Siirry suoraan sisältöön

Kannattavan toiminnan ohjausLaajuus (5 op)

Tunnus: HBL21710

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee yrityksen kannattavan toiminnan ohjauksen lainalaisuudet, periaatteet ja millaisia menetelmiä ohjaukseen liittyy. Opiskelija osaa laatia laskelmia toiminnan kannattavuuden ja kustannusten selvittämiseksi. Opiskelijalla kykenee tarkastelemaan ja kehittämään toiminnan/kannattavuuden ohjausta. Opiskelija osaa tutkia liiketoimintaan ja taloushallintoon liittyviä prosesseja ja esittää niihin kehitysehdotuksia. Opiskelijalla on valmius rakentaa yksinkertainen suoritusmittaristo.

Sisältö

- taloushallinnon prosessit
- katetuottoajattelu ja kannattavuus
- toimintolaskenta
- toimintojohtaminen
- toiminnanohjaus ja toiminnanohjausjärjestelmät
- kalkyylit ja hinnanasetanta
- johdon raportointijärjestelmä ja tunnusluvut
- suorituksen mittaus ja mittaristot

Esitietovaatimukset

Kannattavuus- ja katetuottolaskenta, kustannuslaskenta, budjetointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1 (välttävä) : Opiskelijalla on teoreettinen ymmärrys taloushallinnon prosesseista. Opiskelija ei kykene katetuottolaskentaan ilman ohjausta. Opiskelijalla on vähäinen teoreettinen ymmärrys toimintoanalyysistä ja toimintolaskennasta eikä hän kykene tarkastelemaan asiakokonaisuutta ilman ohjausta. Opiskelija ymmärtää joitakin pääpiirteitä toiminnanohjauksesta, mutta käytännön tarkastelu on puutteellista. Opiskelija kykenee tunnistamaan joitakin asiakokonaisuuksia tasapainotetusta tuloskortista ja suoritusmittaristosta, mutta käytäntöön vieminen on haasteellista.

2 (tyydyttävä) : Opiskelijalla on teoreettinen ymmärrys taloushallinnon prosesseista. Opiskelija tarvitsee runsaasti ohjausta katetuottolaskennassa. Opiskelijalla on tyydyttävä ymmärrys toimintoanalyysistä ja toimintolaskennasta ja hän pystyy kirjoittamaan aiheesta yleisellä tasolla - laskelmat on mahdollista tehdä pienellä ohjauksella. Opiskelija ymmärtää toiminnanohjauksen teoriasta pääpiirteet ja kykenee tarkastelemaan toiminnanohjauksen prosessia, kehitysehdotukset ovat rajallisia. Opiskelija ymmärtää tasapainotetun tuloskortin pääpiirteet ja kykenee laatimaan teorian perusteella tasapainotetun tuloskortin ja suoritusmittariston.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 (hyvä) : Opiskelijalla on monipuolinen teoreettinen ymmärrys taloushallinnon prosesseista ja esittämään näkemyksiään. Opiskelija kykenee käyttämään katetuottolaskentaa ohjatusti kannattavuuden selvittämiseksi. Opiskelijalla on teoreettinen hyvä ymmärrys toimintoanalyysistä ja toimintolaskennasta ja hän kykenee tekemään yksinkertaisen toimintoanalyysin ja toimintolaskelman. Opiskelija ymmärtää toiminnanohjauksen teorian ja osaa soveltaa tietoa toiminnanohjausprosessin nykytilan arvioinnissa sekä esittää joitakin kehitysehdotuksia. Opiskelija osaa rakentaa yksinkertaistetun tasapainotetun tuloskortin ja suoritusmittariston.

4 (kiitettävä) : Opiskelijalla on perusteellinen ymmärrys taloushallinnon prosesseista kannattavan toiminnan ohjauksessa ja hän kykenee tarkastelemaan ja keskustelemaan prosesseista kriittisesti. Opiskelija kykenee itsenäisesti laskemaan ja soveltamaan katetuottolaskentaa ohjausmenetelmänä. Opiskelijalla on valmius laatia toimintoanalyysi ja toimintolaskenta. Opiskelija osaa laatia selvityksen organisaation toiminnanohjausprosessin nykytilasta, etsiä kehityskohteet ja esittää niille soveltuvia ratkaisuehdotuksia. Opiskelija osaa rakentaa selkeän tasapainotetun tuloskortin ja suoritusmittariston.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 (erinomainen) : Opiskelijalla on syvällinen ymmärrys taloushallinnon prosesseista kannattavan toiminnan ohjauksessa ja hän kykenee tarkastelemaan prosesseja kehittävästi. Opiskelija kykenee täysin itsenäisesti laskemaan ja soveltamaan katetuottolaskentaa ohjausmenetelmänä. Opiskelijalla on itsenäinen valmius soveltaa toimintoanalyysia ja toimintolaskentaa sekä esittää perusteltuja kehitysehdotuksia. Opiskelija osaa laatia kattavan selvityksen organisaation toiminnanohjausprosessin nykytilasta, tunnistaa kehityskohteet ja esittää perusteltuja ratkaisuehdotuksia. Opiskelija osaa rakentaa kokonaisvaltaisesti perustellun tasapainotetun tuloskortin ja suoritusmittariston toiminnan ohjaamiseksi.