Ideasta yritykseksiLaajuus (5 op)
Tunnus: ZZ00BC02
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
- englanti
Vastuuhenkilö
- Suvi Salminen
- Mari Hakkarainen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Sisältö
Liiketoimintasuunnitelma, omat valmiudet idean toteuttamiseen, tuote/asiakas-matriisi, markkina-analyysi, kilpailija-analyysi, markkinointi- ja myyntisuunnitelma, taloudelliset laskelmat, liikeidean esittäminen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Lisätiedot
Osallistuakseen kurssille opiskelijalla on oltava oma liikeidea, jota hän työstää kurssille. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella. Kurssi toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän Yritystehtaan kanssa. Ks. lisätiedot: https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi
Ilmoittautumisaika
08.04.2025 - 29.04.2025
Ajoitus
06.05.2025 - 10.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 30
Vastuuopettaja
Suvi Salminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Sisältö
Liiketoimintasuunnitelma, omat valmiudet idean toteuttamiseen, tuote/asiakas-matriisi, markkina-analyysi, kilpailija-analyysi, markkinointi- ja myyntisuunnitelma, taloudelliset laskelmat, liikeidean esittäminen.
Aika ja paikka
Jyväskylän Yritystehdas
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Valmentajien jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Työpajat
Oppimistehtävät
Valmentajien alustukset
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson lopussa rahoittaja ja/tai kokenut yrittäjä tulee kuuntelemaan ja kommentoimaan opiskelijoiden esityksiä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä. Oppimistehtäviä tehdään viikottain.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työpajat 40h
Itsenäinen työskentely 95h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla on 10 työpajaa kestoltaan 3,5h. Työpajat järjestetään kahdesti viikossa tiistaisin ja torstaisin. Niiden välillä työstetään tehtäviä, jotka puretaan valmentajien opastuksella seuraavalla tapaamisella. Tämän jälkeen valmentaja ohjeistaa uuden aiheen ja tehtävän, jota työstetään taas seuraavaan tapaamiseen asti. Työpajojen aiheet ovat seuraavat (järjestys voi vaihdella):
1. Opintojakson orientaatio, erilaiset lähestymistavat yrittäjyyteen
2. Tuotteet ja asiakkaat
3. Markkina-analyysi
4. Kilpailija-analyysi
5. Hinnoittelu ja kannattavuuslaskelma
6. Myynti- / markkinointisuunnitelma
7. Kassavirtalaskelma
8. Rahoituslaskelma
9. Esitysten valmistelu
10. Liikeideoiden esitykset rahoittajalle
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle ei ilmoittauduta Pepissä, vaan sinne tulee hakea erikseen osoitteessa https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Lisätiedot
Osallistuakseen kurssille opiskelijalla on oltava oma liikeidea, jota hän työstää kurssille. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella. Kurssi toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän Yritystehtaan kanssa. Ks. lisätiedot: https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 13.03.2025
Ajoitus
07.03.2025 - 21.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Korkeakoulupalvelut
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 30
Opettaja
- Teemu Laitinen
- Matti Mieskolainen
Vastuuopettaja
Suvi Salminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Sisältö
Liiketoimintasuunnitelma, omat valmiudet idean toteuttamiseen, tuote/asiakas-matriisi, markkina-analyysi, kilpailija-analyysi, markkinointi- ja myyntisuunnitelma, taloudelliset laskelmat, liikeidean esittäminen.
Aika ja paikka
Jyväskylän Yritystehdas
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Valmentajien jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Työpajat
Oppimistehtävät
Valmentajien alustukset
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson lopussa rahoittaja ja/tai kokenut yrittäjä tulee kuuntelemaan ja kommentoimaan opiskelijoiden esityksiä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä. Oppimistehtäviä tehdään viikottain.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työpajat 40h
Itsenäinen työskentely 95h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla on 10 työpajaa kestoltaan 3,5h. Työpajat järjestetään viikon välein. Niiden välillä työstetään viikkotehtäviä, jotka puretaan valmentajien opastuksella seuraavalla viikolla. Tämän jälkeen valmentaja ohjeistaa uuden aiheen ja tehtävän, jota työstetään taas seuraavan viikon ajan. Työpajojen aiheet ovat seuraavat (järjestys voi vaihdella):
1. Opintojakson orientaatio, erilaiset lähestymistavat yrittäjyyteen
2. Tuotteet ja asiakkaat
3. Markkina-analyysi
4. Kilpailija-analyysi
5. Hinnoittelu ja kannattavuuslaskelma
6. Myynti- / markkinointisuunnitelma
7. Kassavirtalaskelma
8. Rahoituslaskelma
9. Esitysten valmistelu
10. Liikeideoiden esitykset rahoittajalle
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle ei ilmoittauduta Pepissä, vaan sinne tulee hakea erikseen osoitteessa https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Lisätiedot
Osallistuakseen kurssille opiskelijalla on oltava oma liikeidea, jota hän työstää kurssille. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella. Kurssi toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän Yritystehtaan kanssa. Ks. lisätiedot: https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi
Enrollment
18.11.2024 - 19.02.2025
Timing
11.02.2025 - 29.04.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
University Services
Teaching languages
- English
Seats
5 - 30
Teachers
- Juha Ruuska
- Antony Smal
Teacher in charge
Suvi Salminen
Objective
Student is able to realistically assess the profitability of his/her business idea, as well as his/her own capacity to implement it.
Student is able to draw up debriefings needed to plan a new business: product-customer matrix, market analysis, competitor analysis, sales-/marketing plan and financial calculations.
Student is able to pitch his/her idea to investors.
Content
Business plan, own capacity to implement the idea, product/customer matrix, market analysis, competitor analysis, marketing and sales plan, financial calculations, pitching the idea.
Location and time
Jyväskylä The Startup Factory
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Material distributed by coaches
Teaching methods
Workshops
Learning tasks
Trainers' introductions
Employer connections
At the end of the study period, the financier and/or an experienced entrepreneur will listen to and comment on the students' presentations.
Exam schedules
The course does not include an exam. Learning tasks are done weekly.
Student workload
Workshops 40h
Independent work 95h
Content scheduling
The course has 10 workshops with a duration of 3.5 hours. Workshops are held every week. Between them, worked on weekly tasks. After this, the coach gives instructions on a new topic and task, which will be worked on again during the following week. The topics of the workshops are as follows (the order may vary):
1. Course orientation, different approaches to entrepreneurship
2. Products and customers
3. Market analysis
4. Competitor analysis
5. Pricing and profitability calculation
6. Sales / marketing plan
7. Cash flow statement
8. Financial statement
9. Preparation of presentations
10. Presentations of business ideas to financiers
Further information
You cannot register for the course at Peppi, but you must apply at https://www.yrittistehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasa-yrityseksi. Participants are selected based on applications.
Evaluation scale
Pass/Fail
Assessment criteria, approved/failed
Student is able to realistically assess the profitability of his/her business idea, as well as his/her own capacity to implement it.
Student is able to draw up debriefings needed to plan a new business: product-customer matrix, market analysis, competitor analysis, sales-/marketing plan and financial calculations.
Student is able to pitch his/her idea to investors.
Further information
The students must have a business idea to develop in order to take part in the course. Participants are chosen based on their applications. The course is organized in co-operation with the Jyväskylä Startup Factory. For more information, see https://www.yritystehdas.fi/en/educational-institute-coaching/from-an-idea-to-a-business
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
23.01.2025 - 10.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakoulupalvelut
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 30
Opettaja
- Pasi Teräväinen
- Antero Kivelä
Vastuuopettaja
Suvi Salminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Sisältö
Liiketoimintasuunnitelma, omat valmiudet idean toteuttamiseen, tuote/asiakas-matriisi, markkina-analyysi, kilpailija-analyysi, markkinointi- ja myyntisuunnitelma, taloudelliset laskelmat, liikeidean esittäminen.
Aika ja paikka
Jyväskylän Yritystehdas
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Valmentajien jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Työpajat
Oppimistehtävät
Valmentajien alustukset
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson lopussa rahoittaja ja/tai kokenut yrittäjä tulee kuuntelemaan ja kommentoimaan opiskelijoiden esityksiä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä. Oppimistehtäviä tehdään viikottain.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työpajat 40h
Itsenäinen työskentely 95h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla on 10 työpajaa kestoltaan 3,5h. Työpajat järjestetään viikon välein. Niiden välillä työstetään viikkotehtäviä, jotka puretaan valmentajien opastuksella seuraavalla viikolla. Tämän jälkeen valmentaja ohjeistaa uuden aiheen ja tehtävän, jota työstetään taas seuraavan viikon ajan. Työpajojen aiheet ovat seuraavat (järjestys voi vaihdella):
1. Opintojakson orientaatio, erilaiset lähestymistavat yrittäjyyteen
2. Tuotteet ja asiakkaat
3. Markkina-analyysi
4. Kilpailija-analyysi
5. Hinnoittelu ja kannattavuuslaskelma
6. Myynti- / markkinointisuunnitelma
7. Kassavirtalaskelma
8. Rahoituslaskelma
9. Esitysten valmistelu
10. Liikeideoiden esitykset rahoittajalle
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle ei ilmoittauduta Pepissä, vaan sinne tulee hakea erikseen osoitteessa https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Lisätiedot
Osallistuakseen kurssille opiskelijalla on oltava oma liikeidea, jota hän työstää kurssille. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella. Kurssi toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän Yritystehtaan kanssa. Ks. lisätiedot: https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi
Ilmoittautumisaika
03.09.2024 - 24.09.2024
Ajoitus
01.10.2024 - 17.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 30
Opettaja
- Antero Kivelä
- Mikko Keskinen
Vastuuopettaja
Suvi Salminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Sisältö
Liiketoimintasuunnitelma, omat valmiudet idean toteuttamiseen, tuote/asiakas-matriisi, markkina-analyysi, kilpailija-analyysi, markkinointi- ja myyntisuunnitelma, taloudelliset laskelmat, liikeidean esittäminen.
Aika ja paikka
Jyväskylän Yritystehdas
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Valmentajien jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Työpajat
Oppimistehtävät
Valmentajien alustukset
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson lopussa rahoittaja ja/tai kokenut yrittäjä tulee kuuntelemaan ja kommentoimaan opiskelijoiden esityksiä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä. Oppimistehtäviä tehdään viikottain.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työpajat 40h
Itsenäinen työskentely 95h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla on 10 työpajaa kestoltaan 3,5h. Työpajat järjestetään viikon välein. Niiden välillä työstetään viikkotehtäviä, jotka puretaan valmentajien opastuksella seuraavalla viikolla. Tämän jälkeen valmentaja ohjeistaa uuden aiheen ja tehtävän, jota työstetään taas seuraavan viikon ajan. Työpajojen aiheet ovat seuraavat (järjestys voi vaihdella):
1. Opintojakson orientaatio, erilaiset lähestymistavat yrittäjyyteen
2. Tuotteet ja asiakkaat
3. Markkina-analyysi
4. Kilpailija-analyysi
5. Hinnoittelu ja kannattavuuslaskelma
6. Myynti- / markkinointisuunnitelma
7. Kassavirtalaskelma
8. Rahoituslaskelma
9. Esitysten valmistelu
10. Liikeideoiden esitykset rahoittajalle
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle ei ilmoittauduta Pepissä, vaan sinne tulee hakea erikseen osoitteessa https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Lisätiedot
Osallistuakseen kurssille opiskelijalla on oltava oma liikeidea, jota hän työstää kurssille. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella. Kurssi toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän Yritystehtaan kanssa. Ks. lisätiedot: https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi
Enrollment
28.08.2024 - 18.09.2024
Timing
25.09.2024 - 18.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Business
Teaching languages
- English
Seats
5 - 30
Teachers
- Teemu Laitinen
- Matti Mieskolainen
Teacher in charge
Suvi Salminen
Objective
Student is able to realistically assess the profitability of his/her business idea, as well as his/her own capacity to implement it.
Student is able to draw up debriefings needed to plan a new business: product-customer matrix, market analysis, competitor analysis, sales-/marketing plan and financial calculations.
Student is able to pitch his/her idea to investors.
Content
Business plan, own capacity to implement the idea, product/customer matrix, market analysis, competitor analysis, marketing and sales plan, financial calculations, pitching the idea.
Location and time
Jyväskylä The Startup Factory
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Material distributed by coaches in CampusOnline workspace: https://digicampus.fi/course/view.php?id=5312
Teaching methods
Workshops
Learning tasks
Trainers' introductions
Employer connections
At the end of the study period, the financier and/or an experienced entrepreneur will listen to and comment on the students' presentations.
Exam schedules
The course does not include an exam. Learning tasks are done weekly.
Student workload
Workshops 40h
Independent work 95h
Content scheduling
The course has 10 workshops with a duration of 3.5 hours. Workshops are held every week. Between them, worked on weekly tasks. After this, the coach gives instructions on a new topic and task, which will be worked on again during the following week. The topics of the workshops are as follows (the order may vary):
1. Course orientation, different approaches to entrepreneurship
2. Products and customers
3. Market analysis
4. Competitor analysis
5. Pricing and profitability calculation
6. Sales / marketing plan
7. Cash flow statement
8. Financial statement
9. Preparation of presentations
10. Presentations of business ideas to financiers
Further information
You cannot register for the course at Peppi, but you must apply at https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi. Participants are selected based on applications.
Evaluation scale
Pass/Fail
Assessment criteria, approved/failed
Student is able to realistically assess the profitability of his/her business idea, as well as his/her own capacity to implement it.
Student is able to draw up debriefings needed to plan a new business: product-customer matrix, market analysis, competitor analysis, sales-/marketing plan and financial calculations.
Student is able to pitch his/her idea to investors.
Further information
The students must have a business idea to develop in order to take part in the course. Participants are chosen based on their applications. The course is organized in co-operation with the Jyväskylä Startup Factory. For more information, see https://www.yritystehdas.fi/en/educational-institute-coaching/from-an-idea-to-a-business
Ilmoittautumisaika
12.08.2024 - 05.09.2024
Ajoitus
12.09.2024 - 21.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 30
Opettaja
- Juha Ruuska
- Antony Smal
Vastuuopettaja
Suvi Salminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Sisältö
Liiketoimintasuunnitelma, omat valmiudet idean toteuttamiseen, tuote/asiakas-matriisi, markkina-analyysi, kilpailija-analyysi, markkinointi- ja myyntisuunnitelma, taloudelliset laskelmat, liikeidean esittäminen.
Aika ja paikka
Jyväskylän Yritystehdas
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Valmentajien jakama materiaali DigiCampuksen työtilassa: https://digicampus.fi/course/view.php?id=5310§ion=0
Opetusmenetelmät
Työpajat
Oppimistehtävät
Valmentajien alustukset
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson lopussa rahoittaja ja/tai kokenut yrittäjä tulee kuuntelemaan ja kommentoimaan opiskelijoiden esityksiä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä. Oppimistehtäviä tehdään viikottain.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työpajat 40h
Itsenäinen työskentely 95h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla on 10 työpajaa kestoltaan 3,5h. Työpajat järjestetään viikon välein. Niiden välillä työstetään viikkotehtäviä, jotka puretaan valmentajien opastuksella seuraavalla viikolla. Tämän jälkeen valmentaja ohjeistaa uuden aiheen ja tehtävän, jota työstetään taas seuraavan viikon ajan. Työpajojen aiheet ovat seuraavat (järjestys voi vaihdella):
1. Opintojakson orientaatio, erilaiset lähestymistavat yrittäjyyteen
2. Tuotteet ja asiakkaat
3. Markkina-analyysi
4. Kilpailija-analyysi
5. Hinnoittelu ja kannattavuuslaskelma
6. Myynti- / markkinointisuunnitelma
7. Kassavirtalaskelma
8. Rahoituslaskelma
9. Esitysten valmistelu
10. Liikeideoiden esitykset rahoittajalle
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle ei ilmoittauduta Pepissä, vaan sinne tulee hakea erikseen osoitteessa https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Lisätiedot
Osallistuakseen kurssille opiskelijalla on oltava oma liikeidea, jota hän työstää kurssille. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella. Kurssi toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän Yritystehtaan kanssa. Ks. lisätiedot: https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi
Ilmoittautumisaika
01.11.2023 - 29.04.2024
Ajoitus
06.05.2024 - 06.06.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Musiikkipedagogi (AMK)
- Logistiikka (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
- Palveluliiketoiminta (AMK)
- Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
- Tiimiakatemia (AMK)
- Kätilö (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Konetekniikka (AMK)
- Tietojenkäsittely (AMK)
- Rakennusmestari (AMK)
- Bachelor's Degree Programme in Purchasing and Logistics Engineering
- Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
- Bachelor's Degree Programme in Information and Communications Technology
- Liiketalous (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Maaseutuelinkeinot (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Antony Smal
- Mari Hakkarainen
Tavoitteet
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Sisältö
Liiketoimintasuunnitelma, omat valmiudet idean toteuttamiseen, tuote/asiakas-matriisi, markkina-analyysi, kilpailija-analyysi, markkinointi- ja myyntisuunnitelma, taloudelliset laskelmat, liikeidean esittäminen.
Aika ja paikka
Jyväskylän Yritystehdas
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Valmentajien jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Työpajat
Oppimistehtävät
Valmentajien alustukset
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson lopussa rahoittaja ja/tai kokenut yrittäjä tulee kuuntelemaan ja kommentoimaan opiskelijoiden esityksiä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä. Oppimistehtäviä tehdään viikottain.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työpajat 40h
Itsenäinen työskentely 95h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla on 10 työpajaa kestoltaan 3,5h. Työpajat järjestetään viikon välein. Niiden välillä työstetään viikkotehtäviä, jotka puretaan valmentajien opastuksella seuraavalla viikolla. Tämän jälkeen valmentaja ohjeistaa uuden aiheen ja tehtävän, jota työstetään taas seuraavan viikon ajan. Työpajojen aiheet ovat seuraavat (järjestys voi vaihdella):
1. Opintojakson orientaatio, erilaiset lähestymistavat yrittäjyyteen
2. Tuotteet ja asiakkaat
3. Markkina-analyysi
4. Kilpailija-analyysi
5. Hinnoittelu ja kannattavuuslaskelma
6. Myynti- / markkinointisuunnitelma
7. Kassavirtalaskelma
8. Rahoituslaskelma
9. Esitysten valmistelu
10. Liikeideoiden esitykset rahoittajalle
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle ei ilmoittauduta Pepissä, vaan sinne tulee hakea erikseen osoitteessa https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella. Valmennuksessa on mahdollisuus suorittaa Yrittäjän ammattitutkinnon (YAT) osa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Lisätiedot
Osallistuakseen kurssille opiskelijalla on oltava oma liikeidea, jota hän työstää kurssille. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella. Kurssi toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän Yritystehtaan kanssa. Ks. lisätiedot: https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi
Ilmoittautumisaika
01.11.2023 - 01.01.2024
Ajoitus
11.03.2024 - 20.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
4 - 40
Opettaja
- Juha Ruuska
- Antony Smal
- Suvi Salminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Sisältö
Liiketoimintasuunnitelma, omat valmiudet idean toteuttamiseen, tuote/asiakas-matriisi, markkina-analyysi, kilpailija-analyysi, markkinointi- ja myyntisuunnitelma, taloudelliset laskelmat, liikeidean esittäminen.
Aika ja paikka
Jyväskylän Yritystehdas
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Valmentajien jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Työpajat
Oppimistehtävät
Valmentajien alustukset
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson lopussa rahoittaja ja/tai kokenut yrittäjä tulee kuuntelemaan ja kommentoimaan opiskelijoiden esityksiä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä. Oppimistehtäviä tehdään viikottain.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työpajat 40h
Itsenäinen työskentely 95h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla on 10 työpajaa kestoltaan 3,5h. Työpajat järjestetään viikon välein. Niiden välillä työstetään viikkotehtäviä, jotka puretaan valmentajien opastuksella seuraavalla viikolla. Tämän jälkeen valmentaja ohjeistaa uuden aiheen ja tehtävän, jota työstetään taas seuraavan viikon ajan. Työpajojen aiheet ovat seuraavat (järjestys voi vaihdella):
1. Opintojakson orientaatio, erilaiset lähestymistavat yrittäjyyteen
2. Tuotteet ja asiakkaat
3. Markkina-analyysi
4. Kilpailija-analyysi
5. Hinnoittelu ja kannattavuuslaskelma
6. Myynti- / markkinointisuunnitelma
7. Kassavirtalaskelma
8. Rahoituslaskelma
9. Esitysten valmistelu
10. Liikeideoiden esitykset rahoittajalle
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle ei ilmoittauduta Pepissä, vaan sinne tulee hakea erikseen osoitteessa https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Lisätiedot
Osallistuakseen kurssille opiskelijalla on oltava oma liikeidea, jota hän työstää kurssille. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella. Kurssi toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän Yritystehtaan kanssa. Ks. lisätiedot: https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi
Enrollment
01.11.2023 - 24.04.2024
Timing
13.02.2024 - 24.04.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Face-to-face
Teaching languages
- English
Seats
7 - 40
Teachers
- Matti Mieskolainen
- Suvi Salminen
Objective
Student is able to realistically assess the profitability of his/her business idea, as well as his/her own capacity to implement it.
Student is able to draw up debriefings needed to plan a new business: product-customer matrix, market analysis, competitor analysis, sales-/marketing plan and financial calculations.
Student is able to pitch his/her idea to investors.
Content
Business plan, own capacity to implement the idea, product/customer matrix, market analysis, competitor analysis, marketing and sales plan, financial calculations, pitching the idea.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, approved/failed
Student is able to realistically assess the profitability of his/her business idea, as well as his/her own capacity to implement it.
Student is able to draw up debriefings needed to plan a new business: product-customer matrix, market analysis, competitor analysis, sales-/marketing plan and financial calculations.
Student is able to pitch his/her idea to investors.
Further information
The students must have a business idea to develop in order to take part in the course. Participants are chosen based on their applications. The course is organized in co-operation with the Jyväskylä Startup Factory. For more information, see https://www.yritystehdas.fi/en/educational-institute-coaching/from-an-idea-to-a-business
Ilmoittautumisaika
01.11.2023 - 01.01.2024
Ajoitus
18.01.2024 - 05.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
7 - 40
Opettaja
- Pasi Teräväinen
- Mikko Keskinen
- Suvi Salminen
- Essi Säynätmäki
Tavoitteet
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Sisältö
Liiketoimintasuunnitelma, omat valmiudet idean toteuttamiseen, tuote/asiakas-matriisi, markkina-analyysi, kilpailija-analyysi, markkinointi- ja myyntisuunnitelma, taloudelliset laskelmat, liikeidean esittäminen.
Aika ja paikka
Jyväskylän Yritystehdas
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Valmentajien jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Työpajat
Oppimistehtävät
Valmentajien alustukset
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson lopussa rahoittaja ja/tai kokenut yrittäjä tulee kuuntelemaan ja kommentoimaan opiskelijoiden esityksiä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä. Oppimistehtäviä tehdään viikottain.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työpajat 40h
Itsenäinen työskentely 95h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla on 10 työpajaa kestoltaan 3,5h. Työpajat järjestetään viikon välein. Niiden välillä työstetään viikkotehtäviä, jotka puretaan valmentajien opastuksella seuraavalla viikolla. Tämän jälkeen valmentaja ohjeistaa uuden aiheen ja tehtävän, jota työstetään taas seuraavan viikon ajan. Työpajojen aiheet ovat seuraavat (järjestys voi vaihdella):
1. Opintojakson orientaatio, erilaiset lähestymistavat yrittäjyyteen
2. Tuotteet ja asiakkaat
3. Markkina-analyysi
4. Kilpailija-analyysi
5. Hinnoittelu ja kannattavuuslaskelma
6. Myynti- / markkinointisuunnitelma
7. Kassavirtalaskelma
8. Rahoituslaskelma
9. Esitysten valmistelu
10. Liikeideoiden esitykset rahoittajalle
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle ei ilmoittauduta Pepissä, vaan sinne tulee hakea erikseen osoitteessa https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Lisätiedot
Osallistuakseen kurssille opiskelijalla on oltava oma liikeidea, jota hän työstää kurssille. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella. Kurssi toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän Yritystehtaan kanssa. Ks. lisätiedot: https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 28.09.2023
Ajoitus
05.10.2023 - 14.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
7 - 40
Opettaja
- Pasi Teräväinen
- Hanna-Riikka Kantelinen
- Antero Kivelä
- Suvi Salminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Sisältö
Liiketoimintasuunnitelma, omat valmiudet idean toteuttamiseen, tuote/asiakas-matriisi, markkina-analyysi, kilpailija-analyysi, markkinointi- ja myyntisuunnitelma, taloudelliset laskelmat, liikeidean esittäminen.
Aika ja paikka
Jyväskylän Yritystehdas
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Valmentajien jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Työpajat
Oppimistehtävät
Valmentajien alustukset
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson lopussa rahoittaja ja/tai kokenut yrittäjä tulee kuuntelemaan ja kommentoimaan opiskelijoiden esityksiä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä. Oppimistehtäviä tehdään viikottain.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työpajat 40h
Itsenäinen työskentely 95h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla on 10 työpajaa kestoltaan 3,5h. Työpajat järjestetään viikon välein. Niiden välillä työstetään viikkotehtäviä, jotka puretaan valmentajien opastuksella seuraavalla viikolla. Tämän jälkeen valmentaja ohjeistaa uuden aiheen ja tehtävän, jota työstetään taas seuraavan viikon ajan. Työpajojen aiheet ovat seuraavat (järjestys voi vaihdella):
1. Opintojakson orientaatio, erilaiset lähestymistavat yrittäjyyteen
2. Tuotteet ja asiakkaat
3. Markkina-analyysi
4. Kilpailija-analyysi
5. Hinnoittelu ja kannattavuuslaskelma
6. Myynti- / markkinointisuunnitelma
7. Kassavirtalaskelma
8. Rahoituslaskelma
9. Esitysten valmistelu
10. Liikeideoiden esitykset rahoittajalle
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle ei ilmoittauduta Pepissä, vaan sinne tulee hakea erikseen osoitteessa https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Lisätiedot
Osallistuakseen kurssille opiskelijalla on oltava oma liikeidea, jota hän työstää kurssille. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella. Kurssi toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän Yritystehtaan kanssa. Ks. lisätiedot: https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi
Enrollment
01.08.2023 - 06.09.2023
Timing
13.09.2023 - 29.11.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Face-to-face
Teaching languages
- English
Teachers
- Juha Ruuska
- Hanna-Riikka Kantelinen
- Suvi Salminen
Objective
Student is able to realistically assess the profitability of his/her business idea, as well as his/her own capacity to implement it.
Student is able to draw up debriefings needed to plan a new business: product-customer matrix, market analysis, competitor analysis, sales-/marketing plan and financial calculations.
Student is able to pitch his/her idea to investors.
Content
Business plan, own capacity to implement the idea, product/customer matrix, market analysis, competitor analysis, marketing and sales plan, financial calculations, pitching the idea.
Location and time
Jyväskylä The Startup Factory
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Material distributed by coaches
Teaching methods
Workshops
Learning tasks
Trainers' introductions
Employer connections
At the end of the study period, the financier and/or an experienced entrepreneur will listen to and comment on the students' presentations.
Exam schedules
The course does not include an exam. Learning tasks are done weekly.
Student workload
Workshops 40h
Independent work 95h
Content scheduling
The course has 10 workshops with a duration of 3.5 hours. Workshops are held every week. Between them, worked on weekly tasks. After this, the coach gives instructions on a new topic and task, which will be worked on again during the following week. The topics of the workshops are as follows (the order may vary):
1. Course orientation, different approaches to entrepreneurship
2. Products and customers
3. Market analysis
4. Competitor analysis
5. Pricing and profitability calculation
6. Sales / marketing plan
7. Cash flow statement
8. Financial statement
9. Preparation of presentations
10. Presentations of business ideas to financiers
Further information
You cannot register for the course at Peppi, but you must apply at https://www.yrittistehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasa-yrityseksi. Participants are selected based on applications. In the training, there is an opportunity to complete the part of the Entrepreneur's vocational qualification (YAT).
Evaluation scale
Pass/Fail
Assessment criteria, approved/failed
Student is able to realistically assess the profitability of his/her business idea, as well as his/her own capacity to implement it.
Student is able to draw up debriefings needed to plan a new business: product-customer matrix, market analysis, competitor analysis, sales-/marketing plan and financial calculations.
Student is able to pitch his/her idea to investors.
Further information
The students must have a business idea to develop in order to take part in the course. Participants are chosen based on their applications. The course is organized in co-operation with the Jyväskylä Startup Factory. For more information, see https://www.yritystehdas.fi/en/educational-institute-coaching/from-an-idea-to-a-business
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
08.09.2023 - 24.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
7 - 40
Opettaja
- Antony Smal
- Hanna-Riikka Kantelinen
- Matti Mieskolainen
- Suvi Salminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Sisältö
Liiketoimintasuunnitelma, omat valmiudet idean toteuttamiseen, tuote/asiakas-matriisi, markkina-analyysi, kilpailija-analyysi, markkinointi- ja myyntisuunnitelma, taloudelliset laskelmat, liikeidean esittäminen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Valmentajien jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Webinaarit
Oppimistehtävät
Opetusvideot
Ohjaustapaamiset valmentajan kanssa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä. Oppimistehtäviä tehdään koko kurssin ajan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit / työpajat verkossa 35t
Itsenäinen työskentely + mahdolliset ohjaustapaamiset 100t
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla on 10 työpajawebinaaria kestoltaan 3,5h. Työpajat järjestetään viikon välein (ei viikoilla 42 ja 45). Niiden välillä työstetään viikkotehtäviä, jotka puretaan valmentajien opastuksella seuraavalla viikolla. Tämän jälkeen valmentaja ohjeistaa uuden aiheen ja tehtävän, jota työstetään taas seuraavan viikon ajan. Työpajojen aiheet ovat seuraavat (järjestys voi vaihdella):
1. Opintojakson orientaatio, erilaiset lähestymistavat yrittäjyyteen
2. Tuotteet ja asiakkaat
3. Markkina-analyysi
4. Kilpailija-analyysi
5. Hinnoittelu ja kannattavuuslaskelma
6. Myynti- / markkinointisuunnitelma
7. Kassavirtalaskelma
8. Rahoituslaskelma
9. Esitysten valmistelu
10. Liikeideoiden esitykset rahoittajalle
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijalla tulee olla liikeidea, jota kehitettään valmennuksessa. Hae valmennukseen Yritystehtaan www-sivujen kautta (https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi) . Osallistujat valitaan hakemusten perusteella.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Lisätiedot
Osallistuakseen kurssille opiskelijalla on oltava oma liikeidea, jota hän työstää kurssille. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella. Kurssi toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän Yritystehtaan kanssa. Ks. lisätiedot: https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 30.04.2023
Ajoitus
22.05.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakoulupalvelut
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Antony Smal
- Teemu Laitinen
- Suvi Salminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Sisältö
Liiketoimintasuunnitelma, omat valmiudet idean toteuttamiseen, tuote/asiakas-matriisi, markkina-analyysi, kilpailija-analyysi, markkinointi- ja myyntisuunnitelma, taloudelliset laskelmat, liikeidean esittäminen.
Aika ja paikka
Jyväskylän Yritystehdas
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Valmentajien jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Työpajat
Oppimistehtävät
Valmentajien alustukset
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson lopussa rahoittaja ja/tai kokenut yrittäjä tulee kuuntelemaan ja kommentoimaan opiskelijoiden esityksiä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä. Oppimistehtäviä tehdään viikottain.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työpajat 40h
Itsenäinen työskentely 95h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla on 10 työpajaa kestoltaan 3,5h. Työpajat järjestetään viikon välein. Niiden välillä työstetään viikkotehtäviä, jotka puretaan valmentajien opastuksella seuraavalla viikolla. Tämän jälkeen valmentaja ohjeistaa uuden aiheen ja tehtävän, jota työstetään taas seuraavan viikon ajan. Työpajojen aiheet ovat seuraavat (järjestys voi vaihdella):
1. Opintojakson orientaatio, erilaiset lähestymistavat yrittäjyyteen
2. Tuotteet ja asiakkaat
3. Markkina-analyysi
4. Kilpailija-analyysi
5. Hinnoittelu ja kannattavuuslaskelma
6. Myynti- / markkinointisuunnitelma
7. Kassavirtalaskelma
8. Rahoituslaskelma
9. Esitysten valmistelu
10. Liikeideoiden esitykset rahoittajalle
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle ei ilmoittauduta Pepissä, vaan sinne tulee hakea erikseen osoitteessa https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella. Valmennuksessa on mahdollisuus suorittaa Yrittäjän ammattitutkinnon (YAT) osa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Lisätiedot
Osallistuakseen kurssille opiskelijalla on oltava oma liikeidea, jota hän työstää kurssille. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella. Kurssi toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän Yritystehtaan kanssa. Ks. lisätiedot: https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakoulupalvelut
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Pasi Teräväinen
- Mikko Keskinen
- Hanna-Riikka Kantelinen
- Suvi Salminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Sisältö
Liiketoimintasuunnitelma, omat valmiudet idean toteuttamiseen, tuote/asiakas-matriisi, markkina-analyysi, kilpailija-analyysi, markkinointi- ja myyntisuunnitelma, taloudelliset laskelmat, liikeidean esittäminen.
Aika ja paikka
Jyväskylän Yritystehdas
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Valmentajien jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Työpajat
Oppimistehtävät
Valmentajien alustukset
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson lopussa rahoittaja ja/tai kokenut yrittäjä tulee kuuntelemaan ja kommentoimaan opiskelijoiden esityksiä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä. Oppimistehtäviä tehdään viikottain.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työpajat 40h
Itsenäinen työskentely 95h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla on 10 työpajaa kestoltaan 3,5h. Työpajat järjestetään viikon välein. Niiden välillä työstetään viikkotehtäviä, jotka puretaan valmentajien opastuksella seuraavalla viikolla. Tämän jälkeen valmentaja ohjeistaa uuden aiheen ja tehtävän, jota työstetään taas seuraavan viikon ajan. Työpajojen aiheet ovat seuraavat (järjestys voi vaihdella):
1. Opintojakson orientaatio, erilaiset lähestymistavat yrittäjyyteen
2. Tuotteet ja asiakkaat
3. Markkina-analyysi
4. Kilpailija-analyysi
5. Hinnoittelu ja kannattavuuslaskelma
6. Myynti- / markkinointisuunnitelma
7. Kassavirtalaskelma
8. Rahoituslaskelma
9. Esitysten valmistelu
10. Liikeideoiden esitykset rahoittajalle
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle ei ilmoittauduta Pepissä, vaan sinne tulee hakea erikseen osoitteessa https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella. Valmennuksessa on mahdollisuus suorittaa Yrittäjän ammattitutkinnon (YAT) osa.
Avoin AMK-paikkoja 5 kpl
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Lisätiedot
Osallistuakseen kurssille opiskelijalla on oltava oma liikeidea, jota hän työstää kurssille. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella. Kurssi toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän Yritystehtaan kanssa. Ks. lisätiedot: https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi
Enrollment
01.11.2022 - 05.01.2023
Timing
01.01.2023 - 31.07.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
University Services
Teaching languages
- English
Teachers
- Juha Ruuska
- Hanna-Riikka Kantelinen
- Matti Mieskolainen
- Suvi Salminen
- Mari Hakkarainen
Objective
Student is able to realistically assess the profitability of his/her business idea, as well as his/her own capacity to implement it.
Student is able to draw up debriefings needed to plan a new business: product-customer matrix, market analysis, competitor analysis, sales-/marketing plan and financial calculations.
Student is able to pitch his/her idea to investors.
Content
Business plan, own capacity to implement the idea, product/customer matrix, market analysis, competitor analysis, marketing and sales plan, financial calculations, pitching the idea.
Location and time
Jyväskylä The Startup Factory
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Material distributed by coaches
Teaching methods
Workshops
Learning tasks
Trainers' introductions
Employer connections
At the end of the study period, the financier and/or an experienced entrepreneur will listen to and comment on the students' presentations.
Exam schedules
The course does not include an exam. Learning tasks are done weekly.
Student workload
Workshops 40h
Independent work 95h
Content scheduling
The course has 10 workshops with a duration of 3.5 hours. Workshops are held every week. Between them, worked on weekly tasks. After this, the coach gives instructions on a new topic and task, which will be worked on again during the following week. The topics of the workshops are as follows (the order may vary):
1. Course orientation, different approaches to entrepreneurship
2. Products and customers
3. Market analysis
4. Competitor analysis
5. Pricing and profitability calculation
6. Sales / marketing plan
7. Cash flow statement
8. Financial statement
9. Preparation of presentations
10. Presentations of business ideas to financiers
Further information
You cannot register for the course at Peppi, but you must apply at https://www.yrittistehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasa-yrityseksi. Participants are selected based on applications. In the training, there is an opportunity to complete the part of the Entrepreneur's vocational qualification (YAT).
Evaluation scale
Pass/Fail
Assessment criteria, approved/failed
Student is able to realistically assess the profitability of his/her business idea, as well as his/her own capacity to implement it.
Student is able to draw up debriefings needed to plan a new business: product-customer matrix, market analysis, competitor analysis, sales-/marketing plan and financial calculations.
Student is able to pitch his/her idea to investors.
Further information
The students must have a business idea to develop in order to take part in the course. Participants are chosen based on their applications. The course is organized in co-operation with the Jyväskylä Startup Factory. For more information, see https://www.yritystehdas.fi/en/educational-institute-coaching/from-an-idea-to-a-business
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 21.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Korkeakoulupalvelut
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Suvi Salminen
- Essi Silvennoinen
Tavoitteet
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Sisältö
Liiketoimintasuunnitelma, omat valmiudet idean toteuttamiseen, tuote/asiakas-matriisi, markkina-analyysi, kilpailija-analyysi, markkinointi- ja myyntisuunnitelma, taloudelliset laskelmat, liikeidean esittäminen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Valmentajien jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Webinaarit
Oppimistehtävät
Opetusvideot
Ohjaustapaamiset valmentajan kanssa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä. Oppimistehtäviä tehdään koko kurssin ajan..
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit / työpajat verkossa 4h
Itsenäinen työskentely + mahdolliset ohjaustapaamiset 131h
Sisällön jaksotus
Kurssilla työskentely tapahtuu pääsääntöisesti itsenäisenä verkko-opiskeluna. Kurssiin kuuluvat kaksi tapaamista pidetään kurssin virtuaaliluokkahuoneessa:
Lisäksi valmentaja on paikalla virtuaaliluokkahuoneessa kurssin alkaessa ilmoitettuina ajankohtina, jos haluat kysyä tai keskustella kurssiin, liikeideaasi tai sen kehittämiseen jne. liittyvistä asioista.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijalla tulee olla liikeidea, jota kehitettään valmennuksessa. Opintojaksolle ei ilmoittauduta Pepissä, vaan sinne tulee hakea erikseen osoitteessa https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan arvioida realistisesti liikeideansa kannattavuutta sekä omia valmiuksiaan sen toteuttamiseen.
Opiskelija osaa tehdä uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät selvitykset: tuote-asiakas –matriisin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, myynti-/markkinointisuunnitelman ja taloudelliset laskelmat.
Opiskelija osaa esittää suullisesti liikeideansa esim. rahoittajalle.
Lisätiedot
Osallistuakseen kurssille opiskelijalla on oltava oma liikeidea, jota hän työstää kurssille. Osallistujat valitaan hakemusten perusteella. Kurssi toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän Yritystehtaan kanssa. Ks. lisätiedot: https://www.yritystehdas.fi/oppilaitosvalmennukset/ideasta-yritykseksi