Siirry suoraan sisältöön

Musiikin kirjoittaminen 1 (pop/jazz)Laajuus (5 op)

Tunnus: KMPM0112

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija hallitsee sujuvan äänenkuljetuksen, ja osaa uudelleenharmonisoida melodioita luovasti ja monipuolisesti. Hän kykenee sovittamaan musiikkia tyylinmukaisesti tavallisille pop/jazz-kokoonpanoille huomioiden sovituksessa käytettyjen instrumenttien luonteenpiirteet. Opiskelija osaa tarvittaessa kirjoittaa säestyksellisiä linjoja ja sovituksellisia lisäosia pop/jazz-kappaleisiin.

Sisältö

ÄÄNENKULJETUS

UUDELLEENHARMONISOINTI
- diatoninen ja medianttinen uudelleenharmonisointi
- toonika- ja subdominanttisointujen uudelleenharmonisointi
- kadenssialueiden uudelleenharmonisointi ja kadenssialueiden luominen
- bassolinjojen kontrolloiminen ja kromatiikan lisääminen
- harhapurkaukset ja vapaa uudelleenharmonisointi

MELODIAN HARMONISOINTI
- 2–3-ääninen harmonia (ml. pidätykset)
- vastamelodiat, obligatolinjat ja riffit
- 4–5-ääninen sektionaalinen harmonia (melodian mukaan, soinnun perussävelen mukaan ja lineaarisesti)

SOITINNUS
- bändisoittimille kirjoittaminen
- sektiosoittimille (jousi- ja puhallinsoittimet sekä ihmisääni) kirjoittaminen
- instrumenttien äänialat, transponointi ja erityispiirteet

LISÄOSIEN (ALKU-, VÄLI- JA LOPPUSOITTO) SÄVELTÄMINEN

TYYLIKYSYMYKSET

Esitietovaatimukset

KMPM0110 Musiikin lukeminen 1 (pop/jazz)- ja KMPM0111 Musiikin lukeminen 2 (pop/jazz) -opintojaksojen osaamistavoitteessa kuvattu osaaminen

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ARVIOINTIMENETELMÄT

- opiskelijan oman osaamisen itsearviointi viikoittaisten oppimistehtävien avulla
- palautettavien oppimistehtävien vertaisarviointi
- opintojakson lopputyön arviointi (opettajan ja vertaisryhmän suullinen ja/tai kirjallinen palaute)

ARVIOINTIKRITEERIT

Hyväksytty (S):

Opiskelija tekee luontevia ja tyylinmukaisia sovituksia erilaisille kokoonpanoille. Hän osoittaa sovituksillaan ymmärtävänsä seuraavat käsitteet ja sovitustekniikat:
- äänenkuljetus
- uudelleenharmonisointi
- melodian harmonisointi
- soitinnus

Opiskelija…
- osaa arvioida omaa osaamistaan sekä sen kehittymistä
- osaa hankkia, käsitellä ja arvioida hankkimaansa tietoa kriittisesti
- ottaa vastuuta omasta ja ryhmän oppimisesta sekä noudattaa annettuja ohjeita

Hylätty (0):

Opiskelija ei saavuta opintojakson läpäisylle asetettuja minimitavoitteita.

Ilmoittautumisaika

02.08.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Suomalainen musiikkikampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Musiikkipedagogi (AMK)
Opettaja
  • Juha Kujanpää
Ryhmät
  • KPD19S1
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee sujuvan äänenkuljetuksen, ja osaa uudelleenharmonisoida melodioita luovasti ja monipuolisesti. Hän kykenee sovittamaan musiikkia tyylinmukaisesti tavallisille pop/jazz-kokoonpanoille huomioiden sovituksessa käytettyjen instrumenttien luonteenpiirteet. Opiskelija osaa tarvittaessa kirjoittaa säestyksellisiä linjoja ja sovituksellisia lisäosia pop/jazz-kappaleisiin.

Sisältö

ÄÄNENKULJETUS

UUDELLEENHARMONISOINTI
- diatoninen ja medianttinen uudelleenharmonisointi
- toonika- ja subdominanttisointujen uudelleenharmonisointi
- kadenssialueiden uudelleenharmonisointi ja kadenssialueiden luominen
- bassolinjojen kontrolloiminen ja kromatiikan lisääminen
- harhapurkaukset ja vapaa uudelleenharmonisointi

MELODIAN HARMONISOINTI
- 2–3-ääninen harmonia (ml. pidätykset)
- vastamelodiat, obligatolinjat ja riffit
- 4–5-ääninen sektionaalinen harmonia (melodian mukaan, soinnun perussävelen mukaan ja lineaarisesti)

SOITINNUS
- bändisoittimille kirjoittaminen
- sektiosoittimille (jousi- ja puhallinsoittimet sekä ihmisääni) kirjoittaminen
- instrumenttien äänialat, transponointi ja erityispiirteet

LISÄOSIEN (ALKU-, VÄLI- JA LOPPUSOITTO) SÄVELTÄMINEN

TYYLIKYSYMYKSET

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali on opintojakson aikana jaettavaa itseopiskelumateriaalia oppimistehtävineen sekä tietoverkkojen välityksellä saavutettavaa materiaalia. Opintojaksolla käytettävä materiaali on sähköistä oppimateriaalia.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla osallistut lähi- ja/tai etäopetukseen sekä teet itsenäisiä oppimistehtäviä säännöllisesti. Perehdyt myös opintojaksolla jaettuun sähköiseen oppimateriaaliin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- lähi- ja/tai etäopiskelu: 45 t
- itsenäinen työskentely (oppimateriaaliin perehtyminen ja oppimistehtävien tekeminen): 90 t

Yhteensä: 135 t

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointimenetelminä käytetään mm. jatkuvaa palautteenantoa sekä itsearviointia säännöllisten oppimistehtävien avulla. Osa itsenäisistä oppimistehtävistä jaetaan ryhmälle ja vertaisarvioidaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ARVIOINTIMENETELMÄT

- opiskelijan oman osaamisen itsearviointi viikoittaisten oppimistehtävien avulla
- palautettavien oppimistehtävien vertaisarviointi
- opintojakson lopputyön arviointi (opettajan ja vertaisryhmän suullinen ja/tai kirjallinen palaute)

ARVIOINTIKRITEERIT

Hyväksytty (S):

Opiskelija tekee luontevia ja tyylinmukaisia sovituksia erilaisille kokoonpanoille. Hän osoittaa sovituksillaan ymmärtävänsä seuraavat käsitteet ja sovitustekniikat:
- äänenkuljetus
- uudelleenharmonisointi
- melodian harmonisointi
- soitinnus

Opiskelija…
- osaa arvioida omaa osaamistaan sekä sen kehittymistä
- osaa hankkia, käsitellä ja arvioida hankkimaansa tietoa kriittisesti
- ottaa vastuuta omasta ja ryhmän oppimisesta sekä noudattaa annettuja ohjeita

Hylätty (0):

Opiskelija ei saavuta opintojakson läpäisylle asetettuja minimitavoitteita.

Esitietovaatimukset

KMPM0110 Musiikin lukeminen 1 (pop/jazz)- ja KMPM0111 Musiikin lukeminen 2 (pop/jazz) -opintojaksojen osaamistavoitteessa kuvattu osaaminen