Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassaLaajuus (5 op)

Tunnus: YS00BA41

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Emilia Lahdenperä, Hyvinvointiyksikkö

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on antaa valmiuksia hyödyntää palvelumuotoilun asiakaskeskeistä lähestymistapaa yksityisten, julkisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden kehittämistoiminnassa. Opintojaksolla keskitytään palvelumuotoilun suunnitteluprosessin vaiheisiin ja niihin soveltuviin menetelmiin.

Opintojakson osaamiset
Projektijohtamisen osaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi osaat kuvata palvelumuotoiluprosessin ja sen menetelmiä sekä osaat hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa.

Sisältö

Johdanto palvelumuotoiluajatteluun
Palvelumuotoilun prosessi
Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut
Palvelumuotoilun hyödyntäminen kehittämistoiminnassa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Opiskelija osaa kuvata palvelumuotoiluprosessin ja jonkin keskeisistä menetelmistä. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoiluprosessin yhtä vaihetta ja menetelmää kehittämistoiminnassa.

Tyydyttävä 2
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoiluprosessin kokonaisuuden ja osaa hyödyntää kahta menetelmää kehittämistoiminnassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoiluprosessia ja sen keskeisiä menetelmiä kehittämistoimintaan. Hän perustelee tutkimustietoon perustuen tekemänsä valinnat.

Kiitettävä 4
Edellisten tasojen lisäksi opiskelija osaa analysoida palvelumuotoiluprosessin vaiheita kehittämistoiminnassa tutkimustietoon perustuen. Lisäksi hän osaa analysoida palvelumuotoilun keskeisillä menetelmillä saamaansa aineistoa ja tehdä siitä johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Edellisten tasojen lisäksi opiskelija arvioi kriittisesti kehittämistoimintaan soveltamaansa palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä. Hän tekee johtopäätöksiä ja kehittämisehdotuksia palvelumuotoiluprosessin mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 23.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
  • Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK)
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
  • Emilia Lahdenperä
  • Johanna Niskakangas
Vastuuopettaja

Emilia Lahdenperä

Ryhmät
  • ZJAYSB22S1
    Avoin AMK, sote, Projektijohtaminen, YAMK-polku
  • YSB22S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • ZJA23KSY
    Avoin YAMK, sote

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on antaa valmiuksia hyödyntää palvelumuotoilun asiakaskeskeistä lähestymistapaa yksityisten, julkisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden kehittämistoiminnassa. Opintojaksolla keskitytään palvelumuotoilun suunnitteluprosessin vaiheisiin ja niihin soveltuviin menetelmiin.

Opintojakson osaamiset
Projektijohtamisen osaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi osaat kuvata palvelumuotoiluprosessin ja sen menetelmiä sekä osaat hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa.

Sisältö

Johdanto palvelumuotoiluajatteluun
Palvelumuotoilun prosessi
Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut
Palvelumuotoilun hyödyntäminen kehittämistoiminnassa

Aika ja paikka

Ei käytössä JAMKssa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Soveltuvin osin:
Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Tampere: Talentum.
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Liettua: Alma Talent.
Maula, H. & Maula, J. 2019. Design ja johtaminen. Helsinki: Alma Talent.
Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is service design doing. Canada: O´Reilly.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Hämeenlinna: Talentum.


+ muu opintojaksolla suositeltu aineisto.

Opetusmenetelmät

Käänteinen luokkahuone
Webinaari (läsnäolovelvoite): pienryhmätyöskentely ja luento
Itsenäinen yksilötyöskentely
Itsenäinen ryhmätyöskentely
Oppimistehtävät: Ennakkotehtävät, oppimisportfolio, projektityö ryhmässä
Nauhotetut verkkoluennot/Podcastit/Äänitteet

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöinen palvelumuotoiluprojekti (ryhmätyö)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Ennakkotehtävien tekeminen. Arviointi hyväksytty/hylätty, osallistuminen webinaareihin + niihin valmistautuminen 1 op. Webinaarit ovat läsnäolovelvollisia.
3. Projektityö pienryhmissä 3 op. Arviointi 1-5.
4. Oppimisportfolio 1 op. Arviointi 1-5
5. Itsearviointi hyväksytty/täydennettävä

Yhteensä 5 op (135 h)

Sisällön jaksotus

Johdanto palvelumuotoiluajatteluun:
Opintojakso alkaa tammikuussa 2023 ennakkotehtävällä

Webinaari 1 tammikuu 2023
Itsenäinen pienryhmätyöskentely

Webinaari 2 helmikuu 2023
Itsenäinen pienryhmätyöskentely

Webinaari 3 maaliskuu 2023
Itsenäinen pienryhmätyöskentely

Webinaari 4 huhtikuu 2023
Palvelumuotoilu kehittämistehtävän esittäminen

Portfolion palautus ja itsearviointi huhtikuu 2023

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointimenetelmät:
Reflektiivinen itsearviointi, vertaisarviointi, jatkuva palaute ja kokoava loppuarviointi.

1. Ennakkotehtävien arviointi hyväksytty/täydennettävä
2. Osallistuminen webinaareihin
3. Projektityö pienryhmissä arviointi 1-5. Määrittelee 50% opintojakson kokonaisarvosanasta.
4. Oppimisportfolio arviointi 1-5. Määrittelee 50% opintojakson kokonaisarvosanasta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija osaa kuvata palvelumuotoiluprosessin ja jonkin keskeisistä menetelmistä. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoiluprosessin yhtä vaihetta ja menetelmää kehittämistoiminnassa.

Tyydyttävä 2
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoiluprosessin kokonaisuuden ja osaa hyödyntää kahta menetelmää kehittämistoiminnassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoiluprosessia ja sen keskeisiä menetelmiä kehittämistoimintaan. Hän perustelee tutkimustietoon perustuen tekemänsä valinnat.

Kiitettävä 4
Edellisten tasojen lisäksi opiskelija osaa analysoida palvelumuotoiluprosessin vaiheita kehittämistoiminnassa tutkimustietoon perustuen. Lisäksi hän osaa analysoida palvelumuotoilun keskeisillä menetelmillä saamaansa aineistoa ja tehdä siitä johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Edellisten tasojen lisäksi opiskelija arvioi kriittisesti kehittämistoimintaan soveltamaansa palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä. Hän tekee johtopäätöksiä ja kehittämisehdotuksia palvelumuotoiluprosessin mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

07.02.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
  • Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK)
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
  • Emilia Lahdenperä
Vastuuopettaja

Emilia Lahdenperä

Ryhmät
  • ZJA21SSYP
    Avoin AMK, sote, Projektijohtaminen, YAMK-polku
  • YSB21S1
    Projektijohtaminen YAMK

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on antaa valmiuksia hyödyntää palvelumuotoilun asiakaskeskeistä lähestymistapaa yksityisten, julkisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden kehittämistoiminnassa. Opintojaksolla keskitytään palvelumuotoilun suunnitteluprosessin vaiheisiin ja niihin soveltuviin menetelmiin.

Opintojakson osaamiset
Projektijohtamisen osaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi osaat kuvata palvelumuotoiluprosessin ja sen menetelmiä sekä osaat hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa.

Sisältö

Johdanto palvelumuotoiluajatteluun
Palvelumuotoilun prosessi
Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut
Palvelumuotoilun hyödyntäminen kehittämistoiminnassa

Aika ja paikka

Ei käytössä JAMKssa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Soveltuvin osin:
Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Tampere: Talentum.
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Liettua: Alma Talent.
Maula, H. & Maula, J. 2019. Design ja johtaminen. Helsinki: Alma Talent.
Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is service design doing. Canada: O´Reilly.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Hämeenlinna: Talentum.


+ muu opintojaksolla suositeltu aineisto.

Opetusmenetelmät

Käänteinen luokkahuone
Webinaari (läsnäolovelvoite): pienryhmätyöskentely ja luento
Itsenäinen yksilötyöskentely
Itsenäinen ryhmätyöskentely
Oppimistehtävät: Ennakkotehtävät, blogikokokoelma, projektityö ryhmässä
Nauhotetut verkkoluennot/Podcastit/Äänitteet

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöinen palvelumuotoiluprojekti (ryhmätyö)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Ennakkotehtävien tekeminen 1 op. Arviointi hyväksytty/hylätty.
2. Osallistuminen webinaareihin + niihin valmistautuminen 1 op. Webinaarit ovat läsnäolovelvollisia.
3. Projektityö pienryhmissä 3 op. Arviointi 1-5.
4. Oppimisportfolio (työstäminen sisältyy opintojakson aktiviteetteihin). Arviointi 1-5
5. Itsearviointi

Yhteensä 135 h

Sisällön jaksotus

Johdanto palvelumuotoiluajatteluun:
Opintojakso alkaa helmikuussa 2022 ennakkotehtävällä

Webinaari 1 maaliskuu 2022
Itsenäinen pienryhmätyöskentely

Webinaari 2 huhtikuu 2022
Itsenäinen pienryhmätyöskentely

Webinaari 3 huhtikuu 2022
Itsenäinen pienryhmätyöskentely

Webinaari 4 toukokuu
Palvelumuotoilu kehittämistehtävän esittäminen

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointimenetelmät:
Reflektiivinen itsearviointi, vertaisarviointi, jatkuva palaute ja kokoava loppuarviointi.

1. Ennakkotehtävien arviointi hyväksytty/täydennettävä
2. Osallistuminen webinaareihin
3. Projektityö pienryhmissä arviointi 1-5. Määrittelee 50% opintojakson kokonaisarvosanasta.
4. Oppimisportfolio arviointi 1-5. Määrittelee 50% opintojakson kokonaisarvosanasta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija osaa kuvata palvelumuotoiluprosessin ja jonkin keskeisistä menetelmistä. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoiluprosessin yhtä vaihetta ja menetelmää kehittämistoiminnassa.

Tyydyttävä 2
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoiluprosessin kokonaisuuden ja osaa hyödyntää kahta menetelmää kehittämistoiminnassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoiluprosessia ja sen keskeisiä menetelmiä kehittämistoimintaan. Hän perustelee tutkimustietoon perustuen tekemänsä valinnat.

Kiitettävä 4
Edellisten tasojen lisäksi opiskelija osaa analysoida palvelumuotoiluprosessin vaiheita kehittämistoiminnassa tutkimustietoon perustuen. Lisäksi hän osaa analysoida palvelumuotoilun keskeisillä menetelmillä saamaansa aineistoa ja tehdä siitä johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Edellisten tasojen lisäksi opiskelija arvioi kriittisesti kehittämistoimintaan soveltamaansa palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä. Hän tekee johtopäätöksiä ja kehittämisehdotuksia palvelumuotoiluprosessin mukaisesti.