Terveyden edistäminen (YAMK): Monimuotototeutus
Opetussuunitelman tunnus: YSC2023KM
- Tutkintonimike
- Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
- Kätilö (ylempi AMK)
- Laajuus
- 90 op
- Kesto
- 3 vuotta (90 op)
- Aloituslukukausi
- Kevät 2023
- Opetuskieli
- suomi
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
| Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | 2. / 2023 | 3. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2024 | 3. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2025 | 3. / 2025 | 1. / 2025 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
YHTEINEN MASTER-OSAAMINEN
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 15 ) |
15 | ||||||||||||||||||||
| YSC2023KM-1001 |
JOHTAMINEN
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 5 ) |
5 | |||||||||||||||||||
| YZZZ0210 | Kehittyvä strategia | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
| YZZZ0220 | Uudistuva johtajuus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
| YZZZ0230 | Talouden ohjaus | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
| YSC2023KM-1002 |
TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISTOIMINTA
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 10 ) |
10 | |||||||||||||||||||
| YZZZ0110 | Tutkiva kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
| YZZZ0120 | Määrällinen tutkimus | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||
| YZZZ0130 | Laadullinen tutkimus | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
|
ASIANTUNTIJAN YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki ) |
50 | ||||||||||||||||||||
| YSC2023KM-1013 |
TERVEYDEN EDISTÄMISEN ASIANTUNTIJA
(Valitaan kaikki ) |
20 | |||||||||||||||||||
| YSMA0510 | Näyttöön perustuva toiminta | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
| YSEA0300 | Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
| YSTK0100 | Terveyden edistämisen menetelmät | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
| YSEA0200 | Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
| YSC2023KM-1014 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||
| YZ00BL94 | Opinnäytetyön suunnittelu, ylempi AMK | 7 | 7 | 7 | 7 | ||||||||||||||||
| YZ00BL95 | Opinnäytetyön toteutus, ylempi AMK | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||
| YZ00BL96 | Opinnäytetyön raportointi, ylempi AMK | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||
| YZ00BL98 | Tutkimuskirjoittaminen, ylempi AMK | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||
| YZ00BB05 | Kypsyysnäyte, ylempi AMK | 0 | |||||||||||||||||||
|
TÄYDENTÄVÄ OSAAMINEN
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 25 ) |
25 | ||||||||||||||||||||
| YSC2023KM-1006 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 25 ) |
25 | |||||||||||||||||||
| STVVOYAMK |
Sosiaali- ja terveysalan vapaasti valittavat opinnot (YAMK)
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 20 ) |
0 - 20 | |||||||||||||||||||
| YS00BP81 | Seksuaaliterveyden edistäminen ja ihmisoikeudet | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
| YSZY0510 | Digiosaajana sosiaali- ja terveysalalla | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
| YS00BD47 | Digiosaajana kuntoutus- ja liikunta-alalla | 5 | |||||||||||||||||||
| YHIHV320 | JAMK Leadership Programme in Silicon Valley, USA | 5 | |||||||||||||||||||
| YS00BT49 | Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
| YS00BX95 | Kyberuhat ja digitaalinen turvallisuus terveysalalla | 5 | |||||||||||||||||||
| YS00BX68 | Ethical Expertise, Leadership and Organisational culture | 5 | |||||||||||||||||||
| YZ00CB90 | Laadullinen tutkimus | 5 | |||||||||||||||||||
| YS00BV67 | Digital transformation in healthcare | 5 | |||||||||||||||||||
| YZ00CL56 | Johtajana kehittyminen | 5 | |||||||||||||||||||
| YZ00CK87 | Tutkiva kehittäminen | 5 | |||||||||||||||||||
| YS00CT59 | 21st Century Leadership Communication: Mastering Convincing Expertise in Global and Multidisciplinary Workplaces | 5 | |||||||||||||||||||
| YZZA1200 |
Oppiminen ja osaamisen kehittyminen (YAMK-opiskelijalle) 2022-2023
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 17 ) |
0 - 17 | |||||||||||||||||||
| YZZA1200-1001 |
Kasvatustieteelliset opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 12 ) |
0 - 12 | |||||||||||||||||||
| AJ00BN75 | Oppiminen ja elämänkulku | 6 | |||||||||||||||||||
| AJ00BN76 | Koulutuksen tulevaisuus | 6 | |||||||||||||||||||
| YZZA1200-1002 |
Pedagogisen osaamisen kehittämisen opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 5 ) |
0 - 5 | |||||||||||||||||||
| AJ00BP46 | Video pedagogisena työkaluna | 5 | |||||||||||||||||||
| AJ00BN77 | Osaavana ohjaajana oppimisessa ja työelämässä | 5 | |||||||||||||||||||
| AJ00BN78 | Yhdenvertaisuus opetuksessa ja ohjauksessa | 5 | |||||||||||||||||||
| AE00BO56 | Erityispedagoginen tietoperusta | 5 | |||||||||||||||||||
| AJ00BS40 | Palvelujohtaminen digiajan oppilaitoksessa | 5 | |||||||||||||||||||
| AJ00BT50 | Yrittäjyyskasvatus opettajan osaamisena | 5 | |||||||||||||||||||
| AJ00BP45 | Monipuoliset verkko-oppimistehtävät | 5 | |||||||||||||||||||
| YSC2023KM-1007 |
KLIININEN ASIANTUNTIJUUS PALLIATIIVISESSA HOIDOSSA
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 35 ) |
0 - 35 | |||||||||||||||||||
| YSAP0101 | Palliatiivisen hoidon kliinisenä asiantuntijana kehittyminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
| YSAP0103 | Potilaslähtöinen hoitotyön prosessi palliatiivisessa hoidossa | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
| YSAP0104 | Laajavastuinen hoitotyö palliatiivisessa hoidossa | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
| YSAP0105 | Ihmislähtöinen palliatiivinen hoito | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
| YSAP0106 | Monitieteinen tietoperusta ja moniammatillinen yhteistyö palliatiivisessa hoidossa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
| YSAP0107 | Moninaiset vuorovaikutustilanteet palliatiivisessa hoidossa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
| YSAP0108 | Näyttöön perustuva osaamisen johtaminen ja kehittäminen palliatiivisessa hoidossa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
| YSC2023KM-1008 |
SAIRAANHOITAJAN LÄÄKKEENMÄÄRÄÄMINEN
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 20 ) |
0 - 20 | |||||||||||||||||||
| YSYSL100 | Lääkehoidon eettinen ja juridinen tietoperusta | 5 | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | ||||||||||||||
| YSYSL200 | Kliininen hoitotyö sairaanhoitajan lääkkeenmääräämisessä | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||
| YSYSL300 | Farmakologia | 11 | 11 | 11 | 11 | ||||||||||||||||
| YSC2023KM-1009 |
ASIANTUNTIJUUS MIELENTERVEYS- JA PÄIHDETYÖSSÄ
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 25 ) |
0 - 25 | |||||||||||||||||||
| YSSK0101 | Asiantuntijana kehittyminen mielenterveys ja päihdetyössä | 5 | |||||||||||||||||||
| YSSK0102 | Näyttöön perustuva mielenterveyden edistäminen | 5 | |||||||||||||||||||
| YSSK0103 | Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen I | 5 | |||||||||||||||||||
| YSSK0104 | Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen II | 5 | |||||||||||||||||||
| YS00BN84 | Mielenterveys- ja päihdetyön erityiskysymykset | 5 | |||||||||||||||||||
| YSC2023KM-1010 |
CAMPUSONLINE YAMK
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 25 ) |
0 - 25 | |||||||||||||||||||
| YSC2023KM-1011 |
EDUFUTURA
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 25 ) |
0 - 25 | |||||||||||||||||||
| YSC2023KM-1012 |
METODIOPINNOT
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 10 ) |
0 - 10 | |||||||||||||||||||
| YS00BB91 | Tiedot, taidot ja metodit (EduFutura-tarjonta) | 2 | |||||||||||||||||||
| YS00BB92 | Kvalitatiivinen tutkimus (EduFutura-tarjonta) | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||
| YS00BB93 | Kvantitatiivinen tutkimus (EduFutura-tarjonta) | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
| Yhteensä | 90 | 20 | 50 | 68 | 20 | 20 | 27.5 | 22.5 | 17 | 51 | 20 | 10 | 10 | 27.5 | 20 | 2.5 | 17 | 38.5 | 12.5 | 20 |
Opintojen tyyppi (YAMK)
YAMK: Yhteiset osaamiset 2023-2028
|
Eettisyys
Valmistuva opiskelija arvioi ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden. |
| Uudistuva johtajuus |
| Tutkiva kehittäminen |
| Näyttöön perustuva toiminta |
| Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit |
| Opinnäytetyön suunnittelu, ylempi AMK |
| Opinnäytetyön toteutus, ylempi AMK |
| Opinnäytetyön raportointi, ylempi AMK |
| Tutkimuskirjoittaminen, ylempi AMK |
| Kypsyysnäyte, ylempi AMK |
|
Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen. |
| Kehittyvä strategia |
| Uudistuva johtajuus |
| Talouden ohjaus |
| Tutkiva kehittäminen |
| Määrällinen tutkimus |
| Laadullinen tutkimus |
| Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit |
| Terveyden edistämisen menetelmät |
| Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen |
| Opinnäytetyön raportointi, ylempi AMK |
| Kypsyysnäyte, ylempi AMK |
|
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa monikulttuurisia ja kansainvälisiä toimintaympäristöjä ja verkostoja. |
| Kehittyvä strategia |
| Opinnäytetyön raportointi, ylempi AMK |
| Tutkimuskirjoittaminen, ylempi AMK |
|
Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija kehittää ja johtaa kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä edistää kestävyysmuutosta työyhteisössään ja yhteiskunnassa. |
| Kehittyvä strategia |
| Talouden ohjaus |
| Tutkiva kehittäminen |
| Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit |
| Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen |
| Opinnäytetyön raportointi, ylempi AMK |
|
Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija edistää omaa ja yhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
| Uudistuva johtajuus |
| Talouden ohjaus |
| Tutkiva kehittäminen |
| Määrällinen tutkimus |
| Laadullinen tutkimus |
| Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit |
| Terveyden edistämisen menetelmät |
| Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen |
| Opinnäytetyön suunnittelu, ylempi AMK |
| Opinnäytetyön toteutus, ylempi AMK |
| Opinnäytetyön raportointi, ylempi AMK |
| Tutkimuskirjoittaminen, ylempi AMK |
| Kypsyysnäyte, ylempi AMK |
|
Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää. |
| Uudistuva johtajuus |
| Talouden ohjaus |
| Tutkiva kehittäminen |
| Määrällinen tutkimus |
| Laadullinen tutkimus |
| Terveyden edistämisen menetelmät |
| Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen |
| Opinnäytetyön raportointi, ylempi AMK |
| Luokittelemattomat |
| Palliatiivisen hoidon kliinisenä asiantuntijana kehittyminen |
| Potilaslähtöinen hoitotyön prosessi palliatiivisessa hoidossa |
| Laajavastuinen hoitotyö palliatiivisessa hoidossa |
| Ihmislähtöinen palliatiivinen hoito |
| Monitieteinen tietoperusta ja moniammatillinen yhteistyö palliatiivisessa hoidossa |
| Moninaiset vuorovaikutustilanteet palliatiivisessa hoidossa |
| Näyttöön perustuva osaamisen johtaminen ja kehittäminen palliatiivisessa hoidossa |
| Lääkehoidon eettinen ja juridinen tietoperusta |
| Kliininen hoitotyö sairaanhoitajan lääkkeenmääräämisessä |
| Farmakologia |
| Asiantuntijana kehittyminen mielenterveys ja päihdetyössä |
| Näyttöön perustuva mielenterveyden edistäminen |
| Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen I |
| Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen II |
| Mielenterveys- ja päihdetyön erityiskysymykset |
| Tiedot, taidot ja metodit (EduFutura-tarjonta) |
| Kvalitatiivinen tutkimus (EduFutura-tarjonta) |
| Kvantitatiivinen tutkimus (EduFutura-tarjonta) |
YAMK: Terveyden edistäminen 2023-2028
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.