Siirry suoraan sisältöön

Instrumenttiopinnot 1Laajuus (15 op)

Tunnus: KMIM0102

Laajuus

15 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Vuosinäyttö.
Opiskelija pystyy ilmaisemaan itseään soittaen tai laulaen tai kuoroa johtaen luontevasti.
Hän muistaa ergonomian ja kuulonhuollon merkityksen ja alkaa hyödyntää niitä työskentelyssään.
Opiskelija tunnistaa instrumenttiosaamisensa jatkuvan ylläpitämisen ja kehittämisen merkityksen ja omaa valmiudet jatkuvaan oppimiseen pääinstrumenttinsa soittamisessa/kuoronjohdossa.
Opiskelija soittaa/ laulaa/johtaa harjoittelemaansa ohjelmistoa pyrkien tyylinmukaisuuteen ja kykenee toimimaan erilaisissa kokoonpanoissa.
Opiskelija löytää yhteistyössä opettajansa kanssa teknistä tasoaan vastaavaa ja itselleen sopivaa, kehittymisensä kannalta optimaalista ohjelmistoa.
Opiskelija tunnistaa osaamistasonsa.
Opiskelija asettaa yhteistyössä opettajansa kanssa instrumenttiosaamisensa kannalta relevantteja tavoitteita ja ottaa vastuun oppimisestaan myös ryhmässä.
Opiskelija ymmärtää kehittymisen kannalta oikeiden harjoittelumenetelmien löytämisen tärkeyden ja alkaa opettajansa ohjauksessa harjoitella tarkoituksenmukaisesti.

Sisältö

Tekniset harjoitteet
Ergonomia ja kuulonhuolto
Tyylilajien tunteminen
Eri tyylikausien ja genrejen ohjelmiston harjoittelu sekä musikaalinen luovuus ja tulkinta
Esiintyminen
Nuotinlukutaitojen harjoittaminen
Metakognitiiviset taidot
Yhteismusisointi: Osallistuminen orkesteri-, kuoro-, yhtye-/workshop- ja kamarimusiikkitoimintaan
Improvisointi (Pop-Jazz)

Esitietovaatimukset

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

HYVÄKSYTTY
Opiskelija ilmaisee itseään soittaen tai laulaen tai kuoroa johtaen luontevasti sen hetkisellä teknisellä ja musiikillisella osaamisellaan.
Opiskelija muistaa perusasiat ergonomiasta ja kuulonhuollosta ja alkaa hyödyntää niitä työskentelyssään.
Opiskelija omaa valmiudet jatkuvaan oppimiseen pääinstrumenttinsa hallinnassa.
Opiskelija osaa hahmottaa tyylinmukaiset musiikilliset elementit ja tehdä niiden pohjalta arvioita ja ratkaisuja. Opiskelija soittaa, laulaa tai johtaa kuoroa harjoittelemaansa ohjelmistoa tyylinmukaisuuteen pyrkien ja kykenee toimimaan erilaisissa kokoonpanoissa.
Opiskelija osaa valita yhteistyössä opettajansa kanssa teknistä tasoaan vastaavaa ja itselleen sopivaa, kehittymisensä kannalta optimaalista ohjelmistoa.
Opiskelija kykenee tunnistamaan osaamistasonsa realistisesti.
Hän asettaa oman instrumenttiosaamisensa kannalta relevantteja tavoitteita ja ottaa vastuun omasta oppimisestaan myös ryhmässä.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaiset harjoittelumenetelmät.


HYLÄTTY
Opiskelija ei osaa ilmaista itseään soittaen/laulaen/kuoroa johtaen luontevasti sen hetkisellä teknisellä ja musiikillisella osaamisellaan.
Opiskelija ei muista perusasioita ergonomiasta ja kuulonhuollosta eikä hyödynnä niitä työskentelyssään.
Opiskelija ei omaa valmiuksia jatkuvaan oppimiseen pääinstrumenttinsa hallinnassa.
Opiskelija ei osaa hahmottaa tyylinmukaisia musiikillisia elementtejä eikä tehdä niiden pohjalta arvioita ja ratkaisuja. Opiskelija ei osaa soittaa/laulaa harjoittelemaansa ohjelmistoa tyylinmukaisuuteen pyrkien eikä kykene toimimaan erilaisissa kokoonpanoissa.
Opiskelija ei osaa valita yhteistyössä opettajansa kanssa teknistä tasoaan vastaavaa ja itselleen sopivaa, kehittymisensä kannalta optimaalista ohjelmistoa.
Opiskelija ei kykene tunnistamaan osaamistasoaan realistisesti.
Hän ei osaa asettaa oman instrumenttiosaamisensa kannalta relevantteja tavoitteita eikä ottaa vastuuta omasta oppimisestaan ryhmässä.
Opiskelija ei osaa valita tarkoituksenmukaisia harjoittelumenetelmiä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY Opiskelija ilmaisee itseään soittaen tai laulaen tai kuoroa johtaen luontevasti sen hetkisellä teknisellä ja musiikillisella osaamisellaan. Opiskelija muistaa perusasiat ergonomiasta ja kuulonhuollosta ja alkaa hyödyntää niitä työskentelyssään. Opiskelija omaa valmiudet jatkuvaan oppimiseen pääinstrumenttinsa hallinnassa. Opiskelija osaa hahmottaa tyylinmukaiset musiikilliset elementit ja tehdä niiden pohjalta arvioita ja ratkaisuja. Opiskelija soittaa, laulaa tai johtaa kuoroa harjoittelemaansa ohjelmistoa tyylinmukaisuuteen pyrkien ja kykenee toimimaan erilaisissa kokoonpanoissa. Opiskelija osaa valita yhteistyössä opettajansa kanssa teknistä tasoaan vastaavaa ja itselleen sopivaa, kehittymisensä kannalta optimaalista ohjelmistoa. Opiskelija kykenee tunnistamaan osaamistasonsa realistisesti. Hän asettaa oman instrumenttiosaamisensa kannalta relevantteja tavoitteita ja ottaa vastuun omasta oppimisestaan myös ryhmässä. Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaiset harjoittelumenetelmät. HYLÄTTY Opiskelija ei osaa ilmaista itseään soittaen/laulaen/kuoroa johtaen luontevasti sen hetkisellä teknisellä ja musiikillisella osaamisellaan. Opiskelija ei muista perusasioita ergonomiasta ja kuulonhuollosta eikä hyödynnä niitä työskentelyssään. Opiskelija ei omaa valmiuksia jatkuvaan oppimiseen pääinstrumenttinsa hallinnassa. Opiskelija ei osaa hahmottaa tyylinmukaisia musiikillisia elementtejä eikä tehdä niiden pohjalta arvioita ja ratkaisuja. Opiskelija ei osaa soittaa/laulaa harjoittelemaansa ohjelmistoa tyylinmukaisuuteen pyrkien eikä kykene toimimaan erilaisissa kokoonpanoissa. Opiskelija ei osaa valita yhteistyössä opettajansa kanssa teknistä tasoaan vastaavaa ja itselleen sopivaa, kehittymisensä kannalta optimaalista ohjelmistoa. Opiskelija ei kykene tunnistamaan osaamistasoaan realistisesti. Hän ei osaa asettaa oman instrumenttiosaamisensa kannalta relevantteja tavoitteita eikä ottaa vastuuta omasta oppimisestaan ryhmässä. Opiskelija ei osaa valita tarkoituksenmukaisia harjoittelumenetelmiä.