Digital expertise in rehabilitation and sportLaajuus (5 cr)
Code: YS00BD47
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Responsible person
- Sanna Sihvonen
Objective
The aim of the course is that:
- You identify the effects and opportunities of digitalisation in your area of expertise
- You think critically and openly about the implementation of digital methods in your own operating environment and utilise research evidence as background for development
- You acquire the ability to utilise digital methods (e.g. mobile methods, gamification) as part of your expert work
Content
Opintojakson sisältönä on:
Digitalisaatio kuntoutus- ja liikunta-alalla
Digitaaliset menetelmät ja niiden käyttöönotto
Tietoturva ja tietosuoja digitaalisissa palveluissa
Enrollment
01.08.2024 - 15.09.2024
Timing
19.09.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Online learning
Unit
School of Health and Social Studies
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Business Network Management
- Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services
Teachers
- Minna Haapakoski
Groups
-
YSF24S1Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK)
Objectives
The aim of the course is that:
- You identify the effects and opportunities of digitalisation in your area of expertise
- You think critically and openly about the implementation of digital methods in your own operating environment and utilise research evidence as background for development
- You acquire the ability to utilise digital methods (e.g. mobile methods, gamification) as part of your expert work
Content
Opintojakson sisältönä on:
Digitalisaatio kuntoutus- ja liikunta-alalla
Digitaaliset menetelmät ja niiden käyttöönotto
Tietoturva ja tietosuoja digitaalisissa palveluissa
Time and location
Webinaarien ajankohdat ja alustavat sisällöt ovat seuraavat:
1) to 19.9.2024 klo 14-16: opintojakson aloitusinfo ja pienryhmien muodostaminen,
2) to 3.10.2024 klo 14-16: kuntoutusteknologia;
3) to 31.10.2024 klo 14-16: virtuaalitodellisuus ja pelillisuus motivaation synnyttämisessä ja ylläpitämisessä;
4) to 14.11.2024 klo 14-16: saavutettavuus ja tietoturva.
Learning materials and recommended literature
Digi kuuluu kaikille. Aluehallintovirasto. https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/
Eysenbach, G. 2016. The Effectiveness of Self-Management Mobile Phone and Tablet Apps in Long-term Condition Management: A Systematic Review. Journal of Medical Internet Research 18(5), e97. doi: 10.2196/jmir.4883.
Hakala, S., Rintala, A., Immonen, J., Karvanen, J., Heinonen, A. & Sjögren T. Effectiveness of technology-based distance interventions promoting physical activity: Systematic review, meta-analysis and meta-regression. J Rehabil Med. 2017 Jan 31;49(2):97-105. Review.
Hopia H., Heikkilä, J. & Lehtovirta M. 2016. Terveyden mobiilisovellukset – hyötyä vai huvia? Tutkiva Hoitotyö 14(1), 44–46.
Hopia, H. & Raitio, K. 2016. Gamification in Healthcare: Perspectives of Mental Health Service Users and Health Professionals. Issues in Mental Health Nursing 37(12), 894-902.
Kokkinen, K., Rutanen, M., & Luotojoki, T. (2024). Pelaamalla hyvinvointia? NEET-nuorten ja nuorten aikuisten hyvinvoinnin tukeminen digipelaamisen avulla. Kuntoutus, 47(1), 45–51. https://doi.org/10.37451/kuntoutus.144682
Korhonen, M. & Virtanen, T. 2015. Digitaalisuus ja asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa - kansalaisen omat tiedot hyötykäyttöön. FinJeHew 7(4).
Salminen, A-L. & Hiekkala, S. 2019. Kokemuksia etäkuntoutuksesta. Kelan etäkuntoutushankkeen tuloksia. Helsinki; Kela, Kelan Tutkimus. URI http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052416890
Sosiaali- ja terveysministeriö. 2016. Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2016:5.
Rintala A, Päivärinne V, Hakala S, Paltamaa J, Heinonen A, Karvanen J, Sjögren T. Effectiveness of Technology-Based Distance Physical Rehabilitation Interventions for Improving Physical Functioning in Stroke: A Systematic Review and Meta-analysis of Randomized Controlled Trials. Arch Phys Med Rehabil. 2018 Dec 6. pii: S0003-9993(18)31513-2.
Rintala A, Hakala S, Sjögren T. Etäteknologian vaikuttavuus liikunnallisessa kuntoutuksessa Järjestelmällinen kirjallisuuskatsaus ja meta-analyysi. Helsinki: Kela, Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 145, 2017. 166 s. ISBN 978-952¬284-017-2 (nid.), 978-952-284-
Teaching methods
Tämä opintojakso toteutetaan online -toteutuksena ja sen keskeiset osaamistavoitteet ovat:
- tunnistat digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet omalla asiantuntijuusalueellasi,
- pohdit kriittisesti ja avoimesti tutkimusnäyttöä hyödyntäen digitaalisten menetelmien käyttöönottoa omassa toimintaympäristössäsi
- hankit valmiuksia hyödyntää digitaalisia menetelmiä (mm. mobiilimenetelmiä, pelillisyys) osana asiantuntijatyötäsi
Opintojaksolla opiskelet sekä itsenäisesti, että pienryhmässä opiskelijakollegoiden kanssa. Opintojaksoon sisältyy neljä webinaaria, jotka pidetään Zoom-etäyhteyden kautta.
Student workload
Opintojakson laajuus on viisi opintopistettä ja näin opintojaksolle laajuus vastaa 135 h opiskelijan työtä (5 op x 27 h).
Opintojaksoon sisältyy osallistuminen webinaareihin ( 4 x 2 h),
tiedonhankintaa ja oppimistehtävien tekemistä sekä itsenäisesti, että pienryhmän kanssa.
Further information for students
Opintojaksolla on kaksi arvioitavaa tehtävää, joista ensimmäinen on yksilötehtävä ja toinen pienryhmätehtävä.
Molemmat arvioidaan numeerisesti (1-5) ja niiden keskiarvosta muodostuu opintojakson arvosana.
Evaluation scale
0-5
Enrollment
21.08.2023 - 29.09.2023
Timing
25.09.2023 - 08.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Health and Social Studies
Teaching languages
- Finnish
Seats
10 - 20
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Business Network Management
- Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services
Teachers
- Sanna Sihvonen
Teacher in charge
Sanna Sihvonen
Objectives
The aim of the course is that:
- You identify the effects and opportunities of digitalisation in your area of expertise
- You think critically and openly about the implementation of digital methods in your own operating environment and utilise research evidence as background for development
- You acquire the ability to utilise digital methods (e.g. mobile methods, gamification) as part of your expert work
Content
Opintojakson sisältönä on:
Digitalisaatio kuntoutus- ja liikunta-alalla
Digitaaliset menetelmät ja niiden käyttöönotto
Tietoturva ja tietosuoja digitaalisissa palveluissa
Time and location
- Webinaari 1 : Opintojakson esittely ja opintoryhmien muodostaminen
- Webinaari 2 : Kuntoutusteknologia ja sen hyödyntäminen
- Webinaari 3 : Digitaaliset menetelmät
- Webinaari 4 : Pelillisyys ja hyötypelit
- Opintojakson kirjalliset tehtävät; yksilötehtävä ja ryhmätehtävä
Learning materials and recommended literature
Eysenbach, G. 2016. The Effectiveness of Self-Management Mobile Phone and Tablet Apps in Long-term Condition Management: A Systematic Review. Journal of Medical Internet Research 18(5), e97. doi: 10.2196/jmir.4883.
Hopia H, Heikkilä J, Lehtovirta M. 2016. Terveyden mobiilisovellukset – hyötyä vai huvia? Tutkiva Hoitotyö 14(1), 44–46.
Hopia, H. & Raitio, K. 2016. Gamification in Healthcare: Perspectives of Mental Health Service Users and Health Professionals. Issues in Mental Health Nursing 37(12), 894-902.
Korhonen, M. & Virtanen, T. 2015. Digitaalisuus ja asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa - kansalaisen omat tiedot hyötykäyttöön. FinJeHew 7(4).
Sosiaali- ja terveysministeriö. 2016. Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2016:5.
Rintala A, Päivärinne V, Hakala S, Paltamaa J, Heinonen A, Karvanen J, Sjögren T. Effectiveness of Technology-Based Distance Physical Rehabilitation Interventions for Improving Physical Functioning in Stroke: A Systematic Review and Meta-analysis of Randomized Controlled Trials. Arch Phys Med Rehabil. 2018 Dec 6. pii: S0003-9993(18)31513-2.
Hakala S, Rintala A, Immonen J, Karvanen J, Heinonen A, Sjögren T. Effectiveness of technology-based distance interventions promoting physical activity: Systematic review, meta-analysis and meta-regression. J Rehabil Med. 2017 Jan 31;49(2):97-105. Review.
Rintala A, Hakala S, Sjögren T. Etäteknologian vaikuttavuus liikunnallisessa kuntoutuksessa Järjestelmällinen kirjallisuuskatsaus ja meta-analyysi. Helsin¬ki: Kela, Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 145, 2017. 166 s. ISBN 978-952¬284-017-2 (nid.), 978-952-284-
Salminen A-L, Hiekkala S. Kokemuksia etäkuntoutuksesta. Kelan etäkuntoutushankkeen tuloksia. Helsinki; Kela, Kelan Tutkimus 2019. URI http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052416890
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu (etäluennot, pienryhmätyöskentely, verkkokeskustelu, vertaisarviointi, kirjalliset tehtävät)
Student workload
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu (etäluennot 6h, pienryhmätyöskentely ja verkkokeskustelu 40h, vertaisarviointi ja kirjalliset tehtävät 88h)
Evaluation scale
0-5
Enrollment
01.08.2022 - 04.09.2022
Timing
22.09.2022 - 04.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Online learning
Unit
School of Health and Social Studies
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Business Network Management
- Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services
Teachers
- Sanna Sihvonen
Teacher in charge
Sanna Sihvonen
Groups
-
YSY22SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
YSY21SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
ZJAYSY22SMAvoin AMK, sote, Monialainen kuntoutus, YAMK-polku
Objectives
The aim of the course is that:
- You identify the effects and opportunities of digitalisation in your area of expertise
- You think critically and openly about the implementation of digital methods in your own operating environment and utilise research evidence as background for development
- You acquire the ability to utilise digital methods (e.g. mobile methods, gamification) as part of your expert work
Content
Opintojakson sisältönä on:
Digitalisaatio kuntoutus- ja liikunta-alalla
Digitaaliset menetelmät ja niiden käyttöönotto
Tietoturva ja tietosuoja digitaalisissa palveluissa
Time and location
- Opintojaksoon tutustuminen ja ennakkotehtävä
- Webinaari 1 : Opintojakson esittely, ennakkotehtävien käsittely ja opintoryhmien muodostaminen
- Webinaari 2 : Kuntoutusteknologia
- Webinaari 3 : Digitaaliset- ja mobiilimenetelmät kuntoutus- ja liikunta-alalla
- Webinaari 4 : Pelillisyys ja hyötypelit kuntoutus- ja liikunta-alalla
- Webinaari 5 : Helpdesk - kysymyksiä tehtävästä
- Opintojakson kirjallinen tehtävä, palautus joulukuussa (tarkentuu)
Learning materials and recommended literature
Eysenbach, G. 2016. The Effectiveness of Self-Management Mobile Phone and Tablet Apps in Long-term Condition Management: A Systematic Review. Journal of Medical Internet Research 18(5), e97. doi: 10.2196/jmir.4883.
Hopia H, Heikkilä J, Lehtovirta M. 2016. Terveyden mobiilisovellukset – hyötyä vai huvia? Tutkiva Hoitotyö 14(1), 44–46.
Hopia, H. & Raitio, K. 2016. Gamification in Healthcare: Perspectives of Mental Health Service Users and Health Professionals. Issues in Mental Health Nursing 37(12), 894-902.
Korhonen, M. & Virtanen, T. 2015. Digitaalisuus ja asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa - kansalaisen omat tiedot hyötykäyttöön. FinJeHew 7(4).
Sosiaali- ja terveysministeriö. 2016. Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2016:5.
Rintala A, Päivärinne V, Hakala S, Paltamaa J, Heinonen A, Karvanen J, Sjögren T. Effectiveness of Technology-Based Distance Physical Rehabilitation Interventions for Improving Physical Functioning in Stroke: A Systematic Review and Meta-analysis of Randomized Controlled Trials. Arch Phys Med Rehabil. 2018 Dec 6. pii: S0003-9993(18)31513-2.
Hakala S, Rintala A, Immonen J, Karvanen J, Heinonen A, Sjögren T. Effectiveness of technology-based distance interventions promoting physical activity: Systematic review, meta-analysis and meta-regression. J Rehabil Med. 2017 Jan 31;49(2):97-105. Review.
Rintala A, Hakala S, Sjögren T. Etäteknologian vaikuttavuus liikunnallisessa kuntoutuksessa Järjestelmällinen kirjallisuuskatsaus ja meta-analyysi. Helsin¬ki: Kela, Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 145, 2017. 166 s. ISBN 978-952¬284-017-2 (nid.), 978-952-284-
Salminen A-L, Hiekkala S. Kokemuksia etäkuntoutuksesta. Kelan etäkuntoutushankkeen tuloksia. Helsinki; Kela, Kelan Tutkimus 2019. URI http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052416890
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu (etäluennot, pienryhmätyöskentely, verkkokeskustelu, vertaisarviointi, kirjalliset tehtävät)
Student workload
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu (etäluennot 12h, pienryhmätyöskentely ja verkkokeskustelu 35h, vertaisarviointi ja kirjalliset tehtävät 88h)
Evaluation scale
0-5