Siirry suoraan sisältöön

Motorinen kehitys ja oppiminenLaajuus (3 op)

Tunnus: SFTS1804

Laajuus

3 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Tiina Kuukkanen,
  • Pirjo Hynynen,

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää lapsuudesta vanhuuteen tapahtuvan psykomotorisen kehityksen ja siihen vaikuttavat tekijät.
• osaa itsenäisesti hakea ja käyttää motoriseen kehitykseen ja oppimiseen liittyvää tietoa hyödyntäen monipuolisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
• osaa tehdä yhteenvedon motorisen oppimisen periaatteista ja sovellutuksista fysioterapiaan.
• osaa huomioida em. asiat ohjatessaan yksilöitä, perheitä tai ryhmiä.

Sisältö

•Vauva-, leikki- ja kouluikäisen kehitys
•Nuoruusiän kehitys
•Ikääntyminen ja toimintakyky
•Motoriseen oppimiseen liittyvät käsitteet ja teoriat
•Motorisen oppimisen tasot ja vaiheet
•Motoriseen oppimiseen liittyvät tekijät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Päiväopiskelu:
Erinomainen (5)
-Opiskelija osallistuu aktiivisesti seminaareihin ja harjoituksiin. Harjoitustyössään hän osaa yhdistellä oppimiaan asioita ja tarkastelee niitä kriittisesti analysoiden. Hän käyttää käsitteitä jäsentyneesti. Hän käsittelee opintojakson aikana esitettyjä aihealueita (motorisen kehityksen ja oppimisen osa-alueilta) huolellisesti perustellen, näyttöön perustuvia lähteitä käyttäen ja mahdollisesti videoanalysointia tms. hyväksikäyttäen. Harjoitustehtävän esitys on havainnollinen, selkeä ja hyvin jäsennelty.

Kiitettävä (4)
-Opiskelija osallistuu aktiivisesti seminaareihin ja harjoituksiin. Harjoitustyössään hän osaa yhdistellä oppimiaan asioita ja käyttää käsitteitä jäsentyneesti. Hän käsittelee opintojakson aikana esitettyjä aihealueita (motorisen kehityksen ja oppimisen osa-alueilta) huolellisesti perustellen, näyttöön perustuvia lähteitä käyttäen ja mahdollisesti videoanalysointia tms. hyväksikäyttäen. Harjoitustehtävän esitys on havainnollinen ja hyvin jäsennelty.

Hyvä (3)
-Opiskelija osallistuu aktiivisesti seminaareihin ja harjoituksiin. Harjoitustehtävässä hän on käsitellyt opintojaksoon liittyviä olennaisia asioita sekä motorisen kehityksen että oppimisen näkökulmasta ja tuntee käyttämänsä käsitteet. Harjoitustehtävässä on pyritty perustelemaan esiin nostettuja asioita näyttöön perustuvia lähteitä käyttäen. Lähteiden käyttö on suppeampaa. Mahdollista videoanalysointia tms. on käytetty myös suppeammin. Esitys on havainnollinen ja selkeä.

Tyydyttävä (2)
-Opiskelija osallistuu aktiivisesti seminaareihin ja harjoituksiin. Harjoitustehtävässä on esitetty asiaankuuluvia, mutta irrallisia asioita. Siinä on käytetty joko vähän tai vanhoja tai toissijaisia lähteitä. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Videohavainnointia tms. ei ole hyödynnetty kirjallisessa raportissa. Esitys on hajanainen.

Välttävä (1)
-Opiskelija osallistuu seminaareihin ja harjoituksiin. Harjoitustehtävässä on esitetty irrallisia asioita. Siinä on käytetty erittäin vähän tai vanhoja tai toissijaisia lähteitä. Kokonaisuus jää hahmottumatta. Videohavainnointia tai muuta havainnollistamista ei ole hyödynnetty kirjallisessa raportissa tai esityksessä. Esitys on hajanainen eikä siitä välity ”punaista lankaa”.

Hylätty (0)
-Opiskelijan osallistuminen on vähäistä.
Harjoitustehtävässä on selkeitä puutteita esim. lähteiden käyttö, epätarkkuutta esitetyissä asioissa, motorisen kehityksen tai oppimisen osa-alueen käsittely puuttuu kokonaan. Tehtävä palautetaan myöhässä ja esitys on keskeneräinen. Hylätyn harjoitustehtävän jälkeen uusintamahdollisuus on kirjatentti.
Monimuoto-opiskelu:
Erinomainen (5) Opiskelija
-hallitsee tentissä erinomaisesti kirjojen aihealueet.
Kiitettävä (4) Opiskelija
-hallitsee tentissä kiitettävästi kirjojen aihealueet.
Hyvä (3) Opiskelija
-hallitsee tentissä hyvin kirjojen aihealueet.
Tyydyttävä (2) Opiskelija
-hallitsee tentissä tyydyttävästi kirjojen aihealueet.
Välttävä (1) Opiskelija
-hallitsee tentissä välttävästi kirjojen aihealueet.
Hylätty (0) Opiskelija
-ei osallistu tenttiin tai tentissä hän ei hallitse kirjojen aihealueita.

Tenttivastaukset arvioidaan asteikolla 0-5.