Vastuullinen palvelujen johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: YMRJ3120
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Anne Törn-Laapio, Liiketoiminta
- Tarja Niemelä, Liiketoiminta
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät palvelujen johtamisen ja markkinoinnin teoreettisen viitekehyksen ja osaat soveltaa tätä strategisessa johtamisessa ja kehittämistyössä.
Opintojakson osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Eettisyys
Kestävä kehitys
Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat tehdä yhteenvedon palvelujen johtamisen ja markkinoinnin teoreettisesta viitekehyksestä. Ymmärrät palvelujen johtamisen ja markkinoinnin strategisen merkityksen. Tunnistat tuottavuuden ja toimintojen merkityksen palvelujen johtamisessa. Osaat määritellä, mitä on palvelun laadun johtaminen. Osaat analysoida ja arvioida, kuinka palveluyrityksiä on mahdollista johtaa kilpailukyisesti ja vastuullisesti. Tämän lisäksi opit monipuolista tiedonhakua, oman osaamisesi sanoittamista ja jakamista, sekä modernien viestintätyökalujen ja tekniikoiden hyödyntämistä.
Sisältö
Palvelujen johtamisen teoria, periaatteet ja soveltaminen käytännössä
Palvelujen markkinoinnin teoria ja periaatteet
Vastuullisuusnäkökulma palvelujen johtamisessa ja markkinoinnissa
Monikanavaisen viestinnän eri muotojen ja modernien työkalujen hyödyntäminen: kirjaesseen kirjoittaminen, käsitekartan rakentaminen, blogin kirjoittaminen, podcastin tekeminen, itsereflektointi.
Esitietovaatimukset
AMK-tutkinto
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Ymmärrät eri johtajuusteorioiden ja mallien eroja. Erottelet ja luokittelet johtajuuden keskeisiä käsitteitä. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Tunnistat tunneälykkyyden keskeiset taidot ja hyödyt sekä kehittämisen menetelmiä. Määrittelet keskeisiä johtajuuden käytäntöjä ja kuvaat niitä työroolisi näkökulmasta Ymmärrät tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkityksen. Arvioit johtajuus- ja vuorovaikutusosaamistasi ja tunnistat keskeisen kehittämiskohteesi. Kirjoitat havainnollisesti, mutta teksti sisältää epäloogisuuksia ja puutteita.
Tyydyttävä 2
Sovellat rajaamaasi johtajuuden teoriaa. Valitset ja määrittelet keskeiset käsitteet. Hyödynnät tunneälykkyyden keskeisiä taitoja ja kehittämisen menetelmiä. Löydät ongelmaan ratkaisun ja havainnollistat tuloksia esimerkkien avulla. Esimerkit osoittavat ymmärtämistä ja omaa ajattelua, joilla on yhteys teoriaan. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteessa ja otat vastuuta vertaisen työstä. Ymmärrät tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkityksen. Arvioit omaa johtajuus- ja vuorovaikutusosaamista esimerkein ja perusteluin. Kirjoitat johdonmukaisesti ja havainnollisesti, mutta siinä on puutteita. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Analysoit aihealueen olennaista ja rajattua teoriaa ja käsitteitä, joiden valinnat perustelet. Osoitat kykyä analysoida, seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja/tai tutkimustietoa. Kehität toimialasi toimintaa löytäen ratkaisuvaihtoehtoja. Yhdistät teoriaa ja käytäntöä toisiinsa. Arvioit omaa osaamistasi perustellen ja kykenet sen kehittämiseen. Kirjoitat johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä.
Kiitettävä 4
Jäsennät aihealueen keskeisestä teoriasta ja käsitteistä kokonaisuuden, jota reflektoit kriittisesti. Arvioit, seuraat ja erittelet asiantuntijuusalueen kehitystä ajantasaisesti, sisältäen myös kansainvälistä tutkimustietoa. Kehität toimialasi toimintaa ja ratkaiset käytännön ongelmia. Arvioit prosessia ja lopputulosta hyödynnettävyyteen ja teoriaan peilaten. Reflektoit omaa osaamistasi ja kehittymistäsi realistisesti ja perustellen. Kirjoitat loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Tuotat uusia näkökulmia tai uutta tietoa aihealueeseen. Arvioit ja tulkitset kriittisesti eri ammattialojen kehitystä hyödyntäen myös kansainvälistä tutkimustietoa. Reflektoit aihetta myös yhteiskunnallisella tasolla. Määrittelet keskeiset alan erityisosaamiseen liittyvät käsitteet oikein ja suhteessa toisiinsa. Osoitat ottavasi vastuuta oman ammattialasi uusien tietojen ja käytäntöjen kartuttamisesta ja tavoitteellisesta oppimisesta. Uudistat toimintatapoja alasi muuttuvissa toimintaympäristöissä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti prosessia, lopputulosta ja toimenpide-ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Arvioit oman osaamisesi kehittymistä kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti argumenttisi hyvin perustellen. Raportoit vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Kirjoitat vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Osoitat kriittistä ja argumentoivaa kykyä kirjoittaa.
Oppimateriaalit
Valitset opintojaksolla luettavaksi vähintään yhden seuraavista kurssikirjoista:
Wilson, A., Zeithaml, V. A., Bitner, M. J. & Gremler, D. D. 2016. Services marketing: integrating customer focus across the firm. 6th edition. London: McGraw-Hill Education.
Evans, N. 2015. Strategic management for tourism, hospitality and events. Routledge.
Glowik, M. 2017. Global Strategy in the service industries: dynamics, analysis, growth. Taylor & Francis Ltd.
Grönroos, C. & Tillman, M. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki: WSOYpro.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 18.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen, ylempi AMK
Opettaja
- Tarja Niemelä
Ryhmät
-
YMJ22S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YMJ21S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
ZJAYMJ23S1Avoin AMK, marata, YAMK-polut, Matkailu ja palveluliiketoiminnan johtaminen
-
YMJ20S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen
-
YMJ19S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen
-
YMJ23S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät palvelujen johtamisen ja markkinoinnin teoreettisen viitekehyksen ja osaat soveltaa tätä strategisessa johtamisessa ja kehittämistyössä.
Opintojakson osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Eettisyys
Kestävä kehitys
Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat tehdä yhteenvedon palvelujen johtamisen ja markkinoinnin teoreettisesta viitekehyksestä. Ymmärrät palvelujen johtamisen ja markkinoinnin strategisen merkityksen. Tunnistat tuottavuuden ja toimintojen merkityksen palvelujen johtamisessa. Osaat määritellä, mitä on palvelun laadun johtaminen. Osaat analysoida ja arvioida, kuinka palveluyrityksiä on mahdollista johtaa kilpailukyisesti ja vastuullisesti. Tämän lisäksi opit monipuolista tiedonhakua, oman osaamisesi sanoittamista ja jakamista, sekä modernien viestintätyökalujen ja tekniikoiden hyödyntämistä.
Sisältö
Palvelujen johtamisen teoria, periaatteet ja soveltaminen käytännössä
Palvelujen markkinoinnin teoria ja periaatteet
Vastuullisuusnäkökulma palvelujen johtamisessa ja markkinoinnissa
Monikanavaisen viestinnän eri muotojen ja modernien työkalujen hyödyntäminen: kirjaesseen kirjoittaminen, käsitekartan rakentaminen, blogin kirjoittaminen, podcastin tekeminen, itsereflektointi.
Aika ja paikka
verkkototeutus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Virtanen, P. 2018. Palvelujen yhteiskunta – yhteistyölähtöinen arvon tuottaminen ja palveluperustainen toimintalogiikka. Tallinna: Tietosanoma Oy.
Bordoloi, S., Fitzsimmons, J. A. & Fitzsimmons, M. J. 2019. Service Management: Operations, Strategy, Information Technology. 9th edition. New York: McGraw-Hill Education.
Fitzsimmons, J. A., Fitzsimmons, M. J. & Bordoloi, S. 2014. Service Management: Operations, Strategy, Information Technology. 8th edition. New York: McGraw-Hill Education.
Grönroos, C. 2009 (tai uudempi). Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki: WSOYpro.
Turunen, T. 2013. Organizing Service Operations in Manufacturing. Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS. Helsinki: Unigrafia Oy.
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät
Vastuullinen palveluiden johtaminen on verkossa toteutettava opintojakso. Opiskelet Moodle-oppimisympäristössä, josta löydät opintojakson ohjeistukset, aikataulut, tehtävät ja materiaalit. Teet itsenäistä tiedonhankintaa ja sovellat oppimaasi kahdessa oppimistehtävässä.
Ohjaus
Saat ohjausta webinaareissa ja Moodle-oppimisympäristössä (mm. kysymys- ja vastauspalsta). Saat ohjausta myös vertaisopiskelijoiltasi sekä oppimistehtävistä saaduilla palautteilla.
Palaute
Saat palautetta oppimistehtävistäsi.
Annat palautetta opintojaksosta (puoliväli- ja loppupalaute toteutuksesta).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnät toimialasi/asiantuntijuusalueesi toimintaympäristöä oppimisympäristönä, jota sovellat oppimistehtäviisi.
Opiskelijaryhmäsi muodostaa työelämälähtöisen vertaisoppimisverkoston.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnät kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Voit tutustua Jamkin tutkintosäännön 17§:ään harkitessasi opintojakson osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (hyväksilukemista) perustuen aiemmin hankkimaasi osaamiseesi ja opintojakson tavoitteisiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjeellinen ajankäyttösi 5 opintopisteen opintojaksolla on 135 työtuntia, joka jakautuu seuraavasti:
Verkkototeutus:
- webinaarit 6 h
- oppimistehtävät 43 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 40 tuntia
- blogikirjoitukset, podcastit ja keskustelut 46 tuntia
Sisällön jaksotus
2,5 op Palvelujen johtamisen ja palvelujen laadun teoria ja käsitteet
2,5 op Palveluiden liiketoiminnan johtamisen vastuullisuus
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso toteutetaan erityisjärjestelyin syksyn 2024 aikana vain YAMK-restonomiopiskelijoille sis. avoimen polkulaiset 3. Opintojakso on viimeistä kertaa opintotarjonnassa.
Saat formatiivista ja summatiivista arviointia (opettaja-/vertaisarviointi) sisällön jaksotuksen sekä tehtävien mukaisesti.
Opintojaksolla tekoälyn hyödyntämisessä, ohjeistuksissa ja mahdollisissa eettisissä kysymyksissä noudatetaan päivitettyjä Arenen suosituksia ja Jamkin sääntöjä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Ymmärrät eri johtajuusteorioiden ja mallien eroja. Erottelet ja luokittelet johtajuuden keskeisiä käsitteitä. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Tunnistat tunneälykkyyden keskeiset taidot ja hyödyt sekä kehittämisen menetelmiä. Määrittelet keskeisiä johtajuuden käytäntöjä ja kuvaat niitä työroolisi näkökulmasta Ymmärrät tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkityksen. Arvioit johtajuus- ja vuorovaikutusosaamistasi ja tunnistat keskeisen kehittämiskohteesi. Kirjoitat havainnollisesti, mutta teksti sisältää epäloogisuuksia ja puutteita.
Tyydyttävä 2
Sovellat rajaamaasi johtajuuden teoriaa. Valitset ja määrittelet keskeiset käsitteet. Hyödynnät tunneälykkyyden keskeisiä taitoja ja kehittämisen menetelmiä. Löydät ongelmaan ratkaisun ja havainnollistat tuloksia esimerkkien avulla. Esimerkit osoittavat ymmärtämistä ja omaa ajattelua, joilla on yhteys teoriaan. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteessa ja otat vastuuta vertaisen työstä. Ymmärrät tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkityksen. Arvioit omaa johtajuus- ja vuorovaikutusosaamista esimerkein ja perusteluin. Kirjoitat johdonmukaisesti ja havainnollisesti, mutta siinä on puutteita. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Analysoit aihealueen olennaista ja rajattua teoriaa ja käsitteitä, joiden valinnat perustelet. Osoitat kykyä analysoida, seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja/tai tutkimustietoa. Kehität toimialasi toimintaa löytäen ratkaisuvaihtoehtoja. Yhdistät teoriaa ja käytäntöä toisiinsa. Arvioit omaa osaamistasi perustellen ja kykenet sen kehittämiseen. Kirjoitat johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä.
Kiitettävä 4
Jäsennät aihealueen keskeisestä teoriasta ja käsitteistä kokonaisuuden, jota reflektoit kriittisesti. Arvioit, seuraat ja erittelet asiantuntijuusalueen kehitystä ajantasaisesti, sisältäen myös kansainvälistä tutkimustietoa. Kehität toimialasi toimintaa ja ratkaiset käytännön ongelmia. Arvioit prosessia ja lopputulosta hyödynnettävyyteen ja teoriaan peilaten. Reflektoit omaa osaamistasi ja kehittymistäsi realistisesti ja perustellen. Kirjoitat loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Tuotat uusia näkökulmia tai uutta tietoa aihealueeseen. Arvioit ja tulkitset kriittisesti eri ammattialojen kehitystä hyödyntäen myös kansainvälistä tutkimustietoa. Reflektoit aihetta myös yhteiskunnallisella tasolla. Määrittelet keskeiset alan erityisosaamiseen liittyvät käsitteet oikein ja suhteessa toisiinsa. Osoitat ottavasi vastuuta oman ammattialasi uusien tietojen ja käytäntöjen kartuttamisesta ja tavoitteellisesta oppimisesta. Uudistat toimintatapoja alasi muuttuvissa toimintaympäristöissä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti prosessia, lopputulosta ja toimenpide-ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Arvioit oman osaamisesi kehittymistä kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti argumenttisi hyvin perustellen. Raportoit vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Kirjoitat vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Osoitat kriittistä ja argumentoivaa kykyä kirjoittaa.
Esitietovaatimukset
AMK-tutkinto
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
05.02.2024 - 12.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen, ylempi AMK
Opettaja
- Tarja Niemelä
Ryhmät
-
ZJAYMJ23S1Avoin AMK, marata, YAMK-polut, Matkailu ja palveluliiketoiminnan johtaminen
-
ZJA24KMAvoin amk, marata
-
YMJ23S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät palvelujen johtamisen ja markkinoinnin teoreettisen viitekehyksen ja osaat soveltaa tätä strategisessa johtamisessa ja kehittämistyössä.
Opintojakson osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Eettisyys
Kestävä kehitys
Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat tehdä yhteenvedon palvelujen johtamisen ja markkinoinnin teoreettisesta viitekehyksestä. Ymmärrät palvelujen johtamisen ja markkinoinnin strategisen merkityksen. Tunnistat tuottavuuden ja toimintojen merkityksen palvelujen johtamisessa. Osaat määritellä, mitä on palvelun laadun johtaminen. Osaat analysoida ja arvioida, kuinka palveluyrityksiä on mahdollista johtaa kilpailukyisesti ja vastuullisesti. Tämän lisäksi opit monipuolista tiedonhakua, oman osaamisesi sanoittamista ja jakamista, sekä modernien viestintätyökalujen ja tekniikoiden hyödyntämistä.
Sisältö
Palvelujen johtamisen teoria, periaatteet ja soveltaminen käytännössä
Palvelujen markkinoinnin teoria ja periaatteet
Vastuullisuusnäkökulma palvelujen johtamisessa ja markkinoinnissa
Monikanavaisen viestinnän eri muotojen ja modernien työkalujen hyödyntäminen: kirjaesseen kirjoittaminen, käsitekartan rakentaminen, blogin kirjoittaminen, podcastin tekeminen, itsereflektointi.
Aika ja paikka
verkkototeutus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Virtanen, P. 2018. Palvelujen yhteiskunta – yhteistyölähtöinen arvon tuottaminen ja palveluperustainen toimintalogiikka. Tallinna: Tietosanoma Oy.
Bordoloi, S., Fitzsimmons, J. A. & Fitzsimmons, M. J. 2019. Service Management: Operations, Strategy, Information Technology. 9th edition. New York: McGraw-Hill Education.
Fitzsimmons, J. A., Fitzsimmons, M. J. & Bordoloi, S. 2014. Service Management: Operations, Strategy, Information Technology. 8th edition. New York: McGraw-Hill Education.
Grönroos, C. 2009 (tai uudempi). Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki: WSOYpro.
Turunen, T. 2013. Organizing Service Operations in Manufacturing. Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS. Helsinki: Unigrafia Oy.
Opetusmenetelmät
Yksilölliset oppimistehtävät: esseet
webinaarit
podcast, blogikirjoitus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkototeutus:
- verkkoluennot 6 tuntia ja webinaarit
- oppimistehtävät 43 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 40 tuntia
- blogikirjoitukset, podcastit ja keskustelut 46 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 15 (max) sisältyy paikkamääriin
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Ymmärrät eri johtajuusteorioiden ja mallien eroja. Erottelet ja luokittelet johtajuuden keskeisiä käsitteitä. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Tunnistat tunneälykkyyden keskeiset taidot ja hyödyt sekä kehittämisen menetelmiä. Määrittelet keskeisiä johtajuuden käytäntöjä ja kuvaat niitä työroolisi näkökulmasta Ymmärrät tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkityksen. Arvioit johtajuus- ja vuorovaikutusosaamistasi ja tunnistat keskeisen kehittämiskohteesi. Kirjoitat havainnollisesti, mutta teksti sisältää epäloogisuuksia ja puutteita.
Tyydyttävä 2
Sovellat rajaamaasi johtajuuden teoriaa. Valitset ja määrittelet keskeiset käsitteet. Hyödynnät tunneälykkyyden keskeisiä taitoja ja kehittämisen menetelmiä. Löydät ongelmaan ratkaisun ja havainnollistat tuloksia esimerkkien avulla. Esimerkit osoittavat ymmärtämistä ja omaa ajattelua, joilla on yhteys teoriaan. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteessa ja otat vastuuta vertaisen työstä. Ymmärrät tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkityksen. Arvioit omaa johtajuus- ja vuorovaikutusosaamista esimerkein ja perusteluin. Kirjoitat johdonmukaisesti ja havainnollisesti, mutta siinä on puutteita. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Analysoit aihealueen olennaista ja rajattua teoriaa ja käsitteitä, joiden valinnat perustelet. Osoitat kykyä analysoida, seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja/tai tutkimustietoa. Kehität toimialasi toimintaa löytäen ratkaisuvaihtoehtoja. Yhdistät teoriaa ja käytäntöä toisiinsa. Arvioit omaa osaamistasi perustellen ja kykenet sen kehittämiseen. Kirjoitat johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä.
Kiitettävä 4
Jäsennät aihealueen keskeisestä teoriasta ja käsitteistä kokonaisuuden, jota reflektoit kriittisesti. Arvioit, seuraat ja erittelet asiantuntijuusalueen kehitystä ajantasaisesti, sisältäen myös kansainvälistä tutkimustietoa. Kehität toimialasi toimintaa ja ratkaiset käytännön ongelmia. Arvioit prosessia ja lopputulosta hyödynnettävyyteen ja teoriaan peilaten. Reflektoit omaa osaamistasi ja kehittymistäsi realistisesti ja perustellen. Kirjoitat loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Tuotat uusia näkökulmia tai uutta tietoa aihealueeseen. Arvioit ja tulkitset kriittisesti eri ammattialojen kehitystä hyödyntäen myös kansainvälistä tutkimustietoa. Reflektoit aihetta myös yhteiskunnallisella tasolla. Määrittelet keskeiset alan erityisosaamiseen liittyvät käsitteet oikein ja suhteessa toisiinsa. Osoitat ottavasi vastuuta oman ammattialasi uusien tietojen ja käytäntöjen kartuttamisesta ja tavoitteellisesta oppimisesta. Uudistat toimintatapoja alasi muuttuvissa toimintaympäristöissä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti prosessia, lopputulosta ja toimenpide-ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Arvioit oman osaamisesi kehittymistä kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti argumenttisi hyvin perustellen. Raportoit vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Kirjoitat vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Osoitat kriittistä ja argumentoivaa kykyä kirjoittaa.
Esitietovaatimukset
AMK-tutkinto
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
07.02.2023 - 07.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen, ylempi AMK
Opettaja
- Tarja Niemelä
Ryhmät
-
YMJ22S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
ZJAYMJ22S1Avoin AMK, marata, YAMK-polut, Matkailu ja palveluliiketoiminnan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät palvelujen johtamisen ja markkinoinnin teoreettisen viitekehyksen ja osaat soveltaa tätä strategisessa johtamisessa ja kehittämistyössä.
Opintojakson osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Eettisyys
Kestävä kehitys
Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat tehdä yhteenvedon palvelujen johtamisen ja markkinoinnin teoreettisesta viitekehyksestä. Ymmärrät palvelujen johtamisen ja markkinoinnin strategisen merkityksen. Tunnistat tuottavuuden ja toimintojen merkityksen palvelujen johtamisessa. Osaat määritellä, mitä on palvelun laadun johtaminen. Osaat analysoida ja arvioida, kuinka palveluyrityksiä on mahdollista johtaa kilpailukyisesti ja vastuullisesti. Tämän lisäksi opit monipuolista tiedonhakua, oman osaamisesi sanoittamista ja jakamista, sekä modernien viestintätyökalujen ja tekniikoiden hyödyntämistä.
Sisältö
Palvelujen johtamisen teoria, periaatteet ja soveltaminen käytännössä
Palvelujen markkinoinnin teoria ja periaatteet
Vastuullisuusnäkökulma palvelujen johtamisessa ja markkinoinnissa
Monikanavaisen viestinnän eri muotojen ja modernien työkalujen hyödyntäminen: kirjaesseen kirjoittaminen, käsitekartan rakentaminen, blogin kirjoittaminen, podcastin tekeminen, itsereflektointi.
Aika ja paikka
Verkkototeutus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Virtanen, P. 2018. Palvelujen yhteiskunta – yhteistyölähtöinen arvon tuottaminen ja palveluperustainen toimintalogiikka. Tallinna: Tietosanoma Oy.
Bordoloi, S., Fitzsimmons, J. A. & Fitzsimmons, M. J. 2019. Service Management: Operations, Strategy, Information Technology. 9th edition. New York: McGraw-Hill Education.
Fitzsimmons, J. A., Fitzsimmons, M. J. & Bordoloi, S. 2014. Service Management: Operations, Strategy, Information Technology. 8th edition. New York: McGraw-Hill Education.
Grönroos, C. 2009 (tai uudempi). Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki: WSOYpro.
Turunen, T. 2013. Organizing Service Operations in Manufacturing. Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS. Helsinki: Unigrafia Oy.
Opetusmenetelmät
Orientaatiotehtävä
Yksilölliset oppimistehtävät: esseet
webinaarit, podcastit, blogikirjoitus
Itsearviointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkototeutus:
- verkkoluennot 6 tuntia
- oppimistehtävät 43 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 40 tuntia
- blogikirjoitukset, podcastit ja keskustelut 46 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 10 sisältyy max-paikkoihin
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Ymmärrät eri johtajuusteorioiden ja mallien eroja. Erottelet ja luokittelet johtajuuden keskeisiä käsitteitä. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Tunnistat tunneälykkyyden keskeiset taidot ja hyödyt sekä kehittämisen menetelmiä. Määrittelet keskeisiä johtajuuden käytäntöjä ja kuvaat niitä työroolisi näkökulmasta Ymmärrät tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkityksen. Arvioit johtajuus- ja vuorovaikutusosaamistasi ja tunnistat keskeisen kehittämiskohteesi. Kirjoitat havainnollisesti, mutta teksti sisältää epäloogisuuksia ja puutteita.
Tyydyttävä 2
Sovellat rajaamaasi johtajuuden teoriaa. Valitset ja määrittelet keskeiset käsitteet. Hyödynnät tunneälykkyyden keskeisiä taitoja ja kehittämisen menetelmiä. Löydät ongelmaan ratkaisun ja havainnollistat tuloksia esimerkkien avulla. Esimerkit osoittavat ymmärtämistä ja omaa ajattelua, joilla on yhteys teoriaan. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteessa ja otat vastuuta vertaisen työstä. Ymmärrät tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkityksen. Arvioit omaa johtajuus- ja vuorovaikutusosaamista esimerkein ja perusteluin. Kirjoitat johdonmukaisesti ja havainnollisesti, mutta siinä on puutteita. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Analysoit aihealueen olennaista ja rajattua teoriaa ja käsitteitä, joiden valinnat perustelet. Osoitat kykyä analysoida, seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja/tai tutkimustietoa. Kehität toimialasi toimintaa löytäen ratkaisuvaihtoehtoja. Yhdistät teoriaa ja käytäntöä toisiinsa. Arvioit omaa osaamistasi perustellen ja kykenet sen kehittämiseen. Kirjoitat johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä.
Kiitettävä 4
Jäsennät aihealueen keskeisestä teoriasta ja käsitteistä kokonaisuuden, jota reflektoit kriittisesti. Arvioit, seuraat ja erittelet asiantuntijuusalueen kehitystä ajantasaisesti, sisältäen myös kansainvälistä tutkimustietoa. Kehität toimialasi toimintaa ja ratkaiset käytännön ongelmia. Arvioit prosessia ja lopputulosta hyödynnettävyyteen ja teoriaan peilaten. Reflektoit omaa osaamistasi ja kehittymistäsi realistisesti ja perustellen. Kirjoitat loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Tuotat uusia näkökulmia tai uutta tietoa aihealueeseen. Arvioit ja tulkitset kriittisesti eri ammattialojen kehitystä hyödyntäen myös kansainvälistä tutkimustietoa. Reflektoit aihetta myös yhteiskunnallisella tasolla. Määrittelet keskeiset alan erityisosaamiseen liittyvät käsitteet oikein ja suhteessa toisiinsa. Osoitat ottavasi vastuuta oman ammattialasi uusien tietojen ja käytäntöjen kartuttamisesta ja tavoitteellisesta oppimisesta. Uudistat toimintatapoja alasi muuttuvissa toimintaympäristöissä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti prosessia, lopputulosta ja toimenpide-ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Arvioit oman osaamisesi kehittymistä kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti argumenttisi hyvin perustellen. Raportoit vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Kirjoitat vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Osoitat kriittistä ja argumentoivaa kykyä kirjoittaa.
Esitietovaatimukset
AMK-tutkinto
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
21.02.2022 - 15.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 44
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen, ylempi AMK
Opettaja
- Tarja Niemelä
Ryhmät
-
YMJ21S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
ZJA21SMYAvoin AMK, marata, YAMK-polut
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät palvelujen johtamisen ja markkinoinnin teoreettisen viitekehyksen ja osaat soveltaa tätä strategisessa johtamisessa ja kehittämistyössä.
Opintojakson osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Eettisyys
Kestävä kehitys
Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat tehdä yhteenvedon palvelujen johtamisen ja markkinoinnin teoreettisesta viitekehyksestä. Ymmärrät palvelujen johtamisen ja markkinoinnin strategisen merkityksen. Tunnistat tuottavuuden ja toimintojen merkityksen palvelujen johtamisessa. Osaat määritellä, mitä on palvelun laadun johtaminen. Osaat analysoida ja arvioida, kuinka palveluyrityksiä on mahdollista johtaa kilpailukyisesti ja vastuullisesti. Tämän lisäksi opit monipuolista tiedonhakua, oman osaamisesi sanoittamista ja jakamista, sekä modernien viestintätyökalujen ja tekniikoiden hyödyntämistä.
Sisältö
Palvelujen johtamisen teoria, periaatteet ja soveltaminen käytännössä
Palvelujen markkinoinnin teoria ja periaatteet
Vastuullisuusnäkökulma palvelujen johtamisessa ja markkinoinnissa
Monikanavaisen viestinnän eri muotojen ja modernien työkalujen hyödyntäminen: kirjaesseen kirjoittaminen, käsitekartan rakentaminen, blogin kirjoittaminen, podcastin tekeminen, itsereflektointi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Virtanen, P. 2018. Palvelujen yhteiskunta – yhteistyölähtöinen arvon tuottaminen ja palveluperustainen toimintalogiikka. Tallinna: Tietosanoma Oy.
Bordoloi, S., Fitzsimmons, J. A. & Fitzsimmons, M. J. 2019. Service Management: Operations, Strategy, Information Technology. 9th edition. New York: McGraw-Hill Education.
Fitzsimmons, J. A., Fitzsimmons, M. J. & Bordoloi, S. 2014. Service Management: Operations, Strategy, Information Technology. 8th edition. New York: McGraw-Hill Education.
Grönroos, C. 2009 (tai uudempi). Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki: WSOYpro.
Turunen, T. 2013. Organizing Service Operations in Manufacturing. Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS. Helsinki: Unigrafia Oy.
Opetusmenetelmät
Orientaatiotehtävä
Yksilölliset oppimistehtävät: esseet
webinaarit, podcastit, blogikirjoitus
Itsearviointi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkototeutus:
- verkkoluennot 6 tuntia
- oppimistehtävät 43 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 40 tuntia
- blogikirjoitukset, podcastit ja keskustelut 46 tuntia
- Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 10 sisältyy max-paikkoihin
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Ymmärrät eri johtajuusteorioiden ja mallien eroja. Erottelet ja luokittelet johtajuuden keskeisiä käsitteitä. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Tunnistat tunneälykkyyden keskeiset taidot ja hyödyt sekä kehittämisen menetelmiä. Määrittelet keskeisiä johtajuuden käytäntöjä ja kuvaat niitä työroolisi näkökulmasta Ymmärrät tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkityksen. Arvioit johtajuus- ja vuorovaikutusosaamistasi ja tunnistat keskeisen kehittämiskohteesi. Kirjoitat havainnollisesti, mutta teksti sisältää epäloogisuuksia ja puutteita.
Tyydyttävä 2
Sovellat rajaamaasi johtajuuden teoriaa. Valitset ja määrittelet keskeiset käsitteet. Hyödynnät tunneälykkyyden keskeisiä taitoja ja kehittämisen menetelmiä. Löydät ongelmaan ratkaisun ja havainnollistat tuloksia esimerkkien avulla. Esimerkit osoittavat ymmärtämistä ja omaa ajattelua, joilla on yhteys teoriaan. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteessa ja otat vastuuta vertaisen työstä. Ymmärrät tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkityksen. Arvioit omaa johtajuus- ja vuorovaikutusosaamista esimerkein ja perusteluin. Kirjoitat johdonmukaisesti ja havainnollisesti, mutta siinä on puutteita. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Analysoit aihealueen olennaista ja rajattua teoriaa ja käsitteitä, joiden valinnat perustelet. Osoitat kykyä analysoida, seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja/tai tutkimustietoa. Kehität toimialasi toimintaa löytäen ratkaisuvaihtoehtoja. Yhdistät teoriaa ja käytäntöä toisiinsa. Arvioit omaa osaamistasi perustellen ja kykenet sen kehittämiseen. Kirjoitat johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä.
Kiitettävä 4
Jäsennät aihealueen keskeisestä teoriasta ja käsitteistä kokonaisuuden, jota reflektoit kriittisesti. Arvioit, seuraat ja erittelet asiantuntijuusalueen kehitystä ajantasaisesti, sisältäen myös kansainvälistä tutkimustietoa. Kehität toimialasi toimintaa ja ratkaiset käytännön ongelmia. Arvioit prosessia ja lopputulosta hyödynnettävyyteen ja teoriaan peilaten. Reflektoit omaa osaamistasi ja kehittymistäsi realistisesti ja perustellen. Kirjoitat loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Tuotat uusia näkökulmia tai uutta tietoa aihealueeseen. Arvioit ja tulkitset kriittisesti eri ammattialojen kehitystä hyödyntäen myös kansainvälistä tutkimustietoa. Reflektoit aihetta myös yhteiskunnallisella tasolla. Määrittelet keskeiset alan erityisosaamiseen liittyvät käsitteet oikein ja suhteessa toisiinsa. Osoitat ottavasi vastuuta oman ammattialasi uusien tietojen ja käytäntöjen kartuttamisesta ja tavoitteellisesta oppimisesta. Uudistat toimintatapoja alasi muuttuvissa toimintaympäristöissä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti prosessia, lopputulosta ja toimenpide-ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Arvioit oman osaamisesi kehittymistä kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti argumenttisi hyvin perustellen. Raportoit vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Kirjoitat vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Osoitat kriittistä ja argumentoivaa kykyä kirjoittaa.
Esitietovaatimukset
AMK-tutkinto