Määrällinen tutkimusLaajuus (5 op)
Tunnus: YZ00CB88
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
- englanti
Vastuuhenkilö
- Tiina Kuukkanen, Hyvinvointi
- Heikki Peltonen, IBM/SBM
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät määrällisen tutkimuksen merkityksen ja osaat käyttää määrällisen tutkimuksen menetelmiä työelämän kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.
Opintojakson osaamiset:
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Eettinen osaaminen
Alakohtaiset osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen
Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson suoritettuasi tiedät määrällisen tutkimuksen perusteet. Ymmärrät määrällisen tutkimuksen vahvuudet ja heikkoudet. Tunnistat erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuuden erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Sinulla on valmiudet tehdä sekä arvioida määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alasi tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Sisältö
Määrällisen tutkimuksen tietoteoreettiset perusteet
Tutkimusaiheen rajaus, tutkimuskysymysten määrittely
Määrällisen tutkimuksen kulku
Keskeiset aineistonkeruumenetelmät
Keskeiset aineiston analysointimenetelmät Yamk opinnäytetyössä
Määrällisen tutkimuksen luotettavuus
Määrällisen tutkimuksen eettisyys
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta.
Tyydyttävä 2
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa ja pystyy valitseemaan erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija valitsee ja perustelee määrällisen aineiston ja menetelmien valintansa, jotka soveltuvuvat hänen opinnäyetyönsä tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on hyvät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija osaa arvioida määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Kiitettävä 4
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on kiitettävät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi kriittisesti määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Enrollment
18.11.2024 - 09.01.2025
Timing
13.01.2025 - 19.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Business
Campus
Main Campus
Teaching languages
- English
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Sport Business Management
- Master's Degree Programme in International Business Management
Teachers
- Heikki Peltonen
Teacher in charge
Aila Ahonen
Groups
-
ZJAYHS24S1Avoin AMK, lita, YAMK-väylät, Sport Business Management
-
YHS24S1Master's Degree Programme in Sport Business Management
-
ZJAYBB24S1Avoin AMK, lita, YAMK-väylät, International Business Management
-
YBB24S1Master of Business Administration, DP in International Business Management
-
ZJA25KHAvoin amk, lita
-
YBB23S1Master of Business Administration, DP in International Business Management
-
YHS23S1Master's Degree Programme in Sport Business Management
-
YHS22S1Master's Degree Programme in Sport Business Management
-
YHS21S1Master's Degree Programme in Sport Business Management
-
YBB22S1Master's Degree Programme in International Business
-
YBB21S1Master's Degree Programme in International Business
Objective
Purpose of the course
The aim of the course is to understand the meaning of quantitative research and learn to use quantitative research methods in working life development and research.
Competences
Learning and information management
Ethical competence
Subject specific competences
Learning outcomes
Student knows basics of quantitative research and some methodology. Student understands the strengths and the weaknesses of quantitative research. Student has an ability to conduct a quantitative research and assess it as well as its applicability to his or her own field of research and development work. Student can identify the applicability of various types of qualitative data and methods for solving different types of research questions.
Content
Epistemological grounds of quantitative research
Definition of the research topic, formulation of the research questions
Process of quantitative research
Methods of data collection
Main analysis methods for Master's thesis
Reliability of quantitative research
Ethics in quantitative research
Evaluation scale
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Sufficient 1
The student demonstrates an understanding of the epistemological grounds of quantitative research as well as its strengths and weaknesses. The student recognises different quantitative materials and methods that are suited for the solution of different types of research assignments. The student has basic preparedness to carry out quantitative research. The student perceives how quantitative research is assessed.
Satisfactory 2
The student demonstrates an understanding of the epistemological grounds of quantitative research as well as its strengths and weaknesses. The student recognises and is able to select different quantitative materials and methods that are suited for the solution of different types of research assignments. The student has basic preparedness to carry out quantitative research. The student perceives how quantitative research is assessed and applies the information to the research and development work of his/her own field.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Good 3
The student demonstrates an understanding of the epistemological grounds of quantitative research as well as its strengths and weaknesses. The student selects and justifies his/her choice of quantitative material and methods that are suited to solving the research assignments of his/her thesis. The student has good preparedness to carry out quantitative research. The student can assess quantitative research and applies the information to the research and development work of his/her own field.
Very good 4
The student specifies with justifications the epistemological grounds and methods of his/her quantitative research. The student competently examines the strengths and weaknesses of quantitative research. The student assesses the suitability of different quantitative materials and methods to solving different types of research assignments. The student has very good preparedness to carry out quantitative research. The student assesses quantitative research and its applicability to the research and development work of his/her own field.
Assessment criteria, excellent (5)
Excellent 5
The student specifies with justifications the epistemological grounds and methods of his/her quantitative research. The student competently examines the strengths and weaknesses of quantitative research. The student assesses the suitability of different quantitative materials and methods to solving different types of research assignments. The student has excellent preparedness to carry out quantitative research. The student critically assesses quantitative research and its applicability to the research and development work of his/her own field.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 25.08.2024
Ajoitus
07.10.2024 - 13.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
- Digitaalinen toimitusketju (YAMK)
- Logistiikka (YAMK)
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
- Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK)
- Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK)
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
- Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Restonomi
- Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Tradenomi
Opettaja
- Kristiina Juntunen
- Niilo Kuokkanen
- Paavo Nyländen
Vastuuopettaja
Kristiina Juntunen
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät määrällisen tutkimuksen merkityksen ja osaat käyttää määrällisen tutkimuksen menetelmiä työelämän kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.
Opintojakson osaamiset:
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Eettinen osaaminen
Alakohtaiset osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen
Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson suoritettuasi tiedät määrällisen tutkimuksen perusteet. Ymmärrät määrällisen tutkimuksen vahvuudet ja heikkoudet. Tunnistat erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuuden erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Sinulla on valmiudet tehdä sekä arvioida määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alasi tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Sisältö
Määrällisen tutkimuksen tietoteoreettiset perusteet
Tutkimusaiheen rajaus, tutkimuskysymysten määrittely
Määrällisen tutkimuksen kulku
Keskeiset aineistonkeruumenetelmät
Keskeiset aineiston analysointimenetelmät Yamk opinnäytetyössä
Määrällisen tutkimuksen luotettavuus
Määrällisen tutkimuksen eettisyys
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta.
Tyydyttävä 2
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa ja pystyy valitseemaan erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija valitsee ja perustelee määrällisen aineiston ja menetelmien valintansa, jotka soveltuvuvat hänen opinnäyetyönsä tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on hyvät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija osaa arvioida määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Kiitettävä 4
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on kiitettävät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi kriittisesti määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.