Siirry suoraan sisältöön

Manuaalinen terapiaLaajuus (3 op)

Tunnus: SFTS1805

Laajuus

3 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Eeva Helminen,
  • Anu Myllyharju-Puikkonen,

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tutkia ja arvioida ihmisen nivel- ja hermolihastoimintaa ja osaa nivelmobilisaation ja stabiloinnin (teippauksen) perusteet. Hän tietää mobilisoinnin indikaatiot ja kontraindikaatiot. Opiskelija tietää, miten käyttää mobilisaatiota ja stabi-lointia (teippaus) raajojen ja rangan nivelissä. Hän osaa hieronnan ja pehmyt-kudoskäsittelyn perusteet. Lisäksi hän ymmärtää ja osaa käyttää manuaaliseen terapian käsitteitä.

Sisältö

Ala-, yläraajojen ja rangan nivelten mobilisaatio. Stabilointi (teippaus), hieronta.

Esitietovaatimukset

Anatomia ja fysiologian perusteet, Anatomy and Physiology II. Toimintakyvyn arviointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Erinomainen (5) Opiskelijalla on erin-omaiset tiedot ja taidot manuaalisessa terapiassa. Hän perustelee toimintaansa, soveltaa tietoja ja taitoja sekä toimii tiimissä rakentavasti. Osaamisen näy-tössä ohjaus ja manuaalinen työskentely on taitavaa ja johtopäätökset perustel-tuja. Opiskelija huomioi työskentelys-sään hyvin ergonomian, pystyy kehittä-vään itse-ja vertaisarviointiin. Hän käyttää käsitteitä monipuolisesti kirjallisissa tehtävissä ja perustelee asiota erinomaisesti näyttöön perus-tuen. Opiskelija noudattaa hyvin Jamkin kirjallisen työn ohjeita

Kiitettävä (4) Opiskelijalla on laajat tiedot ja taidot manuaalisessa terapiassa. Hän perustelee toimintaansa ja pyrkii soveltamaan tietoja ja taitojavery well sekä toimii tiimissä rakentavasti. Osaamisen näytössä ohjaus ja manuaalinen työskentely on taitavaa ja johtopäätökset perusteltuja. Hän huomioi työskentelyssään ergonomian, pystyy kehittävään itse- ja vertaisar-viointiin. Hän käyttää käsitteitä kiitettävästi kirjallisissa tehtävissä ja perustelee asioita kiitettävästi näyttöön perustuen. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

o Hyvä (3) Opiskelijalla on hyvät tiedot ja taidot manuaalisessa terapiassa. Hän perustelee toimintaansa, pyrkii soveltamaan tietoja ja taitoja sekä toimii tiimissä rakentavasti. Osaamisen näytössä hänen ohjauksensa ja manuaa-linen työskentelynsä on sujuvaa, johtopäätökset oikeita ja hän huomioi ergonomian toiminnoissaan. Hän pystyy itse- ja vertaisarviointiin. Hän käyttää kirjallisissa tehtävissä pääosin asianmukaisia käsitteitä asianmukaisesti näyttöön perustuen. Opiskelija noudattaa pääosin Jamkin kirjallisen työn ohjeita

o Tyydyttävä (2) Opiskelijalla on manuaalisessa terapiassa tyydyttävät tiedot ja taido. Osaamisen näytössä ohjaus sekä manuaalinen työskentely on epävarmaa, ergonomiassa on puutteita ja johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Hän arvioi itseään ja opiskelijatovereitaan niukasti. Opiskelija on tehnyt sovitut tehtävät. Opiskelija osaa pääsosin käyttää käsitteitä. Hän osaa käyttää alan kirjallisuutta ja lähdeviitteitä. Opiskelija noudattaa osittain Jamkin kirjallisen työn ohjeita.

o Välttävä (1) Opiskelijan manuaalisen terapian tiedot ja taidot ovat heikot.
Hän toimii osana tiimiä. Opiskelijan tieto koostuu asiaan kuuluvista yksi-tyiskohdista manuaalisessa terapiassa. Osaamisen näytössä ohjauksessa ja manu-aalisessa työskentelyssä on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita, johtopää-tösten teossa on vaikeuksia. Hän arvioi niukasti itseään ja opiskelijatoverei-taan. Opiskelija on tehnyt sovitut tehtävät. Hän käyttää kirjallisissa tehtävissä vain vähän käsitteitä. Alan kirjallisuutta on referoitu tehtävissä.
Opiskelija noudattaa vain osin JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.

Hylätty (0) Opiskelijalla on suuria puutteita manuaalisen terapian tiedoissa ja taidoissa. Tiimityöskentely ei onnistu. Opiskelija toimii osaamisen näytössä tarkoitukseen sopimattomalla ja epäloogisella tavalla. Opiskelija ei huomioi ergnomiaa. Opiskelija ei kykene itse- tai vertaisarviointiin. Käsitteiden käytössä on merkittäviä puutteita kirjallisissa tehtävissä. Mikä tahansa edellä mainituista kriteereistä voi johtaa hylkäykseen.