ja oppiminen
Tietojohtamisen ja johtajuuden työkalut digitaalisessa ympäristössä
Teknologiat ja välineet, joilla edistetään sosiaali- ja terveydenhuollon organisaation kykyä luoda arvoa tiedolla ja osaamisella.

Laatujohtamisen teoreettiset lähtökohdat ja käytännöt. Asiakaskeinen laatu toiminnan lähtökohtana ja tuloksena. Keskeiset sosiaali- ja terveysalan laatusuositukset. Laatu, laatuajattelu ja laatujärjestelmien tunnistaminen. Laatutyökalut laadun kehittämisen lähtökohtana. Mittarit ja jatkuva laadun parantaminen;

Organisaatioiden strategisten valintojen merkitys tieto- ja laatujohtamisen näkökulmasta. Digitalisaation lisäarvon tuottavuuden ja työelämän laadun kehittämiselle. Tietoturvallisuuden huomioiminen sosiaali- ja terveyspalveluissa

Tieteellinen ja käytäntöä tukeva ajankohtainen keskustelu sosiaali- ja terveyspalveluiden tieto- ja laatujohtamisesta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Donabedian, A. (2005) Evaluating the Quality of Medical Care. The Milbank Quarterly, Vol. 83, No. 4, 2005 (pp. 691–729)

Koiste, V., Laurila, T. & Perttula, P. (2021) Datalähtöisten ekosysteemien tulevaisuuden mahdollisuudet ja haasteet terveysalalla. Sitra. Työpaperi.

Kyytsönen, M., Aalto, A-M. & Vehko, T. (2020) Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen asiointi 2020-2021. Väestön kokemukset. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 7/2021.

Suositeltava materiaali

Tiedä ensin, johda sitten. Sote-tietojohtamisen osaamistarpeet sekä kansallisen koulutuksen ja tutkimuksen nykytila.2021. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163618/STM_2021_33_rap.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Leskelä, R-L., Haavisto,i., Jääskeläinen, A., Helander, N., Sillanpää, N., Laasonen, V., Ranta, T., Torkki, P. 2019. Tietojohtaminen ja sen kehittäminen: tietojohtamisen arviointimalli ja suosituksia maakuntavalmistelun pohjalta. Valtioneuvoston kanslia, Helsinki https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161659/42_19_Tulevaisuuden_tietojohtaminen.pdf

Markkio, H-R., Heimovaara-Kotonen, E., Mäkelä, T., Pekkonen, T., 2022. Etäläsnäolorobotiikka: Kohti laadukkaampia hyvinvointipalveluita. JAMK julkaisuja. https://janet.finna.fi/Record/theseus_jamk.10024_705271

Opetusmenetelmät

Monimuoto-opetus, jossa hyödynnetään lähi- eli kontaktiopetusta, etä- eli verkko-opetusta sekä itsenäistä opiskelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen koe

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakso voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Asiantuntijaluennot 24 tuntia - sisältää luennot, kirjallisuuteen perehtyminen 66 tuntia - oman osaamisen reflektiivinen arvioinnin . Ennakkotehtävä ja soveltava opppimistehtävä 45 tuntia yhteensä 5x27 tuntia = 135 tuntia

Sisällön jaksotus

Opetuspäivät:
13.09.22 klo 12-17, verkko-opetus
04.10.22 klo 12-17 verkko-opetus
Alustavasti 01.11.22 klo 12-16 verkko-opetus, asiantuntijapäivä, tarkentuu

Lisätietoja opiskelijoille

Arvionti:
Tentti numeerinen arviointi
Oppimistehtävät: palaute optimaan ja numeerinen arviointi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija ymmärtää tieto- ja laatujohtamisen perusteet. Hän tunnistaa joitakin tieto- ja laatujohtamisen teorioita tai toimintamalleja. Hän tuntee joitakin tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja, mittareita ja käytänteitä
.
Tyydyttävä 2
Opiskelija hallitsee tieto- ja laatujohtamisen perusteet ja toimintaympäristön muutokseen liittyvän ajattelun. Hän tuntee tieto- ja laatujohtamisen teorioita ja toimintamalleja. Opiskelija hallitsee joitakin tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja, mittareita ja käytänteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen teorioita käytäntöön sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän osaa hyödyntää tieto- ja laatujohtamisesta toimintaympäristössään. Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja ja mittareita käytäntöön.

Kiitettävä 4
Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen teorioita käytäntöön sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän osaa hyödyntää tieto- ja laatujohtamisesta toimintaympäristössään. Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja ja mittareita käytäntöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija analysoi, arvioi kriittisesti ja tekee johtopäätöksiä tieto- ja laatujohtamisen käytännöstä suhteessa näyttöön perustuvaan tietoon sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän analysoi, arvioi kriittisesti ja tekee johtopäätöksiä tieto- ja laatujohtamisen lähestymistavoista ja mittareiden käyttöönotosta. Hän kehittää toimintaa niiden perusteella organisaation strategisia valintoja tukevalla tavalla.